![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waren de libertarische partijen in de VS voor de inval in Irak? Neen: want een oorlog kost veel belastingsgeld. Jouw vergelijking tussen de VS en het kapitalistisch systeem is even correct als die van de honderden forummers die zeggen dat communisme = Stalin.
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Terug on topic: De ergste subsidies vind ik persoonlijk de suikersubsidies.
Suiker is hét product bij uitstek waarin de ontwikkelingslanden (die vooral in de tropen liggen) een competitief voordeel hebben: er schijnt daar immers meer zon. Daarnaast is het gewas een heel goed gewas voor tropische bodems: zo goed als geen erosie, veel organisch materiaal dat in de bodem sukkelt. Suikerbieten daarentegen veroorzaken enorm veel erosie, omdat ze maar een deel van het veld bedekken, en omdat ze uit de grond moeten gesleurd worden. De EU heeft gelukkig eindelijk stappen ondernomen om het beleid te verbeteren: http://europa.eu.int/rapid/pressRele...guiLanguage=en Citaat:
Maar de titel klopt niet: de Europese suikerproductie kan niet competitief zijn. Daarvoor is er hier niet genoeg zon. Dat blijkt ook uit hun eigen studies, die in voorbereiding van dit compromis gemaakt zijn: http://europa.eu.int/comm/agricultur...fullrep_en.pdf Bij een volledige liberalisering zou enkel nog Frankrijk suiker produceren (grote oppervlakten -> lagere kosten).
![]() |
![]() |
#43 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het beste voorbeeld was die heisa onlangs rond die "plofkippen". Er wordt de vleesproducenten verweten dat ze de consument bedriegen, maar men staat er wel nooit bij stil dat die vleesproducent slechts produceert wat de markt vraagt. Wat veel mensen tegenwoordig willen is goedkoop borstvlees van kippen, zonder al die andere zaken die aan dat beest hangen. Dat is uiteindelijk enkel mogelijk door die "plofkippen", anders is het helemaal niet rendabel, behalve natuurlijk als de prijs van dat borstvlees een stuk hoger ligt, maar zo veel wil de consument niet betalen. Ideaal zou zijn dat als de consument kwalitatief/ecologisch beter voedsel eist dat men daar dan ook geld voor over heeft. Dat is zo met bioproducten, ze zijn een stuk duurder, maar in vele gevallen natuurlijk ook beter. Men moet zich trouwens ook niet altijd doodstaren op dat biolabel of de term bioproductie. Wij hebben nooit dat label gehad maar wel altijd eieren geleverd die kwalitatief zeer goed zijn en van scharrelkippen komen; de klant moest natuurlijk ook een stuk meer betalen dan voor eieren van kippen in legbatterijen. M'n vader was dus zo'n verantwoordelijke landbouwer en ik kan je verzekeren dat hij er geen fortuin mee heeft verdiend. Misschien in een verkeerde periode gewerkt, want nu leveren bioproducten en aanverwanten een stuk meer geld op.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door instromaniac : 28 juni 2005 om 08:25. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
http://www.absvzw.be/index.php?display=page&id=52 Dit nieuwe beleid betekent toch uiteindelijk dat de subsidies enkel verhogen en de prijs verlaagt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In een vrije markt zou hier geen suiker geteeld worden. Suiker is niets meer dan opgeslagen zonne-energie. Het is belachelijk om hier zonne-energie op te vangen en naar Afrika te sturen door de riante prijsondersteuning. De prijs verlaagt meer dan de subsidies verhogen. Een goede zaak dus voor de consument. En de export zal er ook door dalen. Veel subsidies zijn ook in tijd gelimiteerd. De prijs (A/B quotum) waartegen de EU suiker aankocht bij de Europese boeren (en bij enkele ontwikkelingslanden - om achteraf tegen lagere prijs terug uit te voeren) ligt 2 �* 3x zo hoog als de productieprijs van suiker in veel ontwikkelingslanden.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 28 juni 2005 om 08:46. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Je kan je ook vragen stellen bij welke producten ondersteund worden:
appels (niet) - druiven voor wijn (veel) voederbieten (niet) -suikerbieten (zeer veel) varkens/kippenvlees (niet) - rundsvlees (veel) (met als pervers neveneffect dat we veel varkensmest hebben. Als rundsvlees even goedkoop was als varkensvlees (zoals in de VS) zouden meer mensen dat kopen (dat gebeurde toen Japan zijn bescherming voor rundervlees liet vallen) - rundermest is meer geschikt voor wat we nodig hebben) Wel opmerken dat "niet" soms wel een kleine crisissteun inhoudt, bvb bij varkenspest. Maar geen permanente "verworven" subsidie.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 28 juni 2005 om 09:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard mag het allemaal wel eens gerationaliseerd worden, maar volledig de steun aan de landbouw afschaffen is gevaarlijk, zelfs levensgevaarlijk voor Europa, want voedsel blijft toch wel het meest fundamentele levensmiddel.
![]() |
![]() |
#49 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 28 juni 2005 om 13:15. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Helaas ben ik veganiër. Die spullen kosten hier dubbelduur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Awel bravo voor je vader. Ik betaal in elk geval liever meer voor bio, vers en plaatselijk, zonder ver vervoer, zonder bewaarmiddelen, zonder dat er fabrieksmatige productie aan te pas komt. Ik geef toe dat mijn huidige voedselbehoeften sterk gelimiteerd zijn, maar mijn kwaliteitseisen zijn des te hoger, gezien ik heel consequent als veganiër eet, al een paar decennia. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
Banneling
|
![]() Suiker ligt aan de basis van het wereldwijde obesiteits-syndroom, omdat in alle gefabriceerd voedsel en drank suiker volop doorheen gedraaid wordt als smaakverhoger, om niet te zeggen als verslavend middel.
Ik consumeer enkel natuurlijke fruitsuikers. Weg die suiker, weg die subsidies (alleen al om gezondheidsredenen - het kost de ziekenkas fortuinen en het dompelt gezinnen in voortijdig leed).[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 29 juni 2005 om 13:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
daarom is er een overgangsperiode waarin men de subsidies afbouwt[edit] [size=1]Edit:[/size]
La causa nostra:Mani pulite Laatst gewijzigd door maarte : 29 juni 2005 om 13:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
La causa nostra:Mani pulite Laatst gewijzigd door maarte : 29 juni 2005 om 13:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#58 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Onzin. Ik eet alleen vers, plaatselijk en niet-geconserveerde voeding, of het nu bio is of niet, dat maakt eigenlijk niet uit, maar ik geef de voorkeur aan bio.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 29 juni 2005 om 14:07. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De wereldbefaamde vleessector van de hormonen- controleurs-dodende hormonenmaffia? Als de EU er de voorkeur aan geeft compensaties te betalen aan de VS om hormonen buiten te houden, dan is dt haar goed recht en geheel volgens de handelsregels van de WTO ook nog eens een keertje. Importeer je hormonen zelf! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |