Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2005, 19:15   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
U, als Vlaams-nationalist, dient dus consequent te zijn, en ook die transfers in vraag te stellen. Waarom niet pleiten voor de onafhankelijkheid van Antwerpen?
Omdat hij anders een Antwerps-nationalist zou zijn, en geen Vlaams-nationalist.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 19:18   #42
barney
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken
Hier zie, hier zie, bedtijd jongen, morgen school.

Erg toch hoe ze onze jeugd mishandelen.
Ik zal maar zwijgen van wat jullie allemaal uitsteken als er lsp'er staat te flyeren; of wanneer er een nsv tegen betoging is.
barney is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 19:29   #43
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Omdat hij anders een Antwerps-nationalist zou zijn, en geen Vlaams-nationalist.
Ja maar het is hij die zegt dat België kunstmatig is, Vlaanderen is dat toch ook?
Oud 20 september 2005, 19:32   #44
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gisteren reed ik door de Diksmuidelaan te Berchem, en mijn aandacht werd gewekt door een hoekgebouw met een Vlaamse Leeuw, ofwel het thuisfront van VNJ-end Vlaanderen:

Hoe is het nog mogelijk dat zoiets nog bestaat?

Wat gebeurt er achter deze muren? Is het een museum?

Is dit gebouw niet vaak het mikpunt voor vandalisme? Wat vinden de buurtbewoners van deze opvallende gebuur? Wie wilt daar nu boven of naast wonen?

En dan zeggen dat we in 2005 leven. Men zou denken de Middeleeuwen!
Schokkend. En wat ga je eraan doen, opperbubbel?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 19:34   #45
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar het is hij die zegt dat België kunstmatig is, Vlaanderen is dat toch ook?
Is Antwerpen dan niet kunstmatig?
Oud 20 september 2005, 19:37   #46
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Schokkend. En wat ga je eraan doen, opperbubbel?
Hebben ze wel een reklamevergunning voor die panelen? Wat vinden de buurtbewoners van deze dwaze provocatie?
Oud 20 september 2005, 19:38   #47
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is Antwerpen dan niet kunstmatig?
Minstens even kunstmatig als Vlaanderen.
Oud 20 september 2005, 19:43   #48
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Minstens even kunstmatig als Vlaanderen.
Als Antwerpen een eigen stadsbestuur heeft, waarom mag Vlaanderen dan geen eigen regering hebben?
Oud 20 september 2005, 19:49   #49
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Tiens, wie herdenkt er een Middeleeuwse veldslag en heeft een Middeleeuwse vlag?
Tja, de middeleuwen zijn nog altijd een pak dichter dan de klassieke oudheid -waarbij jullie toch zweren omdat toen iemand het woordje Belgae had laten vallen-.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 20:05   #50
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Antwerpen een eigen stadsbestuur heeft, waarom mag Vlaanderen dan geen eigen regering hebben?
Wat een belachelijke vergelijking. Lokaal dient er altijd een bestuur te zijn (gemeente of stadsbestuur), zo ook op provinciaal niveau. Het gewestelijk niveau is een overbodig niveau en creëert communautaire problemen waar er geen zijn. Voorbeelden genoeg: DHL, BHV...

Maar daar ging het in feite niet om. Het ging erover dat België volgens de Vlaams-nationalisten een kunstmatige staat is, Vlaanderen niet. De argumenten die de flaminganten tegen België aanhalen (transfers, taal, cultuur...) kan men dus evengoed tegen Vlaanderen gebruiken. Zolang die niet ontkracht worden (hetgeen erg onlogisch lijkt) heeft het Vlaams-nationalisme geen geloofwaardige bestaansreden meer. Enfin, niet dat ze dat ooit heeft gehad...
Oud 20 september 2005, 20:48   #51
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Habsburgse wapens behoren tot een bevriend Rijk.
'Een bevriend Rijk'? Jij bent ook wel volledig van de pot gerukt... Vergeten dat de 'dappere Belgen' tot tweemaal toe geprobeerd hebben die Habsburgers buiten te gooien, tot meerder eer en glorie van het Onafhankelijke Vaderland? (Om in jouw beperkte geschiedterminologie te spreken).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 20:49   #52
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een belachelijke vergelijking. Lokaal dient er altijd een bestuur te zijn (gemeente of stadsbestuur), zo ook op provinciaal niveau. Het gewestelijk niveau is een overbodig niveau en creëert communautaire problemen waar er geen zijn. Voorbeelden genoeg: DHL, BHV...

Maar daar ging het in feite niet om. Het ging erover dat België volgens de Vlaams-nationalisten een kunstmatige staat is, Vlaanderen niet. De argumenten die de flaminganten tegen België aanhalen (transfers, taal, cultuur...) kan men dus evengoed tegen Vlaanderen gebruiken. Zolang die niet ontkracht worden (hetgeen erg onlogisch lijkt) heeft het Vlaams-nationalisme geen geloofwaardige bestaansreden meer. Enfin, niet dat ze dat ooit heeft gehad...
Uiteraard een belachelijke redenering. Vroeg me gewoon af hoe gemakkelijk je je zou laten verstikken in je eigen redeneringen...

Effe serieus. Een staat is onnatuurlijk als er bij het volk geen natiebesef is. Aangezien er in 1830 geen Belgisch natiebesef was, is België niet natuurlijk. Je had katholieken die zich wilden afscheuren van het protestantse Nederland, industriëlen die de Waalse economie wilden afscheuren van de bemoeienissen van de Nederlandse overheid, rattachisten die aansluiting wilden bij Frankrijk,... Maar je had geen Belgisch natiebesef.
Er werd kunstmatig één gecreëerd. Belgische trotsen worden vanuit de staat opgedrongen. Consience en zijn Leeuw van Vlaanderen, de herinnering aan Caesar's visie op de Belgen, het oprakelen van de term "België" uit de renaissance en nog oudere geschiedenis, de herinnering aan de Brabantse omwenteling,... Het zijn allemaal zeer selectieve dingen die via de scholen en andere propagandainstituten gebruikt werden om een natiebesef aan te kweken.
Of die propaganda daar ooit in is geslaagd in die 175 jaar, weet ik niet (ik betwijfel het). Maar alleszins bestaat het vandaag niet. Alle communautaire ruzies zijn een bewijs dat er geen Belgische natie bestaat. Wel een Vlaams en een Waals natiebesef.

Het gedoe rond BHV is geen gevolg van de gewesten of de gemeenschappen. Wel van de provincies. Het probleem is dat Brussel niet tot één van de provincies behoort. Aangezien er overal provinciale kieskringen zijn, moet dat ook gelden voor Vlaams-Brabant. Dus moet er een kiesarrondissement Vlaams-Brabant en een kiesarrondissement Brussel zijn. Maar in België maakt het blijkbaar niet uit dat je de grondwet en het arbitragehof achter jou hebt...

DHL heeft wel te maken met de gewesten. Persoonlijk ben ik tegen het federalisme (ik wil een onafhankelijke Vlaamse staat, en geen regio van België). Maar als er al federalisme moet bestaan, dan liefst op basis van de gemeenschappen, en niet van de gewesten. Voor mij moeten de gewesten afgeschaft worden, en hun bevoegdheden overdragen aan de gemeenschappen. Geen gewesten => geen DHL-miserie. Geen België => zeker geen DHL-miserie.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jaani_Dushman on 20-09-2005 at 21:51
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Uiteraard een belachelijke redenering. Vroeg me gewoon af hoe gemakkelijk je je zou laten verstikken in je eigen redeneringen...

Effe serieus. Een staat is onnatuurlijk als er bij het volk geen natiebesef is. Aangezien er in 1830 geen Belgisch natiebesef was, is België niet natuurlijk. Je had katholieken die zich wilden afscheuren van het protestantse Nederland, industriëlen die de Waalse economie wilden afscheuren van de bemoeienissen van de Nederlandse overheid, rattachisten die aansluiting wilden bij Frankrijk,... Maar je had geen Belgisch natiebesef.
Er werd kunstmatig één gecreëerd. Belgische trotsen worden vanuit de staat opgedrongen. Consience en zijn Leeuw van Vlaanderen, de herinnering aan Caesar's visie op de Belgen, het oprakelen van de term "België" uit de renaissance en nog oudere geschiedenis, de herinnering aan de Brabantse omwenteling,... Het zijn allemaal zeer selectieve dingen die via de scholen en andere propagandainstituten gebruikt werden om een natiebesef aan te kweken.
Of die propaganda daar ooit in is geslaagd in die 175 jaar, weet ik niet (ik betwijfel het). Maar alleszins bestaat het vandaag niet. Alle communautaire ruzies zijn een bewijs dat er geen Belgische natie bestaat. Wel een Vlaams en een Waals natiebesef.

Het gedoe rond BHV is geen gevolg van de gewesten of de gemeenschappen. Wel van de provincies. Het probleem is dat Brussel niet tot één van de provincies behoort. Aangezien er overal provinciale kieskringen zijn, moet dat ook gelden voor Vlaams-Brabant. Dus moet er een kiesarrondissement Vlaams-Brabant en een kiesarrondissement Brussel zijn. Maar in België maakt het blijkbaar niet uit dat je de grondwet en het arbitragehof achter jou hebt...

DHL heeft wel te maken met de gewesten. Persoonlijk ben ik tegen het federalisme (ik wil een onafhankelijke Vlaamse staat, en geen regio van België). Maar als er al federalisme moet bestaan, dan liefst op basis van de gemeenschappen, en niet van de gewesten. Voor mij moeten de gewesten afgeschaft worden, en hun bevoegdheden overdragen aan de gemeenschappen. Geen gewesten => geen DHL-miserie. Geen België => zeker geen DHL-miserie.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

DHL heeft wel te maken met de gewesten. Persoonlijk ben ik tegen het federalisme (ik wil een onafhankelijke Vlaamse staat, en geen regio van België). Maar als er al federalisme moet bestaan, dan liefst op basis van de gemeenschappen, en niet van de gewesten. Voor mij moeten de gewesten afgeschaft worden, en hun bevoegdheden overdragen aan de gemeenschappen. Geen gewesten => geen DHL-miserie. Geen België => zeker geen DHL-miserie. [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 september 2005 om 20:51.
Oud 20 september 2005, 20:52   #53
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En jij hebt gesuggereerd dat ik gebouwen wilde afbreken. ("cultuurbarbaar!" (sic)) Je legt me dus wel woorden in de mond.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Comment? Jij wil een mooi 17de- (SN) en een schitterend 16de-eeuws (A'pen) gebouw verminken omdat het niet in je politieke kraam past? Cultuurbarbaar!
Hmm, niet te kort door de bocht, jongeman... Jij stelde dat die wapens 'konden weggehaald worden', waarop ik -terecht, dunkt me- aannam dat jij bereid zou zijn historische gebouwen te verminken (dus niet afbreken). Als ik daarop, al even terecht, om die reden jou als 'cultuurbarbaar' bestempel, is dat niet meer dan normaal, en allerminst een goedkope suggestie...[edit]
[size=1]After edit by ossaert on 20-09-2005 at 21:52
Reason:

Citaat:
En jij hebt gesuggereerd dat ik gebouwen wilde afbreken. ("cultuurbarbaar!" (sic)) Je legt me dus wel woorden in de mond.
Citaat:
Comment? Jij wil een mooi 17de- (SN) en een schitterend 16de-eeuws (A'pen) gebouw verminken omdat het niet in je politieke kraam past? Cultuurbarbaar!
Hmm, niet te kort door de bocht, jongeman... Jij stelde dat die wapens 'konden weggehaald worden', waarop ik -terecht, dunkt me- aannam dat jij bereid zou zijn historische gebouwen te verminken (dus niet afbreken). Als ik daarop, al even terecht, om die reden jou als 'cultuurbarbaar' bestempel, is dat niet meer dan normaal, en allerminst een goedkope suggestie...[/size]

