![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister
|
![]() Er komen regelmatig van die dingen in mijn bus: naamkaartjes, wenskaartjes, bedelbrieven die je een complex aansmeren als je er niet op in gaat... Ik heb nog van die naamkaartjes (van iets met blinden, denk ik) die je zou moeten betalen alhoewel ik die ongevraagd in de bus krijg. Wel, op zo iets reageer ik helemaal niet. En die kaartjes stuur ik ook niet terug. Dat is hetzelfde systeem als vroeger door de pastoors op de preekstoel werd gebruikt met Missiezondag: "Wie heeft er geen vijf frank over voor de arme kinnekes van Afrika?"... Niemand durft natuurlijk rechtstaan en zeggen "Ikke niet!".
Dat systeem is in de kerk verleden tijd maar wordt nu royaal toegepast door de staat (lees regeringspartijen) om met ons belastinggeld de "arme kinnekes" van Afrika en andere werelddelen in ons land op te vangen. Wie rechtstaat en zegt "Ik vind dat het wat te ver gaat met "Laat maar komen, Grietje" is ne slechte egoïstische onverdraagzame rafascist.
![]() |
#43 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Inderdaad,nooit gelezen.Is dat een GAT IN MIJN CULTUUR??? Kunt inderdaad niet alles weten,daar ben ik nederig genoeg voor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
H Menapius,kan het ook nog een beetje NETJES blijven,maak je maar niet zo kwaad.Kun je niet met iets NIET akkoord gaan,zonder daarom zulke taal te gebruiken???Of is het van...wie het schoentje past,trekt het aan??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Als SuperStaaf als rasechte Aalstenaar en hevig karnavalvierder, m.a.w. een "vuil janet" zegt dat je volgens het principe van de vrije meningsuiting geld aan mensen kan vragen op de manier die je zelf wil (zie topic), dan vind ik mijn one-liner gepast. Trouwens, gelieve mijn emoticon, in de volksmond ook wel eens smiley genoemd, op te merken, daar het een zekere indicatie weergeeft van hoe serieus ik het meen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus heb ik ook geen leven zeker? ![]() @an1959 Verwijten kan niet bijten hoor. En vragen staat vrij: het ontzeggen hoort erbij. B.t.w.: voil jeannet is in Aalst geen scheldwoord. Het is de unieke typische karnavalsfiguur die verkleed in vrouwenspullen, lampekap, vogelmuit met droge haring in uitgaat op de dinsdag van karnaval. Het gros van de voil jeanetten is normaal niet eens homosexueel noch travestiet. Ikzelf ben zo een exemplaar, en op mijn avatar kan je me bewonderen in mijn outfit van 4 jaar terug. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door jan hyoens : 18 april 2005 om 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Menapius : 18 april 2005 om 16:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien kunt ge uw bon van uw spaarlamp aan sensoa geven, ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wie zonder plastieksken op een Prostituee kruipt of wat wil gaan barebacken voor mij nie gelaten maar die kan dan ook zelf zijn 35 euro per maand betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is nu eigenlijk wel schoon gezegd, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een schoon madam, ... ![]() Vanwaar die droge haring , by the way ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De karnavalperiode valt ongeveer op het einde van de winter. Tegen die tijd zaten de mensen ver door die voorraden heen, maar braspotten als de Aalstenaars steeds geweest zijn, joegen ze er met die feestdagen de laatste brokskes door, en gingen op de hort met wat er nog aan pekelvlees overschoot om een 'fond' te leggen voor de hectoliters bier die steeds rijkelijk gezwolgen werden. Als het ware een soort 'après-moi-le déluge-we-smeren-en-teren-alles-op........... in afwachting van vers gerief bij 't begin van de lente. Mijn uitleg is er misschien een van keskeschiet, maar geef toe: 't zou best eens kunnen een grond van waarheid bevatten. ![]() Voor de travestie-achtige kostumering van 'voil jeannet' bestaat ook een aannemelijke uitleg voor. In Aalst concentreerde zich bij de opkomst van de industrie en fabrieken zeer snel wat we het proletariaat noemen. (cfr. Daens) Deze arme arbeiders hadden geen geld om zich schone kostuums te permitteren, maar om toch deel te nemen aan de verkleedpartij, schoten ze dan maar wat ouwe todden aan van hun vrouwen. Wat zeker niet mocht ontbreken: een 'combineson' een 'corset' een afgedragen vrouwekleed (nu vaak vervangen door bontjassen) en als hoofddeksel een kapotte 'abazjoer' (lampekap-nu vaak vervangen door een of andere reppige pruik) Een iets recenter verschijnsel (doch reeds een 20-tal jaar in onbruik geraakt) was de 'domino': een Ku-Klux-Klan-achtige vermomming doch in zwarte stof. Deze outfit zag je voornamelijk op de maandag van karnaval. de Grote Markt wemelde ervan, en groepjes die samen op de hort waren, bevestigden een speelkaart op de punthoed om toch iet of wat herkenbaar te zijn voor de 'kompanie'
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
In het boek wordt ingegaan tegen misbruiken van de hoge clerus, over hoe ze hun positie misbruiken ed... Over aflaten staat er echter geen kritiek in, dat was nl een gewoonte ingesteld door de Kerk en niet door bepaalde clerici. Eramsus viel de clerus en hun gebruiken aan niet de Kerk op zich. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Erasmus, Desiderius (1469[?]-1536) ![]() [size=-1]Bron: 100-guldenbiljet uit 1953, ontwerp J.F. Doeve http://aes.iupui.edu/rwise/banknotes..._f-donated.jpg[/size] Geboren te Rotterdam op 27 oktober, vermoedelijk in het jaar 1469. Overleden te Basel 12 juli 1536. De geleerdste en bekendste humanist van zijn tijd. Hij trachtte humanisme en christendom tot een synthese te brengen en heeft deze zienswijze uitgewerkt voor de opvoeding, het onderwijs en de staatkunde. Reeds in zijn eigen tijd was zijn invloed aanzienlijk op spiritualistisch gezinden in veel kerken en stromingen. Zijn invloed heeft zich voortgezet in het arminianisme van de 17e eeuw, de Aufklärung van de 18e eeuw en in het vrijzinnig protestantisme van de 19e eeuw. Zijn denkbeelden zijn, bijna 470 jaar na zijn overlijden, nog actueel. [noot 1] Clericale opvoeding Erasmus werd op 27 oktober, vermoedelijk in het jaar 1469, geboren uit een onwettige verbintenis van een priester, genaamd Gerard en Margaretha Rogers, dochter van een chirurgijn. Zijn geboortejaar wordt betwist. Sommigen spreken van 1466. Anderen van 1467 of 1468. [noot 2] Hij werd vernoemd naar de heilige Erasmus. Later, in 1496, nam hij zelf de naam 'Desiderius' erbij aan. Op vierjarige leeftijd trok hij met zijn moeder weg uit Rotterdam en woonde hij achtereenvolgens in Gouda en Deventer. Nadat eerst zijn vader en vervolgens zijn moeder aan de pest waren bezweken ging de veertienjarige Erasmus naar 's-Hertogenbosch alwaar hij in het fratershuis van de Broeders des Gemenen Levens woonde. Hij bezocht er de school [noot 3] In 1487 trad hij op aanraden van zijn voogden (de familie van zijn vader) in in het Augustijner klooster Steyn bij Gouda. Hier begon hij aan een studie van de Latijnse Klassieken. Na zijn priesterwijding in 1492 kreeg hij in 1493 een functie als secretaris van de bisschop van Kamerijk (Cambrai). Deze bisschop wilde naar Rome om er tot kardinaal te worden beëdigd. Hij had iemand nodig die het Latijn goed beheerste en Erasmus werd hem aanbevolen. Erasmus werd van zijn kloostergelofte ontslagen om de bisschop naar Rome te kunnen vergezellen. Wereldlijke contacten Van een reis naar Rome kwam het echter niet. Op kosten van de bisschop mocht Erasmus naar Parijs om er verder te studeren. Hier kwam hij in contact met humanisten. Tijdens zijn studie Grieks gaf hij privé-les aan rijke leerlingen. [noot 4] Een van zijn leerlingen, Lord William Mountjoy, nodigde hem uit om mee naar Engeland te gaan. In 1499 reisden ze naar Engeland en Erasmus ontmoette er koning Hendrik VIII, die toen nog bekend stond als beschermheer van katholieke humanisten. Hij ontmoette er ook de zeer geleerde staatsman Thomas Moore. [noot 5] Een jaar later publiceerde Erasmus de Adagia, een verzameling van meer dan 4000 Latijnse spreuken die hij van commentaar had voorzien. Hiermee werd hij in een bredere kring bekend. [noot 6] Een eigen christelijke theologie Erasmus ontwikkelde een bijbels-humanistische theologie, de 'philosophia christiana.' Hij zette deze uiteen in zijn werk Enchiridion militis christiani dat in 1503 verscheen. Het is een rationalistische en moralistische opvatting van het christendom waarbij weinig waarde wordt gehecht aan dogmatische leerstukken en kerkelijke ceremonies. Christus wordt niet in de eerste plaats gezien als grote verzoener maar als hemelse leermeester. [noot 7] Van 1506 tot 1509 reisde Erasmus door Italië. In Turijn werd hem een doctoraat in de theologie verleend en hij kreeg de zoon van de Schotse koning onder zijn hoede. [noot 8] Hij verzamelde materiaal voor zijn uitgave van kerkvaders waarvan hij in de jaren 1515-1530 een hele reeks zou publiceren. Roem Na zijn jaren in Italië woonde Erasmus weer enkele jaren in Engeland. Van 1509 tot 1514 werkten Erasmus en Thomas Moore (Morus) veel samen. Grote internationale bekendheid kreeg Erasmus na publicatie van zijn werk Laus sultitiae of Moriae encomium (Lof er zotheid).Hij droeg het op aan Thomas Moore. Het is een satire op de maatschappelijke en kerkelijke misstanden en domheden. Van 1511 to 1514 doceerde hij Grieks aan de universiteit van Cambridge en gaf hij colleges over de brieven van de kerkvader Hiëronymus. In 1516 publiceerde hij de werken van deze kerkvader; Omnium operum divi Eusebii Hieronymi. Zijn belangrijkste werk uit die tijd is zijn Novum instrumentum omne uit 1516 waarin hij de oorspronkelijke Griekse tekst van het Nieuwe Testament (met Latijnse vertaling) uitgaf en voor een breed publiek toegankelijk maakte. [noot 9] In het nauw Erasmus vertrok op uitnodiging van keizer Karel V in 1517 naar Leuven waar hij tot 1521 woonde en werkte. Hier kwam hij echter in het nauw door de Reformatie. Katholieke theologen meenden dat hij door zijn kritiek op kerkelijke misstanden de Reformatie in de kaart speelde. De protestanten verguisden Erasmus omdat hij katholiek bleef. Hij werd verdacht van ketterse ideeën en moest de wijk nemen. Om ongestoord te kunnen werken vestigde hij zich in 1521 in Basel bij zijn uitgever en goede vriend Johann Froben. Tot zijn vriendenkring behoorden ook de kunstenaars Albrecht Dürer en Hans Holbein de Jongere. Luther Erasmus voerde vanuit het katholieke Basel en felle theologische polemiek met Luther. Erasmus nam het op voor de vrije wil als voorwaarde voor zedelijke en religieuze opvoeding. Luther ging uit van de absolute onderwerping aan Gods werkzaamheid en genade. Toen ook het Zwitserse Basel betrokken werd in de godsdiensttwisten vertrok Erasmus in 1529 naar Freiburg om er in alle rust zijn studies te kunnen voortzetten. Hij pleitte voor verdraagzaamheid binnen een ongedeelde kerk. De tegenstellingen moesten worden beslecht middels de 'humanitas christiana', een eenvoudige, bijbelse vroomheid en hoge moraal. In 1535 keerde Erasmus terug naar Basel. Hij bleef aanvankelijk in Basel wonen ondanks herhaalde pogingen van Maria van Hongarije hem te bewegen naar de Nederlanden terug te keren. [noot 10] In 1536 wilde hij naar de Nederlanden reizen. Erasmus wilde in Basel afscheid nemen van zijn vrienden maar werd echter tijdens zijn verblijf in het huis van Froben ziek. Daar overleed hij in de nacht van 11 op 12 juli 1536. [noot 11] Naar verluidt sprak hij zijn laatste woorden in het Nederlands; 'Lieve God.' [noot 12] Erasmus' humanisme Erasmus leefde in een overgangstijd, van middeleeuwse theologie naar Renaissance en Reformatie. Erasmus trachtte het evangelie te verzoenen met de antieke wijsbegeerte. Wat hij van het christendom wilde bewaren was de heerschappij der wijsheid, zonder oorlog en wraak. De gemeenschap der goederen binnen de kerk. Verdraagzaamheid en een edelmoedigheid die moest blijken uit 'goede werken.' Zijn voornaamste maatstaf voor het beoordelen van gezag was te vinden in de normen van redelijkheid en zedelijkheid. Hij wilde het leven in alle opzichten zindelijker maken. Het huwelijk reiner. Hij stelde de vrouw gelijk aan de man. [noot 13] Hoofdzaak van Erasmus' geloof was vrede en eensgezindheid. Hij stond een ongedeelde kerk voor met en christendom dat gebaseerd was op de 'humanistes Christiaan, 'herstel van de christelijke, bijbelse vroomheid en hoge moraal. Hij had een afkeer van bedelmonniken en predikheren, Franciscanen en Dominicanen wegens hun domheid, grofheid, hebzucht en seksueel wangedrag. Erasmus was wars van iedere vorm van dogmatiek. God dienen, dat was pogen hem in zijn werken te kennen, dus de natuur en de mens te bestuderen. [noot 14] Ook streed hij tegen de misstanden in de katholieke kerk zoals de lucratieve handel in aflaten. Een van de kernpunten uit Erasmus' denken over religie en godsdienst is de vrije wil. Hij heeft er met Luther heftig over gedebatteerd. Erasmus zag 'de vrije wil' als het vermogen van de mens over zijn eigen lot te bepalen, zelf te denken en te handelen als bewuste persoonlijkheid en zodoende de eigen waarde en waardigheid te benadrukken. Erasmus achtte de rede niet 'zondig.' Hij achtte de mens in staat om de waarheid te ontdekken en het goede te verwezenlijken. [noot 15] Erasmus keerde zich tegen de idee van de prédestinatie, de uitverkiezing en voorbestemming door God die geheel vrijblijvend en willekeurig zou kunnen beslissen wie hij redden wil en wie niet. Hij was van mening dat er in het geloof geen enkele grondslag voor deze redenatie te vinden was. Volgens Erasmus waren iemands 'goede werken' van doorslaggevend belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() *zucht*
eerst: ik vind het wel grappig dat je een bronvermelding geeft voor een niet ter zake doent prentje, en niet voor de tekst die je copypaste. maar goed vervolgens: ik probeer het nogmaals duidelijk te stellen. Erasmus gaat in dat boek in op mistoestanden van de Kerk, en trekt niet ten strijde tegen aflaten an sich. Wel de corruptie die er bij hoort ed. Zijn voornaamste kritiek is dan ook dat enkel rijken aflaten kunnen betalen en armen niet, wat een ongelijkheid was die erasmus weg wilde. en nu: ga het boek zelf lezen ipv internetpagina's errond. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |