![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Smijt het bewijzen blokken er uit. Het heeft 0 (nul) toegevoegde waarde voor een ingenieur dat hij iets wiskundig kan bewijzen. Laat hem in de plaats met de wiskunde bijvoorbeeld een convectie/diffusie probleem oplossen wat een real life toepassing heeft. Laat hem bijvoorbeeld manueel een eindige elementenprogramma in fortran schrijven om een differentiaal op te lossen in een realistische setting (stroming in een pijp met filter ?) Van die dingen zijn nuttig.....en leerzaam! (ik heb sinds het afstuderen van mijn middelbaar 0 bewijs geleerd) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
Je schijnt het aanleren van systemen en denkpatronen te verwarren met leren denken.
![]() |
![]() |
#45 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
"Meneer..., ik had eerlijk gezegd een ramp verwacht bij u vandaag." (ik had een 4 in eerste zit ![]() En mijn respons was: "Tja, die ramp is gisteren al gebeurd, twee rampen op twee dagen tijd dat zou een beetje teveel zijn zeker?" Hij moest toen nog wel een cis hydrogenatie via een zink katalysator uit mij sleuren, maar ik ging toch buiten zeker van een 12. Ik ben toen die trappen van de G afgezweefd, content gelijk een klein kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik zie dit in de context van: probleem -> oplossing zoeken bij bijvoorbeeld een design. Maar tis toch blijkbaar iets anders..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Gouverneur
|
![]() Ik weet niet of het al gezegd is, maar volgens mij heeft de voorsprong van een uniefstudent tov hogeschool studenten en/of andere richtingen te maken met hun methodologie. Aan de unief krijg je pakken leerstof te verwerken, dat is niet te vergelijken met de hogeschool. Dat intelligentie en vanbuiten blokken twee dingen zijn, is waar. Ik heb altijd proberen het minimum te doen om overal op door te geraken, sommige mensen hadden geen sociaal leven meer om dan misschien een graad meer dan ik te halen.
Maar omdat je aan de unief van die joekels van cursussen krijgt en soms slechts drie of maximum vier detailvragen op het examen, moet je een goede studiemethode bezitten. Ik denk dat het ook meer gaat over doorzettingsvermogen en werklust. Had ik mezelf het gemakkelijk willen maken, dan had ik ind. ir. gedaan, de mannen die bij ons falikant faalden in het eerste jaar en het jaar erop ind.ir. gingen doen, hoefden geen poot uit te steken om er met onderscheiding door te geraken. Je moet twee dingen hebben om er door te geraken: de brains en de werklust. Want wie beweert dat je aan de unief ook geen pakken nutteloze zever moet blokken, zit verkeerd. En wie zegt dat het enkel dat is, is ook mis. Al heb ik nu niet het gevoel dat ik direct kan beginnen te werken aan een groot project, zonder enige vorm van training at the job. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het doel is ingenieurs te kweken die capabel zijn om te gaan met de "toolbox" die de vakken zijn die ze over die 4 jaar hebben gezien. Niet ingenieurs die goed grote hopen leerstof kunnen blokken, want dat doe je in een bedrijf ook niet meer. Ik zeg het, een burgie opleiding zou ik niet halen omwille van het extreme blokwerk. Hier aan de TU zit ik op men plek..... En dat gevoel dat ik in een project kan stappen heb ik dus wel. Heb er ook al wat achter de rug (ook buiten de studie). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Hoger opgeleiden vertrekken allemaal naar de goedkope-lonen-landen! (Polen, China, you-name-it) ![]() 't Kan goed nog waar gaan zijn ook..[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Mephisto : 10 juni 2005 om 16:39. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Burgie en bio-ir zijn aan elkaar gewaagd, maar ik geef het voordeel van de twijfel aan de bio-ir's ( er zitten er tussen met gezond boerenverstand: een unicum )
Als ik spreek over ingenieurs, spreek ik over academisch gevormde mensen. De hogescholen ... ach ( en ik wil niet denigrerend overkomen, maar als iemand uit die sector zegt dat burgie extreem blokwerk moeten verrichten ... dat is werken beste, niet voor niets zijn zij juist erg begeerd ... ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
1) De oplossing voor het probleem is evident (zoals uw differentiaalvoorbeeld) 2) Het denkpatroon wordt uitgelegd door de assistent 3) Het denkpatroon staat in een of andere gecopieerde cursus of een andere voorgekauwde oplossing wordt opgezocht. 4) 80% van de aula heeft een nul op die vraag.
