Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2005, 09:08   #41
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Zever he. Ik zeg ook nooit septante, maar altijd soixante-dix. Een taal mag men niet verkrachten.
Wat een onzin: je beweerde dat 'bourgmestre' niet bestond en je vond het nodig daarover de draak te steken met die 'domme Hollander'. Wel, het woord bestaat en het staat in het woordenboek.

Ik vind je antwoord trouwens heel vreemd: als het op Frans aankomt ben je blijkbaar een purist die zich op het 'Franse Frans' richt en misken je de taal van je landgenoten ('septante' is niet verkeerd, zelfs geen barbarisme als 'bourgmestre'). Ik mag aannemen dat je wat het Nederlands betreft even streng bent, nooit 'ge-gijt' of andere 'Vlaamse' zinswendingen, uitdrukkingen of woorden gebruikt, dat je gaat biechten bij de 'kapelaan' en niet bij de 'onderpastoor', dat je 'mosterd na de maaltijd' neemt en geen 'vijgen na Pasen'... In feite, als je een 'echte Belg' bent, zou net wel 'bourgmestre' moeten gebruiken: het woord is een restant van het unieke karakter van ons land, waarin Vlamingen en Franstaligen aan wederzijdse kruisbestuiving hebben gedaan en in vreedzame uitwisseling samenleven, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 09:09   #42
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
... een eigentijds modebedrijf... Sterk antwoord!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 20 mei 2005, 09:19   #43
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Wat een onzin: je beweerde dat 'bourgmestre' niet bestond en je vond het nodig daarover de draak te steken met die 'domme Hollander'. Wel, het woord bestaat en het staat in het woordenboek.

Ik vind je antwoord trouwens heel vreemd: als het op Frans aankomt ben je blijkbaar een purist die zich op het 'Franse Frans' richt en misken je de taal van je landgenoten ('septante' is niet verkeerd, zelfs geen barbarisme als 'bourgmestre'). Ik mag aannemen dat je wat het Nederlands betreft even streng bent, nooit 'ge-gijt' of andere 'Vlaamse' zinswendingen, uitdrukkingen of woorden gebruikt, dat je gaat biechten bij de 'kapelaan' en niet bij de 'onderpastoor', dat je 'mosterd na de maaltijd' neemt en geen 'vijgen na Pasen'... In feite, als je een 'echte Belg' bent, zou net wel 'bourgmestre' moeten gebruiken: het woord is een restant van het unieke karakter van ons land, waarin Vlamingen en Franstaligen aan wederzijdse kruisbestuiving hebben gedaan en in vreedzame uitwisseling samenleven, niet?
Er zijn andere zaken die dat aantonen dan het "gemeenschappelijk" gebruik van Bourgmestre/burgemeester.

Ik heb trouwens frans geleerd in Frankrijk. Moet ik nu ook bij de kapelaan gaan biechten?
Oud 20 mei 2005, 09:26   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Moet dat niet maire zijn, of vergis ik me weer met mijn schoolse frans

Frans is niet plezant, al die werkwoordtijden bweigh!
In Frankrijk hebben ze een "maire". Maar in België zeggen we "bourgmestre".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 09:37   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zever he. Ik zeg ook nooit septante, maar altijd soixante-dix. Een taal mag men niet verkrachten.
Dan spreek je zoals de Fransen. Franstalige Belgen zeggen septante, nonante. Fransen zeggen soixante-dix, quatre-vingt-dix.
Oud 20 mei 2005, 09:40   #46
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Dan spreek je zoals de Fransen. Franstalige Belgen zeggen septante, nonante. Fransen zeggen soixante-dix, quatre-vingt-dix.
Yann is dan ook meer Fransman dan Belg 8) Misschien kunnen jullie ooit wel samen terugkeren naar 'la Patrie'?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 10:06   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Yann is dan ook meer Fransman dan Belg 8) Misschien kunnen jullie ooit wel samen terugkeren naar 'la Patrie'?
Yann voelt zich al dichter bij de Franstaligen dan bij de Vlamingen, denk ik. Het is niet op de Franstalige kant dat men voor de splitsing van België pleit. Hij heeft Frans in Frankrijk geleerd en heeft, denk ik, een zekere liefde voor Frankrijk en de Franstalige cultuur in het algemeen. Waar is het probleem daarmee?
Oud 20 mei 2005, 10:09   #48
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zeggen de Franse Canadezen niet octante ipv quatre-vingt? Of vergis ik mij.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 10:13   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
In Zwitserland-op de Franstalige kant- zeggen ze oftewel octante oftewel huitante. Over de Franse Canadezen kan je niet helpen. Ik weet het niet.
Oud 20 mei 2005, 10:23   #50
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er zijn andere zaken die dat aantonen dan het "gemeenschappelijk" gebruik van Bourgmestre/burgemeester.

