Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2003, 20:54   #41
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Le p'tit Belge,
Wanneer het past als antwoord, geef ik dat antwoord. Het gaat hem niet omdat U de titel en de laatste bladzijde leest dat er niet anders is gediscuteerd.
En daarmee zijn we terug iets verder van den topick.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 20:56   #42
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Je zegt dat de mannen op federaal niveau toch ook kunnen zien dat er regionale verschillen zijn, of bedoel je dat niet? Wel, dat is allemaal heel mooi maar daar ben je niets mee als je enkel op federaal niveau kan beslissen over de economisch relevante zaken.
Regionale verschillen in de Economie, zoals reeds aangetoond, zijn irrelevant tov de staatsvorm. Werkgelegenheid wordt bv. in de VS op beide niveaus aangepakt. We hebben er een werkeloosheid waar ge in europa een puntje aan kunt zuigen.
Oud 12 juni 2003, 20:58   #43
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Je zegt dat de mannen op federaal niveau toch ook kunnen zien dat er regionale verschillen zijn, of bedoel je dat niet? Wel, dat is allemaal heel mooi maar daar ben je niets mee als je enkel op federaal niveau kan beslissen over de economisch relevante zaken.
Regionale verschillen in de Economie, zoals reeds aangetoond, zijn irrelevant tov de staatsvorm. Werkgelegenheid wordt bv. in de VS op beide niveaus aangepakt. We hebben er een werkeloosheid waar ge in europa een puntje aan kunt zuigen.
Hoe dat men dat in de VS kan aanpakken kan wel heel interessant zijn voor u maar daar komen we hier in Belgie geen stap mee verder. U moet mij niet geloven als ik zeg dat het blijkbaar onmogelijk is om in de huidige staatsvorm economische beslissingen te nemen die toegespitst zijn op de regio's maar dan blijven we wel naast elkaar praten.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 21:00   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik begin toch te geloven dat je van telang, teveel veel macht hebben arrogante beterweters wordt.
Oud 12 juni 2003, 21:06   #45
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe dat men dat in de VS kan aanpakken kan wel heel interessant zijn voor u maar daar komen we hier in Belgie geen stap mee verder. U moet mij niet geloven als ik zeg dat het blijkbaar onmogelijk is om in de huidige staatsvorm economische beslissingen te nemen die toegespitst zijn op de regio's maar dan blijven we wel naast elkaar praten.
Dat de staatsvorm niet perfect is kan ik inkomen. De Vlaamse beweging, die oorspronkelijk voor gelijke rechten voor Vlamingen moest zorgen, is zijn oorspronkelijke doel voorbij gegaan en dit heeft een nodeloze splitsing van bevoegdheden gebaseerd op taalgroep met zich meegebracht.

De gelijke rechten zijn er, het is nu tijd om samen aan de toekomst te bouwen.
Oud 12 juni 2003, 21:09   #46
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat de staatsvorm niet perfect is kan ik inkomen. De Vlaamse beweging, die oorspronkelijk voor gelijke rechten voor Vlamingen moest zorgen, is zijn oorspronkelijke doel voorbij gegaan en dit heeft een nodeloze splitsing van bevoegdheden gebaseerd op taalgroep met zich meegebracht.

De streid van de Vlaamse beweging en de staatshervorming waar ze voor pleit is allesbehalve haar doel voor bij geschoten, het doel moet nog bereikt worden. De staatshervorming is nog maar in een tussenstap geraakt, de eigenlijke staat zou een confederatie moeten worden waarbij de bevoegdheden werkelijk bij de regio's liggen. Met de huidige situatie is niemand gebaat, iedereen weet dat maar toch durft men amper verder te gaan.
Oud 12 juni 2003, 21:14   #47
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

De streid van de Vlaamse beweging en de staatshervorming waar ze voor pleit is allesbehalve haar doel voor bij geschoten, het doel moet nog bereikt worden. De staatshervorming is nog maar in een tussenstap geraakt, de eigenlijke staat zou een confederatie moeten worden waarbij de bevoegdheden werkelijk bij de regio's liggen. Met de huidige situatie is niemand gebaat, iedereen weet dat maar toch durft men amper verder te gaan.
Het oorspronkelijke doel was gelijke rechten voor de Vlamingen. Of denkt ge dat er iemand is opgestaan op een dag die besliste van Belgie eens te gaan splitsen?

De partijen hebben daar dan over de tijd heen altijd dingen aan blijven bijvoegen om hun eigen bestaan te verantwoorden. De gelijke rechten zijn er al lang.

Trouwens, het Vlaams Nationalisme is heus zo sterk niet hoor. Denkt u echt dat het Blok 18% zou halen als er geen vreemdelingenprobleem was?
Oud 12 juni 2003, 21:16   #48
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik begin toch te geloven dat je van telang, teveel veel macht hebben arrogante beterweters wordt.
Macht corrupteert. Alpina heeft teveel macht.
Oud 12 juni 2003, 21:49   #49
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het oorspronkelijke doel was gelijke rechten voor de Vlamingen. Of denkt ge dat er iemand is opgestaan op een dag die besliste van Belgie eens te gaan splitsen?
Blijkbaar wel want er zijn vandaag de dag 2partijen die bovenaan hun programma als eerste punt een onafhankelijk Vlaanderen hebben staan.

Citaat:
De partijen hebben daar dan over de tijd heen altijd dingen aan blijven bijvoegen om hun eigen bestaan te verantwoorden. De gelijke rechten zijn er al lang.
Partijen moeten inspelen op de maatschappelijke behoeften ook Vlaamsgezinde partijen hebben dat gedaan. Die gelijke rechten zijn al wat gelijker dan vroeger maar nog belange niet gelijk genoeg. Wat denk je bijvoorbeeld van de toestand in het Brussels parlement waar de ministerpresident de Vlaamse Brusselaars nog niet te woord kan staan.

Citaat:
Trouwens, het Vlaams Nationalisme is heus zo sterk niet hoor. Denkt u echt dat het Blok 18% zou halen als er geen vreemdelingenprobleem was?
Dat kan ik natuurlijk niet weten daarvoor zou het BROV bijvoorbeeld al handig kunnen zijn, dan weten we al op zijn minst hoe de modale Belg echt denkt over maatschappelijke thema's. Dat het Vlaamsnationalisme niet de grootste stroming is weet ik ook wel maar in vergelijking met het unitarisme kan het lachen mij toch moeilijk ontgaan hoor! Vergeet ook niet dat en de VLD en de CD&V het confederalisme in hun programma hebben geschreven.[/quote]
Oud 12 juni 2003, 22:18   #50
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Leuke topic, maar al 4pagina's zonder mij geniepigaards
Heeft er nu eigenlijk al iemand cijfers ivm de sectoriële tewerkstelling in Wallonië?
En sorry Alpina, maar in dees discussie is Tomb's standpunt het mijne!
Ik ben het met u eens dat er niet vanuit een unitaire staat moet bestuurd worden, maar vanuit kleinere SBU's. Maar het is helemaal niet omdat er verschillen bestaan tussen de Waalse en de Vlaamse economie dat deze beter volledig van elkaar scheiden. Ik poneerde de cijfers hier trouwens reeds ergens, ook in Vlaanderen zijn er soms grote verschillen op te merken.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 22:27   #51
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Leuke topic, maar al 4pagina's zonder mij geniepigaards
Heeft er nu eigenlijk al iemand cijfers ivm de sectoriële tewerkstelling in Wallonië?
En sorry Alpina, maar in dees discussie is Tomb's standpunt het mijne!
Ik ben het met u eens dat er niet vanuit een unitaire staat moet bestuurd worden, maar vanuit kleinere SBU's. Maar het is helemaal niet omdat er verschillen bestaan tussen de Waalse en de Vlaamse economie dat deze beter volledig van elkaar scheiden. Ik poneerde de cijfers hier trouwens reeds ergens, ook in Vlaanderen zijn er soms grote verschillen op te merken.
Cijfers over de toestand in Wallonie vind ik niet direct maar ik kan u wel een link aanbevelen naar een topic waarin het IMF pleit voor een regionale aanpak van de economie: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4105.

