![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn vakbonden nog nodig? | |||
Ja, want mijn levensstandaard is ok |
![]() ![]() ![]() |
11 | 45,83% |
Neen want ik leef zoals in arbeiders begin deze eeuw |
![]() ![]() ![]() |
13 | 54,17% |
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Europees Commissaris
|
![]() Jouw kritiek op de syndicale structuur in het ondrwijs gaat niet over de structuur, maar over de mensen die deze structuur bevolken. Dat is een verschijnsel dat ik "Komitardisme" noem : de vernieuwing/vernieuwende kandidaten worden in feite door het bestaande bestuur naar voren geschoven
& een opperste laag tracht/slaagt er in om de macht te behouden. Meestal is het in zulke omstandigheden beter een organisatie van binnen uit te "veroveren" dan een nieuwe organisatie op te zetten. In het geval van Neutron lijkt dit me zelfs pertinent zo vermits de doelen van het syndicalisme in wezen niet anders zijn mi. het is eerder een kwestie van personen dan van ideologie. Guderian zijn oproep om een eenheidsvakbond in het leven te roepen is wonderlijk : vanuit zijn pro-autoriaire staatsprincipes is een vakbond de hoofdschuldigde van gezagsondermijnende akties. In een goed georganizeerde technocratische autoritaire staat (volksstaat ?) zou een vakbond toch overbodig moeten zijn ?
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() De mijnwerkers hebben onder Thatcher de grote vergissing begaan door het stakingswapen te gebruiken op een waardeloze manier. De regering, eigenaar van de mijnen verloor geld als de mijnwerkers werkten en won geld als de mijnwerksers staakten - op die manier ben je als vakbond niet goed bezig.
Overigens is het doel van de vakbonden niet "niet werken" maar werken aan behoorlijke condities. Het zou voor de uitbuitende kapitalisten een goed idee zijn om eens na te gaan of de door hen te werk gestelde arbeiders in staat zijn met hun loon de producten die ze maken ook zelf te kopen. In dat geval raad ik vanzelfsprekend iedereen aan om bij Volksagen ..Bentleys te gaan produceren...
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bring them on zou ik zo zeggen. Als ge total krieg wenst dan kunt ge die voor mijn part krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() zo is het in het onderwijs ook
als de leerkrachten staken, wint de regering elke dag vele miljoenen de leerkrachten hebben geen slagkracht hun vakbonden spelen een show, in de realiteit steunen de leiders zichzelf en de inrichtende machten www.neutr-on.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() zo is het in het onderwijs ook
als de leerkrachten staken, wint de regering elke dag vele miljoenen de leerkrachten hebben geen slagkracht hun vakbonden spelen een show, in de realiteit steunen de leiders zichzelf en de inrichtende machten www.neutr-on.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() ]De mijnwerkers hebben onder Thatcher de grote vergissing begaan door het stakingswapen te gebruiken op een waardeloze manier. De regering, eigenaar van de mijnen verloor geld als de mijnwerkers werkten en won geld als de mijnwerksers staakten - op die manier ben je als vakbond niet goed bezig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Meestal is het in zulke omstandigheden beter een organisatie van binnen uit
te "veroveren" dan een nieuwe organisatie op te zetten. In het geval van Neutron lijkt dit me zelfs pertinent zo vermits de doelen van het syndicalisme in wezen niet anders zijn mi. het is eerder een kwestie van personen dan van ideologie. word lid van neutr-on we need you |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Banneling
|
![]() Guderian zijn oproep om een eenheidsvakbond in het leven te roepen is wonderlijk : vanuit zijn pro-autoriaire staatsprincipes is een vakbond de
hoofdschuldigde van gezagsondermijnende akties. In een goed georganizeerde technocratische autoritaire staat (volksstaat ?) zou een vakbond toch overbodig moeten zijn ? [size=3]wij zijn een éénheidsvakbond die neutraal is,[/size] [size=3]en wij verdedigen de rechten van de mens[/size] www.neutr-on.be[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door neutron : 13 september 2005 om 16:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Europees Commissaris
|
![]() Het onderwijs kan je niet vergelijken met een fabriek of een mijn. Onderwijs is één van die domeinen waar staken eigenlijk helemaal geen goed idee is: je treft de mensen die normaal je bondgenoten zijn. Het is moeilijk te verkopen : "ik staak in het belang van de kinderen -) ik geef ze dus geen onderwijs".
Of in de ziekenzorg : "In het belang van de zieken ga ik ze nu niet verzorgen". Voor die specifieke domeinen kan men met wat creativiteit toch genoeg andere aktiemiddelen bedenken, dacht ik zo..
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Vakbonden dienen niet afgeschaft te worden en hélemaal géén rechtspersoonlijkheid te krijgen. Wel moeten zij ophouden de belangen van de arbeidersklasse te vermengen met het promoten van tolerantie t.a.v vreemdelingen en de multi-kul. Bovendien dienen zij volledig partij-onafhankelijk te zijn en zich niet te mengen in politieke kwesties t.a.v 1 welbepaalde oppositiepartij. Vakbonden blijven broodnodig, zeker in de sector waar ik werk: nml. "de haven van Antwerpen". Zonder vakbonden daar immers géén havenarbeid méér.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Omg...
