Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2005, 15:24   #41
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Ja, die posities hé...

Ik geloof helemaal niet in gemene complotten om vrouwen van de macht in de bedrijven te houden hoor.

Wat gebeurt is dat men nog te vaak argumenten aanhaalt "tegen" vrouwelijke kandidaten die meer vooroordeel dan iets anders zijn.

Zijn vrouwen echt minder geneigd tot samenwerken dan mannen, zoals hierboven geopperd? Ik betwijfel het, merk daar in mijn eigen werk niet veel van.
Misschien zijn de verwachtingen ook anders wat vrouwen betreft. Zal een man niet gemakkelijker aanvaarden dat hij door een andere man wordt terecht gewezen dan door een vrouw? Als het dan gebeurd, is de kans groot dan de vrouw als "tang" (of minder vriendelijk) bestempeld wordt en als slechte teamgenoot.
Waar werd dit geopperd? Ik kan het niet terug vinden. Help je een handje?
Oud 17 april 2005, 15:29   #42
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Waar werd dit geopperd? Ik kan het niet terug vinden. Help je een handje?
Klopt helemaal. Daarom heb ik nog voor je post de mijne aangepast.

In plaats van
Citaat:
Zijn vrouwen echt minder geneigd tot samenwerken dan mannen, zoals hierboven geopperd?
wat de indruk gaf dat Den Ardennees zoiets beweerde, staat er nu

Citaat:
Zijn vrouwen echt minder geneigd tot samenwerken dan mannen, zoals hierboven (niet door u) geopperd?
Zo is het duidelijk, hé?
Oud 17 april 2005, 15:35   #43
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt helemaal. Daarom heb ik nog voor je post de mijne aangepast.

In plaats van
wat de indruk gaf dat Den Ardennees zoiets beweerde, staat er nu

Zo is het duidelijk, hé?
??????????????????? IN WELKE POST WERD HET DAN WEL GEOPPERD??????????????
Oud 17 april 2005, 15:58   #44
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
??????????????????? IN WELKE POST WERD HET DAN WEL GEOPPERD??????????????
Waarom roep je weer?
Moet ik je nu je eigen posts in herinnering brengen?

Daar gaan we dan.

Post 35:
Citaat:
Mannen hebben de eigenschap sneller hun princiepes opzij te zetten ten voordele van het algemeen belang terwijl een vrouw dit 'over het algemeen' minder snel doet. Ook de competitie onder de vrouwen onderling was telkens veel visueler dan bij de mannen.
Post 39:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Wat Gun meldde over in groep werken, kan ik wel beamen.
Vrouwen gebruiken hun talenten nog veel te veel om mekaar te beconcureren.
(elke 40 jarige vrouw ziet een 20 jarige als een concurente, en is stiekem jaloers omdat zij nu eenmaal beter in de markt ligt dan zijzelf.)
Daarop stelde ik de vraag:

Post 40:
Citaat:
Zijn vrouwen echt minder geneigd tot samenwerken dan mannen, zoals hierboven (niet door u) geopperd?
Duidelijk nu?

Laatst gewijzigd door Firestone : 17 april 2005 om 16:02.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 16:31   #45
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reden waarom ik er zo op doorhamerde is omdat het alweer aantoont dat jij alweer conclusies trekt die alweer in jouw kraam passen.

Waar heb ik ergens gesteld dat ze minder geneigd zijn tot samenwerken? De onderlinge competitie is groter, princiepes wegen zwaarder door, ... tussen vrouwen onderling, maar dat is daarom niet het geval met het andere geslacht. Met een juiste mix man-vrouw is de toegevoegde waarde soms bepalend voor het slagen van een project!
Oud 17 april 2005, 16:50   #46
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De reden waarom ik er zo op doorhamerde is omdat het alweer aantoont dat jij alweer conclusies trekt die alweer in jouw kraam passen.

Waar heb ik ergens gesteld dat ze minder geneigd zijn tot samenwerken? De onderlinge competitie is groter, princiepes wegen zwaarder door, ... tussen vrouwen onderling, maar dat is daarom niet het geval met het andere geslacht. Met een juiste mix man-vrouw is de toegevoegde waarde soms bepalend voor het slagen van een project!
Ik trek de conclusies uit wat er staat, hé?

Je beweert wel degelijk dat vrouwen minder goed kunnen samenwerken, dat ze minder geneigd zijn "hun princiepes opzij te zetten ten voordele van het algemeen belang".
Het aloude cliché over koppige vrouwen, terwijl mannen meestal zo open staan voor compromissen.

Het is precies omdat sommigen vasthouden aan dit soort ideeën dat de overheid soms moet ingrijpen om voor enig evenwicht tussen de geslachten te zorgen.

Laatst gewijzigd door Firestone : 17 april 2005 om 16:54.
Oud 17 april 2005, 17:22   #47
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik trek de conclusies uit wat er staat, hé?

