Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2003, 15:31   #41
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
waarom zou er in donkere achterkamertjes besloten moeten worden wat de bevoegdheidsverdeling in een confederale staat is? In Zwitserland heeft men toch ook steeds met referenda gewerkt?
U beseft toch dat de zinsnede in donkere achterkamertjes perfect toepasbaar is op de staatshervormingen sedert 30 jaar ?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 15:32   #42
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Een Unitair systeem is goedkoper en efficiënter voor de mensen, die in meerderheid België toch willen behouden. Confederalisme leidt in de meeste gevallen naar separatisme, en dat willen de mensen niet. In een confederaal systeem zitten we nog met twee regeringen (en wat met Brussel?!), en twee regeringen die in donkere achterkamertjes in diplomatiek overleg beslissen wat ze samen willen gaan doen, daar pas ik voor.
-wie zegt dat unitarisme efficiënter en goedkoper is dan confederalisme?
-waarom leidt confederalisme 'in de meeste gevallen' tot separatisme?
-hoe weet jij wat 'de mensen' willen? Er is toch nog geen referendum geweest over confederalisme of unitarisme?
-waarom zou er in donkere achterkamertjes besloten moeten worden wat de bevoegdheidsverdeling in een confederale staat is? In Zwitserland heeft men toch ook steeds met referenda gewerkt?

Een regering is per definitie goedkoper.
Door heel de geschiedenis heeft confederalisme altijd tot separatisme, of tot een federale staat geleid( Zwitserland, USA, Duitse Rijk, USSR)
Er moet inderdaad een referendum komen voor elke staatshervorming, of die nu meer of minder België betekent. Tot nu toe is dat nog nooit gebeurd.
In België heeft men geen traditie met referenda, en daarom is het aannemelijk te veronderstellen dat er beslissingen zullen genomen worden die tegen de wil van de bevolking ingaan.
De meerderheid van de Vlaamse bevolking wil trouwen ENKEL EN ALLEEN ONDERWIJS OP REGIONAAL NIVEAU. Zie enquete UCL, 2002.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 15:53   #43
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Door heel de geschiedenis heeft confederalisme altijd tot separatisme, of tot een federale staat geleid( Zwitserland, USA, Duitse Rijk, USSR)
Er moet inderdaad een referendum komen voor elke staatshervorming, of die nu meer of minder België betekent. Tot nu toe is dat nog nooit gebeurd.
In België heeft men geen traditie met referenda, en daarom is het aannemelijk te veronderstellen dat er beslissingen zullen genomen worden die tegen de wil van de bevolking ingaan.
De meerderheid van de Vlaamse bevolking wil trouwen ENKEL EN ALLEEN ONDERWIJS OP REGIONAAL NIVEAU. Zie enquete UCL, 2002.
Je hebt in 2onafhankelijke staten ook maar 1regering per staat en zo een regering hoeft niet evenveel parlementariers te bevatten als de oorspronkelijke staat.

Omdat confederalisme tot seperatisme leidt is het slecht?

Er moet niet zozeer een referendum komen over een staatshervorming want dat is nu net het voorbeeld van een middel dat er enkel is om politiek te voeren. Een mogelijke vraag zou wel zijn: moeten de deelstaten meer bevoegdheden krijgen. Zo een vraag is veel werkbaarder.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 15:54   #44
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Waarom? Of je nu 25 nationale ministers en staatssecretarissen hebt, of 5 nationale en twee keer 10 regionale, dat maakt toch niks uit?!
Ik snap trouwens sowieso niet waarom Zwitserland maar 7 ministers nodig heeft en België 15, terwijl volgens Tacitus België het meest gefederaliseerde land ter wereld is...!
Citaat:
Ik denk dat met confederalisme het Zwitserse systeem bedoeld wordt, waar het zwaartepunt bij de kantons ligt (in België ligt het zwaartepunt nog steeds bij de federale regering). Het Zwitserse systeem werkt in ieder geval een stuk beter dan het Belgische, en ik hoor er niemand vragen om een unitaire staat en ook niet om onafhankelijkheid! In Zwitserland zeurt men trouwens ook niet over het feit dat er zoveel regeringen zijn, en dat dit zoveel zou kosten (wat wellicht wel meevalt als de inkomsten maar efficiënt gebruikt worden).
Citaat:
Dus als dat referendum 'confederalisme' (Zwitsers model) betekent, dan zou je daar mee instemmen?
Citaat:
Maar de federaliseringen in de geschiedenis kwamen er juist nadat de federalistische partijen erg groot waren geworden bij de parlementsverkiezingen. Je kunt niet de parlementsverkiezingen als referendum zien, maar het succes van bepaalde partijen geven toch wel een indicatie.
Citaat:
Enquêtes verschillen in België ingrijpend van de verkiezingsuitslag, dus we kunnen ons afvragen hoe betrouwbaar die enquêtes zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 15:58   #45
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:

België is dan ook geboren uit een ondemocratische gewelddadige revolutie, met een grondwet die door 0,1% van de bevolking werd goedgekeurd...

Referenda blijken bovendien splijtzwammen te zijn die de "nationale eenheid" naar de prullemand werpen. Het laatste referendum, over de Koningskwestie, bracht bijna de val van België met zich mee...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 16:01   #46
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:

België is dan ook geboren uit een ondemocratische gewelddadige revolutie, met een grondwet die door 0,1% van de bevolking werd goedgekeurd...

Referenda blijken bovendien splijtzwammen te zijn die de "nationale eenheid" naar de prullemand werpen. Het laatste referendum, over de Koningskwestie, bracht bijna de val van België met zich mee...

Het zij zo! Als dat de wil van de bevolking is, dat het dan maar gebeurt!

ALS
Oud 9 juni 2003, 16:44   #47
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals 99.99% van de staten dus.
Oud 9 juni 2003, 16:55   #48
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Maar wanneer de Vlaamse staat zo zou ontstaan krijst u moord en brand?! Waar is de logica dan gebleven??
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 16:59   #49
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Geef eens enkele west europese voorbeelden...
Oud 9 juni 2003, 17:05   #50
Bruno*
Banneling

Standaard

Frankrijk,Spanje,Portugal,Duitsland,Ierland...
Oud 9 juni 2003, 19:18   #51
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Citaat:
Hoveel jaren heeft Europa vrede gekend denk je? En wat was de inzet van al die oorlogen? Jaja, je raadt het goed...
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 19:57   #52
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Citaat:

Dus volgens jou zijn Kroatië, Ierland, Griekenland, Nederland, etc, etc helemaal geen Naties?
Oud 18 juni 2003, 12:12   #53
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

en nu word het aan de andere kant wee stil

[STEL]

Ik zegt vlaanderen en Walen groeien uit elkaar

mijn oplossing:

Pak het unitair aan. Probeer de verschillen op de lossen. En tot een sterker land te komen. Door confederalisme groei je echter nog verder uit elkaar. En dan moet er een Verenigd europa komen van regios. Dit kan dus al beter wegblijven. Er zullen dan nog veel meer regios zijn. Allemaal nog kleiner en afhankelijker. Met elke waarschijnlijk een andere mening. Meer verdeeldheid etc etc..

[/STEL]

dus nu kibbelen we met 15 (ken het juiste getal niet). Dan kibbelen we met 16- 17 - 18.
Maar vlaanderen onafhankelijk dus alles gaat beter.

Ach ik wacht op het moment dat Antwerpen falliet gaat. Dat er ook geld naar Antwerpen moet. En liefst zo veel mogelijk.

Ach en ondertussen lachen ze maar met Belgie. Een land met zoveel rijkdom en ze kunnen er niet mee overweg. Enkele fanatiekelingen uit de chiro die der vlaamse liedjes zingen die liever in hun utopie vlaanderen zitten of enkele mensen die het niet kunnen verdragen om solidair te zijn.

Want.. geef toe.. DAT en slecht dat is de enige echt reden.. geldstromen.

We gvd VERPLICHTEN om te zien waar het geld naartoe gaat. GOED besteden. En dan MOET solidariteit er zijn maar het gewest Wallonie evengoed als met limburg of luik of wie dan ook appart.

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2003, 12:47   #54
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Dat is omdat er aan jullie kant wel heel weinig wordt gezegd dat bijdraagt tot de discussie!

Citaat:

mijn oplossing:

Pak het unitair aan. Probeer de verschillen op de lossen. En tot een sterker land te komen. Door confederalisme groei je echter nog verder uit elkaar. En dan moet er een Verenigd europa komen van regios. Dit kan dus al beter wegblijven. Er zullen dan nog veel meer regios zijn. Allemaal nog kleiner en afhankelijker. Met elke waarschijnlijk een andere mening. Meer verdeeldheid etc etc..
Ik heb hier maar 1vraag over te stellen: wat is het voordeel van twee regio's die verschillend zijn unitair te besturen?? Kom astublieft niet af met moeilijk kan ook, we hadden het hier specifiek over de voordelen van een unitair systeem in Belgie. Laten we kort zijn, het enige voordeel dat het zou kunnen hebben is om Belgie bijeen te houden en dat valt dan nog af te wachten want een unitair systeem dat niet werkt kan de onlusten net in de hand werken.
Ik zie echt het probleem niet van een Europa met een paar staten meer of minder, de problemen van diversiteit zijn er binnen de oorspronkelijke staten ook.

Citaat:
dus nu kibbelen we met 15 (ken het juiste getal niet). Dan kibbelen we met 16- 17 - 18.
We kibbelen nu ook al met 18, maar dan niet allemaal vanuit een andere staat maar ook binnen die staten. Gezond kan dat toch ook niet zijn he! De verschillen verdwijnen niet omdat je ze binnen 1staat houdt he!!

Citaat:
Ach ik wacht op het moment dat Antwerpen falliet gaat. Dat er ook geld naar Antwerpen moet. En liefst zo veel mogelijk.
Sympathieke mens ben jij, wachten op miserie. Ik wacht op het moment dat het in Wallonie economisch beter gaat maar dat lijkt daar ondanks onze gigantische hulp nog steeds niet te lukken. Met geld alleen los je een fundamenteel ongezonde economie niet op.

Citaat:
Ach en ondertussen lachen ze maar met Belgie. Een land met zoveel rijkdom en ze kunnen er niet mee overweg. Enkele fanatiekelingen uit de chiro die der vlaamse liedjes zingen die liever in hun utopie vlaanderen zitten of enkele mensen die het niet kunnen verdragen om solidair te zijn.

Dat is allemaal bullshit, ik heb zo'n zever toch ook niet zitten te verkondigen over Belgie!! Waarom kan jij het dan weer niet laten?

Citaat:
We gvd VERPLICHTEN om te zien waar het geld naartoe gaat. GOED besteden. En dan MOET solidariteit er zijn maar het gewest Wallonie evengoed als met limburg of luik of wie dan ook appart.
Ik begrijp dit niet helemaal maar ik veronderstel dat je eist dat er duidelijkheid komt over die geldstromen, wel dat vind ik ook!! Ik heb trouwens nooit gezegd dat die geldstromen onmiddellijk moeten afgeschaft worden.
Oud 18 juni 2003, 14:12   #55
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Dat is omdat er aan jullie kant wel heel weinig wordt gezegd dat bijdraagt tot de discussie!

juist ja
Citaat:

mijn oplossing:

Ik heb hier maar 1vraag over te stellen: wat is het voordeel van twee regio's die verschillend zijn unitair te besturen?? Kom astublieft niet af met moeilijk kan ook, we hadden het hier specifiek over de voordelen van een unitair systeem in Belgie. Laten we kort zijn, het enige voordeel dat het zou kunnen hebben is om Belgie bijeen te houden en dat valt dan nog af te wachten want een unitair systeem dat niet werkt kan de onlusten net in de hand werken.
Ik zie echt het probleem niet van een Europa met een paar staten meer of minder, de problemen van diversiteit zijn er binnen de oorspronkelijke staten ook.

Citaat:
We kibbelen nu ook al met 18, maar dan niet allemaal vanuit een andere staat maar ook binnen die staten. Gezond kan dat toch ook niet zijn he! De verschillen verdwijnen niet omdat je ze binnen 1staat houdt he!!

Kibbelen binnen 1 staat ja maar uiteindelijk word dan pro of contra ingenomen. Iedereen schreeuwd moord en brand 'verdeeldheid' maar zoals u weet is meer volk, meer volk dat een mening heeft.
De landen zoals we ze nu kennen is prima vind ik toch.

Citaat:
Sympathieke mens ben jij, wachten op miserie. Ik wacht op het moment dat het in Wallonie economisch beter gaat maar dat lijkt daar ondanks onze gigantische hulp nog steeds niet te lukken. Met geld alleen los je een fundamenteel ongezonde economie niet op.

Ik wacht helemaal niet op miserie ik zou wel eens willen zien wat er dan zou gebeuren. Waalse Economie is inderdaat verouderd. Doen der waarschijnlijk de verkeerde dingen dus daar aan werken mischien. Alleen zullen ze het beter kunnen oplossen.. dat denk ik nu net niet.

Citaat:

Dat is allemaal bullshit, ik heb zo'n zever toch ook niet zitten te verkondigen over Belgie!! Waarom kan jij het dan weer niet laten?

Ik heb niet gezegt dat jij dat gezegt hebt. Ok sorry voor mijn uitlating soms ga ik te ver.
Toch blijf ik er bij dat de meeste van de Vlaamse nationalisten gewoon vlaanderen onafhankelijk willen om een reden die mij onbekend is. Vroeging ofzo? En dat er veel zijn die tegen de geldtransporten zijn.

Als je over Belgie spreekt spreek je van Vlaanderen Wallinie en Brussel. (dit even terzijde)
Ik vind dat u Vlaanderen teveel als land in een samenwerking plaatst met andere. Het tegenovergesteld is echter waar. We leven in Belgie. En de nederlandssprekende en fransspreken en de hoofdstedelijke hebben elk hun regering.
Vind u dat niet absurt allemaal? Dat als iemand wil investeren hij nog niet te goei weet waar hij moet zijn. Zowel voor vlaanderen en Wallonie. Zeg nu ook weer niet onafhankelijk en opgeslost want da is ook zever

Citaat:
We verdorie VERPLICHTEN om te zien waar het geld naartoe gaat. Dat het goed besteed wordt. En dan MOET solidariteit er met het gewest Wallonie evengoed als met limburg of luik of wie dan ook appart.
Ik begrijp dit niet helemaal maar ik veronderstel dat je eist dat er duidelijkheid komt over die geldstromen, wel dat vind ik ook!! Ik heb trouwens nooit gezegd dat die geldstromen onmiddellijk moeten afgeschaft worden.

lijkt me anders duidelijk

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Oud 18 juni 2003, 14:24   #56
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik wacht helemaal niet op miserie ik zou wel eens willen zien wat er dan zou gebeuren. Waalse Economie is inderdaat verouderd. Doen der waarschijnlijk de verkeerde dingen dus daar aan werken mischien. Alleen zullen ze het beter kunnen oplossen.. dat denk ik nu net niet.

En waarom niet? Wallonie probeert het nu al een hele tijd vanuit een Belgische constructie en er is nog altijd niets wezenlijks verandert. De Waalse economie wordt logger door de geldstromen van Vlaanderen, die geldstromen zorgen ervoor dat de economische noodzakelijke en logische evoluties niet doorgaan. Eigenlijk probeert men de Waalse economie op een niveau te houden dat te hoog ligt en daarom moet men steeds een geldstroom onderhouden, maar zo verandert er niets wezenlijks.

Citaat:
Als je over Belgie spreekt spreek je van Vlaanderen Wallinie en Brussel. (dit even terzijde)
Ik vind dat u Vlaanderen teveel als land in een samenwerking plaatst met andere. Het tegenovergesteld is echter waar. We leven in Belgie. En de nederlandssprekende en fransspreken en de hoofdstedelijke hebben elk hun regering.
Vind u dat niet absurt allemaal? Dat als iemand wil investeren hij nog niet te goei weet waar hij moet zijn. Zowel voor vlaanderen en Wallonie. Zeg nu ook weer niet onafhankelijk en opgeslost want da is ook zever

Ik vind dat helemaal niet absurd. Als u in Vlaanderen woont moet u zich tot de Vlaamse of de Belgische overheid wenden, zo moeilijk is dat niet. Wel vind ik dat de deelstaten veel te weinig bevoegdheden hebben.[/quote]
Oud 18 juni 2003, 15:22   #57
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

er is een verschil tussen persoonsgebonden zaken en nog iets anders.
Enfin k had het moeten kennen voor mijn exaam maar jah

Oud 18 juni 2003, 15:26   #58
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom wachten we dan al een week op antwoord op onze laatste comments??
Oud 18 juni 2003, 15:38   #59
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
er is een verschil tussen persoonsgebonden zaken en nog iets anders.
Enfin k had het moeten kennen voor mijn exaam maar jah
Persoonsgebonden zaken en plaatsgebonden zaken, maar in Vlaanderen zijn deze samengebracht tot een parlement.
Oud 18 juni 2003, 15:39   #60
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
waarom wachten we dan al een week op antwoord op onze laatste comments??
En die waren?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be