Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2005, 15:44   #41
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
En Wallonie on parle Français. Punt aan de lijn!! Ton "vervlaamsing", tu peux te le mettre l�* où je pense...................
Aldus sprak hypocriet "Everytime" (verengelsing mag blijkbaar wel). Deze fundementalist haalde het namelijk in zijn kop om te Linkebeek - een Vlaamse gemeente - te komen betogen met zijn collega-FDF'ers voor een uitbreiding van Brussel en het verankeren van de taalfaciliteiten. Wie wil er alzo wie verfransen? Vreemd, dat marginalen zoals jou zelfs uit Frankrijk komen afgezakt om hun Vlaamshatende vriendjes te steunen tijdens het krijsen van hun beate slogans.

Laatst gewijzigd door Stubaf. : 27 april 2005 om 15:45.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 16:07   #42
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Dit slaat dus echt nergens op. Hoe kunnen wij hun verwijten dat ze geen Nederlands kunnen als ze het niet eens leren op school?
Wallonië is toch verantwoordelijk voor het eigen onderwijs. Dus als de overheid Nederlands wil voorschrijven dan kan dat gewoon. als ze dat niet doet dan "kunnen wij hun dat niet verwijten"!!??
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 16:08   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Aldus sprak hypocriet "Everytime" (verengelsing mag blijkbaar wel). Deze fundementalist haalde het namelijk in zijn kop om te Linkebeek - een Vlaamse gemeente - te komen betogen met zijn collega-FDF'ers voor een uitbreiding van Brussel en het verankeren van de taalfaciliteiten. Wie wil er alzo wie verfransen? Vreemd, dat marginalen zoals jou zelfs uit Frankrijk komen afgezakt om hun Vlaamshatende vriendjes te steunen tijdens het krijsen van hun beate slogans.
He,stubaf, rustig! Wat "Wallonië Vlaams!" zegt, moet je niet au sérieux nemen. Dat weet ik, geen paniek! "Wallonië Vlaams" probeert gewoon humor op die forum te maken. Jammer genoeg voor hem, dat lukt niet. Wat de betoging in Linkebeek betreft, ik ben tegen de splitsing van BHV. Logisch dus dat ik in Linkebeek betoogde. En ik haat de Vlamingen niet. Waarom zou ik op een Vlaamse forum zijn als ik echt Vlamingen haatte?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 16:09   #44
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Wallonië is toch verantwoordelijk voor het eigen onderwijs. Dus als de overheid Nederlands wil voorschrijven dan kan dat gewoon. als ze dat niet doet dan "kunnen wij hun dat niet verwijten"!!??
Ja goed, maar dat zijn de mensen die het onderwijs in handen hebben hé, niet de overige 4 miljoen (of zoiets) Walen.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 16:17   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We moeten ook zien waarom ze voor het Engels kiezen. De reden is niet altijd communautair. Ik zag enkele jaren geleden een reportage daarover op RTL-TVI. En ik zag Waalse leerlingen die voor het Engels kozen. Met als argument dit : "Nous allons de toute façon quitter la Belgique. Pourquoi apprendre le néerlandais?". In dit geval, kan ik het wel begrijpen dat ze voor het Engels kiezen, als ze toch plannen België definitief te verlaten. Naast die reden hebt u wel ook andere redenen : het feit dat Engels boeiender en meer internationaal is dan het Nederlands, het feit dat ze in hun dagelijkse leven nooit geconfronteerd zijn met het Nederlands; met het Engels zijn ze al geconfronteerd met muziek, cinema, internet, enz......... Eerlijk gezegd denk ik niet dat de reden van hun taalkeuze echt iets te maken heeft met een communautaire aspect. Jongeren in Wallonië hebben iets anders in hun hoofd dan communautaire problemen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 17:05   #46
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik op een Vlaamse forum zijn als ik echt Vlamingen haatte?
Omdat er geen vergelijkbaar franstalig forum in België is?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 17:09   #47
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten ook zien waarom ze voor het Engels kiezen. De reden is niet altijd communautair. Ik zag enkele jaren geleden een reportage daarover op RTL-TVI. En ik zag Waalse leerlingen die voor het Engels kozen. Met als argument dit : "Nous allons de toute façon quitter la Belgique. Pourquoi apprendre le néerlandais?". In dit geval, kan ik het wel begrijpen dat ze voor het Engels kiezen, als ze toch plannen België definitief te verlaten. Naast die reden hebt u wel ook andere redenen : het feit dat Engels boeiender en meer internationaal is dan het Nederlands, het feit dat ze in hun dagelijkse leven nooit geconfronteerd zijn met het Nederlands; met het Engels zijn ze al geconfronteerd met muziek, cinema, internet, enz......... Eerlijk gezegd denk ik niet dat de reden van hun taalkeuze echt iets te maken heeft met een communautaire aspect. Jongeren in Wallonië hebben iets anders in hun hoofd dan communautaire problemen.
Al de redenen die u opgeeft, gaan evengoed op voor de Vlaamse schoolkinderen. Toch is Frans in het Vlaams onderwijs verplicht eerste vreemde taal.
Men moet weten wat men wilt. Wil men België behouden, dan zal het als volstrekt tweetalig land moeten zijn, en kunnen zijn burgers niet anders dan vlot tweetalig zijn. Nederlands leren is dan voor de franstaligen de investering die ze doen om België te behouden.
Uit het feit dat de meerderheid van de franstalige kinderen geen Nederlands meer leren, kunnen we in Vlaanderen dus maar één conclusie trekken : ze willen België niet meer.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 17:24   #48
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Aangezien om in hun latere carière "aux serieux" genomen te worden onze kleinkinderen op een buitenlandse univ hun "Master" in het engels zullen moeten halen is het niet meer dan logisch om lmet zijn allen het engels in de scholen als 2de taal te leren
(ik zou zelfs zeggen vanaf het eerste studiejaar, als het vermogen om zich vreelmde talen eigen te maken het grootst is). Een nuttig neveneffect zou inderdaad een toenemende taalvrede in dit land zijn... Doe eens een bevraging bij de jongeren van zo'n 10 jaar met de vraag welke taal ze het liefst als 2de taal zouden leren...

Bof.. ik open hier subiet een draadje over een interessante diskussie aangaande taalparadoksen, taalpolitiek is nl. niet zo eenvoudig als het er op het eerste zicht uitziet.

Om het bij het communautaire te houden :

Een franstalige die in Vlaanderen gaat wonen blijft ondanks het feit dat hij perfect Nederlands spreekt ... een Waal...

Een Vlaming die in Wallonië gaat wonen wordt ondanks het feit dat hij thuis met zijn vrouw en kinderen nederlands blijft praten .... een Waal ...

Of vergis ik mij ?
Oud 27 april 2005, 17:46   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch is de voertaal in Wallonië het Frans. "Wallonië Vlaams" is volgens mij maar iemand die probeert humor op dit forum te brengen. Wel, ja, hij/zij probeert............
Ik merk duidelijk dat u niet zo veel afweet van de bevolking die in het Waals Gewest woont. Daarom raad ik u dringend aan eens naar Aubel of Bleiberg (alias Plombières) te gaan. Daar eens in een supermarkt rond te lopen en gewoon eens te luisteren naar wat mensen daar onder elkaar spreken.

U zult versteld staan.

Wat mensen onder elkaar daar nog spreken, is Oost-Limburgs, een dialect dat heel nauw aansluit bij wat men in Voeren spreekt.

Ga naar de dorpen rond Aarlen. Daar zult u horen dat er nog een niet onaardig aantal Luxemburgs spreken als hun huis- en keukentaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 17:58   #50
Dimitri

Standaard

Niet echt verrassend dat zulke scholen succes hebben. Ten eerste is de economische situatie in Vlaanderen een stuk beter en biedt Vlaanderen dus meer perspectieven, zeker voor mensen vlak aan de taalgrens. Ten tweede is het onderwijs in het Nederlands op gewone Waalse scholen blijkbaar dusdanig matig dat je de taal niet goed (genoeg) leert, dus heeft men behoefte aan scholen die meer aandacht besteden aan Nederlands, wederom met name aan de taalgrens. En ten derde wordt er in België tegenwoordig veel meer belang gehecht aan goede kennis van beide landstalen dan vroeger, dus heb je met goede tweetaligheid meer kansen op topfuncties.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 18:02   #51
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik merk duidelijk dat u niet zo veel afweet van de bevolking die in het Waals Gewest woont. Daarom raad ik u dringend aan eens naar Aubel of Bleiberg (alias Plombières) te gaan. Daar eens in een supermarkt rond te lopen en gewoon eens te luisteren naar wat mensen daar onder elkaar spreken.

U zult versteld staan.

Wat mensen onder elkaar daar nog spreken, is Oost-Limburgs, een dialect dat heel nauw aansluit bij wat men in Voeren spreekt.

Ga naar de dorpen rond Aarlen. Daar zult u horen dat er nog een niet onaardig aantal Luxemburgs spreken als hun huis- en keukentaal.
Tot hier JVDB's wetenschappelijke studie in den Aldi.
Oud 27 april 2005, 18:10   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Neen, bubbel Yann, rechtstreekse informatie van de verantwoordelijke van het volkstheater aldaar. Misschien weet u dat niet, maar in Aubel is er een theatergezelschap dat in het plaatselijke dialect speelt. En dat is niet het Waals of het Frans, maar het plat Oost-Limburgs.

Welkom in de werkelijkheid!
Oud 27 april 2005, 18:32   #53
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Waar wil je zulke zaken anders te weten komen? Achter je bureautje?
Oud 27 april 2005, 18:34   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waar wil je zulke zaken anders te weten komen? Achter je bureautje?
Inderdaad. Wil je echt weten wat de volksmens in bepaalde gebieden onder elkaar spreekt, dan moet je naar dergelijke plaatsen gaan: Aldi, Lidl, de wekelijkse markt, de kroeg...
Oud 27 april 2005, 18:42   #55
Dimitri

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Wil je echt weten wat de volksmens in bepaalde gebieden onder elkaar spreekt, dan moet je naar dergelijke plaatsen gaan: Aldi, Lidl, de wekelijkse markt, de kroeg...
Als je zorgt dat je alle leeftijdsgroepen ontmoet of beluistert (dat betekent meerdere plaatsen op verschillende tijdstippen bezoeken: werkende mensen doen geen boodschappen overdag bijv.), kun je een vrij compleet beeld krijgen van de taalsituatie denk ik.
Oud 27 april 2005, 19:13   #56
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, bubbel Yann, rechtstreekse informatie van de verantwoordelijke van het volkstheater aldaar. Misschien weet u dat niet, maar in Aubel is er een theatergezelschap dat in het plaatselijke dialect speelt. En dat is niet het Waals of het Frans, maar het plat Oost-Limburgs.

Welkom in de werkelijkheid!
En wat is uw punt nu? Wil u beklemtonen dat Limburgers geen Vlamingen zijn en de Belgen meer verweven zijn met elkaar dan de flaminganten denken?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 19:14   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en zeker weten dat ze daar schoon lak hebben van flaminganten hun gezever.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 23:50   #58
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U zult versteld staan.

Wat zijn die dorpjes in vergelijking met heel Wallonië ? Natuurlijk worden hier en daar dialecten gesproken, maar de voertaal is Frans.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 23:51   #59
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is de belangstelling daarvan ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 00:02   #60
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Wat zijn die dorpjes in vergelijking met heel Wallonië ? Natuurlijk worden hier en daar dialecten gesproken, maar de voertaal is Frans.
Wat zijn nu zes faciliteitengemeenten in vergelijking met heel Halle-Vilvoorde? Natuurlijk wordt er hier en daar Frans gesproken, maar de voertaal is Nederlands.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be