Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2005, 21:17   #41
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Was du mitbringen sollst? Dein Gehirn vielleicht? Ah nein, das geht ja nicht, du hast ja keins...
Kom kom, dat was nu écht zwak, zelfs voor jou. Maar ik ben dus niet uigenodigd voor Kuchen en Keksen bij jou? Maar ik kom, echtig waar, volgend weekeinde naar de Ostgebiete/Malmédy. Erbarme, der Stubaf. kommt !
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 22:05   #42
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Sweet. Vergeet niet uw gebit.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 22:15   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Mag je hebben. Dat aartslelijke ding hoort niet thuis in de toekomst. Kom het maar wegslepen.
Mooi is het inderdaad niet. Lelijk is het goede woord. Aartslelijk misschien zelfs nog beter.

In plaats van zoveel miljoenen daar tegenaan te gooien had men beter dat geld gebruikt om de nog bestaande Jugendstil-huizen in Brussel te klasseren en ze ook te renoveren. Door onverantwoord Belgisch beleid is er veel te veel van die mooie stijl uit Brussel verdwenen (denken we maar aan Van den Boeynants en zijn betonwoede; was het trouwens VdB niet die verklaarde: "Ik heb nooit iets misdaan. Alleen van de staat gestolen"?).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 22:31   #44
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Vergeet niet dat Brussel zeer veel Franstalige inwoners telt, een meerderheid als ik me niet vergis (daarom geniet Vlaanderen ook de minderheidsbescherming in Brussel zoals Wallonië dat op federaal gebied heeft). Ik zie Brussel nog eerder onafhankelijk worden dan dat het bij Vlaanderen zal blijven. Alleen al vanwege het grote mentaliteitsverschil.
Opletten dat je jezelf niet klem zet, Kim. Want als je teveel benadrukt dat er een mentaliteitsverschil is, geef je koren op de molen van zij die stellen dat het Belgische Volk niet bestaat.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 22:32   #45
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Brussel blijft natuurlijk bij Vlaanderen. Net als Gent in de jaren '60, zal er een doorgedreven Hervervlaamsing plaats vinden. Op hoogstens 10 jaar is Brussel weer wat het altijd geweest is: een Vlaamse stad.
Afgezien van de stelligheid van de voorspelling over de duur van deze ontwikkeling, denk ik ook dat deze precies deze kant op zal gaan.

Citaat:
Ik denk niet dat Frankrijk een bodemloze put als Wallonië zou willen.
Ik denk dat Frankrijk Wallonie zal moeten opnemen, mocht Wallonie daarom verzoeken. "Noblesse oblige".[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Cunning linguist on 12-08-2005 at 23:51
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Brussel blijft natuurlijk bij Vlaanderen. Net als Gent in de jaren '60, zal er een doorgedreven Hervervlaamsing plaats vinden. Op hoogstens 10 jaar is Brussel weer wat het altijd geweest is: een Vlaamse stad.
Afgezien van de stelligheid van de voorspelling over de duur van deze ontwikkeling, denk ik ook dat deze precies deze kant op zal gaan.

Citaat:
Ik denk dat Frankrijk Wallonie zal moeten opnemen, mocht Wallonie daarom verzoeken. "Noblesse oblige".[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Afgezien van de stelligheid van voorspellingen over de duur van deze ontwikkeling, denk ik dat deze precies deze kant op zal gaan.

Citaat:
Ik denk dat Frankrijk Wallonie zal moeten opnemen, mocht Wallonie daarom verzoeken. "Noblesse oblige".[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 12 augustus 2005 om 22:51.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 23:00   #46
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
In mijn Men's Health (Nederlands magazine) spreekt men al van Vlaamse frieten in plaats van Belgische frieten. (editie juli-augustus 2005)
Laten we elkaar maar meteen uit de droom helpen: 'Belgische frieten' bestaan alleen in België. In Nederland kennen we alleen Vlaamse frieten (voor dikgesneden friet) en in het buitenland kent men enkel de French Fries (voor dungesneden friet). De Hollandse patat zit daar trouwens tussenin.

Ik heb dan ook nooit begrepen waarom men in België friet als zoiets unieks voor België beschouwt. Dankzij de Amerikaanse fastfoodketens eet men in de hele wereld frietjes. Ook de frituur is niet uniek, want vergelijkbaar met de Nederlandse cafetaria of snackbar. Het frietkot, als losstaand gebouwtje langs de weg, kom je in Nederland niet zo vaak tegen, omdat het ruimtelijke ordeningsbeleid dat nu eenmaal niet toeliet. Daar staat tegenover dat we in Nederland in de steden en bij evenementen en recreatiegebieden wel de (evt. verrijdbare) 'frietkraam' of 'patatkraam' kennen, die in weze vergelijkbaar is met het frietkot. De grootste en (volgens velen) beste patatboer van Rotterdam, Bram Ladage, is ook begonnen met de verkoop van puntzakken patat in een frietkraam. Inmiddels heeft 'Bram' zelfs vestigingen in Den Haag en Utrecht en naast de vele winkels ook nog steeds enkele kramen in het centrum van Rotterdam.

