Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2003, 19:07   #41
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Geen speld tussen te krijgen, Dablacky!
Dat had je maar gedacht! Je neemt je wensen voor werkelijkheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Ik vind het verkeerd om ook de lokale tv in het West-Vlaams te doen omdat ze dan helemaal geen Nederlands meer te horen krijgen. Hoe gaan jullie ooit Nederlands leren als jullie opgevoed worden in het West-Vlaams, op straat West-Vlaams spreken, op de radio West-Vlaams horen, op tv West-Vlaamse programma's bekijken... Hopelijk dat de leerkrachten Nederlands kunnen, anders is alle hoop volledig verloren.

West-Vlaams is zeker een taal op zich. Maar je gaat toch niet West-Vlaams op een Vlaamse tv spreken? Dan spreek je Nederlands omdat je weet dat de grootste hoop van de kijken Nederlands verstaan, een geen West-Vlaams. Als die geïnterviewd werden door de lokale tv, begrijp ik dat ze West-Vlaams spreken. Je kan ten slotte de geïnterviewde niet verplichten een taal te spreken, je mag al blij zijn dat je ze mag interviewen, maar als je als geïnterviewde niet eens de moeite kunt opbrengen om Nederlands te spreken voor een station met 5 miljoen mensen die geen West-Vlaams kunnen, heb ik toch mijn bedenkingen met de taalkunde van die persoon, of hij moet een groot gebrek aan respect hebben voor zijn medelandgenoten.
Dat men op de VRT Nederlands praat, daar kan ik inkomen. Maar dan moet iedereen die geen Nederlands spreekt op de VRT ondertiteld worden. Als Robbe De Hert (ben niet zeker of dit zijn juiste naam is) niet wordt ondertitelt als die plats Antwerps spreekt (wat trouwens zijn goed recht is), dan zie ik niet in waarom West-Vlamingen moeten worden ondetiteld als ze West-Vlaams (of zelfs maar gewoon Nederlands met een West-Vlaams aksent) "brabbelen". Geen voorkeursbehandeling voor de Antwerpenaars!

Maar ik zie absoluut niet in waarom op een lokale streekzender geen streektaal mag worden gesproken. In Friesland en Luxemburg maakt men er geen probleem van om op lokale zenders programma's in het Fries en het Luxemburgs uit te zenden. En toch kunnen de Friezen Nederlands, en de Luxemburgers Duits en Frans. Blijkbaar horen ze toch nog genoeg Nederlands, Frans en of Duits om de plaatselijke standaardtaal te kunnen. Meer zelfs: ze kunnen beter het onderscheid maken tussen hun streektaal en de plaatselijke standaardtalen dan in streken waar alleen in de standaardtaal wordt uitgezonden. Daar heb je een verschrikkelijk tussentaaltje die mossel noch vis is.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2003, 19:12   #42
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kortom, binnen een taalgroep zijn er in strikte zin geen taalkundige motieven om het ene dialect tot een taal uit te roepen en het andere niet.
Dat is nu juist één van mijn argumenten: zelfs taalkundigen kunnen geen duidelijke objektieve scheidingslijn tussen een taal en een dialekt vaststellen. Bijgevolg verwerp ik de voorkeursbehandeling van standaardtalen tegenover streektalen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 29 juni 2003, 11:24   #43
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Vlaams-nationalisme vernietigt de streektalen, maar ijvert (zogezegd) voor gebarentaal (zie de dove van de NVA). België beschermt het Nederlands, Frans en Duits. Wie is er tolerant, wie is er consequent?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2003, 12:27   #44
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Vlaams-nationalisme vernietigt de streektalen, maar ijvert (zogezegd) voor gebarentaal (zie de dove van de NVA). België beschermt het Nederlands, Frans en Duits. Wie is er tolerant, wie is er consequent?
"Vlaams-nationalisme vernietigt de streektalen"?

"België beschermt het Nederlands, Frans en Duits. Wie is er tolerant, wie is er consequent?"???????

Wie heeft het altijd over individuele TWEEtaligheid? Een beetje last van hypocrisie, Hans?
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2003, 12:30   #45
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Ik vind het verkeerd om ook de lokale tv in het West-Vlaams te doen omdat ze dan helemaal geen Nederlands meer te horen krijgen. Hoe gaan jullie ooit Nederlands leren als jullie opgevoed worden in het West-Vlaams, op straat West-Vlaams spreken, op de radio West-Vlaams horen, op tv West-Vlaamse programma's bekijken... Hopelijk dat de leerkrachten Nederlands kunnen, anders is alle hoop volledig verloren.

West-Vlaams is zeker een taal op zich. Maar je gaat toch niet West-Vlaams op een Vlaamse tv spreken? Dan spreek je Nederlands omdat je weet dat de grootste hoop van de kijken Nederlands verstaan, een geen West-Vlaams. Als die geïnterviewd werden door de lokale tv, begrijp ik dat ze West-Vlaams spreken. Je kan ten slotte de geïnterviewde niet verplichten een taal te spreken, je mag al blij zijn dat je ze mag interviewen, maar als je als geïnterviewde niet eens de moeite kunt opbrengen om Nederlands te spreken voor een station met 5 miljoen mensen die geen West-Vlaams kunnen, heb ik toch mijn bedenkingen met de taalkunde van die persoon, of hij moet een groot gebrek aan respect hebben voor zijn medelandgenoten.
Dat men op de VRT Nederlands praat, daar kan ik inkomen. Maar dan moet iedereen die geen Nederlands spreekt op de VRT ondertiteld worden. Als Robbe De Hert (ben niet zeker of dit zijn juiste naam is) niet wordt ondertitelt als die plats Antwerps spreekt (wat trouwens zijn goed recht is), dan zie ik niet in waarom West-Vlamingen moeten worden ondetiteld als ze West-Vlaams (of zelfs maar gewoon Nederlands met een West-Vlaams aksent) "brabbelen". Geen voorkeursbehandeling voor de Antwerpenaars!
Hier geef ik je gelijk in. Voor mij moet De Hert ook ondertiteld worden. Net zoals een West-Vlaming, Oost-Vlaming of Brusselaar die geen Nederlands spreekt. Zelfs een Limburger moet (uiteraard) ondertitels worden als deze geen AN spreekt, omdat ik me heel goed kan voorstellen dat die Limburger voor u brabbeld, hoewel ik hem goed kan verstaan.

Citaat:
Maar ik zie absoluut niet in waarom op een lokale streekzender geen streektaal mag worden gesproken. In Friesland en Luxemburg maakt men er geen probleem van om op lokale zenders programma's in het Fries en het Luxemburgs uit te zenden. En toch kunnen de Friezen Nederlands, en de Luxemburgers Duits en Frans. Blijkbaar horen ze toch nog genoeg Nederlands, Frans en of Duits om de plaatselijke standaardtaal te kunnen. Meer zelfs: ze kunnen beter het onderscheid maken tussen hun streektaal en de plaatselijke standaardtalen dan in streken waar alleen in de standaardtaal wordt uitgezonden. Daar heb je een verschrikkelijk tussentaaltje die mossel noch vis is.
Zoals ik al een paar keer heb aangehaald, kan de grote meerderheid van de West-Vlamingen geen Nederlands. Dit wordt gewoon versterkt door die nergens Nederlands te laten horen of spreken. Van mij mag alles in West-Vlaanderen West-Vlaams zijn op voorwaarde dat die mensen Nederlands kunnen wanneer nodig. Dat is momenteel niet zo, enkel voor een kleine minderheid, daarom stel ik voor om dat niet te verergen en alles daar West-Vlaams te maken/houden. Net zoals ik dat trouwens zielig vind voor De Hert dat die man geen Nederlands kan, ook niet als hij op nationale tv komt.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2003, 17:26   #46
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al een paar keer heb aangehaald, kan de grote meerderheid van de West-Vlamingen geen Nederlands. Dit wordt gewoon versterkt door die nergens Nederlands te laten horen of spreken.
Nergens??? Ze kijken toch ook naar de VRT, VTM, VT4, JimTV, TMF, enz.? En ze liuisteren toch ook naar Studio Brussel en Radio Donna?

Citaat:
Van mij mag alles in West-Vlaanderen West-Vlaams zijn op voorwaarde dat die mensen Nederlands kunnen wanneer nodig.
Dat spreekt vanzelf.

Citaat:
Dat is momenteel niet zo, enkel voor een kleine minderheid, daarom stel ik voor om dat niet te verergen en alles daar West-Vlaams te maken/houden. Net zoals ik dat trouwens zielig vind voor De Hert dat die man geen Nederlands kan, ook niet als hij op nationale tv komt.
Aangezien ze enkel naar Nederlandstalige zenders kunnen luisteren en er geen Westvlaamstalige zenders zijn kun je de oorzaak in ieder geval niet daar zoeken. Misschien is het gewoon West-Vlaamse koppigheid? West-Vlamingen staan nogal erg op hun eigenheid. Als ik kijk naar Friesland en Luxemburg denk ik dat de kennis van het Nederlands er eerder op vooruit zou gaan met zenders in de lokale streektaal. Voor nationaal nieuws zullen ze immers nog altijd naar Nederlandstalige zenders moeten luisteren.

westhoek.jpg
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be