Citaat:
Citaat:
Hmm, niet te kort door de bocht, jongeman... Jij stelde dat die wapens 'konden weggehaald worden', waarop ik -terecht, dunkt me- aannam dat jij bereid zou zijn historische gebouwen te verminken (dus niet afbreken). Als ik daarop, al even terecht, om die reden jou als 'cultuurbarbaar' bestempel, is dat niet meer dan normaal, en niet in het minst een goedkope suggestie...[/size]
[/edit]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 20 september 2005 om 20:52.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 21:44   #54
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben ze wel een reklamevergunning voor die panelen? Wat vinden de buurtbewoners van deze dwaze provocatie?
Tja, ze laten het toe aangezien ik er niets van vernomen heb in de media.
Goede patriotten wonen er daar precies niet aangezien elke goede patriot direct het gebouw zou binnenstormen, alles wat VlaemSSch is vernielt, kapot doet enz enz (zo zou u het willen, maar het gebeurt toch niet. )
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 21:51   #55
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ons Koningshuis is gesticht in de 19de eeuw. Als u wat van geschiedenis kent, dan weet u dat deze periode niet in de Middeleeuwen valt.
yep, toen overal in europa (in de nieuwe staatsvormen) werd overgeschakeld van koning naar republiek, vonden enkele francofonen het een lumineus een Duitser naar hier te halen om koning te worden.
in de 19e eeuw was belgie de enige stichtende staat in de wereld die een monarchie werd.[edit]
[size=1]After edit by giserke on 20-09-2005 at 22:52
Reason:

Citaat:
Ons Koningshuis is gesticht in de 19de eeuw. Als u wat van geschiedenis kent, dan weet u dat deze periode niet in de Middeleeuwen valt.
yep, toen overal in europa (in de nieuwe staatsvormen) werd overgeschakeld van koning naar republiek, vonden enkele francofonen het een lumineus een Duitser naar hier te halen om koning te worden.
in de 19e eeuw was belgie de enige stichtende staat in de wereld die een monarchie werd.[/size]

Citaat:
yep, toen overal in europa (in de nieuwe staatsvormen) werd overgeschakeld van koning naar republiek, vonden enkele francofonen het een lumineus een Duitser naar hier te halen om koning te worden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door giserke : 20 september 2005 om 21:52.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 21:53   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neemt niet weg dat de monarchie als gegeven wel degelijk een middeleeuws, feodaal en achterlijk iets is.
Oud 20 september 2005, 22:38   #57
Agitator
Schepen

Agitator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel u eens voor dat men in Borgerhout vlaggen van Marokko of Turkije zou buitenhangen, het kot zou voor de Vlaams-nationalen te klein zijn.
Wordt tijd dat u eens wat vaker buitenkomt. Wat je hier aanhaalt is reeds schering en inslag bij migranten. Zeker wanneer het een voetbalwedstrijd betreft. Gelieve dus eerst wat meer levenservaring op te doen alvorens je zulke nonsens uitkraamt...

Citaat:
Zo ook heb ik een vlaggenwinkel gezien op de Oude Koornmarkt (Antwerpen), met een Zwarte Leeuw in de etalage. Als men dat zou gedaan hebben in '45, dan lag de vitrine aan diggelen, zoveel is zeker!
Waarom zouden flaminganten het recht daartoe niet hebben en Belgicisten wel? Wie ben jij om met je dictatoriale nazi-trekjes te beslissen welke symbolen in het openbaar mogen verschijnen?
Agitator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 12:07   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze tekst staat weer vol van de dogmatische vooringenomenheid die zo typisch is voor staatsnationalisten. Er dient een bestuur te zijn, en dan vernemen op welke niveaus er een bestuur dient te zijn. Dogmatisch benaderd. De gewesten zijn er gekomen omdat de bestaande structuren gewoon niet meer werkten.

BHV heeft niets met de gewesten te maken trouwens, maar wel met de taalgebieden en de indeling van de kiesomschrijvingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 12:11   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer de zoveelste veralgemening. Ik hanteer geenszins het "argument" dat België een kunstmatige staat is (die laatste omschrijving moet trouwens eens heel precies bepaald worden voor er over wordt gediscussieerd). Trouwens, dat argument staat los van de zaak rond de transfers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 12:14   #60
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker nog nooit gehoord van subsidiariteit?
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be