![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote=Druïde]Laat ons zeggen dat ik geloof in het gezond verstand van de mensheid. En ik geloof ook in het grote aanpassingsvermogen van de mensheid.
Als de aarde wat opwarmt, dan zetten we ons land vol wijngaarden en bananeplantages bij wijze van spreken. We gebruiken dus naar best vermogen de positieve aspecten van de opwarming. Natuurlijk zijn er ook negatieve aspecten, zoals belachelijke sommen geld die nodig zullen zijn om de stijgende zee op zijn plaats te houden, of onze kuststeden te verhuizen naar het binnenland. En zodra de economische voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen, komt de actie wel vanzelf. En worst case scenario, als ons land niet meer leefbaar blijkt door opwarming of vervuiling ofzo, dan komt er een grote volksverhuis, al of niet gewelddadig. [quote] Dat is inderdaad zo. Ik heb het ook al gedacht. Ergens lossen de dingen zich wel vanzelf op. Het gebruik van fossiele brandstoffen heeft gezorgd voor een stijging van CO2. Zo erg zelfs dat we bijna zijn gekomen 'till the point of no return' zoals wetenschappers dat zo mooi zeggen. Maar nu het bijna zover is is de olie duurder geraken, omdat ze opgeraakt. Laten we hopen dat moeder natuur er voor heeft gezorgd dat er (desnoods net) te weinig olie is om de aarde helemaal naar de knoppen te helpen. ![]() ![]() Die gewelddadige volksverhuis zie ik wel niet bepaald zitten. Mijn worst-case scenario is eerder iets chronischer, slepender en pijnlijker als 'de lucht, de bodem, het water, en met als gevolg ook het eten is zodanig vervuild waardoor mensen minder lang leven, en sneller ziek worden (dus een kwantitatieve en kwalitatieve daling van het leven). Waardoor we misschien wel willen vervuilen omdat we hopen dat het ergens anders beter is ... maar helaas. Plus ... alles geraakt op en wie nog niet gemuteerd is door de vervuiling met alle gevolgen vandien, loopt rond tussen de afvalbergen, in een wereld die uitgeput is (letterlijk en figuurlijk), waar niets meer te verkrijgen is, eventueel met zuurstofmasker. Oké dit is natuurlijk wel heel pessimistisch. Maar toch, soms ben ik bang dat het niet heel erg overdreven is. En aan de andere kant: soms is het nodig om te overdrijven, wie weet kunnen we het volk dan wakkerschudden. Citaat:
Maar... misschien kunnen de mensen die wel in staat zijn tot lange-termijn denken de anderen de gevolgen van hun handelen in het heden duidelijk maken, waardoor ze het begrijpen en mee het systeem willen veranderen, zodat de toekomst er rooskleuriger uitziet? ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar aan de andere kant: de normen van de omliggende landen zijn niet zo fantastisch vrees ik. Ik hoop er eigenlijk vooral op dat de overheid de stap zet ... desnoods via wetjes en dus via repressie. Als ze maar de stap zet.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Maar ze hebben wel het beste waterbeleid ter wereld. En de overheid heeft ervoor bezorgd dat haar bevolking heel veel Omega-3 vetzuren en weinig cholesterol binnenkrijgt. Waarvan de effecten duidelijk zijn op de bevolking (gelukkig). De kinderen krijgen namelijk gezonde warme maaltijden op school, en hun ouders krijgen die op het werk. Verder heeft de overheid er ook voor gezorgd dat haar bevolking heel veel aan sport doet. En dat heeft zijn effect op de gezondheidsuitgaven van de Finse overheid en kunnen ze dat geld voor iets anders gebruiken. Oké, deze laatste dingen horen nu wel niet bij milieumaatregelen maar toch vind ik het bewonderenswaardig.
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.biw.kuleuven.be/persberic.../LN-050521.pdf
![]() |
![]() |
#46 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mensen die begaan zijn met het milieu laten zich echter (door gebrek aan kennis) veel te vaak leiden door de onheilsberichten van Greenpeace, Groen!, ... waardoor een inhoudelijke discussie over dit soort zaken (denk ook maar aan GGOs bvb.) quasi onmogelijk wordt.
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | ||
Europees Commissaris
|
![]() wegverkeer en veeteelt. In die volgorde. Dat is de luchtvervuiling in Vlaanderen.
De rest, industrie, afvalverbranding, ... zijn allemaal veel minder belangrijk. Maar het is gemakkelijker om voor een afvalverbrandingsoven te betogen dan voor een varken of een auto.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 22 juni 2005 om 11:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Het nieuws van Tsjernobyl en het horen van risico's was genoeg. Waarom zoeken beleidsmensen zo graag risico's vraag ik me af: - niets doen aan de vervuiling - niets doen aan een dreigend water tekort - Opteren voor de meest onveilige energiebron beschikbaar, met het hoogste risico ...
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Hier is trouwens een rapport over de gevolgen van de klimaatverandering, het lijkt me de gevolgen goed weer te geven. Dus voor de geïnteresseerden...
![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Andere mazout of zo? Mijn stookketel verbruikt in de winter ongeveer 1000 liter op 5 �* 6 weken. Als ik de buis opendoe en het roet er uit haal vul ik makkelijk een emmer vol. Geef toe, geen enkel karretje op de weg haalt meer vuil op. En voor zover ik weet is een verbranding een verbranding of dat nu in een ontploffingsmotor gebeurt of met een steekvlam het zal geen verschil maken. En de meeste zure regen is bij mijn weten te vinden in de industrie gebieden (fabrieken) evenals de kleine stofpartikels en zware metalen. (zelzate, evergem) Welke trouwens al voor een groot stuk terug gedrongen is door minder steenkool te verbranden. En nitraten komen nog veel meer van al die waspoeders die in de riolen lopen van de wasmachine's dan van de wagens die daar voorbij rijden. Maar het kan dat ik mis ben natuurlijk en dat men alleen koning auto in het vizier heeft voor wat extra taksen. Allee het is goed weer dus steek maar allen uw freon aan, pardon airco. Tegen volgende week is de helft ziek alweer van de airco's niet uit te kuisen (omdat het veel te veel kost). Komt van kleine stof partikels en bacteriële aanslag + dikwijls wat lekkende airco's.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Mambo : 23 juni 2005 om 11:15. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zou je installatie dus maar eens laten nakijken, want het lijkt me wel abnormaal veel. Behalve gevaar voor schouwbrand is ook het risico op CO vergiftiging niet irreëel bij een slechte verbranding. Citaat:
Fabrieken hebben tegenwoordig allemaal goede filters. Citaat:
De zure regen veroorzaakt door zwavel was gerelateerd aan het gebruik van steenkool en bruinkool, en is door het verminderd gebruik én betere filters zo goed als verdwenen. Citaat:
Op een fabriek is de kostprijs van een filter veel kleiner dan op 100 auto's. Vandaar.
![]() |
![]() |
#54 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
To the point: onze kerncentrales vormen de meest veilige energiebron beschikbaar, met het laagste risico. U zou zich dus beter eens wat informeren, in plaats van afgaan op "het nieuws van Tsjernobil". Over de rest van uw holle betoog-puntjes ("niets doen aan...") kan ik nog korter zijn: gezwets.
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.environment.fgov.be/Root/...tro/set_nl.htm
Kijk ook eens daar want als ik het zeg is het toch geen waar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Je hebt er zelf al velen opgesomd en je ziet het: het zijn er meer dan genoeg. Waarom dan nog zo'n groot risico bijcreëren? Waarvan de gevolgen dan nog eens veel groter (lees: desastreus) zijn. De kans dat is misschien klein bij de productie van kernenergie. Maar Wat ALS? ... De gevolgen voor de mens in de buurt (u zult zelf wel beter weten hoe groot 'die buurt' is, en voor het ecosysteem zijn rampzalig. Daar als eens bij stil gestaan?
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Mij kan het eigenlijk niet eens schelen, wie nu precies het grootste aandeel heeft in de vervuiling:
auto's of schoorstenen. (op macroschaal denk ik auto's). Laten we gewoon terugdringen wat we kunnen. Trouwens, net gehoord: 40% van het pesticideverbruik is toe te schrijven aan de Amerikaanse katoenplantages ... Terwijl hennep een veel millieuvriendelijkere vezel (veel minder gevoelig, dus nauwelijks pesticides nodig) en ongeveer dezelfde kwaliteit geeft ...
![]() |
![]() |
#60 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.ccsindia.org/RP01_8.html Maar de milieubewegingen zijn daar natuurlijk tegen... Citaat:
De conclusie is trouwens evengoed toe te passen op de publicatie van Greenpeace over water. [/size][edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 23 juni 2005 om 22:40. |
||||||||
![]() |
![]() |