Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2005, 22:18   #41
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Uw referentie naar het Franstalige Bourgondië en naar het embryonale België van het einde van de Middeleeuwen is wel uiterst grappig.
Er is nooit een embryonaal België geweest, gast, geef het op. België is een anomalie inzake de theorie van de proto-naties. Stop toch met antecedenten te zoeken en wees eerlijjk met uzelf: België is een kunstmatige staat.punt.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 22:18   #42
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Je kan ook fier zijn omdat je tot een gemeenschap behoort die kampioenen voortbrengt, wereldbekende artisten, ditto wetenschappers, politiekers enz. Als bvb jouw vader iets buitengewoons betekend voor de samenleving, voel je dan soms geen fierheid ?. Indien jij iets buitengewoons doet, zou je je kinderen ontzeggen om fier op hun vader te zijn ?. In godsnaam ....
Ja, dat zien we op de Olympische Spelen
Oud 21 september 2005, 22:19   #43
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Er is nooit een embryonaal België geweest, gast, geef het op. België is een anomalie inzake de theorie van de proto-naties. Stop toch met antecedenten te zoeken en wees eerlijjk met uzelf: België is een kunstmatige staat.punt.
Pinteman, dat zal Hans 1 Le Grand nooit kunnen inzien...
Oud 22 september 2005, 07:31   #44
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Ja, dat zien we op de Olympische Spelen
Natuurlijk, die fierheid krijgt een flinke knauw als je te doen heb met operette politiekers zoals er bij de NV(a) en VB rondlopen. Maar ja, als er geen zwart is is er ook geen wit of niet ?
Oud 22 september 2005, 16:35   #45
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw referentie naar het Franstalige Bourgondië en naar het embryonale België van het einde van de Middeleeuwen is wel uiterst grappig.
Hahahahahahahahahahahaha. U weet niet wat het middeleeuwse Bourgondië was?! U bent nog onwetender dan ik dacht!
Hier jongen, kijk maar eens goed...

Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 22:09   #46
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Hahahahahahahahahahahaha. U weet niet wat het middeleeuwse Bourgondië was?! U bent nog onwetender dan ik dacht!
Hier jongen, kijk maar eens goed...
Geen nood, de BUB heeft een gepatenteerde, geschiedvervalsende historische studiedienst onder leiding van de grote historicus Bruno Yammine, en die geeft daar wel een draai aan.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 10:30   #47
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Het bestaan van het middeleeuwse Bourgondië legt eigelijk de eerste zoden aan het ontstaan van een Verenigd koninkrijk de Nederlanden. Of hoe de verschillende gelijkgezinde graafschappen en hertogdommen een grote bloei kenden door eenheid.

Ik snap niet hoe de bubbelklup daarin propagande voor hun belgische reich kan zien.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 17:05   #48
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Geen nood, de BUB heeft een gepatenteerde, geschiedvervalsende historische studiedienst onder leiding van de grote historicus Bruno Yammine, en die geeft daar wel een draai aan.
Wedden dat we nu geen antwoord meer krijgen van hans? Het schaamrood zal zijn wangetjes al sieren...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 23 september 2005, 17:10   #49
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Het bestaan van het middeleeuwse Bourgondië legt eigelijk de eerste zoden aan het ontstaan van een Verenigd koninkrijk de Nederlanden. Of hoe de verschillende gelijkgezinde graafschappen en hertogdommen een grote bloei kenden door eenheid.

Ik snap niet hoe de bubbelklup daarin propagande voor hun belgische reich kan zien.
Integendeel zelfs, België is de rem, de breuk met het verleden, de splitsing van de mogelijke welvaart.
Oud 23 september 2005, 20:07   #50
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor

Dat is nu ook wel een brug te ver... Kijk, het is niet moeilijk om vanaf het hedendaagse België de draad op te nemen en die te volgen tot de Bourgondische tijd. Het is zelfs normaal dat te doen, want dat is nu eenmaal wat historici (proberen te) doen. Problematisch wordt het pas wanneer je, zoals die rakkers van de BUB, het huidige België vanuit Bourgondië te bekijken, het als een soort noodzakelijke voorafspiegeling van België te zien... Teleologische geschiedschrijving heet zoiets, een val waarin al velen getuimeld zijn.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 21:34   #51
van Maerlant

Standaard

De belgicisten zoeken al jaren een historische verantwoording voor belgië.

Oud 23 september 2005, 21:57   #52
Enid.
Banneling

Enid.'s schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen trots nodig. Voila, ik hoor weer eens bij de minderheid se.
Enid. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 22:49   #53
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
De belgicisten zoeken al jaren een historische verantwoording voor belgië.
'Vlaanderen' ook, en beiden proberen ze elkaar de poten vanonder de stoel te zagen door elkaars 'historiciteit' te ontkennen... Lood om oud ijzer, wat dat betreft.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 23 september 2005, 23:36   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
'Vlaanderen' ook, en beiden proberen ze elkaar de poten vanonder de stoel te zagen door elkaars 'historiciteit' te ontkennen... Lood om oud ijzer, wat dat betreft.
Mij kan het in feite niet veel schelen of er 2000 jaar gelden een Romeinse provincie "Belgica" was, of of er 700 jaar geleden een "Graafschap Vlaanderen" was. Precies alsof ze vroeger alwetend waren qua staatsgrenzen, en alsof we vandaag de taak hebben het verleden zoveel mogelijk te kopiëren. Maar vandaag herken je een soort volk -gelegen tussen de Zeeschelde en de Condroz, tussen Maas en IJzer- dat min of meer als een gemeenschap werkt. Iemand kwam op het idee om die gemeenschap "Vlamingen" te noemen. Dat die term verwijst naar een middeleeuws graafschap, zal mij worst wezen. Het belangrijkste is dat dat volkje vandaag bestaat. Mogelijk is het binnen 200 jaar geannexeerd door een Noordzee die op dat moment 20 meter hoger ligt. Op dat moment gaat mijn reïncarnatie ook niet pogen om een nieuw Vlaams (zee-)rijk te stichten.
Geschiedenis heeft een invloed op je identiteit, en op de identiteit van je gemeenschap. Maar het is geen argument om bepaalde grenzen voor de eeuwigheid vast te leggen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:00   #55
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Mij kan het in feite niet veel schelen of er 2000 jaar gelden een Romeinse provincie "Belgica" was, of of er 700 jaar geleden een "Graafschap Vlaanderen" was. Precies alsof ze vroeger alwetend waren qua staatsgrenzen, en alsof we vandaag de taak hebben het verleden zoveel mogelijk te kopiëren. Maar vandaag herken je een soort volk -gelegen tussen de Zeeschelde en de Condroz, tussen Maas en IJzer- dat min of meer als een gemeenschap werkt. Iemand kwam op het idee om die gemeenschap "Vlamingen" te noemen. Dat die term verwijst naar een middeleeuws graafschap, zal mij worst wezen. Het belangrijkste is dat dat volkje vandaag bestaat. Mogelijk is het binnen 200 jaar geannexeerd door een Noordzee die op dat moment 20 meter hoger ligt. Op dat moment gaat mijn reïncarnatie ook niet pogen om een nieuw Vlaams (zee-)rijk te stichten.
Geschiedenis heeft een invloed op je identiteit, en op de identiteit van je gemeenschap. Maar het is geen argument om bepaalde grenzen voor de eeuwigheid vast te leggen.
Op dat van die reïncarnatie na, kan ik me volledig vinden in deze bemerking. Zoals ik al eerder zei, identificeer ik me doorgaans met een gemeenschap die je als 'Vlaams' kan aanduiden (naargelang de omstandigheden ook met andere gemeenschappen), maar ik weiger dat te verabsoluteren. Mijn 'Vlaamse' denkbeelden (mijn flamingantisme volgens sommige, maar zij dwalen) steunen dan ook op rationele overwegingen, eerder dan op gevoelsmatige... Voor mij geen volkslied, geen vendelzwaaierij, geen 'zelbeschikkingsrecht der volkeren', dat is spielerei, maar een nuchtere en ondogmatische aanpak. Er is geen 'filosofische noodzaak' dat België moet verdwijnen, netzomin als die er is voor een voortbestaan van het land, of dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden of net binnen de boezem van het Belgische Vaderland moet blijven.
Oud 24 september 2005, 11:08   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Als Vlaamsgezinde heb ik geen boodschap aan het proberen te verantwoorden van mijn stellingen door de geschiedenis erbij te halen. Ik beroep mij niet op niet op deze of gene periode om de huidige doelstellingen na te streven. Ieder volk, ieder land kent een ontwikkeling. Hedendaagse manieren van denken gaan projecteren op vroeger tijden is altijd fout. Wel kan men bepaalde elementen onderkennen die uiteindelijk wel een rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de geschiedenis. Men moet zich echter hoeden om een staatsnationalistische visie te ontwikkelen waarbij men de geschiedenis "achterstevoren" gaat schrijven. En dat doen de belgicisten heel vaak. In het kielzog van Pirenne natuurlijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:12   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hans I le Grands kennis van het Nederlands is weer ondermaats. "Bourgondiër" heeft in het Nederlands nog een andere betekenis dan een inwoner van het voormalig hertogdom Bourgondië. Blijkbaar weet de opperbubbel dat niet.

En zoals al eerder werd gezegd: er heeft nooit op het einde van de Middeleeuwen een "embroynaal België" bestaan. Er waren toen de Nederlanden die de Belgische grenzen ruim overschreden en waar de staatskundige toestand heel anders was alsook de toen aangevoelde identiteit bij de inwoners van de Nederlanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:15   #58
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als Vlaamsgezinde heb ik geen boodschap aan het proberen te verantwoorden van mijn stellingen door de geschiedenis erbij te halen. Ik beroep mij niet op niet op deze of gene periode om de huidige doelstellingen na te streven. Ieder volk, ieder land kent een ontwikkeling. Hedendaagse manieren van denken gaan projecteren op vroeger tijden is altijd fout. Wel kan men bepaalde elementen onderkennen die uiteindelijk wel een rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de geschiedenis. Men moet zich echter hoeden om een staatsnationalistische visie te ontwikkelen waarbij men de geschiedenis "achterstevoren" gaat schrijven. En dat doen de belgicisten heel vaak. In het kielzog van Pirenne natuurlijk.
Ik had niet de bedoeling om 'de' flaminganten een veeg uit de pan te geven, laat staan jou, maar stelde enkel vast dat er net als een Belgische nationale geschiedenis / mythe, er ook een Vlaamse pendant bestaat, die bijwijlen al even teleologisch is. En wanneer flaminganten België als een kunstmatige staat beschouwen, dan doen ze dat impliciet om de historiciteit ervan te ontkennen, op precies dezelfde manier als pakweg de BUB-adepten steeds terugkomen op het 'Middeleeuwse' Vlaanderen om het huidige Vlaanderen te ondermijnen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be