Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Zie de vraag in mijn openingspost, want die is te lang om ze hier integraal te typen
JA, het is alleen verantwoord zich voort te planten indien men genetisch sterke en voldoende aantrekkelijke nakomelingen kan produceren 9 26,47%
Neen, ook als de kans groot is op genetisch zwakke en onaantrekkelijke nakomelingen, is het verantwoord zich voort te planten 25 73,53%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2006, 14:05   #41
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik dat het in de meeste gevallen inderdaad de ouders zijn die moeten beslissen over het al dan niet krijgen van kinderen.
Toch kan ik vbn bedenken waar de maatschappij ook haar zeg mag hebben.
Als de maatschappij moet instaan voor de zorg (hetgeen wel eens het geval is) heeft ook de maatschappij recht van spreken.
Ik spreek niet over bestaande mensen. Wel over mensen waarbij een grote kans bestaat dat ze heel hun leven zorgbehoevend gaan zijn indien ze geboren worden. In dit geval heb ik toch mijn vragen over de wenselijkheid, voor zowel betrokkene, ouders als maatschappij.
Voor de slechte verstaander, dit gaat over voorkomen, niet over aborteren.
Of bvb., 2 mentale gehandicapten die samen een kind willen op de wereld zetten, dan heb ik daar mijn twijfels bij of dat nu net zo'n goed idee is. Tenslotte hangen ze dan heel vaak af van de omgeving/maatschappij om zo'n kindje groot te krijgen en dat is dan nog buiten beschouwing gelaten dat het kindje zelf ook een dergelijke handicap zou hebben, want mentale handicap komt pas aan het licht eens het kindje geboren is. Langs andere kant, kunnen ook mentaal gehandicapte mensen net heel veel liefde geven aan zo'n kindje.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 14:10   #42
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Dat is al extreem hoor. Tegen dat een vrucht afgestoten wordt, moet er al iets serieus mis zijn.

Er is inderdaad geen selectie meer in de humane maatschappij. Dat moet gewoon leiden tot een gedegenereerde genenpool met alle fenotypische gevolgen vandien. De medische wetenschap kan die deficienties nu nog wel opvangen, de vraag is alleen voor hoelang nog.
Het ligt toch in de mens zijn natuur, om de beste partner te zoeken om zich mee voort te planten ?
Iedereen is toch op zoek naar die ene, perfecte partner ? Waarom proberen de meesten er zoveel uit, en settelen ze zich pas bij de 'ware' ?
Het is helemaal niet zo extreem, 3 op 10 vrouwen heeft miskramen, vaak zelfs meerdere, dat is toch teken aan de wand dat er wat mis volgens mij.
Oud 8 augustus 2006, 14:10   #43
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben er van overtuigd dat de natuurlijke selectie zijn werk wel zal doen en er geen nood is om supermensen te creeeren.
Hier geef ik je 100% gelijk in !
Er lopen er al genoeg rond die denken dat ze superman/vrouw zijn
Oud 8 augustus 2006, 14:29   #44
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ligt toch in de mens zijn natuur, om de beste partner te zoeken om zich mee voort te planten ?
In de natuur werkt dat wel nog, partnerkeuze, maar de mens staat zo ver af van zijn ethos dat de selecticriteria gewoon niet meer relevant zijn en gebaseerd op heel subjectieve overtuigingen. Wat maakt een mens succesvol in z'n omgeving? Geld? Beroemdheid? Sociaal zijn? Uiterlijk?

En het is niet omdat een koppel schoon bijeen 'past' dat hun genen perfect compatibel zijn.

Je zit trouwens ook met monogamie, iets wat eigenlijk slecht is voor de gezondheid van je genenpool. Maar enfin, de selectiecriteria zijn gewoon totaal irrelevant geworden. Neem daarbij nog eens de sociale verstoring. Mensen die in sé succesvol zijn in de maatschappij (of toch zo beschouwd worden) hebben cru gezegd geen tijd om zich voort te planten. De lagere sociale klassen zie je veel meer kinderen krijgen, kwantiteit vs kwaliteit? Gevolg is dat je een 'verstoring' krijgt in de verdeling van succes-genen. De populatie op z'n geheel wordt achteruit geduwd op die manier. Och ja, er zijn natuurlijk nog andere factoren, culturele evolutie wordt vaak vergeten bijvoorbeeld.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 14:33   #45
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Of bvb., 2 mentale gehandicapten die samen een kind willen op de wereld zetten, dan heb ik daar mijn twijfels bij of dat nu net zo'n goed idee is. Tenslotte hangen ze dan heel vaak af van de omgeving/maatschappij om zo'n kindje groot te krijgen en dat is dan nog buiten beschouwing gelaten dat het kindje zelf ook een dergelijke handicap zou hebben, want mentale handicap komt pas aan het licht eens het kindje geboren is. Langs andere kant, kunnen ook mentaal gehandicapte mensen net heel veel liefde geven aan zo'n kindje.
Wat nog eens bevestigd dat dit geen simpel onderwerp is waar met één antwoord alles gezegd zou zijn.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 14:36   #46
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Enkel genetisch sterke en esthetisch verantwoorde voortplanting gewenst

After all is said and done, and at the end of the day:
ik geloof dat het noch esthetisch noch genetisch verantwoord is, zich voort te planten.
Maar toegegeven moet worden, dat de hoofdredenen daartoe toch nog elders liggen: filosofisch, moreel, praktisch...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 14:36   #47
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
In de natuur werkt dat wel nog, partnerkeuze, maar de mens staat zo ver af van zijn ethos dat de selecticriteria gewoon niet meer relevant zijn en gebaseerd op heel subjectieve overtuigingen. Wat maakt een mens succesvol in z'n omgeving? Geld? Beroemdheid? Sociaal zijn? Uiterlijk?

En het is niet omdat een koppel schoon bijeen 'past' dat hun genen perfect compatibel zijn.

Je zit trouwens ook met monogamie, iets wat eigenlijk slecht is voor de gezondheid van je genenpool. Maar enfin, de selectiecriteria zijn gewoon totaal irrelevant geworden. Neem daarbij nog eens de sociale verstoring. Mensen die in sé succesvol zijn in de maatschappij (of toch zo beschouwd worden) hebben cru gezegd geen tijd om zich voort te planten. De lagere sociale klassen zie je veel meer kinderen krijgen, kwantiteit vs kwaliteit? Gevolg is dat je een 'verstoring' krijgt in de verdeling van succes-genen. De populatie op z'n geheel wordt achteruit geduwd op die manier. Och ja, er zijn natuurlijk nog andere factoren, culturele evolutie wordt vaak vergeten bijvoorbeeld.
Je benadering is rationeel, anderen benaderen het meer gevoelsmatig.
Ik denk dat de gulden weg ergens in het midden zal liggen, maar waar juist is natuurlijk de vraag.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2006, 19:22   #48
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Het spreekt voor zich dat mentaal gehandicapten er beter aan doen zich niet voort te planten.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be