![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar daar ging het in feite niet om. Het ging erover dat België volgens de Vlaams-nationalisten een kunstmatige staat is, Vlaanderen niet. De argumenten die de flaminganten tegen België aanhalen (transfers, taal, cultuur...) kan men dus evengoed tegen Vlaanderen gebruiken. Zolang die niet ontkracht worden (hetgeen erg onlogisch lijkt) heeft het Vlaams-nationalisme geen geloofwaardige bestaansreden meer. Enfin, niet dat ze dat ooit heeft gehad...
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Effe serieus. Een staat is onnatuurlijk als er bij het volk geen natiebesef is. Aangezien er in 1830 geen Belgisch natiebesef was, is België niet natuurlijk. Je had katholieken die zich wilden afscheuren van het protestantse Nederland, industriëlen die de Waalse economie wilden afscheuren van de bemoeienissen van de Nederlandse overheid, rattachisten die aansluiting wilden bij Frankrijk,... Maar je had geen Belgisch natiebesef. Er werd kunstmatig één gecreëerd. Belgische trotsen worden vanuit de staat opgedrongen. Consience en zijn Leeuw van Vlaanderen, de herinnering aan Caesar's visie op de Belgen, het oprakelen van de term "België" uit de renaissance en nog oudere geschiedenis, de herinnering aan de Brabantse omwenteling,... Het zijn allemaal zeer selectieve dingen die via de scholen en andere propagandainstituten gebruikt werden om een natiebesef aan te kweken. Of die propaganda daar ooit in is geslaagd in die 175 jaar, weet ik niet (ik betwijfel het). Maar alleszins bestaat het vandaag niet. Alle communautaire ruzies zijn een bewijs dat er geen Belgische natie bestaat. Wel een Vlaams en een Waals natiebesef. Het gedoe rond BHV is geen gevolg van de gewesten of de gemeenschappen. Wel van de provincies. Het probleem is dat Brussel niet tot één van de provincies behoort. Aangezien er overal provinciale kieskringen zijn, moet dat ook gelden voor Vlaams-Brabant. Dus moet er een kiesarrondissement Vlaams-Brabant en een kiesarrondissement Brussel zijn. Maar in België maakt het blijkbaar niet uit dat je de grondwet en het arbitragehof achter jou hebt... DHL heeft wel te maken met de gewesten. Persoonlijk ben ik tegen het federalisme (ik wil een onafhankelijke Vlaamse staat, en geen regio van België). Maar als er al federalisme moet bestaan, dan liefst op basis van de gemeenschappen, en niet van de gewesten. Voor mij moeten de gewesten afgeschaft worden, en hun bevoegdheden overdragen aan de gemeenschappen. Geen gewesten => geen DHL-miserie. Geen België => zeker geen DHL-miserie.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 september 2005 om 20:51. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 20 september 2005 om 20:52. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Goede patriotten wonen er daar precies niet aangezien elke goede patriot direct het gebouw zou binnenstormen, alles wat VlaemSSch is vernielt, kapot doet enz enz (zo zou u het willen, maar het gebeurt toch niet. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
in de 19e eeuw was belgie de enige stichtende staat in de wereld die een monarchie werd.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door giserke : 20 september 2005 om 21:52. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
BHV heeft niets met de gewesten te maken trouwens, maar wel met de taalgebieden en de indeling van de kiesomschrijvingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |