![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En volgens mij ben jij het die begonnen is met 'de commotie rond de arabische leeuw te koppelen aan het multiculturele probleem'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Vreemdeling
|
![]() De leeuw is, als ik mij niet vergis, eigenlijk een voorstelling van een beer. Omdat men vroeger geen goede afbeeldingen van een leeuw had heeft men de leeuw gebaseerd op een kermisbeer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
De vakbonden zijn niet toevallgi nog steeds een van die laatste, belgische bastions
![]() |
![]() |
#45 |
Staatssecretaris
|
![]() De leeuw is in onze contreien een veel gebruikt symbool en wapenschild. De Hollandse leeuw, de Brabantse leeuw, de Limburgse leeuw, in het wapenschild van Gelderland komen twee klimmende leeuwen voor en dus ook de Vlaamse leeuw. Zelfs in de cartografie worden de Nederlanden als een leeuw afgebeeld, de leo Belgicus. Het is dus logisch dat nationalisten de leeuw als symbool hebben. Schandalig is het feit dat de Brabantse leeuw misbruikt wordt als symbool van België. Dat de franstalige een haan als wapen hebben gekozen ligt voor de hand, kijk maar naar het wapen van onze zuiderburen.
Ik vraag me wel af hoe lang die fabel dat onze Vlaamse leeuw uit Afrika of Arabië komt nog gaat stand houden? Niet dat het iets uitmaakt waarvan ons wapen oorspronkelijk vandaan komt maar onwaarheden dienen niet verteld te worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." Laatst gewijzigd door C uit W : 5 juni 2005 om 12:10. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Twee onwaarheden trouwens, we zijn tegen mensen die zich weigeren aan te passen en niet willen integreren en de Vlaamse leeuw is geen Arabisch symbool. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Mijns inziens is dat een historisch gegroeide cultuur gebaseerd op vele andere culturen, en is "Vlaams zijn" bij uitstek kunnen assimileren, samenwerken, genieten van alles wat "vreemdelingen" ons kunnen bijbrengen. Het is ook tuk zijn op verandering, vernieuwing. Het is een zucht naar verscheidenheid eerder dan het zoeken naar het eigen ikje, naar het eigenen dat eigenlijk niet bestaat. Ik schreef hier al enkele maanden geleden een tekstje over in mijn "oktobermanifest" een klein citaatje hieruit : Zij die de traditie voortzetten van zucht naar verbroedering, niet alleen van verdraagzaamheid, maar van vredelievendheid, nieuwsgierigheid en leergierigheid zijn de correcte Vlamingen, de Echte Vlamingen. Die anderen zijn dat niet.: Zij kunnen niet terug naar eigen streek: zij hebben geen Vaderland. Het Vlaanderen dat zij willen terugvinden heeft immers nooit bestaan. Niemand weet waar het ligt en niemand wil er naar toegaan. [edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door ericferemans : 5 juni 2005 om 12:58. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de kronieken van Olivier de Wree alsook in die van Lauréault de Foncemagne werd aangestipt dat er een oorkonde is geweest van graaf Robrecht de Fries waaraan een zegel is gehecht met de leeuw erop. Die oorkonde dateert, volgens de twee schrijvers, uit 1072. Dus voor de kruistochten, zelfs de eerste! Zaken waar de aanhangers van de multikul-leugen over de Vlaamse Leeuw waarschijnlijk hoegenaamd geen weg mee kunnen...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 juni 2005 om 13:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Kunt u daar een antwoord op geven, of doet u alsof uw neus bloedt?
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
De vraag is waarom men dat fabeltje zo nodig wil verspreiden? Iemand een idee?
![]() |
![]() |
#53 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vreemde discussie.
De leeuw is een veel gebruikt heraldisch symbool. Zowat hèt symbool van de ganse Benelux. En zowel Vlaanderen en Brabant gebruiken dezelfde heraldische kleuren: goud en sabel (keel (rood), de kleur van de klauwen en tong is geen kleur van het wapen, alleen maar een kleur om die klauwen en tong goed zichtbaar te maken). En die rode klauwen en tong zijn al rood vanaf de veertiende eeuw, of vanaf het moment dat men de afbeeldingen duidelijk en groot genoeg kon maken om de klauwen echt zichtbaar te hebben. Zo zijn zowel Vlaanderen en Brabant 'Germaans' gekleurd. Goud-sabel en Goud-keel zijn Germaanse kleurcombinaties. De 'Franse' kleurcombinatie is azur (blauw)-goud, zie de Franse lelie. Over de Vlaamse leeuw hoef je dus niet te veel idiotie te verkopen. De heraldiek is ver weg ontstaan uit het embleemgebruik van de Arabieren ja, maar de heraldiek zoals we die gebruiken en kennen is Europees. De Arabieren gebruiken de leeuw niet heraldisch zoals men dat in Europa doet. Er is natuurlijk wel de vraag waarom Brussel een natuurlijke (Franse) lelie heeft? En maar de vraag waar Wallonië de haan vandaan haalt? Die komt normaal niet voor in de Benelux-heraldiek. De rode haan is trouwens hèt universeel heraldisch symbool van de Gallische (lees Franse) geschiedenis. of waarom dacht u dat er op de truitjes van het Franse nationaal elftal een rode haan staat? Of zijn die Franstaligen dan toch zo Belgisch niet als ze zeggen? Maar met onze Germaanse driekleur ben ik best tevreden ![]() En onze nationale leeuw komt van Brabant/Leuven en die is sprekend. Leeuwen in het Duits? Löven, en dat is ook de naam van Leuven in het Duits. Lief dat België zo met Leuven te koop loopt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Strikt genomen heeft Brussel een iris...
![]() |
#55 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze zijn in wezen dus hetzelfde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
![]() Ik snap ze echt niet die blokkertjes en aanverwante sukkels.
EEn beetje snuffelen op het internet leidt echt wel wat verder dan het verhaaltje dat de leeuw uit Engeland komt. De leeuw is als "koning der dieren" het belangrijkste dier in de heraldiek. Bij de antieke volkeren was de leeuw het zonnedier bij uitstek. Het was het totemdier van de Chaldeeën en werd het symbool van de stam van Juda. Een van de titels van Jezus Christus is "Leeuw van Juda". De kruisridders voelden zich zijn leenmannen en kozen de leeuw tot hun favoriete wapendier. Als "dier" van de Evangelist Marcus werd de leeuw symbool van de Stad Venetië en zo opgenomen in het kerkzegel van de Sint Marcus parochie in Jirnsum Trouwens werd in de jaren zestig de zegelring van koning Jeroboan gevonden. Deze ring met leeuw werd gedatteerd als zijnde 1000 jaar voor christus. De leeuw was en is het symbool van Palestina. De kruisvaarders brachten de leeuwen mee om te bewijzen dat ze daadwerkelijk in Palestina waren geweest en naaiden deze in hun vlaggen en op hun kledij. Gelukkig leerden we ondertussen van de eigenblokgeleerden dat - arabische schiereiland geïssoleerd is van het Afrikaanse vasteland - de leeuw geen leeuw is maar een liebaerd - dit alles niets te maken heeft met multiculturaliteit, waar ze tegen zijn. De multiculturaliteit van de tijd van de kruistochten bestond er in dat onze fiere Vlaamse zonen die in moorputtekens leefden en hun Romeinse en Griekse achtergronden hadden opgestookt met alles wat er aan herinnerde omdat ze zo vreselijk gelovig waren, wat gingen plunderen in het nabije Oosten om er algebra, alchemie, alcohol, asperges, grenadine, wiskunde en vooral (via de bibliotheken van deze beschaafde volkeren) hun eigen roots terug te vinden (arabieren hadden de geschriften van Plato en Pythagoras niet verbrand). Arme blokkertjes toch: Het zo multiculturele historische Vlaanderen maar niet kunnen accepteren. Het zijn echt volksvreemde figuren, die monocult mensjes. Ocharme toch[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door ericferemans : 5 juni 2005 om 15:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
Goed jongen, het wordt echt zielig nu...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |