Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2005, 22:51   #41
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus je bedoelt, dat wij daaraan maar moeten toegeven ??
Ja, je kan niet anders.

Anders moet je maar zelf een bedrijf starten en proberen rond te komen met mensen die je ontzaglijk veel geld kosten. Veel geluk !

Waarom denk je dat veel schilderbedrijfjes maar 2 mensen in dienst hebben en geweldige wachtlijsten hebben van klanten ?

Als ze er 3 in dienst nemen, kunnen ze al gewoon hun boeken sluiten, niet rendabel meer.

Als we de loonkost zouden kunnen halveren, konden we nog concurreren met onze productiviteit. Maar qua productiviteit staan ze in het oosten ook niet stil, hoor. Daar werken ze ook grondig aan.

Loonkost naar beneden of binnen 1 generatie serieuze armoede.

Deja vu ... USSR.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 20:35   #42
Klingon
Burger

Klingon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Indien het patronaat aanwervingen doet, wel , ja. Maar ze kunnen natuurlijk ook hun bedrijf nog meer automatiseren met computers...............en dus zonder nieuwe jobs 8) .
Jaja Pietje, dat heet vooruitgang. Computers moeten ook bediend en geprogrammeerd worden he. En de mankracht hiervoor komt vandaag uit India en morgen uit China, omdat het daar goedkoper is wat niet wil zeggen dat de geleverde arbeid ook beter is, integendeel.
Maar jobs voor lagergeschoolden, bv bepaalde groepen arbeiders (toch een doelgroep van de sossen?) worden niet zomaar opgevangen door computers.

Eén voorbeeld van een land met een lage loonkost dat de afgelopen jaren een enorme welvaartsgroei gekend heeft: Ierland. Dat gaat dus niet over Polen of één of ander voormalig oostblokland he.
Waarom kan hier niet wat in Ierland wel kan?
Oud 14 april 2005, 21:54   #43
Broz
Burger

Standaard

Ik zou het wel eens willen zien gebeuren. De Sociale Zekerheid enzo afschaffen en dan de mensen zagen dat wanneer ze ziek zijn dat ze de ziekenhuiskosten uit hun portemonnee betalen.

Dan heb ik nog een opmerking de Belgen zitten met de grootste spaarquote van Europa. Ze hebben het meeste geld staan op hun spaarboekjes, de simplistische redenering dat al het geld dat er door die belastingshervormingen vrij zou komen direct zou uitgegeven klopt niet. Het is slechts een fractie van dat geld dat opnieuw in de economie gepompd wordt.
Broz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 21:55   #44
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Als de loonkost in Belgie 6x hoger ligt dan die in amerika...tja zegt genoeg é.
Och ja, als Verhofstad zijn milieuvriendelijke autootjes maar kan voorstellen aan de media é, betaald door de belastingbetaler. Ja, hij zal echt met 3 auto's het milieu doen beteren ja.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 21:58   #45
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klingon
Verlaging van de loonlast creeert welvaart. En jobs. Waardoor de overheid uiteindelijk meer inkomsten heeft.
Ander voorbeeldje: De verlaging van de erfenisrechten had tot gevolg dat uit deze categorie meer inkomsten kwamen dan tegen het vroegere percentage. Er wordt gewoonweg minder in het zwart gedaan of ontdoken omdat het het risico minder waard is.
Maar het vergt uiteraard een klein beetje politieke moed (iets waarvan onze beleidsmakers moeilijk kunnen van verdenken) en langetermiinvisie (iets waarvan we ze zo mogelijk nog veel minder kunnen van verdenken)
Is nethetzelfde principe als de verkoop van cdees. Halveer de prijs van cdees en men zal misschien minder winst maken per cd maar men zal in het algemeen meer winst maken doordat men meer cdees verkoopt.
Oud 14 april 2005, 22:01   #46
Broz
Burger

Standaard

Waar is de kloof tussen Arm en Rijk het grootst. Ik denk wel in Amerika. Ik weet wel gerust dat er nadelen zijn aan de hoge kosten op arbeid in België. 't Is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.
Oud 14 april 2005, 22:07   #47
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Broz
Waar is de kloof tussen Arm en Rijk het grootst. Ik denk wel in Amerika. Ik weet wel gerust dat er nadelen zijn aan de hoge kosten op arbeid in België. 't Is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.
Dat is een andere discussie.

Blijf de loonlast verhogen in Belgie zodat nieuwe bedrijven Belgie links laten liggen om een vestiging te plaatsen en je zult zien hoe groot het verschil tussen arm en rijk zal worden.

Trouwens de kloof tussen arm en rijk is in mijn ogen hier nethetzelfde als in amerika. Iemand die niets heeft in amerika en iemand die niets heeft hier...blijft niets hoor. Iemand die schatrijk is hier of in amerika... nethetzelfde. enigste verschil, amerika is zoveel groter waardoor het daar wat meer aan de oppervlakte komt.

Laatst gewijzigd door illwill : 14 april 2005 om 22:09.
Oud 14 april 2005, 22:41   #48
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik zou het wel eens willen zien gebeuren. De Sociale Zekerheid enzo afschaffen en dan de mensen zagen dat wanneer ze ziek zijn dat ze de ziekenhuiskosten uit hun portemonnee betalen.
Best simplist,

In Frankrijk hebben ze ook een sociale zekerheid, maar daar zitten ze niet met torenhoge taksen.

Misbruiken aanpakken wordt bij jouw soort altijd 'afschaffen'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 22:49   #49
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dan heb ik nog een opmerking de Belgen zitten met de grootste spaarquote van Europa. Ze hebben het meeste geld staan op hun spaarboekjes, de simplistische redenering dat al het geld dat er door die belastingshervormingen vrij zou komen direct zou uitgegeven klopt niet. Het is slechts een fractie van dat geld dat opnieuw in de economie gepompd wordt.
Van mij mag men ze gerust afschaffen. En ik zal niet zagen als ik in een ziekenhuis terecht kom. Zal mij wel een verzekering aangeschaft (of misschien van het werk gekregen) hebben, die een stuk goedkoper was dan mijn rsz bijdragen.
En hoor ik u nu pleiten voor nog hogere belastingen, daar de mensen het geld dat ze uiteindelijk overhouden, doch maar sparen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 06:49   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik betaal nu zelf, voor een bijkomende hospitalisatieverzekering pensioensparen en levensverzekering 26 eu per maand, en mijn werkgever past een deel bij.

Stel dat ik dit bedrag quadrupel om deze voordelen zonder "baas" te hebben doe ik nog 250 eu winst per maand, puur op RSZ. En krijg ik een beter pensioen als wat ik van de staat zou krijgen.
Oud 15 april 2005, 13:09   #51
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Er is helemaal geen hoge belasting op arbeid... De lasten en sociale zekerheid zijn een solidaire bijdrage die arbeiders vrijwillig gaven aan een organisatie die voor hun sociale zekerheid bood...
Patroons hebben helemaal geen recht om die loonlasten te willen laten zakken; ze zijn bezit van de arbeider en de baas heeft daar niets op te zeggen. Ze zijn een onlosmakelijk deel van het loon.
Vrijwillig?
Dus wij mogen kiezen om al dan niet deel te nemen aan de door de overheid georganiseerde SZ? Ik mag dus ook beslissen om me te verzekeren bij een ander ofzo?
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 13:16   #52
Klingon
Burger

Klingon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom hebben we hier in Belgie de hoogste spaarquote van Europa?

Juist! Omdat er totaal geen vertrouwen is in de overheid en wat die voor de toekomst voor ons in petto heeft. Punt blijft dat er een aanzienlijk deel van de loonkost in de SZ kruipt (verhelderend: http://www.cnc-nck.be/l_nl/nl_inform...ntArticleNr=89) maar dat de overheid ons op dit ogenblik geen serieus pensioen kan garanderen...
Oud 19 april 2005, 10:25   #53
Broz
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Is nethetzelfde principe als de verkoop van cdees. Halveer de prijs van cdees en men zal misschien minder winst maken per cd maar men zal in het algemeen meer winst maken doordat men meer cdees verkoopt.
Niet noodzakelijk, dat kan zijn maar alles is afhankelijk van de elasticiteit van de vraag.
Oud 19 april 2005, 10:37   #54
Broz
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Best simplist,

In Frankrijk hebben ze ook een sociale zekerheid, maar daar zitten ze niet met torenhoge taksen.

Misbruiken aanpakken wordt bij jouw soort altijd 'afschaffen'.
Neen, begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook tegen misbruiken, het geld moet zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Misbruiken zijn inderdaad gevaarlijk want ze stellen op lange termijn het solidariteitsprincipe van de Sociale Zekerheid in vraag. Dus wat dat betreft ben ik voor het wegwerken van misbruiken etc. Ik opperde het enkel aangezien ik het gevoel had dat er een paar het solidariteitsprincipe in zijn geheel in vraag stellen.
Trouwens wat uw voorbeeld Frankrijk betreft, hebt u er al eens bij stil hoe goed het Franse systeem van Sociale Zekerheid is. 't Is daarmee dat ze zeggen dat wanneer je in Frankrijk een ongeval hebt je jezelf beter laat repatriëren naar België, omdat de kwaliteit in sommige gevallen twijfelachtig is.
Oud 19 april 2005, 10:41   #55
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Er is helemaal geen hoge belasting op arbeid... De lasten en sociale zekerheid zijn een solidaire bijdrage die arbeiders vrijwillig gaven aan een organisatie die voor hun sociale zekerheid bood...
Patroons hebben helemaal geen recht om die loonlasten te willen laten zakken; ze zijn bezit van de arbeider en de baas heeft daar niets op te zeggen. Ze zijn een onlosmakelijk deel van het loon.

Vrijwillig ! gij droomt luidop zeker, ! als 't aan mij lag eiste ik zelf al het gestorte RSZ geld weer, ! Weete wat een spaarboek mij dat zou opleveren, mijn privé verzekering zou er wreed content mee zijn, en daarvan mag ik volledig gratis eerste klas liggen, !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2005, 10:46   #56
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Kunnen de mensen die hier pleiten voor een verlaging van de loonlast, even verduidelijken hoe ze het daaruit volgende begrotingstekort gaan opvangen ?

Door het invoeren van een vlaktaks

Door het afschaffen van Profiteur INC een geweldig grote maatschappij ten zuiden van de taalgrens.

Door het afschaffen van de sponsorgelden, van de NV kom maar naar België en verrijk u daar GRATIS zonder een klop te doen.

Door het afschaffen van GRATIS in het algemeen,.

Als jij wil dat de staat nen trein inlegt wel dan ga je daar voor betalen.

Als Jij met de wagen wil rijden over goei wegen wel een autovignet en wil jij een nieuwe tunnel om de fille te vermijden, Tol alstublieft, de gebruiker betaald maw.

Frankrijk en Italië Zwitersland , Oostenrijk en Duitsland mogen de vrachtwagenbestuurders en toeristen afpersen om over hun wegen te rijden wel dan mogen wij dat toch ook, wat is het probleem.
Oud 19 april 2005, 10:52   #57
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Misschien een idee.
Loon naar werken voor Ministers.
De basislonen van ministers kunnen aangevuld worden na hun regeerperiode met een bonus, die in verhouding staat tot de efficiencie van hun beleid. Deze bonus kan natuurlijk ook negatief zijn.
Kent er iemand San - Marino ?

Wel dat is een republiek met hoogstwaarschijnlijk het meest democratische systeem ter wereld. Om de 6 maand wordt daar een nieuwe chef gekozen, die pas om de 3 jaar mag weerkomen.

En nu komt het : op het einde van zijn regeerperiode wordt die beoordeeld, of hij wel goed werk geleverd heeft.

Vooral dit laatste vind ik een schitterend idee.
Oud 19 april 2005, 10:55   #58
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Allez jongens,

ik bedoelde dat niet zo letterlijke als jullie dit opvatten, maar eer cynisch:
als je die zwartkijkers letterlijk zoudt geloven, dan bedraagt voor gans Vlaanderen de gehele fiskale last meer dan het bruto inkomen !! En geloof me: dat kan niet !!

(Waarmee ik niet gezegd heb dat die plasma-TV een mooi voorbeeld is; en waarmee ik nu maar herhaal: verschuiving van belasten van arbeid naar belasten van verbruik: cfr. Vivant. )

Wat scheelt het ?

Als je alles gaat berekenen waar werkelijk gaat tellen wat je aan de staat geeft dan spreken we over een serieuze hap geld

Natuurlijk is uwen bruto nog altijd meer als wat ge betaald, 't zou al erg zijn dat ge in 't zwart moet gaan werken om de staat te kunnen financieren...

Oud 19 april 2005, 11:00   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En wat wordt er maandelijks naar Maroco gepompt denkte ? ...
Oud 20 april 2005, 05:38   #60
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk, dat kan zijn maar alles is afhankelijk van de elasticiteit van de vraag.
Niet noodzakelijk? Neem de bedrijven weg en dus de koopkracht van de mensen in Belgie en wat denk je dat er gebeurt?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be