Gast, de vraag in de titel is totaal niet gelijk aan die van uw openingspost. En ik neem aan dat uw antwoorden enkel tellen voor de titel? Ferme peiling, chapeau. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Er zijn er hier veel die niet verder zien dan hun neus lang is he.
De meesten waren ook allemaal voor globalisatie,voor Europa en voor de liberale vrijheid van ondernemen. En zie nu! Wat is er al gunstig uit voortgevloeid door al die vernieuwing? Niks,riento,nuts en nougabollen. Alles moet prive worden en alles zal beter gaan,er zijn nog nooit zoveel werkelozen geweest als nu,en nog nooit zo weinig werk. Denk daarbij verder nog maar eens aan de dagdagelijkse fallingen en ontslagen bij keine ondernemingen en de uitzonderlijke groei van de taksen op alles en nog wat. En dan komt het hoor,t'is natuurlijk de schuld van de vakbonden want zij hebben u persoonlijk buitengegooit en zij zijn ook de schuld dat de rijken rijker worden en de armen armer,ook ligt het aan de vakbonden dat de lonen de laatste jaren bijna stilstaan en natuurlijk mogen we ook niet vergeten dat vakbondsafgevaardigden dat allemaal doen om de mensen de duivel aan te doen! genoeg zo of moet ik nog verder gaan? Een CAO wordt afgesloten tussen Regering-onderneming en vakorganisaties,goedgekeurd en ondertekend,als daar vanaf geweken wordt door een van de partijen speelt men het spel vals en is de vakbond daar om te wijzen op de afwijking en opvolging van de CAO. Blijkbaar vitten diegenen die werk hebben en nog nooit met een ontslag of onrechtmatige opzeg geconfronteerd zijn geworden meestal op de vakbonden. Hoeveel van jullie weten eigenlijk hoe alles gestructureerd is en hoe veel overleg er bij komt zien vooraleer er akkoorden afgesloten worden? Hoeveel van jullie weten eigenlijk hoe schandalig dikwijls akkoorden niet nagekomen worden,en wat weten jullie van het raadplegen van de basis(de aangesloten leden) via gewestelijke vergaderingen waar inspraak een vrij normale zaak is. Ik ben er ook van overtuigd dat vele aangesloten leden niet eens de moeite doen om naar vergaderingen te komen en hun oor eens goed te luisteren leggen op belangrijke ogenblikken om daarna maar te zagen dat ze van niks weten. En geef me nu eens antwoord op het feit dat jullie de vakbonden zouden opheffen? Waarom? om te verworden tot de speelbal van de bazen? van de slechte economische toestand? van een regering die ten alle koste zijn begroting wil halen om mooie punten te scoren voor Europa en desnoods mensen doet lijden om zijn doel te bereiken? En kom niet af he met geef ze rechtspersoonlijkheid,waar hebben al die mislukte onderhandelingen van onze regering rechtspersoonlijkheid,wanneer nemen zij dan hun verantwoordelijkheid??? wanneer treden zij dan af als ze hun volgende kemel schieten? Mijn indruk is dat hier een bende egoisten zitten die nog niet eens weten wanneer wat en waar gerealiseerd is,maar wel dapper mee profiteren bij de volgende opslag of verbetering voor de werkmens.
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Afschaffing van de vakbonden zoals wij die nu kennen.
Syndikaten per bedrijf en per beroep. Alles verenigd in een Nationaal Arbeiderssyndikaat. Inrichting van een speciaal gerecht waarvan de uitspraken bindend zijn en dat de mogelijkheid heeft om te sanktioneren. Werkgevers en werknemers vechten hun konflikten dus niet meer zelf uit. Enkele sociale verworvenheden worden nationaal en Europees in de grondwet vastgelegd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Banneling
|
![]() Afschaffing van de vakbonden zoals wij die nu kennen.
Syndikaten per bedrijf en per beroep. Alles verenigd in een Nationaal Arbeiderssyndikaat. Inrichting van een speciaal gerecht waarvan de uitspraken bindend zijn en dat de mogelijkheid heeft om te sanktioneren. Enkele sociale verworvenheden worden nationaal en Europees in de grondwet vastgelegd. Op deze site worden zeker vele goede voorstellen gedaan; belangrijk is dat we ons bewust zijn dat het zo niet verder kan met de huidige vakbonden, hun leiders zijn alle eigenbelangers; vooral de belangen van de leerkrachten worden niet verdedigd, lees onze volgende boodschap www.neutr-on.be[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door KDL : 13 september 2005 om 20:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Banneling
|
![]() [font=Arial][/font]
[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door KDL : 13 september 2005 om 20:28. |
||