![]() |
![]() |
#54 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Werk je veel met wiskunde, dan wordt je analytisch vermogen groter. Zit je veel in de cursussen van Hoornaert, dan stimuleer je je synthetisch vermogen. Geen fabeltjes, zuiver neurologie, de hersenen werken immers zo. Maar het is inderdaad de vraag hoeveel het percentage bedraagt van de studenten die effectief denken tijdens hun studies, dan wel tot die 80 % behoren die door het lint gaat als een probleem, analyse, synthese niet overeenkomt met wat ze gewoon zijn. Dan ben je je papegaaienhersenen aan het trainen: niet echt productief ( hoewel, de maatschappij is nu ook niet meteen gericht op problemsolvers, dan wel op papegaaidenkers, dus waar zitten we ons eigenlijk druk om te maken ? )[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door /\|cazar : 10 juni 2005 om 17:01. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik heb nooit veel moeten blokken omdat ik de neiging had om alles door het jaar bij te houden en gewoon mijn verstand te gebruiken. Alle, ik heb wel altijd cursussen moeten doornemen en studeren, maar blokken tot ik scheel zag heb ik nooit gedaan. En ik mag, al zeg ik het zelf, trots zijn op mijn cijfers. Anderen blokten zich te pletter en konden dada zeggen, zo werkt het hier niet...... Efficientie in het studeren helpt ook al veel.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||||||
|
![]() Citaat:
Het gaat em namelijk om dat hautaine gedoe van sommige igr, die zichzelf beter achten als de rest van de wereld, terwijl ze gewoon, net als alle andere richtingen, voor de grote hoop bestaan uit mensen die braaf voorgekauwde denkpatronen overnemen en cursusjes van buiten blokken. Het standpunt dat wordt verdedigd is dat de studierichting uiteindelijk dus bitter weinig zegt over het individu. De echt intelligente igr. weten dat ook, want ze zijn zonder moeite door hun studies gezwommen. Vandaar de stelling dat diegenen die wel fier zijn op al hun harde werk, en moeilijke denken, deel zijn van het domme klootjesvolk. Maatschappelijk success na de studies is irrelevant tot die discussie.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
In het begin was er niets, wat ontplofte. Laatst gewijzigd door TomB : 10 juni 2005 om 17:23. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of 'echt intelligente' ir's zonder moeite door hun studies zwemmen, het zijn juist de meest practisch ingestelde, sterk creatieve denkers die juist de grootste problemen hebben met het papegaaidenken zoals het wordt aangewend tijdens de belangrijkste periode van het jaar: juni. Iedereen die iets presteert, mag fier zijn op zichzelf, zo is een diploma halen een ding om fier op te zijn. Ik heb u al gewezen op uw cafépraat, dit kan er weer onder geschaard worden. En wat is maatschappelijk succes, kan je dat definiëren ? Voor een leraar is maatschappelijk succes wsh iets heel anders dan voor een bankier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat u naar een belgische hogeschool was getrokken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Iig heb ik ook ervaring met hogeschool afgestudeerden (ing's...) en die mannen kunnen behoorlijk wat, maar ge merkt dat ze gewoon niet meekunnen als ge echt aan innovatie gaat doen. Ze zijn daar trouwens ook niet voor opgeleid. Een paar van mijn collega studenten hebben eerst een ing opleiding gedaan. Ze zijn samen met mij (na hun ing) begonnen en lopen nu nog altijd samen, zo bitter weinig vrijstellingen..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik zeg daarmee niks over de waarde van een persoon op de arbeidsmarkt, het gaat hem er mij alleen over de studies uiteraard. |
|
![]() |
![]() |