Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2005, 20:41   #41
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Roemenië had er ook geen meer na Ceauscescu. Vandaag weet ik niet.
Roemenië had toen inderdaad geen schulden meer maar het resultaat was dan ook navenant: veel openbare infrastructuur was een absolute ramp.

Wat vandaag de staatsschuld van Roemenië is, weet ik niet maar de inflatie is wel catastrofaal. Bij de val van het Ceauscescu was 3 Roemeense Lei ongeveer gelijk aan één Belgische Frank. Amper enkele jaren later was die Roemeense Lei als zodanig gedegradeerd dat reeds meer dan 25 Lei benodigd waren voor één Belgische Frank.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2005, 10:17   #42
Stef_duracell
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps
Bestaat er eigenlijk een land op deze wereld zonder staasschulden?
Ierland.

Ben daar een maand geleden op vakantie geweest. Ze noemen dat niet voor niets de Keltische Tijger. Enorme Groei gekend de laatste 15 �* 20 jaar en in enorm in trek om als jongere te gaan werken.
Stef_duracell is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 19:53   #43
Noriko
Burger

Noriko's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Noriko Stuur een bericht via Instant Messenger naar Noriko Stuur een bericht via MSN naar Noriko Stuur een bericht via Yahoo naar Noriko
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Zweden heeft een staatsschuld van 51% van zijn economie.

Japan heeft een staatsschuld van [size=5]164%. [/size]

Duitsland heeft een staatsschuld van 65%.

België heeft een staatsschuld van om en bij de 100%. Italië zit aan 105%.

Mijn Wolters Atlas heeft mij gezegd dat Japan, Zweden en Duitsland geen staatschulden hebben...

En... Ik ben hier niet zo ervaren in ^-^;;, maar als een staat staatsschulden heeft, zijn dat dan schulden aan andere landen ?
Oud 20 september 2005, 20:03   #44
Vision
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noriko
Mijn Wolters Atlas heeft mij gezegd dat Japan, Zweden en Duitsland geen staatschulden hebben...

En... Ik ben hier niet zo ervaren in ^-^;;, maar als een staat staatsschulden heeft, zijn dat dan schulden aan andere landen ?

In België draagt de bevolking de schuld d.m.v. staatsbons.
Vision is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 20:07   #45
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
België heeft nog 281,81 miljard euro schulden

BRUSSEL - Eind augustus bedroeg de federale staatsschuld 281,81 miljard euro. Dat maakte de federale overheidsdienst Financiën vandaag bekend.

Het bedrag omvat 272,60 miljard aan schuld uitgegeven of overgenomen door de federale Staat en 9,21 miljard euro aan schuld van bepaalde instellingen waarvoor de federale Staat tussenkomt in de financiële lasten.

Nu we i/h beste geval op een economische groei gaan kunnen rekenen van +/- 1,5% i/d toekomst zal die afbetaling des te zwaarder worden.

Onze absolute schuld neemt immers niet of nauwelijks af, enkel de relatieve is serieus gezakt.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Rr00ttt on 20-09-2005 at 21:22
Reason:
--------------------------------

Citaat:

BRUSSEL - Eind augustus bedroeg de federale staatsschuld 281,81 miljard euro. Dat maakte de federale overheidsdienst Financiën vandaag bekend.

Het bedrag omvat 272,60 miljard aan schuld uitgegeven of overgenomen door de federale Staat en 9,21 miljard euro aan schuld van bepaalde instellingen waarvoor de federale Staat tussenkomt in de financiële lasten.

Nu we i/h beste geval op een economische groei gaan kunnen rekenen van +/- 1,5% i/d toekomst zal die afbetaling des te zwaarder worden.

Onze absolute schuld neemt immers niet of nauwelijks af, enkel de relatieve is serieus gezakt.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Nu we i/h beste geval op een economlische groei gaan kunnen rekenen van +/- 1,5% i/d toekomst zal die afbetaling des te zwaarder worden.

Onze absolute schuld neemt immers niet of nauwelijks af, enkel de relatieve is serieus gezakt.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 20 september 2005 om 20:22.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 20:57   #46
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

nog een geluk dat Vandelanotte zijn zilveren doos heeft waarmee hij het allemaal wel zal oplossen.
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 21:13   #47
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vision
In België draagt de bevolking de schuld d.m.v. staatsbons.
Ook niet overdrijven, natuurlijk. Het grootste deel van de staatsschuld bestaat uit OLO's, en die bedragen zijn zodanig hoog dat particulieren daar niet echt aan mee kunnen doen. Voornamelijk banken en financiële holdings bezitten de staatsschuld.
Oud 20 september 2005, 21:14   #48
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ik noem dat geen leven!
Meer mogelijkheden dan in een feodale staat...
Oud 20 september 2005, 21:15   #49
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef_duracell
Ierland.

Ben daar een maand geleden op vakantie geweest. Ze noemen dat niet voor niets de Keltische Tijger. Enorme Groei gekend de laatste 15 �* 20 jaar en in enorm in trek om als jongere te gaan werken.
Toch is er ook nog staatsschuld, hoor. Dertig procent van het BBP, dacht ik?

En inderdaad, de groei van Ierland is opmerkelijk. We kunnen het niet allemaal op de EU-steun schuiven. Ze hebben een goed beleid gevoerd, en misschien ook wat geluk gehad.
Oud 20 september 2005, 21:17   #50
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noriko

Dood aan Wolters!

Het hangt er vanaf. Soms neemt men als maatstaf de totale openstaande schuld op naam van de overheid; soms neemt men de totale openstaande buitenlandse schuld van de overheid; soms neemt men zelfs de totale buitenlandse schuld van overheid, individuen en ondernemingen.
Oud 20 september 2005, 21:48   #51
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Het scenario ziet er niet zo rooskleurig uit.

Waarom niet ?

De staatsschuld is nog steeds ongeveer 11.000 miljard oude francs,

De rente zal langzaam terug stijgen omdat de ecb verplicht zal zijn de rentevoeten terug te verhogen.

Waarom dan wel ? Inflatie die nu pas serieus begint aan te trekken ( heeft te magen met een lag fase in de economie )

Stijgende intereslasten, maar voor gekoppeld aan dalende economische activiteit ( vergrijzing, hoge energiekosten )

Maar vooral ook in combinatie met een ontsporende begroting ( verwacht tekort volgend jaar : 200 miljard oude francs.

Bij ons zeggen ze dan: er leven er boven hunne stand, en geen klein beetje.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 15:49   #52
Percalion

Standaard

Alcazar, als de inflatie stijgt, wordt die elfduizend miljard ook minder waard. Bijgevolg wordt het makkelijker om dit terug te betalen.

De hogere rente kan dat hoogstens compenseren.

Het meest realistische scenario, is dat onze schuld traagjes afgebouwd zal worden.

Te traag om de vergrijzing deftig aan te pakken, weliswaar.
Oud 21 september 2005, 15:59   #53
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Er is natuurlijk een groot verschil tussen een staat die vooral schulden heeft aan zijn eigen burgers dan aan het buitenland en vv. dat is meteen de reden waarom een chronisch deficit op de handelsbalans eigenlijk erger is dan een grote staatsschuld.. Het deficit op de handelsbalans maakt je afhankelijk van het buitenland een staatschuld die uitstaat bij binnenlandse crediteuren is eigenlijk een verkapte belasting...
Oud 21 september 2005, 16:10   #54
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Er is natuurlijk een groot verschil tussen een staat die vooral schulden heeft aan zijn eigen burgers dan aan het buitenland en vv. dat is meteen de reden waarom een chronisch deficit op de handelsbalans eigenlijk erger is dan een grote staatsschuld.. Het deficit op de handelsbalans maakt je afhankelijk van het buitenland een staatschuld die uitstaat bij binnenlandse crediteuren is eigenlijk een verkapte belasting...
Wat je schrijft, klopt in zekere mate (en het is zeker de verklaring waarom men zo vaak enkel de buitenlandse schuld beschouwt).

Ik ben echter van mening, dat we de overheid niet mogen vereenzelvigen met de inwoners van een bepaald gebied. De overheid is een aparte instelling, met eigen inkomsten en uitgaven en een eigen schuld die ze moet terugbetalen.

De burgers hebben zelf ook hun inkomsten en uitgaven en hun schulden en
tegoeden.

Het is inderdaad zo dat de overheid de binnenlandse schuld op creatieve manieren kan oplossen: door geld bij te drukken (monetaire financiering; dit komt eigenlijk neer op een soort diefstal-door-inflatie) of door belastingen te verhogen of zelfs door een éénmalige vermogensheffing.

Als de overheid schulden in het buitenland heeft, is de overheid in zekere mate afhankelijk van het buitenland.

Voor de burgers maakt dit m.i. niet veel uit. Als een Oost-Vlaming schulden heeft in Limburg, is hij dan afhankelijk van Limburg? Is dat erg?
Idem voor 'internationale' handel tussen twee steden of dorpen in Vlaanderen.

De enige problemen die ik zo kan bedenken, gaan over schuld in buitenlandse valuta. Stel dat een Belg voor duizend gulden schuld had in Nederland. Om dat terug te betalen, begint hij franken te sparen om dan in te wisselen. Hij heeft twintigduizend frank op zijn spaarboekje staan, net voldoende.
Maar plots veranderen de wisselkoersen: één gulden is nu niet langer twintig, maar dertig frank! Zijn twintigduizend frank zijn niet langer voldoende; hij zal harder moeten werken om zijn buitenlandse schuld af te betalen.
Dat kan wel een probleem vormen.

Vandaar allicht, dat de Belgische staatsschuld niet opgesplitst wordt in binnenlandse en buitenlandse, maar opgesplitst wordt naargelang de valuta.
De meerderheid is in euro, dus geen paniek.
Oud 21 september 2005, 17:09   #55
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Kan iemand mij berekenen wat het rentepeil was bij de start van paars I en wat dat nu is ?
En wat dat betekent in minderuitgaven in euros jaarlijks op de uitstaande schuld.
Wat heeft de regering met dat geld gedaan?
Overlaatst kreeg ik een herziening van mijn hypothecaire lening (5 jaarlijks).
Deze werd afgesloten in 2000: nu betaal ik i.p.v. €250 €212
Voor mij is het duidelijk dat de regering een fantastisch cadeau heeft gehad maar dit eens te meer verspild heeft.
Erger nog, men had zelfs belgacom nodig om de eindjes aan elkaar te knopen.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 18:48   #56
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand
Kan iemand mij berekenen wat het rentepeil was bij de start van paars I en wat dat nu is ?
En wat dat betekent in minderuitgaven in euros jaarlijks op de uitstaande schuld.
Wat heeft de regering met dat geld gedaan?
Overlaatst kreeg ik een herziening van mijn hypothecaire lening (5 jaarlijks).
Deze werd afgesloten in 2000: nu betaal ik i.p.v. €250 €212
Voor mij is het duidelijk dat de regering een fantastisch cadeau heeft gehad maar dit eens te meer verspild heeft.
Erger nog, men had zelfs belgacom nodig om de eindjes aan elkaar te knopen.

Bemerk vooral de laatste grafiek; de uitgaven van de overheid zonder de rente op onze staatsschuld.

Die uitgaven stegen van 42.9 naar 45.4 procent van het BBP. Dat is een stijging van 2,5% BBP, of een aangroei van 5.8% (2.5% / 42.9%).
Oud 21 september 2005, 19:31   #57
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen doet het beter. Tegen 2009 geen schulden meer.

Hoeveel is de Waalse begroting en schuld ?

------------------------------------------

Vlaamse begroting van gewapend beton
De Vlaamse regering is supervoorzichtig gebleven bij de opmaak van haar begroting. Zelfs als de verwachte economische groei de helft kleiner zou uitvallen, dan nog duikt de begroting niet in het rood.

Minister van Begroting Dirk Van Mechelen rekent voor volgend jaar op 2,4 procent groei, maar dat is en blijft koffiedik kijken. Met de hoge olieprijzen en de patstelling na de Duitse verkiezingen weet niemand nog wat de economie volgend jaar in petto heeft. Daarom legt de Vlaamse regering een buffer van maar liefst 175 miljoen euro aan.

De groei mag zakken van 2,4 naar 1,15 procent en dan nog gaat de Vlaanderen niet in het rood. Ook een onverwachte indexering van de ambtenarenwedden zal de begroting niet in moeilijkheden brengen. Een koude winter met hoge energieprijzen evenmin, want er ligt vijftien miljoen euro opzij om stookoliefacturen te helpen betalen en overheidsgebouwen - scholen bijvoorbeeld - beter te isoleren. ,,De Vlaamse begroting is niet op drijfzand gebouwd, maar op gewapend beton'', zegt Van Mechelen.

Het verschil met de federale begroting wordt in elk geval jaar na jaar groter. De federale begroting zit met een gat van drie tot vijf miljard euro. Vlaanderen legt een overschot van 275 miljoen voor. Tegen 2009 zal de Vlaamse overheidsschuld quasi verdwenen zijn.
bron :Het nieuwsblad

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be