Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2005, 15:33   #41
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian

Voor jou een fruitsapje uit de wereldwinkel allicht. Geef mij maar een glaasje van deze:
Tssss, landverrader!

Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2005, 15:33   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Colporteren, affiches plakken, persberichten schrijven, protestacties deelnemen, betogingen deelnemen, leden werven, kiezers overtuigen,...

Voor jou een fruitsapje uit de wereldwinkel allicht. Geef mij maar een glaasje van deze:
Zeg eens Guderian...
Voor welke partij heb jij leden helpen werven als je niks met het VB te maken hebt?

Of was dat in een vroeger leven?
Oud 1 mei 2005, 15:35   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Tssss, landverrader!

Tssssssssssssssss.
Eigen Leuvens bier eerst.
Racist!
Fascist!
Nazi!

Oud 1 mei 2005, 15:36   #44
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, deze discussie toont toch weer eens mooi aan hoe simplistisch sommige Vlaams-nationalisten wel zijn. Het enige wat de meesten nog voor hebben op de belgicisten is intelligentie, want belgicisten zijn zowel dom als simplistisch.
Hoort dat aan!

Citaat:
Een belangrijk deel van de Vlaamsche Beweghing (voor die groep schrijf ik het speciaal zo) kan maar niet loskomen van de dwanggedachte dat wanneer men Vlaamsgezind is, men automatisch de vernietiging van belgië moet nastreven ter vestiging van een eigen onafhankelijke Vlaamse staat.
Waar ga ik dan kort door de bocht als ik zeg dat u niet bij het Vlaams Belang thuis hoort? Die staat duidelijk voor een Vlaamse staat.

Citaat:
Een middel om het Vlaamse volk te kunnen geven waar het recht op heeft: zelfontplooiing, zichzelf kunnen besturen zoals het wil.
Vlaams Belang maakt duidelijk dat dit enkel kan in een onafhankelijke staat.

Citaat:
De visie die Radicaal hier weergeeft, en die na de Nieuwe Marsrichting in het Verdinaso (vanaf 1934) werd verkondigd, verzekert in belangrijke mate het einddoel voor de Vlamingen: zichzelf kunnen besturen.
Is dat zo? Ik zie geen enkele vorm van zelfbestuur in zijn voorstel. Kunt u dat eens illustreren?

Citaat:
Dit omdat het evengoed afrekent met de belgische constructie zoals ze nu is (of zoals ze in de jaren 20-30 was).
Het redt juist de belgische constructie door het Vlaamse volk te verdelen. Zo kunnen Vlamingen nooit een duidelijk front vormen, die een eventuele reünie met Nederland moet bewerkstelligen. Dat zou ik eerder getuigen vinden van bekrompenheid.

Citaat:
De oprichting (los van de vraag of dit haalbaar is, zeker nu nog in de 21ste eeuw) van een Dietsland / Bourgondische Rijksstaat zoals door Radicaal geschetst betekent hoe dan ook het einde van de Waalse politieke dominantie, en evenzeer van het Frans, zelfs indien de taalfaciliteiten zouden worden uitgebreid (waar ik evenwel niet mee akkoord zou gaan)
Het komt er toch nog uit dat ge er niet mee akkoord gaat. Dat is al meer dan ik verwacht had.

Citaat:
, om de eenvoudige reden dat het ganse Nederlandse taalgebied verenigd wordt, en het Frans in het defensief gedrongen wordt.
Dan zijn we geen haar beter dan de voormalige Franstalige bourgeoisie. Aan die kleinzieligheid werk ik niet mee. Vlaanderen voor de Vlamingen!
Oud 1 mei 2005, 15:37   #45
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zeg eens Guderian...
Voor welke partij heb jij leden helpen werven als je niks met het VB te maken hebt?

Of was dat in een vroeger leven?
Indertijd voor het Vlaams Blok ja.
En ledenwerving voor meerdere organisaties.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2005, 15:37   #46
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U staat blijkbaar op en gaat weer slapen met uw Vlaams Belang. U hebt toch een pyama met het Vlaams Belang-logo op mag ik hopen?
In uitstekende kwaliteit katoen

Hier bewijs je nog eens wat voor een kleine mentaliteit je hebt.
Oud 1 mei 2005, 15:44   #47
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Wat een pijnlijke evolutie in deze discussie, een openlijke Vlaams-nationale broedermoord op het forum.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2005, 15:51   #48
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een belangrijk deel van de Vlaamsche Beweghing (voor die groep schrijf ik het speciaal zo) kan maar niet loskomen van de dwanggedachte dat wanneer men Vlaamsgezind is, men automatisch de vernietiging van belgië moet nastreven ter vestiging van een eigen onafhankelijke Vlaamse staat. Op zich is niks mis met dat laatste, maar men verwart o zo snel het doel met het middel. De vernietiging van de belgische staat zoals hij nu is, is een MIDDEL, geen doel. Een middel om het Vlaamse volk te kunnen geven waar het recht op heeft: zelfontplooiing, zichzelf kunnen besturen zoals het wil.
wel, dat is toch logisch?

Ik ben ervan overtuigd dat de meeste flaminganten wéten dat de onafhankelijkheid slechts een middel is en geen doel.
Het probleem is denk ik dat er geen ander middel �*s dan autonomie. Een confederatie met noordelijke provincies zie ik wel zitten, maar is gewoon (op korte termijn) niet haalbaar, ondermeer de Oranje monarchie zit in de weg. Ook moeten we kijken wat de politiek-parlementaire mogelijkheden zijn. In België vinden we op dat vlak géen draagvlak voor een Groter Nederland, ondermeer (zoals ik al vermeld heb) zal men bij de Waalse politici nooit of te nimmer enige bereidwilligheid vinden hiervoor.

Ik denk dat je ergens wel een punt hebt, en je zal wel van goeie bedoelingen zijn (althans op dit vlak) maar door de communicatie worden uw woorden zodanig verkeerd opgevat door anderen als zijnde niet-Vlaams, of zelfs anti-Vlaams.

Dat je jezelf distantieert van de traditionele Vlaamse Beweging is misschien beter, voor jezelf als voor de rest. Wat ik niet begrijp is hoe je je doel tracht te verwezenlijken zonder politiek en zonder drukkingsgroepen. Als idealist kan ik hier in grote mate begrip voor opbrengen, maar jouw geval is nogal "extreem", excuses voor dit woord.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 1 mei 2005 om 15:51.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2005, 15:55   #49
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
100% akkoord. Het wordt tijd dat men deze figuren uit een echte Vlaamse volkspartij als het Vlaams Belang begint te weren. Want ze horen er gewoon niet thuis. Met hun alibi voor "grootsheid" en "grote politiek" proberen ze een fascistisch wereldbeeld te verkopen. Dat past juist niet in een democratische partij als het Vlaams Belang, die voor directe democratie is.

We hebben die figuren veel te lang getolereerd. Tot onze scha en schande.
of dat zo is laat ik in het midden.

Wat ik wel kwijt wil is dat men beter zijn pijlen richt op de echte belgicistische dreigingen, die komen op Vlaams vlak vooral vanuit de VLD en de SPA, meer bepaald de partij-elites die dikwijls een links-belgicistische partijkoers bepalen ondanks het protest aan de basis.
Oud 1 mei 2005, 16:19   #50
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Voor diegenen die anders beweren. Ik heb niets tegen een eenmaking met Nederland. Maar vlaamse onafhankelijkheid moet het sreefdoel zijn. In onze onafhankelijk staat kunnen we nadien bepalen waar onze verdere toekomst ligt. ligt deze bij Nederland ? ok .Ligt deze bij onze eigen staat ok. Maar laten we geen constructie maken waarbij vlaanderen en nederland de Baxter zullen zijn voor een zieltogend wallonië. Vlaanderen en Nederland verdienen beter dan een bloeddonor te zijn voor het zieke Wallonië.
Oud 1 mei 2005, 16:31   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat je jezelf distantieert van de traditionele Vlaamse Beweging is misschien beter, voor jezelf als voor de rest.
Ook d�*t heeft Guderian niet gedaan. Hij haalde er enkel een bepaald deel van door zijn 'extreme' mangel.
Oud 1 mei 2005, 16:34   #52
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ook d�*t heeft Guderian niet gedaan. Hij haalde er enkel een bepaald deel van door zijn 'extreme' mangel.
dixit hem: "een belangrijk deel"

hij heeft toch dikwijls te kennen gegeven dat hij niet deel uit wenst te maken van de traditionele Vlaamse Beweging, dat is toch wat ik versta. Je mag mij uiteraard verbeteren als dat niet zo is.
Oud 1 mei 2005, 17:04   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dat is zijn goed recht.
Guderian schokkeert graag maar ik vind hem op één of andere wijze wel veel consequenter dan heel wat Vlaamse Bewegers.

Niet dat ik me goed zou voelen in de bewegingen waar hij misschien voor recruteert maar dit is nu eenmaal een forum waar iedereen zijn mening mag zeggen. Ook al deelt hij niet de mening van de doorsnee forumdeelnemer.

