Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2003, 20:22   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Alleen jammer dat dat nog steeds te duur is.
De Vlaamse overheid geeft een subsidie en ook uw intercommunale is bij wet verplicht een bijkomend bedrag te geven.

Alleen is er nog dit probleem: foto-voltaïsche cellen hebben maar een beperkt rendement. Warmtepompen mogen dan wel duurder zijn bij aanschaf, ze renderen veel beter, zeker op lange termijn (een warmtepomp zorgt voor én verwarming én warm water én koeling). De warmtepomp werkt trouwens op elektriciteit (nachttarief).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 20:23   #42
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan C.
Uiteraard is windenergie niet DE oplossing van ons energieprobleem. Want een probleem is er zeer zeker. De opwarming van de aarde is onlosmakend verbonden met de uitstoot van fossiele brandstoffen! Maar ook het kernafval wordt steeds meer een probleem!

Windernergie is eerder een kleinschalig alternatief. Ik heb me alvast aangemeld bij eco-power om klant te worden en een aandeel te kopen. [img]www.ecopower.be[/img] Indien deze coöperative aan duizend gezinnen electriciteit levert dan is dat alvast milieuvriendelijk. Het uitstapscenario inzake kernenergie is eerst en vooral bedoeld om de industrie aan te zetten om te zoeken naar alternatieven. Ik geloof persoonlijk niet dat het zo een vaart gaat lopen dat men op de afgesproken datum de stekker zal uittrekken in Doel. Maar het resultaat zal wel zijn dat we tegen dan al heel wat meer eco energie in gebruik zullen hebben als vandaag de dag.
Is er niet afgesproken om de kernenergie af te bouwen? Wind -en zonneenergie zijn volgens mij nog niet rendabel genoeg. Wat dan? Aankoop in Frankrijk waar voor 95% met kernenergie geproduceerd wordt?
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 20:25   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
En denk je nu echt dat Ecopouwer of WattPlus de oplossing is? Volgens mij produceren ze maar gedeeltelijk hernieuwbare energie. Voor de rest is het op de klassieke manier (via aankoop bij producenten)
Ecopower produceert haar elektriciteit weldegelijk uitsluitend uit hernieuwbare energiebronnen. Daarom heeft Ecopower zich verbonden slechts een beperkt aantal klanten op te nemen.

WattPlus biedt slechts de mogelijkheid aan groene stroom aan te kopen (die voornamelijk uit Nederland komt), maar men kan ook voor de "grijze elektriciteit" kiezen.
Oud 8 juli 2003, 20:26   #44
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Met de vrijmaking van de markt hier in België kunnen we zelf kiezen of we iets duurdere groene energie willen of iets goedkopere energie. Dus leve de vrije markt, weg met het staatsmonopolie.
En denk je nu echt dat Ecopouwer of WattPlus de oplossing is? Volgens mij produceren ze maar gedeeltelijk hernieuwbare energie. Voor de rest is het op de klassieke manier (via aankoop bij producenten)
Hun verkoop is in alle geval een indicator van hoeveel Belgen er wakkerliggen van alternatieve energie en daar ook meerwaarde in zien.
Oud 8 juli 2003, 20:29   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Hun verkoop is in alle geval een indicator van hoeveel Belgen er wakkerliggen van alternatieve energie en daar ook meerwaarde in zien.
Ecopower heeft van in het begin duidelijk gesteld dat het maar een beperkte capaciteit heeft en dus niet meer klanten kan aannemen in verhouding tot de leveringscapaciteit. Op dit ogenblik levert Ecopower alleen aan haar investeerders (enkele jaren geleden schreef Ecopower immers waardepapieren uit).

Voor groene elektriciteit kan men niet alleen bij WattPlus terecht, ook Luminus biedt dit aan (en die elektriciteit komt ook uit Nederland).
Oud 8 juli 2003, 20:32   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Jan, die subsidies gelden alleen voor woningen waar het mag, dus niet illegaal gebouwde, of zoals in ons geval zonevreemde woningen.
Oud 8 juli 2003, 20:40   #47
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Ecopower heeft van in het begin duidelijk gesteld dat het maar een beperkte capaciteit heeft en dus niet meer klanten kan aannemen in verhouding tot de leveringscapaciteit. Op dit ogenblik levert Ecopower alleen aan haar investeerders (enkele jaren geleden schreef Ecopower immers waardepapieren uit).

Voor groene elektriciteit kan men niet alleen bij WattPlus terecht, ook Luminus biedt dit aan (en die elektriciteit komt ook uit Nederland).
Iedere producent is verplicht om een aantal % hernieuwbare energie te produceren (binnen België). M.a.w. iedere producent zou in principe een stuk groene energie afleveren.
Oud 8 juli 2003, 20:43   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedere producent is verplicht om een aantal % hernieuwbare energie te produceren (binnen België). M.a.w. iedere producent zou in principe een stuk groene energie afleveren.
Bij mijn weten heeft Electrabel geen pakket groene elektriciteit.
Oud 8 juli 2003, 20:43   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Jan, die subsidies gelden alleen voor woningen waar het mag, dus niet illegaal gebouwde, of zoals in ons geval zonevreemde woningen.
Tja. Zonevreemd is zonevreemd. Er moet toch iets gebeuren met die jaren wildgroei in onze stedebouw.
Oud 8 juli 2003, 20:45   #50
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hebben ze in de Ardennen geen kleine waterkrachtcentrale? En ik geloof dat in samenwerking met nog een firma Jan De Nul (Seanergy) (bedankt schaduwgemeenteraadslid) er verschillende projecten uitgewerkt worden.
Oud 8 juli 2003, 20:57   #51
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hebben ze in de Ardennen geen kleine waterkrachtcentrale? En ik geloof dat in samenwerking met nog een firma ( waarvan de naam mij ontsnapt) er verschillende projecten uitgewerkt worden.
En Doel, is dat niet groen misschien?
Oud 8 juli 2003, 22:56   #52
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hebben ze in de Ardennen geen kleine waterkrachtcentrale? En ik geloof dat in samenwerking met nog een firma ( waarvan de naam mij ontsnapt) er verschillende projecten uitgewerkt worden.
Gij kunt toch serieus sarcastisch uit de hoek komen. Ik vraag me soms af ge het meent en echt zo onwetend kunt zijn.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 23:08   #53
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

ik ben pro windmolens, maar dan van de goeie soort , zie naar:
www.windmolen.be
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 23:09   #54
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gij kunt toch serieus sarcastisch uit de hoek komen. Ik vraag me soms af ge het meent en echt zo onwetend kunt zijn.
Ik deed het om een beetje te stoken bij de groenen. Kernenergie is echter wel een mooie propere vorm van energie als je het mij vraagt. Groen of niet groen.
Oud 8 juli 2003, 23:15   #55
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik deed het om een beetje te stoken bij de groenen. Kernenergie is echter wel een mooie propere vorm van energie als je het mij vraagt. Groen of niet groen.
Nooit gedacht aan het afval, zeker...
Oud 8 juli 2003, 23:20   #56
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit gedacht aan het afval, zeker...
Agalev heeft mij op een idee gebracht toen ze voorstelden om stroom in het buitenland te kopen. Ik dacht daar dan ineens: That's it, we kunnen ons kernafval gewoon in Zimbabwe gaan storten!

Serieus nu: Afval is uiteraard een probleem. Het is echter een probleem dat kan opgelost worden. We hebben een aantal putten die meerdere kilometers diep zijn in Limburg die daarvoor mits aanpassing kunnen gebruikt worden.
Oud 9 juli 2003, 00:17   #57
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Vele landen houden zich al decennia bezig met onderzoek naar ondergrondse opslag. Het idee erachter is dat met het begraven van het afval op honderden meters diepte het op die manier voor eeuwig geïsoleerd zou zijn van het milieu. Het mag dan wel diep weggestopt zijn, maar garanties dat zo’n opslag nooit zou gaan lekken zijn er niet. En kunnen ook niet gegeven worden, want de afvalcontainers zouden eigenlijk voor duizenden jaren onaangetast moeten blijven. En als het dan gaat lekken is het te laat. Grondwater raakt besmet en zo komt de radioactiviteit weer langzaam naar boven.
Oud 9 juli 2003, 00:21   #58
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Daarom dat ze kernafval willen opslaan tussen lagen Boomse Klei.
Oud 9 juli 2003, 00:29   #59
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