Je beweert wel degelijk dat vrouwen minder goed kunnen samenwerken, dat ze minder geneigd zijn "hun princiepes opzij te zetten ten voordele van het algemeen belang".
Het aloude cliché over koppige vrouwen, terwijl mannen meestal zo open staan voor compromissen.

Het is precies omdat sommigen vasthouden aan dit soort ideeën dat de overheid soms moet ingrijpen om voor enig evenwicht tussen de geslachten te zorgen.
Liefste vriendin, ik spreek enkel uit eigen ervaring ... en kan je niet meer vertellen dan wat ik zelf heb meegemaakt ... maar laat duidelijk zijn dat ik me niet verzet tegen meer vrouwen aan het roer ... de manier waarop moet vloeiend maar mag niet dwingend zijn ... dwang lijdt steeds misbruik en dispuut.
Oud 17 april 2005, 17:26   #48
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Liefste vriendin, ik spreek enkel uit eigen ervaring ... en kan je niet meer vertellen dan wat ik zelf heb meegemaakt ... maar laat duidelijk zijn dat ik me niet verzet tegen meer vrouwen aan het roer ... de manier waarop moet vloeiend maar mag niet dwingend zijn ... dwang lijdt steeds misbruik en dispuut.
Tja, om het bij het Noorse voorbeeld te houden: voor mij is een verhouding 11-89 een goed voorbeeld van misbruik.
Vloeiend lukt blijkbaar niet zo goed. Een beetje dwang, een stok achter de deur, iets minder vooroordelen, dat zal hopelijk beter werken.
Oud 17 april 2005, 17:53   #49
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

't Is toch simpel? Als het werkelijk zo is dat vrouwen even goede managers zijn dan mannen: dan start je een bedrijf met enkel vrouwelijke managers. Aangezien hun prijs veel lager is dan die van de mannelijke collega's (het aanbod is gelijk maar de vraag 8x groter), doet jouw bedrijfje het veel beter dan de concurrentie.
Oud 17 april 2005, 18:03   #50
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
't Is toch simpel? Als het werkelijk zo is dat vrouwen even goede managers zijn dan mannen: dan start je een bedrijf met enkel vrouwelijke managers. Aangezien hun prijs veel lager is dan die van de mannelijke collega's (het aanbod is gelijk maar de vraag 8x groter), doet jouw bedrijfje het veel beter dan de concurrentie.

Wat een goed idee, boer_bavo.

Maar u premisse klopt al niet.
Net nu lees ik dat vrouwen betere managers zijn dan mannen.
Citaat:
Vrouwen die aan het hoofd staan van kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's) in Groot-Brittannië, hebben meer producten verkocht en personeel aangeworven dan gemiddeld. Dat blijkt uit een Britse studie die dinsdag werd gepubliceerd.

Uit de studie bij 12.000 KMO's blijkt dat 44 procent van de KMO's met een vrouw aan het roer, afgelopen zomer meer verkochten dan gemiddeld. Groot-Brittannië verwacht tegen 2006 dat 15 tot 20 procent van alle KMO's door een vrouw geleid wordt. Het onderzoek wijst ook uit dat vrouwen in de meeste gevallen microbedrijven leiden, met maximum tien personeelsleden. De sectoren waar vrouwen het best vertegenwoordigd zijn, zijn distributie (34,8 pct), vastgoed (21 pct) en onderwijs en gezondheid (15 pct).
Bron: MSN Nieuws

De link MSN Nieuws werkt bij mij niet. Dit is mijn bron.
(Merk aub mijn op, want op het eerste zicht lijkt me de statistiek in dit artikeltje twijfelachtig.)

Maar nu ernstig, vindt u de verhouding 11-89 aanvaardbaar?
Vindt u dat men dat uitsluitend door de vrije markt moet laten bepalen?

Laatst gewijzigd door Firestone : 17 april 2005 om 18:07.
Oud 17 april 2005, 18:20   #51
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net nu lees ik dat vrouwen betere managers zijn dan mannen.
Verkeerde conclusie...

Je zegt zelf dat vrouwen het moeilijker hebben met doorstoten naar de top. De vrouwen die dat wèl doen zijn dus uitzonderlijk getalenteerd.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 18:24   #52
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Verkeerde conclusie...

Je zegt zelf dat vrouwen het moeilijker hebben met doorstoten naar de top. De vrouwen die dat wèl doen zijn dus uitzonderlijk getalenteerd.
Vlaanderen Boven, ik heb er een bijgevoegd en de opmerking " (Merk aub mijn op, want op het eerste zicht lijkt me de statistiek in dit artikeltje twijfelachtig.)"

Ik neem dat artikeltje niet ernstig, hé.

