Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Mag Brussel uitgebreid worden ten koste van Sint Genesius Rode?
Nee! GEEN uitbreidingen van Brussel en het franstalige gebied ten koste van Vlaand'ren meer! 78 87,64%
Ja. 6 6,74%
Het kan mij niet schelen, ik woon er toch niet. 5 5,62%
Aantal stemmers: 89. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2005, 19:25   #41
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Ach, Rhode st. genese is al lang een non officieel deel van Brussel. Op een paar pummels na, die ergens in het vorige millenium blijven hangen zijn, weet iedereen dat de zuidrand van Brussel franstalig is, en dat, moesten Mechelen en Leuven wat verder liggen, dat met de andere randen ook al lang zou gebeurd zijn. Binnen een paar generaties komt dat nog eens in het nieuws omdat er 1 of andere idioot de taalwetten gaat inroepen om in het vlaams bediend te worden, terwijl de rest van de bevolking daar rustig in het Frans verder boert.
Oud 20 mei 2005, 19:45   #42
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ach, Rhode st. genese is al lang een non officieel deel van Brussel. Op een paar pummels na, die ergens in het vorige millenium blijven hangen zijn, weet iedereen dat de zuidrand van Brussel franstalig is, en dat, moesten Mechelen en Leuven wat verder liggen, dat met de andere randen ook al lang zou gebeurd zijn. Binnen een paar generaties komt dat nog eens in het nieuws omdat er 1 of andere idioot de taalwetten gaat inroepen om in het vlaams bediend te worden, terwijl de rest van de bevolking daar rustig in het Frans verder boert.
En de taal van de inwoners heeft wat precies met de vraagstelling van deze draad te maken?

(Ik mag er niet aan denken dat u zou suggereren dat de Elzas bij Duitsland moet gevoegd worden omdat een groot deel van de bevolking duitstalig is. We zijn toch geen 19de eeuwse taalnationalisten?)

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 17:40   #43
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
U moet konsekwent blijven. Vlaanderen bij zijn taalgenoot de Nederlanden! (en laat de fransen wallonie maar hebben- als ze het tenminste willen...)
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 13:53   #44
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Laat gewoon de democratie spreken en de mensen zélf beslissen bij wie ze willen horen.
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 14:08   #45
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Laat gewoon de democratie spreken en de mensen zélf beslissen bij wie ze willen horen.
Taalaanhorigheid kan niet op het niveau vd gemeente beslist worden.
Aanpassing vd taalgrens betekent een dubbele meerderheid: dus (volgens mij) twee derde meerderheid op Belgisch niveau en gewone meerderheid per taalgroep.
Je zou net evengoed een gehucht, een straat of zelfs -waarom niet- een huis kunnen laten beslissen tot welk gewest het zou willen behoren.
Anderzijds werden de zes randgemeenten niet betrokken bij de fusies van gemeenten.
Wat integendeel wel zou kunnen is deze gemeenten voegen bij (met al dan niet een herverdeling vd gemeente) andere gemeentes: Beersel, St Pieters Leeuw, Hoeilaart, Zaventem etc...
Exit de Franstalige meerderheden...
Maar zelfs het feit van een Franstalige meerderheid op zich speelt geen rol. Of SGR nu 10, 50 of 90 % Franstaligen heeft, maakt niet uit. De Vlaamse Regering mag terzake discriminatoir - op basis van taal - optreden, vermits de franstaligen zich maar hadden moeten aanpassen.
Aanpassen of opkrassen. It's that simple.
Oud 22 mei 2005, 14:15   #46
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Taalaanhorigheid kan niet op het niveau vd gemeente beslist worden.
Aanpassing vd taalgrens betekent een dubbele meerderheid: dus (volgens mij) twee derde meerderheid op Belgisch niveau en gewone meerderheid per taalgroep.
Je zou net evengoed een gehucht, een straat of zelfs -waarom niet- een huis kunnen laten beslissen tot welk gewest het zou willen behoren.
Anderzijds werden de zes randgemeenten niet betrokken bij de fusies van gemeenten.
Wat integendeel wel zou kunnen is deze gemeenten voegen bij (met al dan niet een herverdeling vd gemeente) andere gemeentes: Beersel, St Pieters Leeuw, Hoeilaart, Zaventem etc...
Exit de Franstalige meerderheden...
Maar zelfs het feit van een Franstalige meerderheid op zich speelt geen rol. Of SGR nu 10, 50 of 90 % Franstaligen heeft, maakt niet uit. De Vlaamse Regering mag terzake discriminatoir - op basis van taal - optreden, vermits de franstaligen zich maar hadden moeten aanpassen.
Aanpassen of opkrassen. It's that simple.
In de praktijk past dit wel niet in een democratisch kader.
Oud 22 mei 2005, 14:22   #47
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de praktijk past dit wel niet in een democratisch kader.
Toch wel, de taalgrens werd vastgelegd en gestemd door een meerderheid aan Vlaamse en Franstalige kant.
Vlamingen in Waalse faciliteitengemeentes hebben zich aangepast. Andersom gebeurde dit niet.
Nu probeert men de regels vh spel te veranderen: dat past niet in een democratisch kader.
Goed, als de gemeente een geschikte entiteit is om over taalaanhorigheid te beslissen, kan je evengoed stellen dat België in zijn geheel dit is en Vlaanderen -perfect democratisch natuurlijk- kan stellen dat het Nederlands de taal is over gans het land. Exit 't Frans.
Hopelijk begrijp je nu dat het ofwel het een is of het ander.

