![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Geloof je de verhalen over klimaatwijzigingen ? | |||
Ja, ik geloof alle catastrofale verhalen over de klimaatveranderingen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,34% |
Ik geloof dat er iets aan de gang is maar de rest is moeilijk te voorspellen |
![]() ![]() ![]() |
24 | 41,38% |
Ik weet het niet, en eigenlijk kan niemand dit echt weten (voorspellen) |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,34% |
Er zal wel iets zijn maar dit wordt volop poltiek misbruikt |
![]() ![]() ![]() |
12 | 20,69% |
Er is niets aan de gang, dit is de evolutie van opgang en neergang |
![]() ![]() ![]() |
10 | 17,24% |
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar dat kan volgens mij dan wel alleen als de aarde voldoende de kans krijgt om zichzelf te stabiliseren, door meer CO2 opslorpende planten te eh verwekken. In het huidige systeem krijgt de aarde daar volgens mij niet genoeg de kans toe: een plant laten groeien op beton, al dan niet gewapend ofzo laten groeien is nu nog niet een koud kunstje. Ik heb een idee! We laten onze daken allemaal met mos van de grootste soort begroeien. Zal dat veel CO2 omzetten in O2?
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
de CO2 in de lucht komt volgens deze visie helemaal niet door u en mijn schoorsteen, of de uitlaatpijp van uw auto in de lucht? ... Maar komt door de oceanen? Is CH4 zwavel of methaan? (Sorry, chemische kennis beperkt). Kan men het CO2 gehalte van nu aanwezig op de bodem van de oceaan refereren aan een valide en betrouwbare bron van x jaar terug zodat men tot een conclusie kan komen waarvan het redelijk aanneembaar is dat ze de realiteit dekt? Wat ik tot nog toe gehoord heb is namelijk dat er een feedbackmechanisme van de natuur in gang is getreden. De werking hiervan werd mij na het lezen van het desbetreffende artikel niet geheel duidelijk maar ik heb min of meer begrepen dat een reactie van de natuur op de toegenomen CO2 is al haar eigen opgeslane CO2 gaan uitstoten ... om de één of andere reden die mij niet duidelijk is. Dit wordt ook bedoelt wanneer men verwijst naar 'the point of no return', dat begint volgens vele wetenschappers vanaf het moment dat de aarde spontaan haar massa opgeslagen CO2 begint af te scheiden in de atmosfeer ...
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Bovenstaande grafiek deed me dus twijfelen over het causale pad dat breed is aangenomen tussen de CO2 en de opwarming van het aarde, omdat eruit blijkt dat de correlatie tussen zowel CO2, methaan en de temperatuur hoog is, waaruit men verschillende dingen kan concluderen ... en waardoor het risico dus bestond dat we de verkeerde stof waren aan het bevechten ... (hoewel je het bezwaarlijk bevechten kan noemen ...)
Echter, ik heb ondertussen toevallig een onderzoek gevonden dat verklaart waarom die methaanhoeveelheid in de lucht correleert met de temperatuur. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Het is een kwestie van proberen te redeneren ten voordele van moeder natuur denk ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ga eens een paar gletsjers bezoeken, vergelijk met 6O jaar terug en nu en spreek dan. En P.S.: die ijstijd is nog niet uitgesloten - we spreken hier niet over 10 of over 50 jaar hé, wel over 1.000 en meer.(En dit gaat dus wel over je achter-achter-achter-kleinkinderen , maar dat zal jou een zorg wezen zeker, après nous le déluge en de rest kan de pot op...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat ons in uw ervaringen delen en vertel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
ik heb het vb al eens gegeven,maa allé : de grootste gletsjer van Europa (Vatnajokul, ijsland) is beginnen krimpen rond 1870 en de gletsjertong is sindsdien al zo'n 2 kilometer korter geworden. Blijkt nu dat er in het vrijgekomen stuk land een 12e eeuwse vikingnederzetting ligt...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door jules : 11 augustus 2005 om 23:56. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
uiteindelijk zal heel de permafrost van siberië ontdooien, waardoor er zoveel methaangas wordt vrijgesteld en in de atmosfeer gepompt dat ... tja ... de atmosfeer wel erg onrustig zal worden. geen milieu-hypers, wel gezondeboerenverstanders. 6 eeuwen geleden heb ik op een lezing precies hetzelfde scenario te horen gekregen. Maar er is meer: er wordt geweldig veel methaangas vrijgesteld, methaangas is als greenhouse gas 30 keer efficienter in het absorberen van IR straling en zijn effect is dus 30 keer sterker dan co2, de bodem bevat heel veel humus, turf en de bacteriën zullen zich daar als gek op storten: nog meer CO2 wordt de lucht ingepompt. Je creëert zo'n chaos in de atmosfeer dat het kmi binnenkort beter de bol van madama soleil kan hanteren om nog iets deftigs van klimaatmodellen te voorspellen. Enz ... Ik zou niet graag verzekeringsmakelaar zijn in zulke tijden ... ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door /\|cazar : 12 augustus 2005 om 01:28. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Ach ja, als er meer methaan de lucht ingaat komt er een nieuw chemisch evenwicht. De concentratie methaan in de atmosfeer neemt nu ook veel minder toe dan 20 jaar geleden. Nochtans is de productie wellicht enkel toegenomen.
Op zich niet zo verwonderlijk. Methaan oxideert in de atmosfeer en kan in andere gevallen ook nog verorbert worden door allerhande bakterieën.