De enige producten waar België in het buitenland bekend om is, zijn de vele speciaalbieren en de bonbons (Nederlands Nederlands voor pralines ).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 23:04   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik heb dan ook nooit begrepen waarom men in België friet als zoiets unieks voor België beschouwt. Dankzij de Amerikaanse fastfoodketens eet men in de hele wereld frietjes. Ook de frituur is niet uniek, want vergelijkbaar met de Nederlandse cafetaria of snackbar. Het frietkot, als losstaand gebouwtje langs de weg, kom je in Nederland niet zo vaak tegen, omdat het ruimtelijke ordeningsbeleid dat nu eenmaal niet toeliet. Daar staat tegenover dat we in Nederland in de steden en bij evenementen en recreatiegebieden wel de (evt. verrijdbare) 'frietkraam' of 'patatkraam' kennen, die in weze vergelijkbaar is met het frietkot. De grootste en (volgens velen) beste patatboer van Rotterdam, Bram Ladage, is ook begonnen met de verkoop van puntzakken patat in een frietkraam. Inmiddels heeft 'Bram' zelfs vestigingen in Den Haag en Utrecht en naast de vele winkels ook nog steeds enkele kramen in het centrum van Rotterdam.
Oei, oei, Dimitri! Nu waag je je wel op heel glad ijs! Als er een van de bubbelsmurfen dit leest, word je gegarandeerd voor de rechter gesleept. De bubbels zijn immers nogal goed in het neerleggen van klachten. En sedert ze het "frietkot" willen erkennen als nationaal erfgoed van België zal wat je hier neerschrijft als een schending van Belgisch nationaal erfgoed worden beschouwd.

We zien elkaar ongetwijfeld in de rechtbank. In verschillende PB's hebben de bubbels immers ook al laten weten dat ze tegen mij klacht gingen neerleggen (ik wacht wel nog steeds op de dagvaarding door een of andere onderzoeksrechter).

Je was gewaarschuwd, Dimitri!
Oud 12 augustus 2005, 23:10   #48
Dimitri

Standaard

Citaat:
1. Gent was ook franstalig geworden, en dat is nu terug volledig vlaams.
Pas ook nog een interessant verhaal gelezen over Maastricht, dat begin negentiende eeuw net zo verfranst was als Brussel. Doordat het Nederlands de enige taal in het openbare leven was, is de Franstalige bourgeoisie daar echter langzaam aan vernederlandst. De laatste Franstalige krant van Maastricht hield in de jaren dertig op te bestaan. Ik geloof wel dat er nog steeds scholen zijn die extra aandacht besteden aan Frans, maar Franstaligen zijn er niet meer onder de autochtone Maastrichtenaren. In het Mestreechs zijn wel veel woorden uit het Frans overgenomen.
Oud 12 augustus 2005, 23:13   #49
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Oei, oei, Dimitri! Nu waag je je wel op heel glad ijs! Als er een van de bubbelsmurfen dit leest, word je gegarandeerd voor de rechter gesleept. De bubbels zijn immers nogal goed in het neerleggen van klachten. En sedert ze het "frietkot" willen erkennen als nationaal erfgoed van België zal wat je hier neerschrijft als een schending van Belgisch nationaal erfgoed worden beschouwd.

We zien elkaar ongetwijfeld in de rechtbank. In verschillende PB's hebben de bubbels immers ook al laten weten dat ze tegen mij klacht gingen neerleggen (ik wacht wel nog steeds op de dagvaarding door een of andere onderzoeksrechter).

Dat wordt nog een gezellige forumbijeenkomst in de rechtbank. Ik kijk er nu al naar uit.
Oud 12 augustus 2005, 23:13   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pas ook nog een interessant verhaal gelezen over Maastricht, dat begin negentiende eeuw net zo verfranst was als Brussel. Doordat het Nederlands de enige taal in het openbare leven was, is de Franstalige bourgeoisie daar echter langzaam aan vernederlandst. De laatste Franstalige krant van Maastricht hield in de jaren dertig op te bestaan. Ik geloof wel dat er nog steeds scholen zijn die extra aandacht besteden aan Frans, maar Franstaligen zijn er niet meer onder de autochtone Maastrichtenaren. In het Mestreechs zijn wel veel woorden uit het Frans overgenomen.
Maastricht was in vergelijking sterker verfranst dan Brussel.

Misschien is die aandacht voor het Frans gewoon te verklaren door de nabijheid van Luik, waar toch heel wat Maastrichtenaren gaan "stappen"?
Oud 12 augustus 2005, 23:13   #51
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oorspronkelijk bericht door Nello
Enkel Unitarisme kan de Belgische Friet redden van de ondergang

daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 23:16   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wordt nog een gezellige forumbijeenkomst in de rechtbank. Ik kijk er nu al naar uit.
De helft van het forum op het beklaagdenbankje met aan de andere kant Hans I le Grand in de rol van aanklager namens de glorierijke, ondeelbare en unitaire staat Belgique. Ongetwijfeld wordt het requisitoir in het Frans gehouden. Zorg maar dat je je Frans wat bijspijkert, want wie weet wordt er ons misschien geen tolk gegund...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jan van den Berghe on 13-08-2005 at 00:20
Reason:

Citaat:
De helft van het forum op het beklaagdenbankje met aan de andere kant Hans I le Grand in de rol van aanklager namens de glorierijke, ondeelbare en unitaire staat Belgique. Ongetwijfeld wordt het requisitoir in het Frans gehouden. Zorg maar dat je je Frans wat bijspijkert, want wie weet wordt er ons misschien geen tolk gegund...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
De helft van het forum op het beklaagdenbankje met aan de andere kant Hans I le Grand in de rol van aanklager namens de glorierijke, ondeelbare en unitaire staat Belgique. Ongetwijfeld wordt het requisitoir in het Frans gehouden. Zorg maar dat je wat Frans studeert, want wie weet wordt ons een tolk gegund...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 augustus 2005 om 23:20.
Oud 12 augustus 2005, 23:20   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Oorspronkelijk bericht door Nello
Enkel Unitarisme kan de Belgische Friet redden van de ondergang

Leve de unitaire patat! Verfoei het splitsen van de patat! Voortaan gefrituurde aardappen zonder splitsing!
Oud 12 augustus 2005, 23:33   #54
Dimitri

Standaard

Citaat:
De helft van het forum op het beklaagdenbankje met aan de andere kant Hans I le Grand in de rol van aanklager namens de glorierijke, ondeelbare en unitaire staat Belgique. Ongetwijfeld wordt het requisitoir in het Frans gehouden. Zorg maar dat je je Frans wat bijspijkert, want wie weet wordt er ons misschien geen tolk gegund...
Het zou inderdaad jammer zijn als ik daardoor de cabaretvoorstelling van Hans niet kan volgen. Maar gelukkig zijn alle Brusselaars volgens de BUB perfect tweetalig, dus is er vast wel een die het voor me kan vertalen. En anders gaan we gewoon in beroep bij het Europees Hof voor de Mensenrechten. Hebben die mensen ook eens een leuke dag.
Oud 13 augustus 2005, 00:06   #55
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

De oplossing voor Brussel is de volgende, we geven (zoals we al zoveel keer gedaan hebben, maar deze keer is het wel de laatste keer) enkele miljoenen eurootjes aan de Waalse bende en daarmee bouwen ze hun eigen nieuwe Brussel in hun land: Bruxelles-la-Neuve. Het Atomium en de standbeelden van hun helden (massamoordenaar Leo II en racist Rogiers om er zo maar een paar te noemen) krijgen ze gratis en voor niets mee. Vive Bruxelles-la-Neuve!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2005, 00:07   #56
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Krijg ik nu de Nobelprijs voor de vrede?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2005, 05:40   #57
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Opletten dat je jezelf niet klem zet, Kim. Want als je teveel benadrukt dat er een mentaliteitsverschil is, geef je koren op de molen van zij die stellen dat het Belgische Volk niet bestaat.
Er is ook een groot mentaliteitsverschil tussen bv. Antwerpenaren en West-Vlamingen. En dan laat ik Limburg nog even buiten beschouwing.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2005, 08:14   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Er is ook een groot mentaliteitsverschil tussen bv. Antwerpenaren en West-Vlamingen. En dan laat ik Limburg nog even buiten beschouwing.
U moet eens leren niet in termen van provincies te denken. Als bewoner van een grensstreek weet ik dat maar al te goed: de provincies zijn op geen enkele wijze de dragers van een sociologische werkelijkheid. Hier in de grensstreek neigen de mensen naar Oost-Vlaanderen. Naar mentaliteit zijn de mensen hier veel opener en hebben dat ietwat lossere gemeen van de mensen uit de streek van Oudenaarde (al durven die van Waregem wel een hoge dunk van zichzelf te hebben). Naar mentaliteit verschillen we in die zin van bijvoorbeeld de mensen uit de Westhoek en het Heuvelland die veel geslotener en stugger zijn (vooral in de Westhoek).

Dit heeft niets te maken met de provincies, maar alles met de streken waarin mensen en de voorgaande generaties wonen. In de provincie Antwerpen zijn de inwoners van de Kempen ook weer iets anders naar mentaliteit dan de inwoners van stad Antwerpen en omgeving.

Eerlijk gezegd zie ik niet onmiddellijk waar u met bovenstaande opmerking wil geraken. 't Lijkt me eerder weer de zoveelste loze slag in het water.
Oud 13 augustus 2005, 09:24   #59
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Een fout in een volledige anderstalige post. Sommigen doen dat slechter....
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2005, 09:26   #60
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Raak!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be