Ik pleit trouwens ook niet voor een totale gescheiden economie, een economie moet zo open mogelijk zijn maar ik vind wel dat economische maatregelen heel specifiek moeten kunnen zijn en daarom moet men geen maatregelen afkondigen die maar een beetje positief zijn voor een bepaalde regio omdat daar de situatie anders is dan in de andere regio. Het scheiden van economieen vind ik slecht maar het scheiden van het economisch beleid vind ik positief. Een economie stopt trouwens ook niet aan een staatsgrens, zeker niet in een maatschappij waar de EU als maar belangrijker tracht te worden.
Oud 12 juni 2003, 22:43   #52
Mr Cash
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik trek uw redenering door:
Morgen gaan we Florida splitsen in twee federale deelstaten, want: De kuststreek is vooral toerisme-diensten-georienteerd terwijl het binnenland eigenlijk vooral landbouw van citrusvruchten en mijnen heeft. Orlando, in het centrum van Florida, en de as rond I-4 zijn de uitzonderingen en moeten bij het kustgebied gevoegd worden. In ruil krijgt het binnenland dan de grootste stad ter wereld in oppervlakte: Jacksonville. Er wordt in de landbouwstreken ook meer Spaans gesproken omdat er vooral Mexicaanse gastarbeiders actief zijn, volkskundig is er dus ook een argument (hoewel Miami dan een klein probleem vormt)

Dit komt (zoals u ziet op het kaartje) toevallig nog overeen met het habitat van de Manatee in Florida, we krijgen dan dus Manatee State en Alligator State.

Voor degenen die niet weten wat een Manatee is:

Begint het u al te dagen dat die splitsing je reinste onzin is en dat je veel gemakkelijker je onderlinge verschillen aan de kant zet om samen verder te geraken?

Cool, pas dat dan nu toe op Belgie.
Waarom moet men per se altijd gaan kijken op een ander als argument pro of contra splitsing? Om dan maar even de vergelijking met het echtelijke leven te trekken, mag koppel A niet scheiden omdat koppel B zijn problemen overwint? Elke situatie is verschillend...
Mr Cash is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 22:50   #53
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr Cash
Waarom moet men per se altijd gaan kijken op een ander als argument pro of contra splitsing? Om dan maar even de vergelijking met het echtelijke leven te trekken, mag koppel A niet scheiden omdat koppel B zijn problemen overwint? Elke situatie is verschillend...
Omdat het het emotionele ervan wegneemt kijk je naar eenzelfde situatie in een andere omgeving. Daar is niets mis mee.
Oud 12 juni 2003, 22:55   #54
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Omdat het het emotionele ervan wegneemt kijk je naar eenzelfde situatie in een andere omgeving. Daar is niets mis mee.
Het probleem is dat de situatie helemaal niet dezelfde is!! Of is elke staat in de VS misschien federaal?
Oud 12 juni 2003, 23:00   #55
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het probleem is dat de situatie helemaal niet dezelfde is!! Of is elke staat in de VS misschien federaal?
Florida is een deelstaat die zeker niet federaal is opgebouwd. Weet je hoeveel ge trouwens belast wordt op uw inkomen in Florida?
0%, dat verlies aan inkomen voor de staat vangen ze op met de schandalig hoge BTW van 6%. Voor de rest betaal ik nog $70 per jaar wegentax voor twee autos en mijn eigendomstax op mijn huis en dat is het.

