Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Kan de invoering van verhandelbaar individueel rijkrediet het fileprobleem oplossen ?
Ja, dat zie ik zitten ! 4 36,36%
Nee, Descartes Jongen, zwijg ! 4 36,36%
Ja, maar, ik weet iets beter ! 3 27,27%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2006, 13:47   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tegensuggestie?
Jawel, al zo lang als ik leef hoor ik dat ze werk moeten maken van betere fietspaden bv. Wel dat ze er eens aan beginnen. En dan bedoel ik niet eens effe 100 meter en dan weer gedaan.
Bouw wat bruggen en tunnels waar ze ganse dagen aanschuiven. Stel de parkeerplaatsen van vroeger weer open en haal het stupide lussenplan uit de steden. Je moet potdorie soms 6 km rondrijden om achter de hoek te geraken en vermist je garantie geen parkeerplaats vind, rij je 6 km rond!

Brengt niet op natuurlijk dus zal het wel niet goed zijn.

Politiekers hebben de mentaliteit van een supermarkt manager, alles moet opbrengen. Nochtans is hun taak niet te zorgen voor opbrengsten maar voor het openbaar welzijn te zorgen. Zonder extra kosten aan te rekenen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 13:49   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Gent bv, wie in het centrum moet zijn mag naast het voetgangersgebied gaan rijden. alle wegen gaan naar rechts! Handig hoor...vooral als je links moet zijn!
(enfin het scheelt toch niet veel)
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 15:03   #43
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

[SIZE=2]Mensen die met de wagen willen rijden, zullen dat extra rijkrediet wel betalen. De mensen die het niet kunnen betalen zullen de dupe zijn van dit systeem. Want met het openbaar vervoer geraak je lang niet overal.

Dus misschien zullen de files wat minder lang worden, het zullen volgens mij enkel de rijkeren zijn die ervan kunnen profiteren.[/SIZE]
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 16:43   #44

Karma's schermafbeelding

Standaard

De files zijn er vooral net voor, tijdens en na de schooluren, ttz pakweg van acht tot tien 's morgens en van vier tot zes 's avonds (een half uurtje min of meer). Dit zou toch te bedenken moeten geven nietwaar en daar zouden er creatieve oplossingen moeten komen. Kan bijvoorbeeld kindjelief niet worden afgezet op die parking buiten de stad waar schoolbussen permanent ophalen in plaats van aan de schoolpoort?

Is de waarschuwing dat er een accident is gebeurt op de autosnelweg wel voldoende effectief, maw hoe komt het bijvoorbeeld dat men een autosnelweg nietsvermoedend oprijdt om vijfhonderd meter verder in de rij te moeten gaan aanschuiven, daar waar men dit gemakkellijk zou hebben kunnen vermeden hebben mocht er een waarschuwing zijn geplaatst vòòrdat men opreed.

Waarom maakt men geen studie van het synchroniseren van de verkeerslichten, je weet wel die rode bolletjes die je keer op keer terug tegenkomt als je wat meer haast hebt.

Het lussenplan is ook zoiets, al het verkeer wordt herleid naar enkele straten in plaats van een spreidingsplan te hanteren. Het is dan ook niet te verwonderen dat die straten, tijdens de piekuren permanent overbelast zijn.

Laatst gewijzigd door Karma : 15 januari 2006 om 16:44.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 17:45   #45
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

met de trein zou je er al zijn
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 17:58   #46
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tegensuggestie?
Jawel, al zo lang als ik leef hoor ik dat ze werk moeten maken van betere fietspaden bv. Wel dat ze er eens aan beginnen. En dan bedoel ik niet eens effe 100 meter en dan weer gedaan.
Bouw wat bruggen en tunnels waar ze ganse dagen aanschuiven. Stel de parkeerplaatsen van vroeger weer open en haal het stupide lussenplan uit de steden. Je moet potdorie soms 6 km rondrijden om achter de hoek te geraken en vermist je garantie geen parkeerplaats vind, rij je 6 km rond!

Brengt niet op natuurlijk dus zal het wel niet goed zijn.