Ik heb trouwens frans geleerd in Frankrijk. Moet ik nu ook bij de kapelaan gaan biechten?
Ik pas me meestal aan: als ik met Walen spreek, zeg ik 'septante' en met Fransen zeg ik doorgaans 'soixante-dix'. De meeste Fransen die ik ken, hebben er overigens geen bezwaar tegen dat je 'septante' zegt. Als je echt reactie wil, moet je een uitdrukking met 'une fois' gebruiken: de Fransen die ik ken, vinden dat een hilarisch belgicisme.
Oud 20 mei 2005, 10:26   #51
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
... en nooit soixante-neuf
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 10:31   #52
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Yann voelt zich al dichter bij de Franstaligen dan bij de Vlamingen, denk ik. Het is niet op de Franstalige kant dat men voor de splitsing van België pleit. Hij heeft Frans in Frankrijk geleerd en heeft, denk ik, een zekere liefde voor Frankrijk en de Franstalige cultuur in het algemeen. Waar is het probleem daarmee?
Absoluut geen probleem daarmee
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 12:33   #53
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
... en nooit soixante-neuf

geklopt in de sprint....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 13:09   #54
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ja, als ze niet correct zijn wel. Schravenbrakel bestaat niet. 's-Gravenbrakel wel (je weet wel, zoals in 's-Gravenhage) en dat is Braine-le-Comte (dat overigens een monument is van de unitaire Belgische staat en zijn verspillingen met het hellend vlak van Ronquieres, zeker eens bezoeken). Braine-l'Alleud is Eigenbrakel.

Weer zo'n belgicist die het zuiden van zijn land niet kent...
Ah, ik dacht dat ik een franskiljon was?
Oh, die zijn er ook in Vlaanderen hoor... Dat zijn dan nog de ergste. Eigenlijk grappig, een mens die beweert perfect tweetalig te zijn en dan zo'n blunders maakt. We zullen uw beloftes voor een perfecte unitaire staat dus ook maar met een korreltje zout nemen.

U zou beter een voorbeeld nemen aan het gros van de franskiljons uit Gent, die zijn bijna allemaal orangistisch
Oud 20 mei 2005, 13:11   #55
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Modern... Tellen in het 20-delige talstelsel is zo ouderwets
Oud 20 mei 2005, 13:12   #56
Tantist

Standaard

Citaat:
Tja, zo'n archaïsch personage als jij...
Oud 20 mei 2005, 13:46   #57
Dimitri

Standaard

Citaat:
Tis al langer geweten dat de Nederlanders geen frans kunnen.

...bourgemestre...

Dat is dan voor een unitair België. Hij kent de andere kant van de taalgrens niet eens!

Ga maar op een willekeurige website van een Waalse of Brusselse gemeente kijken: overal staat bourgmestre, nergens maire.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 13:53   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hou dan maar ook maar eens op met al die belgicismen in je Nederlands.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 13:57   #59
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Ik ben op zoek naar voorbeelden van belachelijke vertalingen van het Nederlands naar het Frans (liefst met uitleg). Vooral in en rond Brussel kan je die vinden.

vbn:

-Turn & Taxis ---> Tour & taxis (de vertaling van een familienaam?)
- Pain grec (komt van "brood van de gracht" of zoiets)
- Elsene ---> Ixelles (?)
-Vorst ---> Forest (?)
Ik vraag me af waarom je zoiets zou zoeken. Tenzij je 1 van die mensen die (a) klaagt wanneer franstaligen geen NL willen leren en (b) klaagt wanneer ze dit wel beginnen te doen omdat ze de schoolplaatsen innemen.
Oud 20 mei 2005, 13:57   #60
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Tja, zo'n archaïsch personage als jij...
archaisch? vreemd woord? is dat niet uit het frans afkomstig ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be