Ik geloof zelfs dat Guderian het leuk vindt om jullie uit jullie tent te lokken, waardoor jullie je laten verleiden om te doen wat jullie hém verwijten.
Heel wat intelligente mensen gedragen zich nu eenmaal wat zonderling maar zolang ze min of meer normaal meedraaien in de maatschappij moet je ze daarom toch nog niet in een hoek duwen?
Oud 1 mei 2005, 17:48   #54
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Wat een pijnlijke evolutie in deze discussie, een openlijke Vlaams-nationale broedermoord op het forum.
't Lukt niet al te best om B-H-V te splitsen, laat staan België.
Een ware secessionist moet zijn splitsingsijver toch ergens kwijt?
Desnoods splitst hij zijn eigen partij(tjes)
Dat was in het verleden zo met de VU//VB, en nadien de verdere afsnijdsels SPIRIT//ID21//N-VA.

Nu nog het grootste brokstuk opruimen: 't VB.
Ik had nog niet direct iets gevonden wat als splijtzwam dienstig was, maar inderdaad......... Groot-Nederlanders-Heel-Nederlanders-Vlaanderen-op-zichzelvers. Daar zit stof in om deze tot hiertoe als gesloten blok opererende moloch, open te wrikken.

Doe dus gerust voort, laat u door mij alvast niet tegenhouden.
Als ik nog wat olie op 't vuur moet gieten: ik ben jullie man.
Wie linkt me wat goeie literatuur over die hersenkronkels?
Oud 1 mei 2005, 17:49   #55
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Guderian; die is levende forum-folklore. Die zit hier al zolang, die is vergroeid met de HTML-codering.

Citaat:
Radicaal en Guderian zijn nu wel twee figuren op de rand van de Vlaamse beweging.
Plaats er mij maar gerust buiten hoor. Tenslotte, wat is die Vlaamse Beweging nog anno 2005? En het zal niet die Vlaamse Beweging zijn die de Vlaamse onafhankelijkheid zal verwezenlijken.
Oud 1 mei 2005, 17:52   #56
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
In uitstekende kwaliteit katoen

Hier bewijs je nog eens wat voor een kleine mentaliteit je hebt.
Van een liberaal word ik zeer graag verweten een "kleine mentaliteit" te hebben. 8)

Laatst gewijzigd door Guderian : 1 mei 2005 om 17:52.
Oud 1 mei 2005, 17:53   #57
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
En dat is zijn goed recht.
Guderian schokkeert graag maar ik vind hem op één of andere wijze wel veel consequenter dan heel wat Vlaamse Bewegers.

Niet dat ik me goed zou voelen in de bewegingen waar hij misschien voor recruteert maar dit is nu eenmaal een forum waar iedereen zijn mening mag zeggen. Ook al deelt hij niet de mening van de doorsnee forumdeelnemer.
Dank u.

Citaat:
Ik geloof zelfs dat Guderian het leuk vindt om jullie uit jullie tent te lokken, waardoor jullie je laten verleiden om te doen wat jullie hém verwijten.
8)
Oud 1 mei 2005, 17:56   #58
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
of dat zo is laat ik in het midden.

Wat ik wel kwijt wil is dat men beter zijn pijlen richt op de echte belgicistische dreigingen, die komen op Vlaams vlak vooral vanuit de VLD en de SPA, meer bepaald de partij-elites die dikwijls een links-belgicistische partijkoers bepalen ondanks het protest aan de basis.
De échte belgicistische dreigingen zitten eerder in de Fortis-groep, in de Suez-holding,...
Oud 1 mei 2005, 18:02   #59
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
In België vinden we op dat vlak géen draagvlak voor een Groter Nederland, ondermeer (zoals ik al vermeld heb) zal men bij de Waalse politici nooit of te nimmer enige bereidwilligheid vinden hiervoor.
Inderdaad. Juist daarom kan de visie die Radicaal hier gaf niet als belgicistisch aanzien worden, omdat ze de machtsrelaties verandert. België zoals het nu is (en was) = een uitstekend machtsmiddel voor de francofonie, zowel in Wallonië zelf als in Vlaanderen.

Citaat:
Wat ik niet begrijp is hoe je je doel tracht te verwezenlijken zonder politiek en zonder drukkingsgroepen. Als idealist kan ik hier in grote mate begrip voor opbrengen, maar jouw geval is nogal "extreem", excuses voor dit woord.
Politieke macht moet altijd voorafgegaan worden door culturele macht. En dat hebben we nu niet. De enige kracht die de Vlaamse Beweging nu heeft is Vlaamse onafhankelijkheid verwerven door invloedstoename in de financieel-economische wereld. En dat lukt beetje bij beetje.
Oud 1 mei 2005, 18:23   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Niet op basis van iets dat natuurlijks is : het zogenaamde Vlaanderen en het zogenaamde Wallonië zijn maar verzinsels. Henegouwen is iets echt bestaands, Brabant bestaat echt, Vlaanderen is een werkelijkheid, zelfs franssprekend Vlaanderen ; Luxemburg eveneens, Zeeland, Holland, ...
Op basis van welke argumenten zijn de provincies dan "echt bestaand", terwijl de geweststructuur "verzinsel" is? Leg dat maar eens uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be