Laatst gewijzigd door stab : 22 mei 2005 om 14:24.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 14:26   #48
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel, de taalgrens werd vastgelegd en gestemd door een meerderheid aan Vlaamse en Franstalige kant.
Vlamingen in Waalse faciliteitengemeentes hebben zich aangepast. Andersom gebeurde dit niet.
Nu probeert men de regels vh spel te veranderen: dat past niet in een democratisch kader.
Goed, als de gemeente een geschikte entiteit is om over taalaanhorigheid te beslissen, kan je evengoed stellen dat België in zijn geheel dit is en Vlaanderen -perfect democratisch natuurlijk- kan stellen dat het Nederlands de taal is over gans het land. Exit 't Frans.
Hopelijk begrijp je nu dat het ofwel het een is of het ander.
Kan u even de clausule citeren waarin de eeuwigdurendheid der taalgrens staat (overigens ben ik ook de mening toegedaan dat -ondanks het taalstatuut dat elke stad vrij kiest- de rechten van anderstaligen steeds gewaarborgd dienen te blijven).

Laatst gewijzigd door stanislaus : 22 mei 2005 om 14:26.
Oud 22 mei 2005, 14:38   #49
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan u even de clausule citeren waarin de eeuwigdurendheid der taalgrens staat
Eeuwigdurendheid?
Natuurlijk niet, alleen is het zo dat om de taalgrens te wijzigen een dubbele meerderheid nodig is. Dit is algemene politieke kennis, dacht ik zo.
Je kan er niet mee akkoord gaan, maar het is wel de wet.
Citaat:
(overigens ben ik ook de mening toegedaan dat -ondanks het taalstatuut dat elke stad vrij kiest- de rechten van anderstaligen steeds gewaarborgd dienen te blijven).
Wat faciliteiten inhouden voor Nederlandstaligen in Waalse gemeenten, hebben we kunnen constateren in Komen, toen de Vlamingen daar een schooltje wilde oprichten...
Oud 22 mei 2005, 16:53   #50
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Wat faciliteiten inhouden voor Nederlandstaligen in Waalse gemeenten, hebben we kunnen constateren in Komen, toen de Vlamingen daar een schooltje wilde oprichten...
Dat wisten we toch al eerder.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 23 mei 2005, 14:48   #51
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Hoe valt dat te rijmen met het standpunt de bevolking van de betreffende gemeenten daar zelf over te laten beslissen?
Ik zeg niet dat iedereen MIJN standpunten moet innemen he! Ik woon trouwens een heel eind van St. Genesius Rode, dus an sich heb ik me er niet mee te moeien. Maar als iemand mijn opinie daarover vraagt, dan antwoord ik eerlijk. Moest ik daar wonen, zou ik niet opgezet met een uitbreiding van Brussel ten koste van Vlaanderen.

Maar jouw vraag is eigenlijk niet slecht. Hoe denkt de bevolking van die gemeente er eigenlijk over? En dan met name de Nederlandstaligen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 14:57   #52
Egidius

Standaard

Citaat:
Maar Stanneke toch, dat is wat Elio di Rupo samen met Vlaams Belang en NVA voorgesteld heeft: een referendum over de toekomst van België. Maar toen gingen alle Belgicisten op hun achterste poten staan (sacrilège! trahison!) en trok Elio zijne staart in. En wat denkt ge, zal dat referendum waarin de burger zelf kan beslissen er nog komen?

Egidius
Oud 23 mei 2005, 17:59   #53
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Maar Stanneke toch, dat is wat Elio di Rupo samen met Vlaams Belang en NVA voorgesteld heeft: een referendum over de toekomst van België. Maar toen gingen alle Belgicisten op hun achterste poten staan (sacrilège! trahison!) en trok Elio zijne staart in. En wat denkt ge, zal dat referendum waarin de burger zelf kan beslissen er nog komen?

