Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 4 juni 2005, 14:57   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dus u probeert te bewijzen dat Milosevic een separatist was door aan te tonen dat hij zich verzette tegen het uiteenvallen van Joegoslavië?
Inderdaad, deze surrealistische redenering is bubbel Bob Vangeel aan het opbouwen. Belgicisme moet toch wel het verstand verduisteren. Ik denk dat bubbel Vangeel zijn mosterd haalt bij geschiedenisvervalser Bruno Y., de belgicistische Yeti.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 4 juni 2005, 14:57   #42
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
NAtuurlijk. Mijn IQ ligt iets hoger dan dat van het/de gemiddelde ei/buber.
148, en gij?
Patriot! is offline  
Oud 4 juni 2005, 14:59   #43
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat Milosevic ook president was van Joegoslavië en dat hij door het separatisme zijn macht in Kroatië en de rest van Joegoslavië kwijt raakte.
In 1997, toen de oorlogen in Kroatië en Bosnië al laaaaang voorbij waren, werd Slobodan Milosevic president van Joegoslavië, dat alleen nog bestond uit Servië en Montenegro, ja.
Patriot! is offline  
Oud 4 juni 2005, 14:59   #44
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
surrealistisch he? Ook de gebruikte argumentatie... Hij was een separatist omdat hij het land bij elkaar wilde houden
Ze waren daar effe bij bosjes aan het uitsterven, dus het zullen wel allemaal separatisten geweest zijn he.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 4 juni 2005, 14:59   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
"Slovenië respecteert het beginsel dat de Servische bevolking in één Staat dient te leven."

Uit het gezamelijk communiqué van Kucan en Milosevic, 23 januari 1991, Belgrado.
En waar vinden we de tekst van die verklaring?

In ieder geval is een communiqué helemaal geen akkoord. Wat wel bindend was, waren juist de Brioni-akkoorden. En daar staat geen gebenedijd woord in over een of andere Grootservische staat.

Waarom trouwens "staat" met hoofdletter?
Oud 4 juni 2005, 15:01   #46
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Joegoslavië in vergelijking met België...

Ik heb die discussie effectief voor het uiteenvallen van deze federale staat
met Kroaten, Serviërs en Slovenen gevoerd. Milosevic een nationalist ?
Het Servië van toen was op zich al een federale republiek met Vojvodina en
Kosovo als deelrepublieken... Milosevic voerde hier dus wel terug de unitaire Servische staat in... Dat zou je kunnen vergelijken met FDW die
Wallonië bij vlaanderen inlijft en een unitaire Vlaamse Staat schept .. met de grenzen van België (is veel voor te zeggen)...

In de diskussies (alle aspekten van het falen van het Joegoslavisch model
zijn hier nog niet ter sprake gekomen & dat zou ons veel te ver voeren, de mensen in kwestie zijn er zelf nog niet helemaal uit.. er is veel geween en tandengeknars om wat ze nu kwijt zijn) gaf ik als stelling dat ze Joegoslavië
gerust eens met de Benelux kunnen vergelijken :

..............................JOEGOSLAVIÊ........ ...............BENELUX

talen.............................. 5 ....................5

godsdiensten ..................4 .....................3

Alfabetten...................... 2.....................1

Dus waar is het doorslaggevend verschil in de intensiteit van de meoilijkheden ? (Dit vond ik toen : nu weet ik zeker dat de diversiteit op zich
geen probleem is, de frustratie ligt op het gebied van effectieve diskrimantie en inkomensverschillen enz..)

°°°°

Het mlerkwaardige is dat er reeds zo spoedig na de "splitsing" er een beweging is van hernieuwde samenwerking en dat de staten onstaan uit het federale Joegoslavië zeer gehaast zijn om opnieuw tot een federaal geheel toe te treden.
Oud 4 juni 2005, 15:02   #47
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En waar vinden we de tekst van die verklaring?

In ieder geval is een communiqué helemaal geen akkoord. Wat wel bindend was, waren juist de Brioni-akkoorden. En daar staat geen gebenedijd woord in over een of andere Grootservische staat.

Waarom trouwens "staat" met hoofdletter?
Geciteerd in 'Milosevic" van Adam LeBor, communiqué te vinden bij het kantoor van de president van Slovenië.
Patriot! is offline  
Oud 4 juni 2005, 15:04   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ik heb die discussie effectief voor het uiteenvallen van deze federale staat
met Kroaten, Serviërs en Slovenen gevoerd. Milosevic een nationalist ?
Het Servië van toen was op zich al een federale republiek met Vojvodina en
Kosovo als deelrepublieken... Milosevic voerde hier dus wel terug de unitaire Servische staat in... Dat zou je kunnen vergelijken met FDW die
Wallonië bij vlaanderen inlijft en een unitaire Vlaamse Staat schept .. met de grenzen van België (is veel voor te zeggen)...
Inderdaad. Indien Milosevic een separatist was, dan had hij hoegenaamd geen reden om zich gewapenderhand te verzetten tegen de onafhankelijkheidsbeweging in Kosovo. Dan was er geen enkele reden geweest om hard op te treden tegen de Hongaarse nationalisten in Vojvodina. Dan zou Milosevic met vreugde al die niet-Servische groepen laten gaan hebben. Hij heeft echter een heel andere politiek gevoerd: afscheidingsbewegingen trachtte hij te bestrijden.
Oud 4 juni 2005, 15:05   #49
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
148, en gij?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Een goeie, Patriot!
lomeanor is offline  
Oud 4 juni 2005, 15:05   #50
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dus als ik het goed begrijp willen de flaminganten het voorstellen alsof Milosevic enkel en alleen handelde in het belang van de eenheid van Joegoslavië? Dat gaat me toch wat te ver!

Dat hij koste wat kost Joegoslavië wilde vernietigen, heb ik niet gezegd, hij gebruikte het als het hem goed uitkwam om Servische of persoonlijke belangen te verdedigen.
Laat ons het erop houden dat Milosevic geen unionist en ook geen nationalist was, maar een opportunist, een narcist en een dictator die zowel het Servisch nationalisme als het Joegoslavisme (via de JUL van zijn vrouw) gebruikte om zijn eigen macht te verstevigen.
Patriot! is offline  
Oud 4 juni 2005, 15:06   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geciteerd in 'Milosevic" van Adam LeBor, communiqué te vinden bij het kantoor van de president van Slovenië.
In de teksten die ik hierover heb gelezen, staat er slechts dat de toenmalige Sloveense president "de indruk had" dat Milosevic daarop aanstuurde. Even trouwens opmerken dat er in Slovenië ook een Servische minderheid woont (een heel kleine wel, niet meer dan 3%).
Oud 4 juni 2005, 15:08   #52
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Indien Milosevic een separatist was, dan had hij hoegenaamd geen reden om zich gewapenderhand te verzetten tegen de onafhankelijkheidsbeweging in Kosovo. Dan was er geen enkele reden geweest om hard op te treden tegen de Hongaarse nationalisten in Vojvodina. Dan zou Milosevic met vreugde al die niet-Servische groepen laten gaan hebben. Hij heeft echter een heel andere politiek gevoerd: afscheidingsbewegingen trachtte hij te bestrijden.
Dewinter is ook een separatist, en hij zou zich ook verzetten tegen onafhankelijkheidsbewegingen in Limburg, mocht Vlaanderen ooit een republiek worden.

Milosevic wou uiteraard niet afscheiden van Servië , het Servisch nationalisme had hem groot gemaakt (hoewel hij het maar gebruikte wanneer het hem uitkwam, en de nationalisten eigenlijk verachtte) - maar Joegoslavië betekende niets voor hem.

Overigens, het Belgische unitarisme, dat meertalig is en diversiteit aanmoedigt, vergelijken met etnocentrisch Servisch nationalisme gaat toch wel te ver, niet?
Patriot! is offline  
Oud 4 juni 2005, 15:08   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hij koste wat kost Joegoslavië wilde vernietigen, heb ik niet gezegd, hij gebruikte het als het hem goed uitkwam om Servische of persoonlijke belangen te verdedigen.
Laat ons het erop houden dat Milosevic geen unionist en ook geen nationalist was, maar een opportunist, een narcist en een dictator die zowel het Servisch nationalisme als het Joegoslavisme (via de JUL van zijn vrouw) gebruikte om zijn eigen macht te verstevigen.
Merkwaardig hoe u weer kronkelt, draait en spartelt. Eerst was Milosevic een separatist. Nu is hij dat plotseling blijkbaar niet meer, maar slechts een "opportunist, narcist en dictator".
Oud 4 juni 2005, 15:08   #54
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Ze waren daar effe bij bosjes aan het uitsterven, dus het zullen wel allemaal separatisten geweest zijn he.
Uiteraard...
Oud 4 juni 2005, 15:09   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dewinter is ook een separatist, en hij zou zich ook verzetten tegen onafhankelijkheidsbewegingen in Limburg, mocht Vlaanderen ooit een republiek worden.
Helemaal niet. Als volksnationalisten zijn we bij het Vlaams Belang voor het zelfbeschikkingsrecht van alle volkeren. Mocht er in Limburg een meerderheid zijn voor afscheiding en onafhankelijkheid, dan mag dat gerust.
Oud 4 juni 2005, 15:09   #56
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Merkwaardig hoe u weer kronkelt, draait en spartelt. Eerst was Milosevic een separatist. Nu is hij dat plotseling blijkbaar niet meer, maar slechts een "opportunist, narcist en dictator".
Dit soort historische leugens is gemeengoed in de Belgische geschiedschrijving, dat weet u toch?
Oud 4 juni 2005, 15:11   #57
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Toch was hij geen nationalist: zo ging het centrum van de macht plots weer naar het Joegoslavische niveau toen Milosevic tot Joegoslavisch president verkozen werd. Hij gebruikte het nationalisme, en ook het communisme, en de bestaande structuren enkel en alleen om zijn eigen macht te vergroten en te handhaven.

Uit mijn EERSTE reactie in dit topic, vanden Berghe.
Patriot! is offline  
Oud 4 juni 2005, 15:11   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Milosevic wou uiteraard niet afscheiden van Servië , het Servisch nationalisme had hem groot gemaakt (hoewel hij het maar gebruikte wanneer het hem uitkwam, en de nationalisten eigenlijk verachtte) - maar Joegoslavië betekende niets voor hem.
Voor de Kosovaarse Albanezen (de overgrote meerderheid van Kosovo) is Kosovo Servië niet.

Eerst is Milosevic volgens u een separatist gedreven door nationalistische gevoelens, plotseling wordt hij echter een opportunist die het nationalisme verwierp.

Enige rechtlijnigheid ontbreekt hier ook... Typisch voor belgicisten.
Oud 4 juni 2005, 15:12   #59
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als ik het goed begrijp willen de flaminganten het voorstellen alsof Milosevic enkel en alleen handelde in het belang van de eenheid van Joegoslavië? Dat gaat me toch wat te ver!

Dan kunnen deze quote: 'Belgicisten willen de eenheid van hun Vaderland bewaren, Milosevic was een separatist.' ook catalogeren onder Patriot's het-was-maar-om-te-lachen-uitspraken.
Oud 4 juni 2005, 15:14   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit soort historische leugens is gemeengoed in de Belgische geschiedschrijving, dat weet u toch?
Inderdaad. Men draait en kronkelt naargelang de gevoerde discussie. 't Doet me onmiddellijk weer denken aan die hilarische discussie waarbij de grote Leider-Voorzitter van de bubbelsmurfen met veel gedruis ageert tegen de Vlaamsnationalisten en tegelijkertijd stelt dat Vlaamsnationalisme en rechts gedachtegoed één pot nat is. Enkele minuten later komt een andere bubbel (was het niet Bob Vangeel trouwens?) dan weer stellen links gedachtegoed en Vlaamsnationalisme samengaat en dat het belgicisme - dat volgens hem rechts is - die linkse ideologie zal bestrijden.
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be