Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2005, 19:58   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
U bedoel beste vriend dat voor u de prijzen niet te hoog zijn. Alleens bij stil gestaan waarom 16 percent van de mensen in vlaanderen terug onder de armoedegrens leeft ?
Hahahaha. Wat een onzin. Indien iemand een maandwedde heeft van pakweg 1.200 euro netto, dan moet hij toch beseffen dat een villa in Ekeren niet tot z'n mogelijkheden behoort. Hij moet leren zaaien naar de zak, zoals dat met een oud Vlaams spreekwoord wordt gezegd. Er zijn echter mensen die alles tegelijkertijd willen: groot huis, grote tuin, liefst ook met groot tuinhuis, met grote oprit waarop een grote wagen kan staan, grote reizen, enzovoort.

En die mensen die onder de armoedegrens leven wonen heus niet in eigen woningen, maar hebben vaak geen dak boven het hoofd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 20:01   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schandalig ! Een nuchtere doch onmenselijke analyse. Wat met de mensen die niet kunnen voldoen aan de minimum(financiele) vereisten die het gevolg zijn van de door u geschetste wet van vraag en aanbod ? Moeten die maar onder een brug gaan slapen ?
Er zijn weldegelijk woningen die betaalbaar zijn: alleen zal men wat moeten inboeten op comfort (geen tuin, geen cv bijvoorbeeld). Zoals reeds gezegd: heel velen willen onmiddellijk het hele pakket. Ik ken echter vrienden die de zaak veel verstandiger aanpakken: een jong gezin met drie kinderen. Onlangs kochten ze een oude arbeiderswoning in Gent, waarin op de bovenverdieping geen stromend water is, geen cv, geen dubbele beglazing. Uiteindelijk hebben ze de zaak aan een heel schappelijke prijs gekocht. Veel van dergelijke gezinnen willen echter onmiddellijk een grote woning op het platteland met alles erop en eraan.
Oud 29 april 2005, 20:02   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie
In mijn geval speelde dat geen rol omdat ik werkloos was.
Dan hangt dat af van de spreiding van uw lening, alsook de intrestvoet.
Oud 29 april 2005, 20:04   #44
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hahahaha. Wat een onzin. Indien iemand een maandwedde heeft van pakweg 1.200 euro netto, dan moet hij toch beseffen dat een villa in Ekeren niet tot z'n mogelijkheden behoort. Hij moet leren zaaien naar de zak, zoals dat met een oud Vlaams spreekwoord wordt gezegd. Er zijn echter mensen die alles tegelijkertijd willen: groot huis, grote tuin, liefst ook met groot tuinhuis, met grote oprit waarop een grote wagen kan staan, grote reizen, enzovoort.
Die mensen zijn er misschien inderdaad - maar uw veralgemeningen getuigen van niet al te veel intellectueel niveau.

Citaat:
En die mensen die onder de armoedegrens leven wonen heus niet in eigen woningen, maar hebben vaak geen dak boven het hoofd.
Inderdaad en dat heb ik ook niet beweerd. Als de aankoopprijzen hoog zijn dan vertaald dit zich in hoge huurpijzen. Als de huurprijzen te hoog worden dan vertaald dit zich in een groter aantal daklozen. U vind dat blijkbaar ok. Was u geen christen ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 april 2005 om 20:04.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 20:04   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
is niet normaal - het is misdadig want het betekend voor velen een aantasting van hun integriteit. Een ervaring die wss niet de uwe is.
Ik sprak me niet uit over "normaal" (in de betekenis van "aanvaardbaar"), wel over het feit dat de wetgeving dit nu eenmaal voorziet.
Oud 29 april 2005, 20:06   #46

Standaard

Citaat:
Er zijn weldegelijk woningen die betaalbaar zijn: alleen zal men wat moeten inboeten op comfort (geen tuin, geen cv bijvoorbeeld). Zoals reeds gezegd: heel velen willen onmiddellijk het hele pakket. Ik ken echter vrienden die de zaak veel verstandiger aanpakken: een jong gezin met drie kinderen. Onlangs kochten ze een oude arbeiderswoning in Gent, waarin op de bovenverdieping geen stromend water is, geen cv, geen dubbele beglazing. Uiteindelijk hebben ze de zaak aan een heel schappelijke prijs gekocht. Veel van dergelijke gezinnen willen echter onmiddellijk een grote woning op het platteland met alles erop en eraan.
de minimumhuur bedraagt ongeveer 300 euro. Voor minder vind je zelfs amper nog een kamer in de stad. Een doorsneeuitkering bedraagt 600 euro. Trek daar de nutsvoorzieningen nog eens af en de andere vaste kosten ( ziekenkas enz ) en bedenk dan maar eens hoeveel je nog overhoud om te eten.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 april 2005 om 20:07.
Oud 29 april 2005, 20:08   #47
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Dat is nu wel echt onzin wat je daar vertelt. Ik heb verleden jaar maanden aan een stuk helpen zoeken naar een woning voor een jonge man die van een leefloon leefde. Het goedkoopste wat er te vinden was koste 300 euro. Je had die woningen eens moeten zien die tussen de 300 en 350 euro huur vroegen. Er zat er eentje bij waar geen vloer in zat, het waren hele kleine schamele huisjes, zonder het minimum aan comfort. Bij de ene vielen de brokken van de muur door het vocht, badkamer hadden ze geen van allen.
Nog een geluk dat hij niet kieskeurig was maar feit was wel dat een heel groot deel van zijn leefloon op ging aan een klein huisje dat eerder de naam krot verdiende.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 20:09   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaar en dat heb ik ook niet beweerd. Als de aankoopprijzen hoog zijn dan vertaald dit zich in hoge huurpijzen. Als de huurprijzen te hoog worden dan vertaald dit zich in een groter aantal daklozen. U vind dat blijkbaar ok. Was u geen christen ?
Iemand met een gemiddeld loon kan zonder enig probleem een betaalbare woning vinden. Zoals reeds meerdere malen gezegd: de meeste jonge mensen in ons land willen echter een woning met toeters en bellen. Hier in de buurt kocht een jong koppel (nog niet getrouwd) een grote woning voor zomaar eventjes acht miljoen (zonder notariskosten of andere wettelijke taksen). Een woning die veel te groot is voor een gezin van twee: die kast van een huis heeft zomaar eventjes een grote dubbele woonkamer, een inkomhal om u tegen te zeggen, een ruime keuken, nog een bijkomende leefkamer achteraan waar men kan genieten van de zon en een achterinkom. Dan heb ik het nog niet over de tweede verdieping. Dit alles compleet in orde: centrale verwarming, aparte verwarming voor de badkamer... Dan nog met een tuin waar je bijna golf in kan spelen.

Ik ken echter ook jonge gezinnen die het niet zo groots aanpakken en tevreden zijn met een rijwoninkje van drie miljoen en waar nog heel wat aan te veranderen valt.
Oud 29 april 2005, 20:10   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nu wel echt onzin wat je daar vertelt. Ik heb verleden jaar maanden aan een stuk helpen zoeken naar een woning voor een jonge man die van een leefloon leefde. Het goedkoopste wat er te vinden was koste 300 euro. Je had die woningen eens moeten zien die tussen de 300 en 350 euro huur vroegen. Er zat er eentje bij waar geen vloer in zat, het waren hele kleine schamele huisjes, zonder het minimum aan comfort. Bij de ene vielen de brokken van de muur door het vocht, badkamer hadden ze geen van allen.
Nog een geluk dat hij niet kieskeurig was maar feit was wel dat een heel groot deel van zijn leefloon op ging aan een klein huisje dat eerder de naam krot verdiende.
Aan de kust staan er NIEUWE appartementen te huur (ik kan u adres en vastgoedmakerlaar geven in pb) voor de maandelijkse huurprijs van 500 euro. Appartementen met ALLE comfort.
Oud 29 april 2005, 20:12   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de minimumhuur bedraagt ongeveer 300 euro. Voor minder vind je zelfs amper nog een kamer in de stad. Een doorsneeuitkering bedraagt 600 euro. Trek daar de nutsvoorzieningen nog eens af en de andere vaste kosten ( ziekenkas enz ) en bedenk dan maar eens hoeveel je nog overhoud om te eten.
Ik heb het niet over mensen die aan de rand van de maatschappij bengelen, maar wel over gewone verdiener. En dat is nog steeds de allergrootste groep. Juist een aantal in die groep komt in de problemen door veel te zwaar te investeren in grote en luxueuze woningen.
Oud 29 april 2005, 20:12   #51
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Aan de kust staan er NIEUWE appartementen te huur (ik kan u adres en vastgoedmakerlaar geven in pb) voor de maandelijkse huurprijs van 500 euro. Appartementen met ALLE comfort.
Voor wie of wat zou ik dat kunnen gebruiken?
Oud 29 april 2005, 20:13   #52

Standaard

Citaat:
Iemand met een gemiddeld loon kan zonder enig probleem een betaalbare woning vinden. Zoals reeds meerdere malen gezegd: de meeste jonge mensen in ons land willen echter een woning met toeters en bellen. Hier in de buurt kocht een jong koppel (nog niet getrouwd) een grote woning voor zomaar eventjes acht miljoen (zonder notariskosten of andere wettelijke taksen). Een woning die veel te groot is voor een gezin van twee: die kast van een huis heeft zomaar eventjes een grote dubbele woonkamer, een inkomhal om u tegen te zeggen, een ruime keuken, nog een bijkomende leefkamer achteraan waar men kan genieten van de zon en een achterinkom. Dan heb ik het nog niet over de tweede verdieping. Dit alles compleet in orde: centrale verwarming, aparte verwarming voor de badkamer... Dan nog met een tuin waar je bijna golf in kan spelen.

Ik ken echter ook jonge gezinnen die het niet zo groots aanpakken en tevreden zijn met een rijwoninkje van drie miljoen en waar nog heel wat aan te veranderen valt.
met die paar mensen die u gebruikt hier omdat ze binnen uw vooringenomen wereldbeeld passen heb ik niks te maken. Voor 16 percent van de mensen zijn de levenskosten te hoog (anders zouden ze niet onder de armoedegrens leven) en dat is het enige dat hier van belang is. De basisbehoeften van 16 percent zijn belangrijker dan de belangen van een geestelijk gestoorde minderheid (de grote vastgoedmakelaars.)
Oud 29 april 2005, 20:13   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Even vergeten: in welke stad was dat wel?
Oud 29 april 2005, 20:14   #54

Standaard

Citaat:
met een uitkering van 600 euro ? Hilarisch en het illustreerd uw wereldvreemdheid.
Oud 29 april 2005, 20:14   #55
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Dat was in west-vlaanderen, welke stad zeg ik liever niet openlijk op dit forum, ik blijf liever nog even anoniem.
Oud 29 april 2005, 20:16   #56

Standaard

Citaat:
Niet terzake. het grondwettelijk recht op huisvesting moet overal onverkort gelden - in elke stad of dorp !

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 april 2005 om 20:16.
Oud 29 april 2005, 20:17   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
met die paar mensen die u gebruikt hier omdat ze binnen uw vooringenomen wereldbeeld passen heb ik niks te maken. Voor 16 percent van de mensen zijn de levenskosten te hoog (anders zouden ze niet onder de armoedegrens leven) en dat is het enige dat hier van belang is. De basisbehoeften van 16 percent zijn belangrijker dan de belangen van een geestelijk gestoorde minderheid (de grote vastgoedmakelaars.)
Die levenskosten zijn te hoog omdat ze gewoon te hoog willen grijpen. Zeg nu zelfs: vindt u het normaal dat een jong koppel al onmiddellijk een grote woning wil kopen waarin al alles piekfijn afgewerkt is?

Ik niet. Mijn ouders hebben me dat altijd geleerd: koop eerst goedkoop en investeer jaar na jaar in je huis. Meer zelfs, ze hebben me dat niet alleen geleerd: door hun voorbeeld hebben ze het ook getoond. Toen ze huwden hadden ze een nieuwbouw, d.i. een huis met ramen en een dak erop. Meer niet. De eerste zes jaar hebben ze stap voor stap geïnvesteerd. Langzaam krijgen ze zo een comfortabele woning zonder dat ze zich zwaar in de schulden moesten steken.

In deze is het zo dat de gulzige mens zich verslikt.
Oud 29 april 2005, 20:17   #58
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Ik kan je wel vertellen dat het een stad is die heel hoog scoort op vlak van kansarmoede.
Oud 29 april 2005, 20:19   #59
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Die levenskosten zijn te hoog omdat ze gewoon te hoog willen grijpen. Zeg nu zelfs: vindt u het normaal dat een jong koppel al onmiddellijk een grote woning wil kopen waarin al alles piekfijn afgewerkt is?

Ik niet. Mijn ouders hebben me dat altijd geleerd: koop eerst goedkoop en investeer jaar na jaar in je huis. Meer zelfs, ze hebben me dat niet alleen geleerd: door hun voorbeeld hebben ze het ook getoond. Toen ze huwden hadden ze een nieuwbouw, d.i. een huis met ramen en een dak erop. Meer niet. De eerste zes jaar hebben ze stap voor stap geïnvesteerd. Langzaam krijgen ze zo een comfortabele woning zonder dat ze zich zwaar in de schulden moesten steken.

In deze is het zo dat de gulzige mens zich verslikt.
Dat zal wel overdreven zijn van dat koppel. Maar ik heb daar geen ervaring mee, ik ken persoonlijk geen mensen die zulke domme dingen doen.
Oud 29 april 2005, 20:19   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet terzake. het grondwettelijk recht op huisvesting moet overal onverkort gelden - in elke stad of dorp !
Waar staat dat in de Grondwet als ik vragen mag?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be