Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2003, 22:52   #41
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Als de Vlamingen eventjes als volk beschouwen (ik geloof het niet maar kom), dan is het alvast mission accomplished voor Vlaanderen zou ik zeggen...
Geenszins: we als Vlamingen nog steeds niet volledig beschikken over alle middelen die ons toekomen. De manier waarop de Walen voortdurend in de Antwerpse spoorontsluiting voortdurend stokken in de wielen steken, is tekenend. Er is dus nog veel werk aan de winkel: de volledige economische en politieke slagkracht bij Vlaanderen leggen.
Maar moet niet volledig onafhankelijk worden?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2003, 22:53   #42
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Nederland vormt met zijn conglomeraat aan Friezen, Zeeuwen, Brabanders en Limburgers, net als elke andere staat, helemaal geen eenheid.
Dit is straf!! Als jullie Nederland zelfs niet erkennen als "eenheid" dan vraag ik me af hoe je dat dan wèl doet met Belgie, waarvan iedereen ziet dat het met zijn verschillende talen en culturen eigenlijk helem�*�*�*�*l geen eenheid vormt!
Whahaha zo die maakt echt een lelijke klap op het beton van de digitale snelweg...

Maar het is geen nieuws dat het BUB siddert en beeft van Nederland. Stel je eens voor dat de 'Belgen/Vlamingen' zouden doorhebben dat ze met dat België niks te doen hebben ...

Tja zo'n Europa van regio's/provincies kan natuurlijk op meerdere manieren uitgelegd worden. Zo kan je stellen dat regio's als Vlaanderen en Tirol onafhankelijk moeten worden, maar je kan ook stellen dat landen als Duitsland en Oostenrijk of de Benelux moeten worden samengevoegd...
Het is dus een kwestie van perceptie...
Oud 7 juli 2003, 22:54   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hoeft niet, maar het mag. In het licht van de voorgeschiedenis alsook de huidige toestanden is Vlaamse onafhankelijkheid misschien de enige oplossing opdat Vlaanderen volledig over zijn rechten kan beschikken. Maar nogmaals, het hoeft niet. Als er andere staatsconstructies (bijvoorbeeld confederalisme) tot hetzelfde doel kunnen komen, dan lijkt me dat best. Persoonlijk heb ik daar wel twijfels over, vandaar dat ik onmiddellijk de radicale oplossing verkies.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2003, 22:55   #44
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat hoeft niet, maar het mag. In het licht van de voorgeschiedenis alsook de huidige toestanden is Vlaamse onafhankelijkheid misschien de enige oplossing opdat Vlaanderen volledig over zijn rechten kan beschikken. Maar nogmaals, het hoeft niet. Als er andere staatsconstructies (bijvoorbeeld confederalisme) tot hetzelfde doel kunnen komen, dan lijkt me dat best. Persoonlijk heb ik daar wel twijfels over, vandaar dat ik onmiddellijk de radicale oplossing verkies.
Na Zeno vervaagt ook uw haat tegen de Belgische Staat, en kiest u (schoorvoetend) voor confederalisme... het kan verkeren...
Oud 7 juli 2003, 23:02   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Na Zeno vervaagt ook uw haat tegen de Belgische Staat, en kiest u (schoorvoetend) voor confederalisme... het kan verkeren...
Leer eens lezen, beste vriend...
Oud 7 juli 2003, 23:07   #46
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leer eens lezen, beste vriend...
Inderdaad ja, ik zei ook schoorvoetend
Oud 7 juli 2003, 23:10   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad ja, ik zei ook schoorvoetend
Geenszins "schoorvoetend". Rekening houdend met de gegevenheid van de voorgeschiedenis en de huidige perikelen, verwerp ik confederalisme daar het waarschijnlijk met dezelfde ziekten behept zal zijn als het huidige federalisme. Daarom kies ik nog steeds voor de beste oplossing die onmiddellijk en met veel grotere zekerheid tot de verwachten resultaten zal leiden, nl. Vlaamse onafhankelijkheid.
Oud 8 juli 2003, 13:20   #48
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar denk je dat dit haalbaar is? Je zult die verschillen in grootte tussen volkeren altijd houden, maar ik denk niet dat er draagvlak is binnen de grote volkeren voor een opdeling in heel veel kleinere landen. Natuurlijk wel voor regionalisering binnen staatsverband, maar niet voor nationalisering buiten het staatsverband.
Inderdaad. Geen enkele Duitser die er ook maar aan denkt dat zijn land in brokken moet worden getrokken. Ondanks alle verschillen die er bestaan tussen de verschillende streken in Duitsland, vindt niemand dat er een einde moet worden gemaakt aan de Duitse staat. Zelfs in Beireren, toch een Land met een heel sterke plaatselijke identiteit, haalt de Beierse partij (voor grotere zelfstandigheid en zelfs onafhankelijkheid) nauwelijks stemmen.
Dat 'Verenigde Duitsland' bestaat nog zo lang niet hoor. Oostenrijk zit er ook al niet bij, evenmin als de Saar en de Elzas of Duitstalig Zwitserland en andere Sudetenlanden.

Het ontstaan van de nationale staten was een gedachte die vooral met Philippe Le Bel in Frankrijk een aanvang nam. Sindsdien ontstonden er verschillende expansionistische polen in Europa die elk een zo groot mogelijk stuk van de koek wilden hebben. Duitsland was zo een gebied dat als laatste 'verenigd' werd door het nationalisme. Het kwam dan ook te laat om de laatste koloniale brokjes in de rest van de wereld binnen te halen en van pure frustratie begon het daarom maar een Wereldoorlog om alzo nog te trachten stukken van die lekkere koek van de andere Europese mogendheden af te pakken.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 13:33   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Dat 'Verenigde Duitsland' bestaat nog zo lang niet hoor. Oostenrijk zit er ook al niet bij, evenmin als de Saar en de Elzas of Duitstalig Zwitserland en andere Sudetenlanden.
En? Dat ontkent de huidige werkelijkheid geenszins: het Duitse volk voelt een grote verbondenheid, ongeacht haar verscheidenheid.

Dat Sudetenland er niet bij is, heeft wel totaal andere oorzaken (er wonen trouwens op dit ogenblik nog nauwelijks Duitsers in Sudetenland, daar de Tsjechen na WO II manu militare de Duiters uit hun eeuwenoude Heimat hebben verdreven).
Oud 8 juli 2003, 13:56   #50
Darwin
Banneling

Standaard

Bij het horen van het woordje volk moet ik altijd denken aan "[size=6]Ein Volk. Ein Reich. Ein Führer.[/size]"
Oud 8 juli 2003, 14:06   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij het horen van het woordje volk moet ik altijd denken aan "[size=6]Ein Volk. Ein Reich. Ein Führer.[/size]"
Tja, dat moet dan maar. Alleen zijn er mensen die hieraan niet denken en bij de achterliggende ideologie niet geestdriftig worden. Mij lijkt het eerder een bijzonder goedkoop "argument"...
Oud 8 juli 2003, 14:12   #52
Darwin
Banneling

Standaard

Grote entiteiten zullen altijd kleine entiteiten domineren. Het grote 'Duitse Volk' zal altijd neerkijken op zijn kleine broetje, het 'Vlaamse Volkske'.

Geef mij maar een Europa dat is opgebouwd uit landjes die allemaal aan elkaar gewaagd zijn, zowel qua oppervlakte als qua inwonersaantal.
Oud 8 juli 2003, 14:16   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grote entiteiten zullen altijd kleine entiteiten domineren. Het grote 'Duitse Volk' zal altijd neerkijken op zijn kleine broetje, het 'Vlaamse Volkske'.

Geef mij maar een Europa dat is opgebouwd uit landjes die allemaal aan elkaar gewaagd zijn, zowel qua oppervlakte als qua inwonersaantal.
Maar dat is niet de werkelijkheid: er bestaan grote volkeren en er bestaan kleine. Men kan het de Zweden nu toch ook niet kwalijk nemen dat ze met meer zijn dan bijvoorbeeld de IJslanders.
Oud 8 juli 2003, 14:19   #54
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Wat dat concreet uittekenen van die Regio's betreft, denk ik dat een goed voorbeeld van de dimensies van zo'n Regio de verenigde provincie Limburg zou kunnen zijn. Over de andere Regio's tast ik zelf ook nog altijd wat in het duister. Moet Antwerpen best met Noord Brabant en Vlaams Brabant samengaan? Of kan dat nog kleiner? Moet Zeeland best bij Oost en West en Frans Vlaanderen? Of gaan die beter allen hun eigen weg? Of moet enkel Zeeuws Vlaanderen bij Vlaanderen? Waar liggen dus die ideale of optimale etnisch-geografische grenzen? Nog veeeel stof tot nadenken en discussie in ieder geval.
Zeeland, West-Vlaanderen, en Frans-Vlaanderen zijn streektaalkundig aan elkaar verwant.
West-, Oost-, Frans- en Zeeuws-Vlaanderen zijn geschiedkundig aan elkaar verwant.
En Zeeland, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, en Frans-Vlaanderen zijn ekonomisch sterk geïntegreerd in elkaar.
Allemaal redenen om een Zee-Vlaamse Benelux-provincie (eventueel met Gent of Terneuzen als hoofdstad) te overwegen die op zijn beurt een federatie is van streken, deze streken op hun beurt een federatie van gemeenten, deze gemeenten op hun beurt een federatie van deelgemeenten, en deze deelgemeenten op hun beurt een federatie van wijken en dorpen.
Als wat Doomy zegt in grote lijnen klopt zou het misschien geen slecht idee zijn om Vlaanderen in drie stukken op te splitsen, een Oostelijk (Limburg), een Westelijk (Vlaanderen) en een centraal gedeelte (Antwerpen/Brabant), die dan elk kunnen fuseren met gedeelten van de omringende staten.

Voor liefhebbers van hoofdsteden zouden dat dan kunnen worden, van West naar Oost, Gent, Antwerpen, Maastricht.
Oud 8 juli 2003, 14:22   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als wat Doomy zegt in grote lijnen klopt zou het misschien geen slecht idee zijn om Vlaanderen in drie stukken op te splitsen, een Oostelijk (Limburg), een Westelijk (Vlaanderen) en een centraal gedeelte (Antwerpen/Brabant), die dan elk kunnen fuseren met gedeelten van de omringende staten.
Ach, de achterliggende gedachte is toch zo doorzichtig: verdeel Vlaanderen.

Waarom zou bijvoorbeeld Oost- en West-Vlaanderen in eenzelfde "staat" moeten opgaan?
Oud 8 juli 2003, 15:56   #56
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ach, de achterliggende gedachte is toch zo doorzichtig: verdeel Vlaanderen.

Waarom zou bijvoorbeeld Oost- en West-Vlaanderen in eenzelfde "staat" moeten opgaan?
In vier of in vijf kan ook natuurlijk. Maar wat Oost-West Vlaanderen betreft ben ik geen kenner.

Misschien kunnen we het aan de Oost- en West-Vlamingen vragen of ze zich meer verbonden weten met elkaar of juist niet. En zoniet of de scheidslijnen tussen Oost- en West-Vlaanderen al dan niet een werkelijkheid weerspiegelen.

Zo heb ik er ook geen goed zicht op of het Westen van Vlaams Brabant nu meer verwant is met Antwerpen dan wel met Oost-Vlaanderen.

Ik moet dat misschien eens gaan vragen aan iemand die ik ken die op het drielandenpunt Antwerpen-Brabant-Oost-Vlaanderen woont.

Ikzelf ben Antwerpenaar, maar ik weet nog goed als we naar onze 'roots' langs vaders zijde naar de 'Vleunders' trokken tussen Gent en Oudenaarde, dat ik nogal oren trok toen ik als kind dat taaltje daar voor de eerste keer hoorde. Ik verstond er geen woord van.

Van één ding ben ik 100% zeker. Antwerpen en de gronden aan de overkant van de Schelde horen NIET bij elkander.

Oud 8 juli 2003, 17:48   #57
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van één ding ben ik 100% zeker. Antwerpen en de gronden aan de overkant van de Schelde horen NIET bij elkander.

Dan toch nog iets waar we het over eens zijn.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 19:19   #58
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Geenszins "schoorvoetend". Rekening houdend met de gegevenheid van de voorgeschiedenis en de huidige perikelen, verwerp ik confederalisme daar het waarschijnlijk met dezelfde ziekten behept zal zijn als het huidige federalisme. Daarom kies ik nog steeds voor de beste oplossing die onmiddellijk en met veel grotere zekerheid tot de verwachten resultaten zal leiden, nl. Vlaamse onafhankelijkheid.
De huidige generatie Vlaamsgezinden zijn halfslachtigen. Als ze slim zouden zijn, kozen ze voor een sterke éénheidsstaat waar de Nederlandstaligen-ik herhaal het tot in den treure toe- een numeriek overwicht bezitten zouden. Beter dan het huidige federalisme waarin een paar nepregio's elkaar constant blokkeren.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 19:22   #59
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De huidige generatie Vlaamsgezinden zijn halfslachtigen. Als ze slim zouden zijn, kozen ze voor een sterke éénheidsstaat waar de Nederlandstaligen-ik herhaal het tot in den treure toe- een numeriek overwicht bezitten zouden. Beter dan het huidige federalisme waarin een paar nepregio's elkaar constant blokkeren.
Dat doen ze toch ook?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 19:47   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zou dat niet het geval zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be