Politiekers hebben de mentaliteit van een supermarkt manager, alles moet opbrengen. Nochtans is hun taak niet te zorgen voor opbrengsten maar voor het openbaar welzijn te zorgen. Zonder extra kosten aan te rekenen.
a. Kom naar Limburg wonen, daar heeft men tenminste de ruimtelijke planning met verstand uitgevoerd. Hier liggen OVERAL fietspaden !

b. Het is dus zoals ik al dacht : je hebt géén overwogen tegensuggestie.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 18:00   #47
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
[SIZE=2]Mensen die met de wagen willen rijden, zullen dat extra rijkrediet wel betalen. De mensen die het niet kunnen betalen zullen de dupe zijn van dit systeem. Want met het openbaar vervoer geraak je lang niet overal.

Dus misschien zullen de files wat minder lang worden, het zullen volgens mij enkel de rijkeren zijn die ervan kunnen profiteren.[/SIZE]
Je vergeet dat de 'minder rijken' inkomsten verwerven uit de zak van die 'rijken'. Je vergat het kind in het badwater !
Oud 15 januari 2006, 19:02   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
a. Kom naar Limburg wonen, daar heeft men tenminste de ruimtelijke planning met verstand uitgevoerd. Hier liggen OVERAL fietspaden !

b. Het is dus zoals ik al dacht : je hebt géén overwogen tegensuggestie.
Dat is waar, de laatste keer dat ik in limburg was had ik de indruk dat "iedereen zijn auto" aan het verkopen was.
En bospaden dat daar zijn. Dat hebben wij ook niet meer natuurlijk.
Oud 15 januari 2006, 20:06   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Groot licht vandenberghe is er gerust in dat dergelijke systemen er niet gaan komen.
Ik zeg daarentegen: dit of een ander vergelijkbaar systeem zal er komen. Het is niet de vraag of het er komt, het is alleen de vraag hoe snel het er zal komen.
Groot licht Van den Berghe is er inderdaad zeker van dat een dergelijk ingewikkeld systeem er heus niet komt. In Duitsland bijvoorbeeld is er op een bepaald moment sprake geweest om het hele systeem gewoon op te doeken.

Wees gerust, het komt er niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2006, 00:02   #50
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Groot licht Van den Berghe is er inderdaad zeker van dat een dergelijk ingewikkeld systeem er heus niet komt. In Duitsland bijvoorbeeld is er op een bepaald moment sprake geweest om het hele systeem gewoon op te doeken.

Wees gerust, het komt er niet.
Wees gerust, Groot Licht Vandenberghe heeft ook geen oplossing.

En uit verveling kraakt hij dus al de rest af. Dat vraagt zelfs géén hersencel
Oud 16 januari 2006, 08:32   #51
1 steen
Vreemdeling

1 steen's schermafbeelding

Standaard

benzine duurder
grote wagen=veel benzine
veel rijden=veel benzine
wagen eens laten staan=geen benzine
't zal rap gedaan zijn zomaar de wagen te nemen voor een niemandal of uit verveling naar een of ander winkelcentrum te rijden.
4 tot 6 uren per week is er nu meer tijd dan 10 jaar geleden om met de auto nutteloos rond te tuffen.
1 steen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 04:18   #52
TomT
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Je vrijheid eindigt waar het verkeersinfarct begint...
Neen, files zijn een gevolg van de vrijheid.

Citaat:
Al veel in de file gestaan, TomT?
Tuurlijk, de meest irritante files zijn diegene die veroorzaakt zijn door ongevallen en diegene die veroorzaakt worden door traagrijdende werktuigen op de weg zoals tractoren en graafmachines.

Citaat:
Enneuh... er zijn ook alternatieven voor de overbezette autowegen. Alleen wil iedereen op hetzelfde moment natuurlijk de autosnelweg op.
De ringwegen rond steden zijn de boosdoener. De meeste files ontstaan dan ook rond de ring van Brussel en van Antwerpen. Bestuurders die van Antwerpen naar Charleroi (of omgekeerd), van Oostende naar Luik (of omgekeerd, of een combinatie van deze) willen rijden worden bijna letterlijk allemaal samengemixed op de ring rond Brussel. Dus omdat de wegenarchitecten destijds zo stom zijn geweest om ringwegen aan te leggen moeten de bestuurders boeten door rijkrediet te betalen? Ringwegen veroorzaken niet alleen files maar ze belemmeren ook de uitbrijding van stedelijk gebied, de stad zit als het ware ingesloten in de ring. In de VS zie je dat niet.

Citaat:
Google eens naar het "chicken game"; een stukje speltheorie dat je precies zal uitleggen hoe dergelijke impasses tot stand komen. Het oplossen van de files is juist een manier om de vrijheid waar je het over hebt weer mogelijk te maken.
Levert tal van leuke spelletjes op, maar niets over files ofzo.

Citaat:
Slecht gekozen voorbeeld. Of toch niet helemaal: door de kost van het pendelen iets dichter bij de realiteit te brengen, zullen werkgevers inderdaad eerder geneigd zijn om hun werkuren wat realistischer te bepalen. Bekijk het ook eens op langere termijn: naarmate de problematiek verschuift, kan ook de tarifering "meeschuiven". De werkgevers halen er uiteindelijk geen profijt uit om collectief te "kronkelen". Ik zie alleen maar voordelen.
Uiteindelijk schuift alles terug op dezelfde plaats zoals we het gewend zijn, alleen zijn het nu alleen maar rijkere mensen die op de weg staan.

Citaat:
Om die files te vermijden ga je dan wel het electronische alternatief kiezen: de voorafbetaalde kaart. Haha. Is in Frankrijk al jaren in gebruik.
Hopenlijk doeken ze dat systeem daar snel op.

Citaat:
Wegentaks bedoelde ik inderdaad... Ik zie niet in wat jij daar zo grappig aan vindt. Want het is die taks die we betalen om op de weg te mogen komen en is dus direct gerelateerd aan het rekeningrijden. Het één compenseert puur technisch het andere. Nog even over nadenken, zou ik suggereren...
Omdat je met rijkrediet meer geld zal kwijt zijn dan met de huidige taksering die trouwens ook wat minder mag.

Ik vraag me overigens af wat een jurist te koeken heeft over het oplossen van files? Is een jurist een verkeersdeskundige of ingenieur? Verkeersdeskundigen kunnen i.s.m. ingenieurs het fileprobleem aanpakken door aanpassingen aan de infrastructuur, niet de mensen met een kassa in hun hoofd. Technologieën zijn de oplossing (of gulden middenweg beter gezegd) om zowel het oplossen van files te verbeteren en tegelijk het vrije verkeer te behouden.
TomT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 04:20   #53
TomT
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Volgens mij zit het grote voordeel in de extra motivatie die men geeft aan de mensen die hun wagen aan de kant willen laten staan om toch het openbaar vervoer te gebruiken.

Het is dus een soort rekeningrijden maar wel een waarbij ook een positieve individuele motivatie gegeven wordt.

Noem het dus voro mijn part "Rekeningrijden+"

Groet
DJ
Dat is helemaal geen voordeel, je neemt mensen een vrijheid af. Mensen willen niet zoals een achterlijk oud vrouwtje of zoals een groen mietje op de bus staan te wachten. Mensen willen zich verplaatsen in hun eigenste ijzeren doos en zo zelf alle vrijheid in handen en (vooral) voeten nemen. Daar is helemaal niks mis mee. Technisch is het nog altijd mogelijk en de overheden doen er goed aan om deze wens van de burgers in te willigen in plaats van altijd maar dat openbaar vervoer proberen op te dringen.
Oud 17 januari 2006, 06:30   #54
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
Dat is helemaal geen voordeel, je neemt mensen een vrijheid af. Mensen willen niet zoals een achterlijk oud vrouwtje of zoals een groen mietje op de bus staan te wachten. Mensen willen zich verplaatsen in hun eigenste ijzeren doos en zo zelf alle vrijheid in handen en (vooral) voeten nemen. Daar is helemaal niks mis mee. Technisch is het nog altijd mogelijk en de overheden doen er goed aan om deze wens van de burgers in te willigen in plaats van altijd maar dat openbaar vervoer proberen op te dringen.
Als ik jou dus begrijp is er geen stront aan de knikker. Blijven file-rijden, jongens !

Nu is het nog een olievlek rond Brussel en Antwerpen.

Straks slibt heel België dicht.
Oud 17 januari 2006, 17:18   #55
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
de mensen moeten niet altij aan hun eigen denken
Oud 17 januari 2006, 19:10   #56
TomT
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
de mensen moeten niet altij aan hun eigen denken
Wat heeft dat er mee te maken? Ze kiezen gewoon de meest comfortabele manier om zich te verplaatsen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be