Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2003, 18:37   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pellie
Ik ben is met een paar vrienden op reis geweest naar Wallonie.
En maar vol houden dat het een ander land was. het voelt ook anders aan. De uitgestrekte bossen de heuvels de smalle kronkeldende straten, ik vind het allemaal prachtig. Maar ik voel me er toch niet thuis ik voel me daar een echte toerist. Op het eind van de vakantie moesten men vrienden het beamen het voelt aan als een ander land.
Als je der even bij stil staat merk je het zo op.
Sorry, ik doe echt mijn best maar ik snap het gewoon niet. Als ik naar Arlon ga voel ik helemaal geen verschil hoor. Of beter gezegd; als ik naar Blankenberg ga, voelt het niet anders dan in Arlon.
Bwa, ik kom enkel in Wallonië als ik er op doorreis ben en raar maar waar, zogauw ik van Vlaamse naar Waalse bodem ga voel ik dat aan mijn auto. 8)
Oud 8 juli 2003, 20:03   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, ik doe echt mijn best maar ik snap het gewoon niet. Als ik naar Arlon ga voel ik helemaal geen verschil hoor. Of beter gezegd; als ik naar Blankenberg ga, voelt het niet anders dan in Arlon.
Neen, natuuuuuurlijk niet. Het is allemaal hetzelfde nietwaar?! De mensen spreken dezelfde taal, hebben dezelfde gewoontes, lezen dezelfde kranten, kijken naar dezelfde tv en beluisteren dezelfde radio's... Geen verschil, hoe komen die Vlaamsnationalisten erbij...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 20:22   #43
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pellie
Ik ben is met een paar vrienden op reis geweest naar Wallonie.
En maar vol houden dat het een ander land was. het voelt ook anders aan. De uitgestrekte bossen de heuvels de smalle kronkeldende straten, ik vind het allemaal prachtig. Maar ik voel me er toch niet thuis ik voel me daar een echte toerist. Op het eind van de vakantie moesten men vrienden het beamen het voelt aan als een ander land.
Als je der even bij stil staat merk je het zo op.
Bwa, ik kom enkel in Wallonië als ik er op doorreis ben en raar maar waar, zogauw ik van Vlaamse naar Waalse bodem ga voel ik dat aan mijn auto. 8)
Welke auto? Door de Walen kan je toch geen wagen kopen?
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 20:32   #44
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Als een buitenlander mij vraagt of ik Vlaming of Waals ben, zeg ik resoluut dat ik Belg ben en het verschil niet maak. Nederlands is mijn moedertaal, maar daar houdt het dan ook mee op. Dat begrijpen ze en stellen zich daarna geen vragen meer, maar beschouwen mij gewoon als een BELG.

Door welke datum gaan we 11 juli vervangen? De B.U.B. is niet tegen een feest voor de Nederlandstalige gemeenschap van België, maar dan wel op een fatsoenlijk dag en niet op de dag van de herdenking van een bloeddorstige en uit zijn context gerukte middeleeuwse veldslag.

Suggesties zijn welkom.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 20:51   #45
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Als een buitenlander mij vraagt of ik Vlaming of Waals ben, zeg ik resoluut dat ik Belg ben en het verschil niet maak. Nederlands is mijn moedertaal, maar daar houdt het dan ook mee op. Dat begrijpen ze en stellen zich daarna geen vragen meer, maar beschouwen mij gewoon als een BELG.
Als je zegt dat je uit Brussel komt, en ze kennen Brussel, dan begrijpen ze het waarschijnlijk wel. Brusselaars zijn nu eenmaal Belgischgezind, omdat ze vaak hun werk aan België te danken hebben.
Hetzelfde heb ik in Schotland meegemaakt, waar de medewerker van de VVV zei: "no no, we do like the English... as long as they come and visit us".
Citaat:
Door welke datum gaan we 11 juli vervangen? De B.U.B. is niet tegen een feest voor de Nederlandstalige gemeenschap van België, maar dan wel op een fatsoenlijk dag en niet op de dag van de herdenking van een bloeddorstige en uit zijn context gerukte middeleeuwse veldslag.
Wederom in Schotland herdenkt men de Battle of Bannockburn van 1314, slechts 12 jaar na de Guldensporenslag dus, waarbij het Schotse volks'leger' het Engelse leger van Koning Eduard versloeg en Schotland onafhankelijk werd. Niemand die daar moeilijk over doet, integendeel. De laatste twee decennia zetten de Schotten zich juist meer en meer af tegen de Engelsen. Ook in het officieuze volkslied van Schotland, the Flower of Scotland, en uiteraard in de razendpopulaire film Braveheart wordt verwezen naar de Slag bij Bannockburn.

Overigens is Bannockburn Day in Schotland ook nog geen nationale feestdag.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 20:56   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elf juli is uitstekend, maar wat bij mij mogen we er nog een pak Vlaamse feestdagen bij hebben: 4 januari bijvoorbeeld (onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen in 1790), 26 juli (Plakkaat van Verlating), 12 oktober (begin van de Boerenkrijg).
Oud 8 juli 2003, 20:57   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Overigens is Bannockburn Day in Schotland ook nog geen nationale feestdag.
Dat komt er ongetwijfeld wel: er is al een Schots Parlement...
Oud 8 juli 2003, 20:58   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... dan wel op een fatsoenlijk dag en niet op de dag van de herdenking van een bloeddorstige en uit zijn context gerukte middeleeuwse veldslag.
Wat is er dan zo "uit de context gerukt"?
Oud 8 juli 2003, 21:03   #49
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat komt er ongetwijfeld wel: er is al een Schots Parlement...
Even opmerken trouwens dat er weinig tegenstand tegen de instelling van een Schotse regering en een Schots parlement was, en men erg tevreden is tot nu toe (het bestaat pas 4 jaar). Ik heb ook niemand horen klagen dat de nieuwe bestuurslaag zoveel geld kost en dat het toch veel goedkoper was geweest om het bij het unitaire Groot-Brittannië te houden...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 21:57   #50
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Vlaendren onafhankelijk na B.U.B. ? We kunnen het alleen maar uittesten om het te weten !
Oud 8 juli 2003, 23:25   #51
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaendren onafhankelijk na B.U.B. ? We kunnen het alleen maar uittesten om het te weten !
Inderdaad ja...Maar de geschiedenis leert dat als één bevolkingsgroep meer macht krijgt over de andere er automatisch seperatistische neigingen ontstaan.