![]() |
#53 | |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het is eigenlijk elke keer hetzelfde in discussies rond dit onderwerp: de ene partij bewijst zijn stelling met allerhande statistieken en grafiekskes, de andere partij weerlegt deze met andere statistieken en grafiekskes. De wetenschapper gelooft onvoorwaardelijk in zijn stelling, de media ziet er een dikke kluif in, milieu-organisaties grijpen hun kans om de aandacht voor milieubeleid te vergroten en het plebs laat zich onwetend in de kampen van de pro's en de contra's verdelen. Er stinkt iets in ons systeem, en het stinkt fameus ! Politiek gebeurt niet meer door het rationeel oplossen van problemen, maar door het tegen elkaar laten uitspelen van extreme, meestal subjectieve, visies. Gematigde objectieve visies worden zonder schroom het zwijgen op gelegd want de kippen geilen enkel op de haan met de luidste kraai.
Toch kan het anders. Ik ben ervan overtuigd dat economie en ecologie zich samen kunnen inzetten voor een beter wereld. Ik geloof in de droom waarin ecologie geen synoniem is van economisch verval, waarin welvaart geen synoniem is van winst. Laten we bij het probleem van de opwarming van de aarde beginnen: Het is radicaal fout zich te concentreren op de verschillen tussen de tegengestelde visies. De waarheid kunnen we eerder vinden in de overeenkomsten van de extreme visies. Hoewel er op het eerste gezicht geen te vinden zijn, kunnen we het probleem toch reduceren tot enkele vaststellingen die pro's noch contra's kunnen weerleggen: 1) De aarde warmt op 2) De CO²-uitstoot is nog nooit zo groot geweest 3) Het broeikaseffect bestaat, men weet enkel niet in welke mate dit effect inspeelt op de temperatuur van onze aarde 4) Het kyoto-akoord is een miljardenprojekt en waarschijnlijk de grootste financiële investering in milieubeleid ooit Op de vraag "Is de opwarming van de aarde een gevolg van de toenemende CO²-uitstoot en kan men deze opwarming tegengaan door de CO²-uitstoot te verminderen?" moet men eerlijk durven antwoorden: WE WETEN HET NIET ! Mijn mening: Is de natuur het waard om miljarden in te investeren? JA, zonder enige twijfel! Het grote probleem echter is dat men enkel in milieu investeerd als het echt nodig is, als er een dreigend probleem VOOR DE MENS is. Het is zonder twijfel zo dat de toenemende CO²-uitstoot zijn effecten heeft op de natuur. Maar dit is zeker niet ons grootste ecologische probleem! De territoriale uitbreiding van de mens, overbevissing, illegale boskap, de alsmaar afnemende biodiversiteit, ... dit zijn de echte ecologische problemen op de dag van vandaag! Maar in deze problemen wordt niet geïnvesteerd omdat de gevolgen voor de mens op korte termijn te verwaarlozen zijn. Voor milieu-organisaties is het een doorn in het oog dat miljarden worden geïnvesteerd in dingen zoals de Olympische Spelen terwijl men moeder natuur zonder gewetensbezwaren laat verkankeren. Zij zagen in het doemscenario van de opwarming van de aarde hun ultieme kans om eindelijk enkele miljarden vast te kunnen krijgen voor milieubeleid. Heel het kyoto-project zal de natuur zeker geen slecht gedaan hebben, maar deze miljarden zouden natuurlijk veel beter geïnvesteerd zijn in andere projekten, maar voor deze veel grotere problemen wordt geen geld vrijgemaakt. Verblind door de droom van eindelijk miljarden te kunnen investeren in milieubeleid hebben milieu-organisaties zich dus collectief achter dit projekt gescharreld, het was dat of niets. Zeer begrijpelijke houding voor mensen met een utopische visie, maar volledig absurd in de ogen van realisten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Europees Commissaris
|
![]() Kyoto zou de opwarming van de aarde hooguit met 5 jaar vertraagd hebben. De investeringen nodig om de opwarming van de aarde tegen te houden zijn véél extremer dan Kyoto.
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() dubbel van (veel) vroeger[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Out of the blue, into the black Laatst gewijzigd door Turkje : 12 augustus 2005 om 10:46. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Europe For the Alps as a whole, the glacial area since about 1850 has been reduced by 30-40 percent, with about a 50 percent reduction in ice volume. However, this has been counterbalanced by the recent growth of some larger glaciers in the Alps such as the Grosse Aletsch in Switzerland and many Scandinavian glaciers, resulting in a small net increase in glacial ice over the last 30 years. B Fitzharris, et al. The Cryosphere: Changes and Their Impacts. in RT Watson, et al. (eds), Climate Change 1995. Impacts, Adaptations and Mitigation of Climate Change: Scientific -Technical Analysis, Cambridge University Press, Cambridge, 1996: 241-265. Global land ice volume (106 km3). Ice sheets and ice shelves: 33.06; Permafrost: 0.16; Glaciers and small ice caps: 0.9 Geciteerd in: http://archive.greenpeace.org/climat...glaciers2.html
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Groentje-18 CH4 is 1 Koolstofatoom gebonden met 4 waterstof atomen.
Methaan dus. Hoofdbestanddeel van aardgas. Niks zwavel.
![]() |
#60 |
Europees Commissaris
|
![]() Er zijn veel te veel uitzonderingen en toevalligheden tegelijk om nog te zeggen dat er niets aan de hand zou zijn. En die bosbranden gaan er werkelijk ook geen goed aan doen hoor.
|
![]() |
![]() |