Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 13 juni 2003, 10:47   #41
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Als jonge snaak heb ik vrij weinig inzicht in de gevoeligheden van de Tweede Wereldoorlog. Ik hoop dus dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag: Hoe is het in godsnaam mogelijk dat extreem-rechtse partijen de meest fervent collaborateurs verdedigen
S,
Je stelt de vraag "Hoe is het in godsnaam mogelijk dat extreem-rechtse partijen het meest fervent collaborateurs verdedigen???

Die collaborateurs beriepen zich op de Vlaamse Beweging die gedurende geruime tijd zelf bij extreemrechts aanleunde Tijdens de repressie vonden ze enkel politiek (en zwijgzaam!)onderdak bij de toenmalige CVP, maar leefden een eerder teruggetrokken politiek leven tot 1957, toen de CVP, destijds in de oppositie, de "Vlaamse grieventrommel" terug bovenhaalde en hiermee een verkiezingsoverwinning in de wacht sleepte (in het zog van de "schoolstrijd" tegen de "Wet Collard " (1955).

Dit was niet onlogisch, want de collaboratie had in Vlaanderen numeriek veel volk achter zich gekregen. (Oostfrontstrijders werden in de kerken geronseld vanop de kansel in het toen nog katholieke Vlaanderen). Na de oorlog werden in Vlaanderen dan ook +/-50.000 processen wegens collaboratie gevoerd, zodat zeker 50.000 vlaamse gezinnen de angst voor een veroordeling voelden. Extrapoleer dit numeriek van het niveau "gezin" naar het niveau "familie"(hou wel rekening met het feit dat vlaamse families in de vooroorlogse periode eerder kinderrijk waren) en je krijgt een idee van het aantal Vlamingen die een familielid of -vriend hadden die met het gerecht te maken had naar aanleiding van de collaboratie, of er voor vreesde. Ik las schattingen dat ongeveer 15% van de Vlamingen wel een familielid of familievriendhebben/hadden dat bevreesd was geweest voor de repressie. . bij die families behoort die politieke opinie daan ook bijna logisch tot de familiale traditie. Ik raad je aan "Het Verdriet van België" van Hugo Claus aan om de atmosfeer aan te voelen.

Alles tesamen maakt dat een numeriek zeer interessant kiespotentiëel, waar eerst de CVP, later de Volksunie en tenslotte het zwartblokuit konden putten. Nu is het het zwartblok dat met zijn amnestie-eis die kiezers noch aanspreekt en dan ook de bindingen met de extreemrechtse nostalgische groeperingen onderhoudt. (het zwartblok is de ideologische opvolger van de rechterzide van de VU, nadat deze uiteenspatte.)
Als voorbeeld is er oa het incident met exminister Johan Sauwens, uit VU-stal, die "betrapt" werd (met een aantal zwartblok"eminenties") op het bijwonen van een vergadering van het Sint Maartensfonds, waar ook neonazis op aanwezig waren en waar naziliederen gezongen werden. De man was zeer verwonderd dat d�*�*r zulke herrie overgemaakt werd: hij was als VU-mandataris al 25 jaar lid van dat clubje, zonder zich daar vragen bij te stellen: dat was traditie voor hem.

In 1964 hield onze faculteitskring een studentenfeestje in een bekend flamingantisch cafe in hartje Brussel. Ik ben toen uit nieuwsgierigheid wat "verloren gelopen" in het gebouw en in de grote vergaderzaal op de eerste (of tweede) verdieping heb ik portretten aan de muur zien hangen van befaamde vlaamse collaborateurs in nazi-uniform, waaronder degene die andere mensen bij dit bericht gepost hebben. IK ben toen serieus verschoten, maar mijn medestudenten uit flamingantische milieus hadden daar absoluut géén probleem mee...

Later ben ik een van demede-orichters van de Vlaamse Militantenorde meermalen tegengekomen. Die man was toen ook penningmeester van dat Sint Maartensfonds, dat bij flaminganten(ook bij kleine mensen!) met een zeker succes geld inzamelde voor hulp aan ex-oostfrontstrijders en hun familie. Na zijn vierde whisky bracht die man meestal de hitlergroet uit... en werd zijn tong losser.

3)Niet alleen de kleine man collaboreerde destijds: bvb Leysen was lid van de Hitlerjugend, waar hij zijn vrouw leerde kennen, dochter van de grote reder Ahlers uit Rostock. Toen het Rode Leger op het einde van de oorlog dreigde Rostock in te nemen, stuurde Leysen telegrams naar zoveel mogelijk schepen van de vloot, met instructie NIET terug te keren naar thuishaven Rostock, maar naar Antwerpen te varen.
Zo werd Ahlers een Belgische rederij...en Leysen rijk.

Vader Delwaide(Liberaal) was oorlogsburgemeester van Antwerpen.
Ook sommige kopstukken van de BSP flirten al dan niet openlijk met Hilers' gedachtengoed voor de oorlog (in 1939 stopte dat wel héél bruusk, maar Hendrik Deman werd toch veroordeeld bij verstek)
4)In Frankrijk was rond 1935 bij de franse bourgeoisie de leuze "Plutôt Hitler que le Front Populaire", wat Leon Blum belette de Spaanse republikeinen te helpen in hun verdediging tegen het fascisme. Maarschalk Pétain, die mee de Duitsers had overwonnen tijdens WOI, aarzelde niet lang om een collaboratieregering in Vichy op te zetten.
Er is dus wel degelijk in Europa een periode geweest waarin het fascistische gedachtengoed voor heel wat mensen aanvaardbaar en "gewoon" was. Hindenburg heeft Hitler in de regering opgenomen, met de bekende gevolgen). Hoe groot die stommiteit was is later gebleken.
Uiterstrechts heeft nooit zijn mea culpa willen slaan (vnl om geen gezichtsverlies te ondergaan tegenover de " rode vijand"en heeft dikwijls nog banden met de nazaten van het fascisme behouden uit die tijd.
Bedankt voor de reactie.

Ik had wel gehoopt dat er wat meer blokkers zouden reageren. Het kan volgens mij toch ook niet dat elke blokker dat allemaal normaal vindt?
Quicky bvb., zou jij een portret van een collaborateur bij je thuis omhoog hangen?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline  
Oud 13 juni 2003, 11:29   #42
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

[quote="S]

Citaat:
Ik had wel gehoopt dat er wat meer blokkers zouden reageren. Het kan volgens mij toch ook niet dat elke blokker dat allemaal normaal vindt?
Quicky bvb., zou jij een portret van een collaborateur bij je thuis omhoog hangen?
Ik denk niet dat filosoof een blokker is!
jan hyoens is offline  
Oud 13 juni 2003, 11:31   #43
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Pink Terror's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicky
Citaat:
Blijft nog steeds mijn vraag: Waarom herdenkt men in godsnaam deze mensen???
Omdat deze mensen tijdens de oorlog onderdrukt werden door de Franstalige leiders en zij waren het beu als slaaf te moeten dienen voor het Franstalige volk, die de vlamingen al het vuile werk in de loopgraven lieten doen. Ze trokken het zich niet aan of deze mensen sneuvelden of niet.
Deze mensen vonden dat de maat vol was en hebben toen gecollaboreerd omdat ze wilden opkomen voor hun vaderland, Vlaanderen, en dat te verlossen van de Franstalige profiteurs.
Hierom worden deze mensen herdacht.

Je moet niet alles door elkaar gaan halen.

Wat je zegt over de loopgraven heeft geleid tot de oprichting van de Frontbeweging (ijzerbedevaart, AVV VVK) Zij zijn samengegaan met de activisten van de Vlaamse Beweging (volledig onschuldig ontstaan met als enige doel het Vlaams te herwaarderen met de "taalminnaars" ed) Zij streden aan de zijde van de Duitsers omdat die hen beloofde na de oorlog hen meer rechten te geven tegenover de Franstaligen ("Flamenpolitik") Maar dit was volledig op cultureel vlak. Er was toen ook nog geen sprake van nazi's.

Uit de samenvloeiing van de Frontbeweging en de activisten is de Frontpartij ontstaan. Gewezen kamerleden van deze partijen hebben nieuwe extreem-rechtse fascistische partijen opgericht. Joris Van Severen richtte de beweging Verdinaso op en Staf de Clerq richtte het VNV op. Dan was er ook nog de extreem-rechtse Leon Degrelle die het REX oprichtte. Deze twee laatste partijen boekten een overweldigend succes bij de verkiezingen en dit kan je plaatsen binnen de slechte economische situatie en de werkloosheid in de jaren 30. In zo'n tijden grijpen de mensen altijd naar de extremen omdat de traditionele partijen geen oplossingen bieden.

De twee kopstukken (De Clerq en Degrelle) waren collaborateurs in WO 2. Het was extreme collaboratie op politiek vlak. Degrelle was heeft aan het Waalse front van de SS gestaan.

Na de oorlog zijn ze dan ook geëxecuteerd (Degrelle is eerst nog gevlucht naar Spanje geloof ik) en ik begrijp niet goed waarom de mensen hiertegen zijn?

Het jaar onmiddelijk na de oorlog waren er veel executies, wat verstaanbaar is. De oorlog zat nog kersvers in het geheugen, de mensen hadden de zwarten in de straat zien marcheren, zien doden, verkrachten,...en ze wouden wraak. Er was ook een heel grote druk van de pers. Maar het jaar nadien, wanneer elke bewijsbaar dossier afgehandeld was en wanneer het moeilijker werd op bewijs te vinden voor verklikkers, is dat dodenaantal bijna verminderd tot nul. De morele kwestie van de doodstraf kwam ook oprijzen. En de katholieken en de nationalisten (VU,..) vroegen amnestie (omdat het vooral zij waren die gecollaboreerd hadden) Straffen van SS-ers en 'beulen' gingen van doodstraf, naar levenslag en eindigde op een kleine 5 jaar. Dit allemaal op 1 jaar tijd.
Oud 13 juni 2003, 11:33   #44
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

[quote=jan hyoens]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "S

Citaat:
Ik denk niet dat filosoof een blokker is!
Wist ik wel hoor! Ik had gewoon gehoopt dat er wat meer blokkers zouden reageren.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline  
Oud 13 juni 2003, 13:35   #45
Brabo
Parlementslid

Brabo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
S.
Kijk ook eens naar De nieuwe Encyclopedie van de vlaamse beweging[url]http://users.pandora.be/michel.vanhalme/default.html
Die encyclopedie is inderdaad buitengewoon interessant, alleen staat hij nu hier.
Brabo is offline  
Oud 13 juni 2003, 15:56   #46
Belg
Vreemdeling

Standaard

FLAMINGANTEN herondekken hun roets!
COLLABORATEURS!!
Oud 13 juni 2003, 16:54   #47
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het niet-geven van rechten aan de Vlamingen praat het steunen van het fascisme goed? Het een weegt op tegen het ander???

Vindt U dat ook voor zij die collaboreerden uit ideologische overtuiging?
Enkel diegene die opkwamen voor Vlaanderen praat ik goed.
Collaboreren mag, alleen als het voor een 'goed doel' is, Quicky's doel dan wel...
Nee, het Vlaamse doel! Lees mijn posts hé Mieke, vooraleer je weer het zoveelste domme antwoord post.
Mja, en het Vlaamse doel is sowieso een goed doel... dat zelfs collaboratie rechtvaardigt?!
Ja, zij vochten voor hetgeen waar zij recht op hadden wat de Duitsers hun beloofden.
Quicky is offline  
Oud 13 juni 2003, 16:55   #48
Quicky
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belg
FLAMINGANTEN herondekken hun roets!
COLLABORATEURS!!
Belgen moeten hun roots nog ontdekken, jammer voor hen, maar België heeft geen roots, laat staan een echte geschiedenis.
Quicky is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:01   #49
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, zij vochten voor hetgeen waar zij recht op hadden wat de Duitsers hun beloofden.
Wat maakt Belgie niet mogelijk dat Vlaanderen wel mogelijk zou maken volgens u ?
Wanne is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:06   #50
Quicky
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Citaat:
Wat maakt Belgie niet mogelijk dat Vlaanderen wel mogelijk zou maken volgens u ?
Het enige wat we nu met zekerheid kunnen zeggen is dat het op financieel vlak al veel beter zal zijn.
Quicky is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:10   #51
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige wat we nu met zekerheid kunnen zeggen is dat het op financieel vlak al veel beter zal zijn.
Waarom zou dat niet mogelijk zijn binnen Belgie ? Dan moeten er weliswaar terug een aantal bevoegdheden gecentraliseerd worden, zodat men de economie in Wallonie ook kan versterken, maar het is wel daadwerkelijk mogelijk, daar ben ik zeker van... Het Vlaams Blok verklaart niet te kunnen regeren als Belgie niet gesplitst wordt... Legt dat geen gebrek aan creativiteit in het zoeken van oplossingen bloot ? Volgens mij wel, want het is natuurlijk gemakkellijk om te verklaren dat je onafhankelijkheid wil voor het economisch sterkste gebied van het land, maar het is dan ook enorm naief om te denken dat dit gebied nooit in de problemen zal geraken door omstandigheden...
Wanne is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:14   #52
Quicky
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom zou dat niet mogelijk zijn binnen Belgie ? Dan moeten er weliswaar terug een aantal bevoegdheden gecentraliseerd worden, zodat men de economie in Wallonie ook kan versterken, maar het is wel daadwerkelijk mogelijk, daar ben ik zeker van... Het Vlaams Blok verklaart niet te kunnen regeren als Belgie niet gesplitst wordt... Legt dat geen gebrek aan creativiteit in het zoeken van oplossingen bloot ? Volgens mij wel, want het is natuurlijk gemakkellijk om te verklaren dat je onafhankelijkheid wil voor het economisch sterkste gebied van het land, maar het is dan ook enorm naief om te denken dat dit gebied nooit in de problemen zal geraken door omstandigheden...
Hoe lang zijn ze al niet aan het zoeken om ervoor te zorgen dat het beter gaat hier in België, tientallen jaren, zonder nog maar één goed resultaat bereikt te hebben. Dan is het wel duidelijk dat het niet gaat hé.
Quicky is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:17   #53
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe lang zijn ze al niet aan het zoeken om ervoor te zorgen dat het beter gaat hier in België, tientallen jaren, zonder nog maar één goed resultaat bereikt te hebben. Dan is het wel duidelijk dat het niet gaat hé.
Belgie is 1 van de meest welvarendste landen ter wereld... Er zijn maar heel weinig landen waar er zo weinig armen zijn...
Wanne is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:18   #54
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mja, en het Vlaamse doel is sowieso een goed doel... dat zelfs collaboratie rechtvaardigt?!
Maar allé jong, zij steunden daarmee een systeem dat miljoenen de dood injoeg. Dat kunt ge toch gewoon niet menen?
S. is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:21   #55
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar allé jong, zij steunden daarmee een systeem dat miljoenen de dood injoeg. Dat kunt ge toch gewoon niet menen?
Ik vrees dat ze het wel menen... Ze verklaren dat ze niet willen regeren zonder dat Belgie gesplitst wordt... De waarheid is dat het Vlaams Blok de staatstructuur veel belangrijker vindt dan de burger... En dat voor een 'democratische' partij... Komt democratie er niet op neer dat het vooral om de burger gaat in de eerste plaats ? Daarvoor is de democratie er toch !?
Wanne is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:22   #56
Quicky
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zeg niet dat ik goed keur wat de nazi's deden hé, ik vind het gewoon "normaal" dat als de Duitse bezetter beloofde dat Vlamingen beter gingen behandelt worden onder een Duits bewind dat ze daarom meevochten met de Duitsers.
Quicky is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:25   #57
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat ik goed keur wat de nazi's deden hé, ik vind het gewoon "normaal" dat als de Duitse bezetter beloofde dat Vlamingen beter gingen behandelt worden onder een Duits bewind dat ze daarom meevochten met de Duitsers.
Natuurlijk... En voor die 'betere behandeling' van die Vlamingen moesten ze natuurlijk bepaalde andere 'Vlamingen' verraden en naar concentratiekampen laten afvoeren door de Duitsers... Right !
Wanne is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:27   #58
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus achteraf deze mensen steunen is dan fout, omdat dan zou goedgekeurd worden dat mensen meewerkten met dat foute regime?
S. is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:27   #59
Quicky
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Natuurlijk... En voor die 'betere behandeling' van die Vlamingen moesten ze natuurlijk bepaalde andere 'Vlamingen' verraden en naar concentratiekampen laten afvoeren door de Duitsers... Right !
Welke 'Vlamingen' bedoel je?
Quicky is offline  
Oud 13 juni 2003, 17:34   #60
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke 'Vlamingen' bedoel je?
Dat er onder die collaborateurs mensen zaten die voor die zogenaamde idealen van de 'Vlaamse onafhankelijkheid' zelfs andere Vlamingen, van de 'witte brigade', hebben verklikt aan die Duitsers... Als je zoiets weet, hoeveel is die Vlaamse onafhankelijkheid je dan nog waard ?
Wanne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be