BUB verklaart hier telkens dat als zij het voor het zeggen hebben de Vlamingen veel meer inspraak krijgen in het bestuur...Zullen de Walen dat jullie in dank afnemen denk je
Oud 8 juli 2003, 23:28   #52
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Als wij aan de macht zijn, dan zijn er gewoon geen Vlamingen en Walen meer ! Maar daarvoor moet je ons programma lezen én begrijpen.
Oud 8 juli 2003, 23:33   #53
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als wij aan de macht zijn, dan zijn er gewoon geen Vlamingen en Walen meer ! Maar daarvoor moet je ons programma lezen én begrijpen.
Hier gaan we weer:

JIJ BENT EEN BELG...

Mais non, j'ai une Wallon...En ik ben een Vlaming...

WAT VUILE TYFYSHONDEN, JULLIE ZIJN BELGEN EN DAAR IS NIKS TEGEN IN TE BRENGEN...

Et cetera...

Vraag me af of er nog Belgen zijn als Europa één wordt en BUB nog steeds besaat

JIJ BENT EEN EUROPEAN!!!

Ja hallo ik was eerst geen Vlaming meer en nu ben ik ook geen Belg meer dus?

INDERDAAD JA EN ALS JE HET NIET BEVALT DROPPEN WE JE IN CONGO...

Oud 8 juli 2003, 23:53   #54
Slimmy Slam Slimbo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Ohh dus je gelooft dat door simpelweg de staatsstructuur te veranderen de gedachten van mensen evengoed veranderen...Hoe democratisch
Ik wil niet moeilijk doen, maar dat is toch hetgeen waar separatisten in geloven: kleed België uit en de rest komt vanzelf. De mensen hebben nooit kunnen stemmen over (soms nutteloze) splitsingen, waardoor de separatistische gedachte automatisch opkomt.

Of is er een andere reden waarom het volk niet geconsulteerd wordt via een bindend referendum, zoals in andere landen het geval is voor veel kleinere ingrepen?
Oud 8 juli 2003, 23:55   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slimmy Slam Slimbo
Of is er een andere reden waarom het volk niet geconsulteerd wordt via een bindend referendum, zoals in andere landen het geval is voor veel kleinere ingrepen?
Ja, de politieke klasse in België wil niet weten van echte inspraak. En dat geldt niet alleen over communautaire zaken, maar ook al de rest.
Oud 8 juli 2003, 23:59   #56
Slimmy Slam Slimbo
Vreemdeling

Standaard

Best mogelijk, maar waarom wordt België opgesplitst achter de rug van het volk? Schrik dat we te veel akkoord zullen gaan misschien?
Oud 9 juli 2003, 00:01   #57
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Ohh dus je gelooft dat door simpelweg de staatsstructuur te veranderen de gedachten van mensen evengoed veranderen...Hoe democratisch
Ik wil niet moeilijk doen, maar dat is toch hetgeen waar separatisten in geloven: kleed België uit en de rest komt vanzelf. De mensen hebben nooit kunnen stemmen over (soms nutteloze) splitsingen, waardoor de separatistische gedachte automatisch opkomt.

Maar daar heb je toch ook gelijk in!!! Vlaanderen zal ook niet onafhankelijk worden als de mensen het zelf niet zouden willen. Dat zal ik ook nooit ontkennen...
Oud 9 juli 2003, 00:05   #58
Slimmy Slam Slimbo
Vreemdeling

Standaard

Staatshervormingen zijn een zaak van politici, staatshervormingen leiden blijkbaar meer en meer tot het zinledig worden van België => België verdwijnt en de mensen hebben er niets mogen over zeggen.
Oud 9 juli 2003, 00:09   #59
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Staatshervormingen zijn een zaak van politici, staatshervormingen leiden blijkbaar meer en meer tot het zinledig worden van België => België verdwijnt en de mensen hebben er niets mogen over zeggen.
Staatshervorming zijn inderdaad een zaak van de politici die nog steeds on onze landen door het volk worden gekozen...

Bovendien zou een staatshervorming die totaal tegen de wens van de bevolking ingaat (bijvoorbeeld een Unie van België en Franktij) leiden tot massale protesten denk je niet
Oud 9 juli 2003, 08:52   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet vergeten dat België ook ontstond zonder dat het volk er enige inspraak in had.

Ook niet vergeten dat het de politici zijn die staatshervormingen doorvoeren zoals zij dat willen.
Zoals ze ook nieuwe kieswetten doorvoeren waar zij alleen wat aan hebben.

Wil je werkelijk dat het volk iets te zeggen krijgt dat moet je eens een kijkje gaan nemen bij: 'Het verdiepen van de democratie'.
Maar dan niet komen klagen dat hetzelfde volk waarvan je NU zegt dat het nergens in betrokken wordt -en om duizend en één andere, valse redenen- niet in staat mag worden geacht om mee te beslissen via het BROV, hé?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be