Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2003, 00:06   #41
Fredje
Partijlid

Fredje's schermafbeelding

Standaard

Wanneer Clijsters of Hennin tegen een van de zusjes Williams moet spelen, zijn de meeste mensen automatis Belg.
Wanneer echter Clijsters en Hennin tegen elkaar moeten spelen, zijn hoogstwaarschijnlijk de meeste Vlamingen (en zeker de sporadiche tennisfan) voor Clijsters en de meeste Walen (en weerom ook hier weer die sporadische tennisfan) voor Hennin. Dat is juist het mooie aan sport: ongeacht wie er naast je staat als hij/zij maar voor dezelfde ploeg juicht is het goed.
En over dat Vlaams-moeten-voelen, niemand kan je vertellen waarom je je Vlaams moet voelen, das een keuze die je zelf maakt.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2003, 00:32   #42
Fredje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
En waarom bestaat het Vlaamse? (mijn excuses voor mijn tijdelijke hardnekkigheid) Tenslotte toen de 1ste mensen zich ontwikkelde gebeurde dit niet waar nu Belgie gelegen is, maar wel in Eurazië. Volgens meest recente theorieën zouden we zelfs allemaal afstammen van slechts 7verschillende vrouwen!
Maar ik stelde de vraag omdat Jan het Vlaamsgevoel koppelde aan bepaalde waarden en normen, dus ik vroeg mij af welke deze dan wel mogen zijn?
Ga een paar weken naar Zuid-Europa en wanneer je terug komt merk je redelijk grote verschillen tussen de zuid-Europeanen en de Noord-Europeanen. Sommige daarvan zijn typisch Belgisch en anderen zijn typisch Vlaams. Des te groter de afstand, des te groter de verschillen.
Zo zijn er verschillen tussen Spanjaarden en Belgen, tussen Walen en Vlamingen en tussen Antwerpenaren en Brabanders, maar hoe kleiner de afstand, hoe kleiner de verschillen. Die verschillen zijn er op alle vlakken dus ook op het gebied van waarden en normen.
Gezien de Vlamingen meer gemeenschappelijk hebben dan de Walen, bijv de taal, het onderwijssysteem, ... zullen hun waarden en normen ook dichter bij elkaar aanleunen.

En de reden waarom het Vlaamse bestaat en het Belgische niet is omdat België bestaat uit: Vlaams, Waals en Duits en niemand kan dat allemaal tegelijk zijn.
Oud 23 mei 2003, 07:37   #43
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Hoe kun je nu fier zijn op iets waar je geen verdienste aan hebt?
Dus je bent ook niet trots dat je Vlaming bent?
Is genoteerd.
Fierheid op je volkskundige achtergrond heeft niets met "verdiensten" te maken, maar het zich gedragen en ingebed weten door en in een volk met een bepaalde geschiedenis, waarden en normen. Daaraan mogen deelnemen en zelfs daartoe iets bijdragen vormt een reden tot fierheid. Deze fierheid is tegelijkertijd een oproep het erfgoed te bewaren en er ook iets mee te doen voor de verdere ontwikkeling van je volk.
U toont het blijkbaar zelf aan...

Er is geen enkele reden om niet fier te zijn op de Belgische nationaliteit!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2003, 08:50   #44
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
En waarom bestaat het Vlaamse? (mijn excuses voor mijn tijdelijke hardnekkigheid) Tenslotte toen de 1ste mensen zich ontwikkelde gebeurde dit niet waar nu Belgie gelegen is, maar wel in Eurazië. Volgens meest recente theorieën zouden we zelfs allemaal afstammen van slechts 7verschillende vrouwen!
Maar ik stelde de vraag omdat Jan het Vlaamsgevoel koppelde aan bepaalde waarden en normen, dus ik vroeg mij af welke deze dan wel mogen zijn?
Ga een paar weken naar Zuid-Europa en wanneer je terug komt merk je redelijk grote verschillen tussen de zuid-Europeanen en de Noord-Europeanen. Sommige daarvan zijn typisch Belgisch en anderen zijn typisch Vlaams. Des te groter de afstand, des te groter de verschillen.
Zo zijn er verschillen tussen Spanjaarden en Belgen, tussen Walen en Vlamingen en tussen Antwerpenaren en Brabanders, maar hoe kleiner de afstand, hoe kleiner de verschillen. Die verschillen zijn er op alle vlakken dus ook op het gebied van waarden en normen.
Gezien de Vlamingen meer gemeenschappelijk hebben dan de Walen, bijv de taal, het onderwijssysteem, ... zullen hun waarden en normen ook dichter bij elkaar aanleunen.

En de reden waarom het Vlaamse bestaat en het Belgische niet is omdat België bestaat uit: Vlaams, Waals en Duits en niemand kan dat allemaal tegelijk zijn.
Vergelijk eens de verschillen tussen België en het buitenland en u zult tot de vaststelling komen dat de verschillen tussen Vlamingen en Walen miniem zijn. En in die zin bestaat 'het Belgische' dus wel. Ondanks de taalverschillen die volgens mij opgelost kunnen worden. Het verschillend onderwijs komt door een ander bestuur en niet door het 'anders zijn'.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: "De verschillen tussen Vlaamstaligen en Franstaligen in België zijn klein genoeg om van 1 natie te kunnen spreken of te klein om van twee naties te kunnen spreken." Die 'interne' verschillen wegen niet op vergelijken met de 'externe'.
Als iedereen zou denken zoals u, hebben we binnen de kortste keren 2000 naties. (enkel in Europa al) Een land als bijvoorbeeld Zwitserland zou ook mogen splitsen bijvoorbeeld. (+ Basken, Corsicanen, Bretoenen, enz)
Het is een kwestie van de Gulden Middenweg te vinden. En België is klein/groot genoeg om dit te zijn.
"Een beetje Eendracht maakt Macht"
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2003, 08:53   #45
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Numarx
En Limburgs!
Mijn schoonbroer is ne limburger maar euh ...ahum laat maar.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2003, 10:56   #46
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergelijk eens de verschillen tussen België en het buitenland en u zult tot de vaststelling komen dat de verschillen tussen Vlamingen en Walen miniem zijn. En in die zin bestaat 'het Belgische' dus wel. Ondanks de taalverschillen die volgens mij opgelost kunnen worden. Het verschillend onderwijs komt door een ander bestuur en niet door het 'anders zijn'.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: "De verschillen tussen Vlaamstaligen en Franstaligen in België zijn klein genoeg om van 1 natie te kunnen spreken of te klein om van twee naties te kunnen spreken." Die 'interne' verschillen wegen niet op vergelijken met de 'externe'.
Ik ervaar even veel verschillen met een Waal dan met een Fransman, je moet mij eens uitleggen welke verschillen er niet zijn met die Waal en toch met die Fransman. Ik ervaar echter minder verschillen met een Nederlander dan met een Waal, we spreken tenminste nog dezelfde taal.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2003, 11:36   #47
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Ik ervaar even veel verschillen met een Waal dan met een Fransman, je moet mij eens uitleggen welke verschillen er niet zijn met die Waal en toch met die Fransman. Ik ervaar echter minder verschillen met een Nederlander dan met een Waal, we spreken tenminste nog dezelfde taal.
Kom jij ooit is uit uw kot?
Het is niet de eerste keer dat je die verbondenheid aanhaalt met Nederland.
Oud 23 mei 2003, 11:49   #48
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor een klein belgje is het natuurlijker vanzelfsprekender dat je vooral niet uit je [size=6]Belgisch[/size] kot komt maar verplichte verbondenheid met Walonië blijft voelen.

Verbondenheid met Nederland! Foei!

KLM verbonden met (ex.) Sabena: foei!

De Belgische Generale bank met een Nederlandse bank verbinden: Foei!

Een trein die rechtstreeks van Hasselt-Diepenbeek naar Maastricht zou rijden inplaats van over 'Liege': Foei!

Kom zelf eens uit je bescheten kot kerel
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2003, 12:03   #49
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Voor een klein belgje is het natuurlijker vanzelfsprekender dat je vooral niet uit je [size=6]Belgisch[/size] kot komt maar verplichte verbondenheid met Walonië blijft voelen.

Verbondenheid met Nederland! Foei!

KLM verbonden met (ex.) Sabena: foei!

De Belgische Generale bank met een Nederlandse bank verbinden: Foei!

Een trein die rechtstreeks van Hasselt-Diepenbeek naar Maastricht zou rijden inplaats van over 'Liege': Foei!

Kom zelf eens uit je bescheten kot kerel
Oeee ja, nu ben ik overtuigd!
Sabena verbonden met SwissAir, Coca Cola Belgium,... Mijn voorbeelden zijn even niets-betekenend als de jouwe
BTW: je vergat er eentje: Euro2000
Oud 23 mei 2003, 12:16   #50
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, ik kom niet uit mijn kot want ik wordt verondersteld van te leren. 8)

Maar toon mij eens aan dat we meer verbonden zijn met een Waal dan met een Fransman! Dat ik me meer verbonden voel met een Nederlander dan met een Waal is nogal eenvoudig ik kan er gewoon Nederlands tegen spreken en wonder boven wonder die Nederlander antwoordt dan gewoon terug in het Nederlands.
Oud 23 mei 2003, 12:18   #51
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
BTW: je vergat er eentje: Euro2000
Daarvoor heeft Charleroi dan ook een volledig nieuw stadion gekregen dat 2keer te groot is want het geraakt nooit halfvol. Het stadion van Brugge heeft inderdaad ook een opknapbeurt gekregen maar dat was dan tenminste nuttig besteed.
Oud 23 mei 2003, 12:19   #52
Kempen
Gouverneur

Standaard

Allez mr. le president-fondateur van de BUB verklaar mij eens waarom uw beroep en woonplaats in het Frans op de lijst stonden in Vlaanderen ?

Zo kennen we Hans natuurlijk wel.
Of zo ontmaskert hij zichzelf en zijn bedoeling. Frans is de herentaal.
Vlaemssch (met de verplichte dubbel s natuurlijk - o wat belachelijk) is de taal vor de Vlaamse boeren en knechten.

Amper 8.000 stemmen voor de eenheid van belgie. Wat een afgang.

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.

Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden

Vlaanderen onafhankelijk
Kempen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2003, 13:30   #53
Fredje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Vergelijk eens de verschillen tussen België en het buitenland en u zult tot de vaststelling komen dat de verschillen tussen Vlamingen en Walen miniem zijn. En in die zin bestaat 'het Belgische' dus wel.
Ondanks de taalverschillen die volgens mij opgelost kunnen worden.
België= Vlaanderen+Wallonië+Duitstalig gebied
een Belg= evenveel Vlaaming als Waal als Duitstalige =>
een Belg spreekt dan even goed Nederlands als Frans als Duits = een persoon die drie talen op het niveau van de moedertaal beheerst.
Waar had u deze Belgen vandaan willen halen?

En hoe had u het probleem van de taalverschillen dan wel niet willen oplossen?

Citaat:
Het verschillend onderwijs komt door een ander bestuur en niet door het 'anders zijn'.
Als er geen verschillen zijn, hoe komt die nood aan een verschillend bestuur er dan?

Citaat:
Om Alpina even bijval te geven: wat maakt dat een Waal meer gemeenschappelijk heeft met een Vlaming, dan een Nederlander die kranten, boeken en tijdschriften indezelfde taal kan lezen, naar programma's in dezelfde taal kan kijken en op dezelfde fora kan deelnemen (om nu maar enkele voorbeelden te noemen)?

Citaat:
Als iedereen zou denken zoals u, hebben we binnen de kortste keren 2000 naties. (enkel in Europa al).
Mijn gedachtengang stopt bij Vlaanderen, dus 2000 naties lijkt me wat overdreven .

Citaat:
Een land als bijvoorbeeld Zwitserland zou ook mogen splitsen bijvoorbeeld. (+ Basken, Corsicanen, Bretoenen, enz)
Een land als Zwitserland wordt anders geleid dan een land als België.

Citaat:
Het is een kwestie van de Gulden Middenweg te vinden. En België is klein/groot genoeg om dit te zijn.
Ik vind Vlaanderen volwaardig genoeg om een staat op zich te vormen. Ik begrijp niet waarom de Vlaamse bevolking niet een regering verdient die volledig aan haar noden kan voldoen, net zoals de Waalse bevolking een regering verdient die volledig aan haar noden kan voldoen.
Is de grote van het land dan belangrijker dan de bevolking?