Egidius
Onzin, zowel BUB als B-Plus (twee Belgisch gezinde organisaties) zijn voorstander van een referendum.
Oud 23 mei 2005, 18:00   #54
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat denkt ge, zal dat referendum waarin de burger zelf kan beslissen er nog komen?

Egidius
Ik hoop het alleszins wat dat is de ENIGE manier om te weten wat de burger ECHT wil.
Oud 23 mei 2005, 18:18   #55
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Als het om een uitbreiding van Brussel gaat om sociaal-economische motieven zie ik geen probleem. Alleen kunnen de traditionele politici deze normale gedachtegang niet aan en gaan ze het voorstellen als een overwinning van de "franstaligen". Wat natuurlijk de idiotie zelf is.
Verzin eens snel 3 sociaal-economische motieven
Oud 23 mei 2005, 18:21   #56
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de taal van de inwoners heeft wat precies met de vraagstelling van deze draad te maken?

(Ik mag er niet aan denken dat u zou suggereren dat de Elzas bij Duitsland moet gevoegd worden omdat een groot deel van de bevolking duitstalig is. We zijn toch geen 19de eeuwse taalnationalisten?)

Egidius
Juist, want dan hoort Molenbeek eigenlijk aan Marokko toe ...
Oud 23 mei 2005, 18:28   #57
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Juist, want dan hoort Molenbeek eigenlijk aan Marokko toe ...
Hahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahaha

Oud 23 mei 2005, 18:29   #58
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Onzin, zowel BUB als B-Plus (twee Belgisch gezinde organisaties) zijn voorstander van een referendum.
U antwoordt niet op mijn opwerpingen. Daarom herhaal ik ze nog eens:
- het Vlaams Belang en de NVA zijn voorstander van een referendum over de toekomst van België
- de Belgische machten hebben zo'n referendum verontwaardigd verworpen

U zegt nu dat u zo'n referendum zou willen. Bent u wel op uw plaats in de BUB? Op de website van die partij was toen immers een ziedende partijreactie te lezen over Elio's voorstel om een referendum te houden. Als ik me niet vergis werd de arme PS-voorzitter daarin zelfs een "landsverrader" genoemd.

Dus, wat zal het zijn? Wil de BUB een bindend referendum over de toekomst van België of niet? In het eerste geval zullen jullie in elk geval de objectieve bondgenoot zijn van Vlaams Belang en NVA.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 23-05-2005 at 19:30
Reason:
--------------------------------

Citaat:
- het Vlaams Belang en de NVA zijn voorstander van een referendum over de toekomst van België

U zegt nu dat u zo'n referendum zou willen. Bent u wel op uw plaats in de BUB? Op de website van die partij was toen immers een ziedende partijreactie te lezen over Elio's voorstel om een referendum te houden. Als ik me niet vergis werd de arme PS-voorzitter daarin zelfs een "landsverrader" genoemd.

Dus, wat zal het zijn? Wil de BUB een bindend referendum over de toekomst van België of niet? In het eerste geval zullen jullie in elk geval de objectieve bondgenoot zijn van Vlaams Belang en NVA.

Egidius[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 23-05-2005 at 19:29
Reason:

Citaat:

U zegt nu dat u zo'n referendum zou willen. Bent u wel op uw plaats in de BUB? Op de website van die partij was toen immers een van woedende ziedende partijreactie te lezen over Elio's voorstel om een referendum te houden. Als ik me niet vergis werd de arme PS-voorzitter daarin zelfs een "landsverrader" genoemd.

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

U zegt nu dat u zo'n referendum zou willen. Bent u wel op uw plaats in de BUB? Op de website van die partij was toen immers een van woedende ziedende partijreactie te lezen over Elio's voorstel om een referendum te houden. Als ik me niet vergis werd de arme PS-voorzitter daarin zelfs een "landsverrader" genoemd.

Dus, wat zal het zijn? Wil de BUB een bindend referendum over de toekomst van België of niet? In het eerste geval zullen jullie in elk geval de objectieve bodngenoot zijn van Vlaams Belang en NVA.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 23 mei 2005 om 18:30.
Oud 23 mei 2005, 19:38   #59
van Maerlant

Standaard

Mij is daarnet opgevallen dat enkel de fascistische extremistjes op 'ja' stemmen in mijn peiling...

Oud 23 mei 2005, 19:42   #60
Ambiorix

Standaard

Citaat:

Egidius

oei, weeral interne BUB tegenstellingen. Waar moet dit eindigen??
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be