Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2003, 02:16   #41
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

U moet mij toch eens zeggen hoe u dit antagonisme uitlegt:
-niet voor een monocultuur zijn
-niet aanvaarden dat twee culturen in één staat samenleven
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 02:18   #42
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is geen zuivere vertaling; merkwaardig dat een eeuwen gebezigde spreuk plaats ruimde voor een FRANSTALIGE spreuk in 1815.

Dat is niet zo vreemd, Frans was immers de enige officiële taal.
In 1815? In NL?

Citaat:
Met de gelijkstelling van het Nederlands aan het Frans kreeg ook het `Eendracht maakt macht' zijn plaats onder de Belgische leeuw.

Die onzuivere vertaling (zie je wel dat de BUB dat ging proberen?) werd wel gebruikt in de volksmond sinds 1550.
Het blijft een onzuivere vertaling.
Oud 13 juli 2003, 02:22   #43
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Omdat die 2 deelstaten blijkbaar alles compleet anders willen.

Dat probleem heb je niet in andere staten met meerdere culturen zoals Zwitserland en India. Kijk, je generaliseert, veronderstelt zaken die niet waar zijn, maar neemt ze wel voor waar aan, je scheldt je verrot als je een discussie aan het verliezen bent, bent intolerant tov andersdenkenen (typisch BUB),...

Ik bedoel, een beetje intellectuele hygiene mag ook wel. En laat ons nu VERDORIE eens bij het onderwerp blijven, of een nieuwe topic openen. Zal je dat lukken?
Oud 13 juli 2003, 02:25   #44
Bruno*
Banneling

Standaard

Maar u ontwijkt mijn vraag over uw persoonlijke opinie. Dat de deelstaten alles (?) anders willen (volgens mij is de visie van Verhofstadt op verkeersregels even verschillend van die van Stevaert als die van Di Rupo) vloeit voort uit de creatie van deelstaten (en Brussel is er ook één).
Oud 13 juli 2003, 02:27   #45
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het is geen zuivere vertaling; merkwaardig dat een eeuwen gebezigde spreuk plaats ruimde voor een FRANSTALIGE spreuk in 1815.

In 1815? In NL?
Ah 1815... Je hebt het over Je Maintiendrai... Dat was wel 1813, maar nietemin mijn excuses. Zo merkwaardig was dat niet, dat was immers de huisspreuk van Oranje-Nassau, rond wie nu de staat werd gebouwd. Het VKN was geen republiek meer met Oranje-Nassau als dienaar, maar als koning.

Citaat:
Dat doet er niet toe, ze werd tijdens de hele duur van de Republiek der Verenigde Provinciën gebruikt, in het Nederlands bij de gewone man "Eendracht maakt macht".
Oud 13 juli 2003, 02:28   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Die Brabantse omwentelingsvlag zag er zo uit:

A propos...

De link met de vlag van de Oostenrijkse Nederlanden is wel duidelijk dacht ik zo...

De "Brabantse" Omwentelingsvlag is eigenlijk een combinatievlag die de belangrijkste kleur van de drie "staten" bevat die in het verzet tegen de Oostenrijkse keizer het actiefst betrokken waren, nl. Vlaanderen, Brabant en Limburg (niet het huidige Limburg, maar het hertogdom). In hun schild en banier droegen die respectievelijk een zwarte, gele en rode leeuw. En het zijn die kleuren die in een horizontale vlag werden ingepast, ongetwijfeld naar het voorbeeld van de eerder gangbare vlag. In tegenstelling tot wat vaak gehoord wordt, gaat het hier niet om de Brabantse kleuren (die zijn immers alleen zwart en geel; rood is slechts een versierkleur en komt niet in aanmerking om als eigenlijke kleur van ene vlag vermeld te worden).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 02:36   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hem niet over samen leven maar samen besturen, dat weet u maar al te best. De manier waarop u zich hardnekkig blijft vastklampen aan uw vooroordelen en intellectueel oneerlijke manier van discussie voeren maakt u alleszins niet verdraagzamer dan de neo-racisten waarvoor u ons verslijt. Ik daag u bij deze uit: produceer bewijsmateriaal dat uw oordeel over ons staaft. En dan heb ik het niet over het stigmatiseren van de groep a.d.h.v. uitspraken van enkelingen. Bewijs dat bvb. Tantist of ikzelf effectief neo-racist zijn.

Ik wacht trouwens nog steeds op de bewijzen van Tacitus. D�*t of een publieke verontschuldiging.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 09:01   #48
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De "Brabantse" Omwentelingsvlag is eigenlijk een combinatievlag die de belangrijkste kleur van de drie "staten" bevat die in het verzet tegen de Oostenrijkse keizer het actiefst betrokken waren, nl. Vlaanderen, Brabant en Limburg (niet het huidige Limburg, maar het hertogdom). In hun schild en banier droegen die respectievelijk een zwarte, gele en rode leeuw. En het zijn die kleuren die in een horizontale vlag werden ingepast, ongetwijfeld naar het voorbeeld van de eerder gangbare vlag. In tegenstelling tot wat vaak gehoord wordt, gaat het hier niet om de Brabantse kleuren (die zijn immers alleen zwart en geel; rood is slechts een versierkleur en komt niet in aanmerking om als eigenlijke kleur van ene vlag vermeld te worden).
Interessant, weet je hier meer lectuur over op het internet? Want ik interesseer mij nogal in die soort zaken (op zeer amateuristische schaal uiteraard)
Oud 13 juli 2003, 10:20   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant, weet je hier meer lectuur over op het internet? Want ik interesseer mij nogal in die soort zaken (op zeer amateuristische schaal uiteraard)
Jammer genoeg niet. Een jaar of zo geleden ontdekte ik in de faculteitsbibliotheek geschiedenis van de KUL een oud boek waarin de verschillende wapens van de Belgische provincies en steden werden beschreven, uitgelegd en geschiedkundig toegelicht. Daarin stond o.m. een uitweiding over de zogezegde "Brabantse" kleuren. Ik zou de referentie moeten opzoeken.
Oud 13 juli 2003, 10:24   #50
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Jammer genoeg niet. Een jaar of zo geleden ontdekte ik in de faculteitsbibliotheek geschiedenis van de KUL een oud boek waarin de verschillende wapens van de Belgische provincies en steden werden beschreven, uitgelegd en geschiedkundig toegelicht. Daarin stond o.m. een uitweiding over de zogezegde "Brabantse" kleuren. Ik zou de referentie moeten opzoeken.
Soit, op heraldische stekken kan je veel interessants vinden... Toch bedankt...
Oud 13 juli 2003, 12:42   #51
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
De lijspreuk van België is "Eendracht maakt macht"

Wie daar aan twijfelt:

Een mooie spreuk!!!

Nu al beginnen de belgicisten in al hun domheid te joelen van pret, maar dat zal niet lang meer duren. Dit is immers pure plagiaat.

"Eendracht maakt macht" was immers de spreuk van de Republiek van de Verenigde Provinciën.

Dit werd vaak ook gebezigd in zijn Latijnse vorm "Concordia res parvae crescunt", zoals op vele oude geldstukken en wapens. Misschien zal de BUB (wie anders neemt het nog voor België op?) zeggen dat Latijn niet hetzelfde is als Frans (want op de Nederlandse spreuk was het -u had het nooit verwacht- nog wel even wachten). Uiteraard... "Pro aris et focis" is immers iets totaal verschillend dan "Voor outer en heerd"

Een totaal kunstmatig land moet zijn kenmerken gaan stelen van anderen. De taal, staatsinrichting en mentaliteit kwam van Frankrijk. De koning van Duitsland/Engeland. De vlag werd ter plekke geïmproviseerd op die van Frankrijk, met de Brabantse kleuren. En blijkbaar is ook de wapenspreuk al gestolen.

Et alors?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 13:32   #52
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

In 1815? In NL?
Ah 1815... Je hebt het over Je Maintiendrai... Dat was wel 1813, maar nietemin mijn excuses. Zo merkwaardig was dat niet, dat was immers de huisspreuk van Oranje-Nassau, rond wie nu de staat werd gebouwd. Het VKN was geen republiek meer met Oranje-Nassau als dienaar, maar als koning.

Citaat:
Dat doet er niet toe, ze werd tijdens de hele duur van de Republiek der Verenigde Provinciën gebruikt, in het Nederlands bij de gewone man "Eendracht maakt macht".
Toch is het verbazend dat Nederland dan niet "ik zet door", "ik zal volhouden", "ik hou stand"...ofzo als wapenspreuk nam.
Oud 13 juli 2003, 14:20   #53
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Het gaat hem niet over samen leven maar samen besturen, dat weet u maar al te best.
Ah, ik heb het begrepen.

Tantist en u hebben geen problemen met onze anderstalige landgenoten, zolang ze maar niet willen besturen. Mogen ze nog op uw tram, of moeten er aparte rijtuigen voorzien worden? Doet me wat denken aan een vervallen politiek systeem in Zuid-Afrika, Apartheid genaamd...
Oud 13 juli 2003, 16:54   #54
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik heb gelezen dat de Belgische vlag bestaat uit zwart voor Brabant, geel voor Vlaanderen en rood voor Henegouwen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 16:56   #55
Dimitri

Standaard

Citaat:
Toch is het verbazend dat Nederland dan niet "ik zet door", "ik zal volhouden", "ik hou stand"...ofzo als wapenspreuk nam.
Hoezo?

(even in de Tacitus-modus )
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 16:35   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik heb gelezen dat de Belgische vlag bestaat uit zwart voor Brabant, geel voor Vlaanderen en rood voor Henegouwen.
En dat is fout. Henegouwen speelde nauwelijks een rol in de Brabantse Omwenteling. Mooi en pikant feit is trouwens dat Van der Noot, een van de leider van de Brabantse Omwenteling, op een bepaald ogenblik troepen heeft moeten sturen naar de Franstalige gebieden om die tot grotere aanhankelijkheid aan de nieuwe staat aan te zetten. De Franstalige gouwen waren blijkbaar niet zo geestdriftig om een staat te vormen met Brabant, Vlaanderen en Limburg.
Oud 14 juli 2003, 16:40   #57
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Wat proberen jullie eigenlijk te bewijzen?
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 17:12   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ketsje
Wat proberen jullie eigenlijk te bewijzen?
Misschien moet u deze berichtenreeks eens doornemen. Misschien snapt u dan waarover het hier gaat.
Oud 15 juli 2003, 15:29   #59
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nello
Citaat:
Citaat:
Het gaat hem niet over samen leven maar samen besturen, dat weet u maar al te best.
Ah, ik heb het begrepen.

Tantist en u hebben geen problemen met onze anderstalige landgenoten, zolang ze maar niet willen besturen. Mogen ze nog op uw tram, of moeten er aparte rijtuigen voorzien worden? Doet me wat denken aan een vervallen politiek systeem in Zuid-Afrika, Apartheid genaamd...
U heeft het dus duidelijk niet begrepen. Maar u doet wel uw best om heel de zaak te verdraaien en mij dingen in de mond te leggen.

Ik heb nooit gezegd dat Vlamingen en Walen niet samen MOGEN besturen. Ik beweer dat ze niet samen KUNNEN besturen. En dan bedoel ik dat in termen van onderlinge samenwerking, compromissen, dwarsliggerij, ...

Hopelijk heeft u het nu eindelijk door. Typerend trouwens voor het anti-flamingantisch discours: verwijs snel naar een slecht regime of politiek systeem (Hitler, Apartheid, ...) en daarmee is de kous af. De gemakkelijkheidsoplossing noem ik dat.
Oud 15 juli 2003, 15:33   #60
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het gaat hem niet over samen leven maar samen besturen, dat weet u maar al te best. De manier waarop u zich hardnekkig blijft vastklampen aan uw vooroordelen en intellectueel oneerlijke manier van discussie voeren maakt u alleszins niet verdraagzamer dan de neo-racisten waarvoor u ons verslijt. Ik daag u bij deze uit: produceer bewijsmateriaal dat uw oordeel over ons staaft. En dan heb ik het niet over het stigmatiseren van de groep a.d.h.v. uitspraken van enkelingen. Bewijs dat bvb. Tantist of ikzelf effectief neo-racist zijn.
Ik wacht trouwens nog steeds op de bewijzen van Tacitus. D�*t of een publieke verontschuldiging.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be