Citaat:
"Een beetje Eendracht maakt Macht"
Hier geef ik u Europa .
Oud 23 mei 2003, 16:28   #54
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Is genoteerd.
Inderdaad, ik ben niet fier om Vlaming te zijn. De enigste die daar verdienste aan hebben zijn mijn mama en papa, en die hebben daar zo onwaarschijnlijk veel lol aan gehad, dat je moeilijk kan spreken van een verdienste.

Bang dat je mythe de deur uit vliegt dat wij allemaal 's avonds een rondedansje maken omdat we o zo leuk toch Vlaming zijn. Mijn Vlaams-nationale overtuiging is voor mij een evidentie die komt uit een drang naar zelfbeschikkingsrecht, beter bestuur en verbondenheid met de rest van de Vlamingen, iets wat je niet kan zeggen van het belgicisme (ofte gemaskeerd wallingantisme)
Oud 23 mei 2003, 16:34   #55
vlaanderen72
Banneling

Standaard

[quote="Tantist"][
Inderdaad, ik ben niet fier om Vlaming te zijn.

vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2003, 16:44   #56
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Citaat:
Is genoteerd.
Inderdaad, ik ben niet fier om Vlaming te zijn. De enigste die daar verdienste aan hebben zijn mijn mama en papa, en die hebben daar zo onwaarschijnlijk veel lol aan gehad, dat je moeilijk kan spreken van een verdienste.
Hehehe goe gezegd Ge stijgt in m'n achting.

Citaat:
Bang dat je mythe de deur uit vliegt dat wij allemaal 's avonds een rondedansje maken omdat we o zo leuk toch Vlaming zijn.
Daar ben ik blij om. Je stijgt weer in mijn achting

Citaat:
iets wat je niet kan zeggen van het belgicisme
Dom, nietszeggend gezever. Je daalt in m'n achting.

Citaat:
(ofte gemaskeerd wallingantisme)
Achterlijk Dieptepunt.

P.S: Voor iedereen die het nog niet weet, of niet wil weten, de BUB haalde niet 8.000 maar 10.035 stemmen in de voorbijde Federale Verkiezingen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2003, 17:01   #57
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Wat niet wil zeggen dat ik niet blij ben om Vlaming te zijn: het kon erger... Een Somali, een Kongolees, een Palestijn,...

Citaat:

Who cares? Van een staatsnationalistisch belgicistje met het politieke doorzicht van een stalen safedeur kan me dat niet bommen.
Oud 23 mei 2003, 17:11   #58
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Wat niet wil zeggen dat ik niet blij ben om Vlaming te zijn: het kon erger... Een Somali, een Kongolees, een Palestijn,...

Citaat:

Who cares? Van een staatsnationalistisch belgicistje met het politieke doorzicht van een stalen safedeur kan me dat niet bommen.
Pas op dat die safedeur niet in je gezicht terecht komt
Oud 23 mei 2003, 17:17   #59
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

OK dan, ik zal het maar toegeven.
De BUB bestaat eigenlijk niet meer

Vanmorgen, in een speciale bestuursvergadering op het BUB hoofdkwartier in Laken heeft de Voorzitter samen met de beide Ondervoorzitters, de Nationaal Politiek Secretaris, de Voorzitter van de BUB Jongeren, en alle voorzitters en ondervoorzitters van de provinciale secties ontslag genomen.
In een emotionele slotrede, nadat de partij ontbonden was, riep de Jongerenvoorzitter op om niet in het Belgische kamp te blijven, maar partij te kiezen voor het machtige Vlaams-nationalisme, aangezien België toch verloren was (morgen wordt de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitgeroepen.)
Aan het eind van zijn redevoering begon de hele zaal de Vlaamse Leeuw te zingen, en gezamelijk stapten zij over naar het Vlaams Blok waar zij met open armen ontvangen werden.

Grapje BUB gaat door tot België Unitair is en België blijft eeuwig bestaan!! De gebeurtenissen van de laatste weken hebben wel duidelijk gemaakt dat Vlaanderen NOOIT onafhankelijk wordt.
Oud 23 mei 2003, 17:19   #60
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Grapje BUB gaat door tot België Unitair is en België blijft eeuwig bestaan!! De gebeurtenissen van de laatste weken hebben wel duidelijk gemaakt dat Vlaanderen NOOIT onafhankelijk wordt.
Bedoelt u met die gebeurtenis de machtige opkomst tijdens de pro-Belgie betoging??
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be