Ik geloof niet dat vrouwen betere managers zijn, maar ook geen slechtere.
Oud 17 april 2005, 18:26   #53
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar nu ernstig, vindt u de verhouding 11-89 aanvaardbaar?
Vindt u dat men dat uitsluitend door de vrije markt moet laten bepalen?
Ja - Ja
Oud 17 april 2005, 18:32   #54
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ja - Ja
Dan zijn we het oneens.

Maar ik apprecieer het zeer dat u duidelijk voor uw mening opkomt, zonder de hypocrisie die ik bij sommigen opmerk.

Begrijp ik het goed dat uw mening alles te maken heeft met uw vertrouwen in de vrije markt, en niet met een a-priori over vrouwen in leidinggevende functies?
Oud 17 april 2005, 18:46   #55
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Begrijp ik het goed dat uw mening alles te maken heeft met uw vertrouwen in de vrije markt, en niet met een a-priori over vrouwen in leidinggevende functies?
Ja.

Laat mij het nog scherper stellen: ik verkies het dat vrouwen die bekwamer zijn dan mannen binnen een bedrijf niet gekozen worden tov mannen op basis van vooroordelen dan dat een vrouw verkozen wordt ipv een meer bekwame man op basis van quota.

Dat tweede is een inherent gevolg van zo'n quota. Er zijn honderden voorbeelden binnen de politiek en zijn raadsorganen.
Neem nu de kandidatuur voor de raad van beheer van de ECB van prof Paul de Grauwe. Aangezien er ook een vrouw opkwam haalde die het. Want er waren al enkel mannen.

Ik raad je trouwens eens aan om eens TV te kijken als er een partijcongres van om het even welke partij (met uitzondering van groen! mss) op tv komt. Om eens te kijken hoe weinig vrouwen er daar zijn. Maar toch moeten ze op elke lijst de helft van de kandidaten uitmaken.
En de quota hebben er niet voor gezorgd dat er plots meer vrouwen op de congressen zijn.

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 17 april 2005 om 18:47.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 19:56   #56
willem1940NLD

Standaard

Het woord "vooroordelen" is nutteloos om in te zetten tegenover CONCLUSIES.

Ik heb met "de juiste vrouw op de juiste plaats" in verscheidene perioden uitstekend kunnen samenwerken, echter ook de SLECHTE voorbeelden ofwel bevordering op andere dan kwaliteits-gronden van nabij meegemaakt; uiterst schadelijk.

Dan kon ik mijzelf nog gelukkig prijzen dat ik overwegend in solitaire banen rolde: over het algemeen was het de bedoeling dat mijn brood-heren/dames er slechts van op aan hoefden te kunnen dat aan mij opgedragen cq gedelegeerd werk tussen nu en gisteren werd/was AFGEHANDELD, volgende klus graag; tamelijk velen vonden dit "stress" maar voor bijna ieder type werk bestaat een geschikte doener.
Oud 17 april 2005, 20:26   #57
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, om het bij het Noorse voorbeeld te houden: voor mij is een verhouding 11-89 een goed voorbeeld van misbruik.
Vloeiend lukt blijkbaar niet zo goed. Een beetje dwang, een stok achter de deur, iets minder vooroordelen, dat zal hopelijk beter werken.
You're so black and white ...
discriminatie (positief of negatief) heeft alleen maar slachtoffers ... en uw 11-89 is geen teken van misbruik. Iets dat in het verleden vergroeid is is niet steeds het gevolg van misbruik!
Oud 17 april 2005, 20:29   #58
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
discriminatie (positief of negatief) heeft alleen maar slachtoffers ... en uw 11-89 is geen teken van misbruik. Iets dat in het verleden vergroeid is is niet steeds het gevolg van misbruik!
Zelfs al is het niet uit het verleden gegroeid en een plotse beslissing van allerlei bedrijfsleiders om kwasi alle vrouwen uit hun managementsfuncties te bannen.
Dan nog is het geen misbruik, zolang er niemand is die die bedrijfsleiders daartoe gedwongen heeft.
Oud 17 april 2005, 21:07   #59
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan ben je wel heel selectief in je veroordeling van discriminatie!

Negatieve discriminatie, die mag in stand gehouden worden.
Positieve discriminatie, hola, dat kan niet!

Ik ben geen fan van quota's of van inmenging van de overheid in de bedrijven.
Anderzijds zijn er mistoestanden, die al dan niet bewust, in stand worden gehouden omdat het de machthebbers goed uitkomt.

In een democratische staat lijkt het me logisch dat de overheid behoedzaam ingrijpt om dit soort misstoestanden enigszins recht te trekken.

Laatst gewijzigd door Firestone : 17 april 2005 om 21:09.
Oud 17 april 2005, 21:17   #60
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Voor mij ruikt dit toch wel aangebrand, ik zie dit eerder als zeer slechte regelneverij en vraag mij af waar de vrijheid enigszins gebleven is. Zo een staatsinmenging in privébedrijven keur ik dan ook resoluut af.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be