Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2005, 08:37   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
*geeuw*
Vroeg hè, 05.54 uur?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 08:43   #42
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik ben Brabander.

Kijk he jongen, als je wil zal ik jullie krantjes eens erop nalezen. Als je mij een euro geeft per schrijffout, denk ik niet dat ik nog moet werken.
Als anderen een fout maken, mag jij het ook?

Dit is niet een fout die per ongeluk gemaakt wordt. Ik zie veel Belgen hier Ij schrijven i.p.v. IJ. Nochtans zal een Nederlander die fout nooit maken, tenzij inderdaad door een fout verbeterende spellingscontrole. Ik snap eigenlijk niet hoe een Belg die fout wel constant kan maken: of het is een gebrek aan taalkennis (kan ik me nauwelijks voorstellen, of wordt de IJ niet aangeleerd op school?), of er wordt zoals ik vaker vermoed teveel nagedacht over de taal waardoor juist fouten of vreemde woorden ontstaan.
Oud 6 september 2005, 08:45   #43
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Hoe komen jullie daar bij? Linkje?

Mijn logica zegt dat ij bestaat uit twee letters. Zover ik weet, is ij een tweeklank zoals ou, au, ui, ei, ie... Ik zie dus geen reden om IJ te schrijven. Ik schrijf ook altijd Ij.
Dit bedoel ik dus met teveel nadenken over taal.

(Niet persoonlijk bedoeld hoor, DaBlacky)
Oud 6 september 2005, 09:07   #44
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als anderen een fout maken, mag jij het ook?

Dit is niet een fout die per ongeluk gemaakt wordt. Ik zie veel Belgen hier Ij schrijven i.p.v. IJ. Nochtans zal een Nederlander die fout nooit maken, tenzij inderdaad door een fout verbeterende spellingscontrole. Ik snap eigenlijk niet hoe een Belg die fout wel constant kan maken: of het is een gebrek aan taalkennis (kan ik me nauwelijks voorstellen, of wordt de IJ niet aangeleerd op school?), of er wordt zoals ik vaker vermoed teveel nagedacht over de taal waardoor juist fouten of vreemde woorden ontstaan.
Ik heb het als twintiger op school zo geleerd, maar ik hoor wel vaak dat 30+ dat nooit geleerd hebben.
Oud 6 september 2005, 09:12   #45
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Overigens is het wel opvallend dat veel Vlamingen dat alleen zullen doen als ze typen.
In geschreven teksten van andere Vlamingen heb ik nog nooit Ij- zien staan, maar altijd IJ-.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by De Nachtuil on 06-09-2005 at 10:13
Reason:
--------------------------------

Overigens is het wel opvallend dat veel Vlamingen dat alleen zullen doen als ze typen.
In geschreven teksten van andere Vlamingen heb ik nog nooit Ij- zien staan, maar altijd IJ-.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Overigens doen is het wel opvallend dat veel Vlamingen dat alleen zullen doen als typen.
In geschreven teksten van andere Vlamingen heb ik nog nooit Ij- zien staan, maar altijd IJ.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 6 september 2005 om 09:13.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 11:40   #46
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Ik heb het als twintiger op school zo geleerd, maar ik hoor wel vaak dat 30+ dat nooit geleerd hebben.
Daar was ik al bang voor. Misschien een restant van de verfransing (Franstaligen snappen een dubbele hoofdletter IJ immers niet)?
Oud 6 september 2005, 15:11   #47
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herinner me daar geen fluit meer van. Dit is ook de eerste keer dat ik er iets over hoor.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 06:45   #48
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Dit bedoel ik dus met teveel nadenken over taal.

(Niet persoonlijk bedoeld hoor, DaBlacky)
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat Dimitri gelijk heeft. In theorie is het IJ en niet Ij. Dit komt (aldus een of ander woordenboekachtig ding dat ik in de bibliotheek ter hand heb genomen in de hoop mijn gelijk te kunnen bewijzen, maar tevergeefs ) omdat dit vroeger de Y was, die verder evolueerde tot een IJ.

Dit merken we nog in het Zuid-Afrikaans trouwens.

Je kan dus stellen dat de Belgen gewoon een stap verder staan in de taalevolutie tov de Nederlanders, want wij schrijven veelal Ijsje ipv IJsje (en geef toe, met een IJ trekt da woord op niets )
Oud 8 september 2005, 06:47   #49
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In geschreven teksten van andere Vlamingen heb ik nog nooit Ij- zien staan, maar altijd IJ-.
Hier heb je zeer zeker een punt. Een geschreven Ij komt inderdaad niet voor. Zeer vreemd. Ik zal een van mijn komende onderzoeken hierover doen (6)
Oud 8 september 2005, 06:48   #50
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vroeg hè, 05.54 uur?
amai nog ni
Oud 8 september 2005, 16:11   #51
Dimitri

Standaard

Citaat:
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat Dimitri gelijk heeft. In theorie is het IJ en niet Ij.
In de praktijk ook.

Citaat:
Dit komt (aldus een of ander woordenboekachtig ding dat ik in de bibliotheek ter hand heb genomen in de hoop mijn gelijk te kunnen bewijzen, maar tevergeefs ) omdat dit vroeger de Y was, die verder evolueerde tot een IJ.

Niet helemaal waar. Lees er dit stukje op de site van het Meertens Instituut maar op na. De ij komt van de tweeklank ii, die vanwege de leesbaarheid een ij werd. Omdat deze vaak zonder puntjes werd geschreven, ontwikkelde de letter zich in bepaalde gevallen tot y. De klank pastte zich geleidelijk aan van [ie] tot [ei], hoewel in enkele gevallen en in veel namen (achternamen, plaatsnamen) de [ie]-klank is behouden.

Citaat:
Je kan dus stellen dat de Belgen gewoon een stap verder staan in de taalevolutie tov de Nederlanders, want wij schrijven veelal Ijsje ipv IJsje (en geef toe, met een IJ trekt da woord op niets )
Ik zie niet in wat dat met verder staan in de taalevolutie te maken heeft. Ij is doorgaans de schrijfwijze van anderstaligen die de hoofdletter IJ niet begrijpen. Een mogelijke verklaring voor het gebruik van Ij door Vlamingen is dus de verfransing. Maar aangezien men in geschreven teksten deze fout blijkbaar niet maakt, zal de Ij misschien eerder ontstaan zijn door teveel na te denken over de taal, door een bepaalde taalkundige logica (bij tweeklanken aan het begin van een zin/woord alleen de eerste met een hoofdletter) in het absurde door te trekken.

Ik zou trouwens niet weten waarom IJsje 'op niets trekt'. Ik vind Ijsje veel lelijker staan eerlijk gezegd.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Dimitri on 08-09-2005 at 17:13
Reason:

Citaat:
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat Dimitri gelijk heeft. In theorie is het IJ en niet Ij.
In de praktijk ook.

Citaat:
Dit komt (aldus een of ander woordenboekachtig ding dat ik in de bibliotheek ter hand heb genomen in de hoop mijn gelijk te kunnen bewijzen, maar tevergeefs ) omdat dit vroeger de Y was, die verder evolueerde tot een IJ.

Niet helemaal waar. Lees er dit stukje op de site van het Meertens Instituut maar op na. De ij komt van de tweeklank ii, die vanwege de leesbaarheid een ij werd. Omdat deze vaak zonder puntjes werd geschreven, ontwikkelde de letter zich in bepaalde gevallen tot y. De klank pastte zich geleidelijk aan van [ie] tot [ei], hoewel in enkele gevallen en in veel namen (achternamen, plaatsnamen) de [ie]-klank is behouden.

Citaat:
Ik zie niet in wat dat met verder staan in de taalevolutie te maken heeft. Ij is doorgaans de schrijfwijze van anderstaligen die de hoofdletter IJ niet begrijpen. Een mogelijke verklaring voor het gebruik van Ij door Vlamingen is dus de verfransing. Maar aangezien men in geschreven teksten deze fout blijkbaar niet maakt, zal de Ij misschien eerder ontstaan zijn door teveel na te denken over de taal, door een bepaalde taalkundige logica (bij tweeklanken aan het begin van een zin/woord alleen de eerste met een hoofdletter) in het absurde door te trekken.

Ik zou trouwens niet weten waarom IJsje 'op niets trekt'. Ik vind Ijsje veel lelijker staan eerlijk gezegd.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
In de praktijk ook.

Citaat:

Citaat:
Ik zie niet in wat dat met verder staan in de taalevolutie te maken heeft. Ij is doorgaans de schrijfwijze van anderstaligen die de hoofdletter IJ niet begrijpen. Een mogelijke verklaring voor het gebruik van Ij door Vlamingen is dus de verfransing. Maar aangezien men in geschreven teksten deze fout blijkbaar niet maakt, zal de Ij misschien eerder ontstaan zijn door teveel na te denken over de taal, door een bepaalde taalkundige logica (bij tweeklanken aan het begin van een zin/woord alleen de eerste met een hoofdletter) in het absurde door te trekken.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dimitri : 8 september 2005 om 16:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be