Probeer dat maar eens met 10% van de mensen die aan de overheid werken voor uw mooi gesplitst systeem.
Oud 12 juni 2003, 23:04   #56
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Probeer dat maar eens met 10% van de mensen die aan de overheid werken voor uw mooi gesplitst systeem.
Mag ik proberen? Moest ik een vrijgeleide krijgen van alle Vlamingen dan kan ik in dat gesplitste systeem net hetzelfde doen dan er nu in de VS gebeurt. Dat heeft niets met het al of niet gesplitste systeem te maken maar wel met de sociale zekerheid die er in de VS niet is.
Oud 12 juni 2003, 23:12   #57
Mr Cash
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Uiteraard mag jij kijken zoveel je wilt Maar het als argument (pro of contra, maakt niet uit) gebruiken, slaat m.i. nergens op. Er bestaat op dat niveau trouwens niet zoiets als "eenzelfde situatie". Ook in Florida niet.
Mr Cash is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 13:03   #58
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik snap niet goed hoe de economie plots anders kan zijn eenmaal je de taalgrens over bent.
Hoe dat dat precies komt weet ik ook niet en dat is ook niet zo belangrijk. Het heeft misschien iets te maken met mentaliteit, weet ik veel. Het enige dat telt is dat je op die verschillen moet reageren met adequate oplossingen.

Citaat:
Wat is dan zo verschillend?
In Wallonie werkt er 40% voor de overheid in Vlaanderen 20%. In Wallonie is er veel meer industrie dan in Vlaanderen waar bijna alles rond de dienstensector draait. In Vlaanderen zijn er vooral hoogopgeleiden die werkloos zijn, in Wallonie zijn het vooral laagopgeleide arbeiders. In Wallonie is men eerder geneigd om een staatsgeleide economie te realiseren in Vlaanderen is men veel liberaler.

Citaat:
Wat is de oorzaak hiervan?
Dat weet ik niet en dat is eigenlijk ook niet belangrijk.

Citaat:
Wat kan er aan gedaan worden?
De verschillen moet je niet perse wegwerken je moet wel oplossingen aanbieden die toegespitst zijn op de regio zelf, op de specifieke economie.

Citaat:
Kan dit geen voordeel zijn? Complementair?
Het kan een voordeel zijn om verschillende soorten economieen te hebben in een confederatie maar zeker niet in een federaal of unitair land waar die verschillen juist voor een inconsequent beleid zorgen.

Ik trek uw redenering door:
Morgen gaan we Florida splitsen in twee federale deelstaten, want: De kuststreek is vooral toerisme-diensten-georienteerd terwijl het binnenland eigenlijk vooral landbouw van citrusvruchten en mijnen heeft. Orlando, in het centrum van Florida, en de as rond I-4 zijn de uitzonderingen en moeten bij het kustgebied gevoegd worden. In ruil krijgt het binnenland dan de grootste stad ter wereld in oppervlakte: Jacksonville. Er wordt in de landbouwstreken ook meer Spaans gesproken omdat er vooral Mexicaanse gastarbeiders actief zijn, volkskundig is er dus ook een argument (hoewel Miami dan een klein probleem vormt)

Dit komt (zoals u ziet op het kaartje) toevallig nog overeen met het habitat van de Manatee in Florida, we krijgen dan dus Manatee State en Alligator State.

Voor degenen die niet weten wat een Manatee is:

Begint het u al te dagen dat die splitsing je reinste onzin is en dat je veel gemakkelijker je onderlinge verschillen aan de kant zet om samen verder te geraken?

Cool, pas dat dan nu toe op Belgie.[/quote]

u bent goed

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 13:16   #59
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

tomb vraagje: hoe weet u dat allemaal zo? ben u specialist Amerika ofzo? (dat u pro bent is wel duidelijk )

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 13:40   #60
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er is hier geen kat die Florida wil splitsen, tenzij misschien een paar Rednecks die denken dat de burgeroorlog nog bezig is De situatie was puur hypothetisch, imaginair, en opgesteld door mezelf. Het is toch vreemd dat ik binnen mijn leefomgeving al dezelfde argumenten kan terugvinden. Verschillen in economie, in cultuur etc. Waarom hier dan niet splitsen? Waarom is het hier anders? Ik ben er zeker van dat ik voor elk verschil dat u op tafel zwiert wel iets kan vinden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be