En u denkt dat het daar voor de komende 250 000 jaar veilig ligt. Want zo lang blijft (hoogwaardig) kernafval actief.
Oud 9 juli 2003, 00:59   #60
schaduwgemeenteraadslid
Burgemeester

Standaard

Vanaf 2010 wil ons land 6% van zijn elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen halen. Windturbines die elektriciteit opwekken op basis van windkracht kunnen ertoe bijdragen dat doel te bereiken. Hoe rapper we deze 6% bereiken, hoe rapper we minder afhankelijk zullen zijn van ingevoerde grondstoffen. Bovendien werken er in Denemarken 30.000 mensen in de windsector. De uitbouw van windmolenparken ontwikkeld door een hoog technologische maar arbeidsintensieve industrie, kan ook in België bijkomende werkgelegenheid creëren. Daarnaast heeft elektriciteitsproductie door middel van windmolens heel wat ecologische voordelen: windmolens produceren geen afvalstoffen en stoten geen vervuilende broeikasgassen uit.

Een windmolenpark bouwen in zee mag natuurlijk niet zomaar. Vooraleer een bedrijf met de bouwwerkzaamheden van start kan gaan, moet het bedrijf twee procedures, die onafhankelijk zijn van elkaar, doorlopen. Een procedure is de aanvraag van een domeinconcessie. Die aanvraag wordt bij de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) ingediend. De CREG onderzoekt de aanvraag en doet een voorstel tot goed- of afkeuring aan de staatssecretaris voor Energie (Olivier Deleuze). De staatssecretaris kent op basis van het voorstel al dan niet een domeinconcessie toe. De andere procedure die een bedrijf moet doorlopen is de aanvraag van een milieuvergunning. Om een milieuvergunning te krijgen, moet een bedrijf een milieu-effectenrapport (MER) indienen bij het Beheerseenheid Mathematisch Model van de Noordzee (BMM). Op basis van dat rapport doet het BMM een voorstel aan de minister van Leefmilieu (Jef Tavernier). Hij is bevoegd om op basis van dat voorstel al dan niet een milieuvergunning uit te reiken. Een bedrijf moet zowel een domeinconcessie als een milieuvergunning op zak hebben, vooraleer het met de bouwwerkzaamheden mag beginnen.

In augustus 2002 kreeg het consortium Electrabel-Jan De Nul (Seanergy) groen licht voor de bouw van wat het eerste windmolenpark in Belgische wateren wordt. Ten noorden van de Vlakte van De Raan, op ongeveer 14 km van de kust, vlakbij de Nederlandse grens, zal een windturbinepark gebouwd worden. Gespreid over twee werkjaren zullen daar 50 windmolens van telkens 2MW worden gebouwd. Dit park met een vermogen van 100 MW zal genoeg energie kunnen opwekken om 85 000 gezinnen van elektriciteit te voorzien. Helaas heeft een arrest van de Raad van State op 28 maart 2003 roet in het eten gestrooid. De Raad besliste dat de regering een fout gemaakt heeft bij de voorbereiding van het koninklijk besluit dat de vergunningsprocedure vastlegt. Dit arrest vertraagt de bouw van windmolenparken in onze Belgische kustwateren. De federale minister van Milieu, Jef Tavernier, beklemtoont dat er in ieder geval geen sprake is van afstel.
733-0084610-56 met als vermelding "lidmaatschap 2004"
Op verzoek van velen kan u vanaf heden ook steunend lid worden voor 100 € jaarlijks.
Contacteer ons, [email protected] ,en wij zullen u graag verder helpen.
schaduwgemeenteraadslid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be