![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Maar het is geen nieuws dat het BUB siddert en beeft van Nederland. Stel je eens voor dat de 'Belgen/Vlamingen' zouden doorhebben dat ze met dat België niks te doen hebben ![]() Tja zo'n Europa van regio's/provincies kan natuurlijk op meerdere manieren uitgelegd worden. Zo kan je stellen dat regio's als Vlaanderen en Tirol onafhankelijk moeten worden, maar je kan ook stellen dat landen als Duitsland en Oostenrijk of de Benelux moeten worden samengevoegd... Het is dus een kwestie van perceptie...
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het ontstaan van de nationale staten was een gedachte die vooral met Philippe Le Bel in Frankrijk een aanvang nam. Sindsdien ontstonden er verschillende expansionistische polen in Europa die elk een zo groot mogelijk stuk van de koek wilden hebben. Duitsland was zo een gebied dat als laatste 'verenigd' werd door het nationalisme. Het kwam dan ook te laat om de laatste koloniale brokjes in de rest van de wereld binnen te halen en van pure frustratie begon het daarom maar een Wereldoorlog om alzo nog te trachten stukken van die lekkere koek van de andere Europese mogendheden af te pakken. ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Sudetenland er niet bij is, heeft wel totaal andere oorzaken (er wonen trouwens op dit ogenblik nog nauwelijks Duitsers in Sudetenland, daar de Tsjechen na WO II manu militare de Duiters uit hun eeuwenoude Heimat hebben verdreven). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Bij het horen van het woordje volk moet ik altijd denken aan "[size=6]Ein Volk. Ein Reich. Ein Führer.[/size]"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Grote entiteiten zullen altijd kleine entiteiten domineren. Het grote 'Duitse Volk' zal altijd neerkijken op zijn kleine broetje, het 'Vlaamse Volkske'.
Geef mij maar een Europa dat is opgebouwd uit landjes die allemaal aan elkaar gewaagd zijn, zowel qua oppervlakte als qua inwonersaantal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor liefhebbers van hoofdsteden zouden dat dan kunnen worden, van West naar Oost, Gent, Antwerpen, Maastricht. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou bijvoorbeeld Oost- en West-Vlaanderen in eenzelfde "staat" moeten opgaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien kunnen we het aan de Oost- en West-Vlamingen vragen of ze zich meer verbonden weten met elkaar of juist niet. En zoniet of de scheidslijnen tussen Oost- en West-Vlaanderen al dan niet een werkelijkheid weerspiegelen. Zo heb ik er ook geen goed zicht op of het Westen van Vlaams Brabant nu meer verwant is met Antwerpen dan wel met Oost-Vlaanderen. Ik moet dat misschien eens gaan vragen aan iemand die ik ken die op het drielandenpunt Antwerpen-Brabant-Oost-Vlaanderen woont. ![]() Ikzelf ben Antwerpenaar, maar ik weet nog goed als we naar onze 'roots' langs vaders zijde naar de 'Vleunders' trokken tussen Gent en Oudenaarde, dat ik nogal oren trok toen ik als kind dat taaltje daar voor de eerste keer hoorde. Ik verstond er geen woord van. ![]() Van één ding ben ik 100% zeker. Antwerpen en de gronden aan de overkant van de Schelde horen NIET bij elkander. ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |