Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2006, 17:10   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dus u vindt dat er geen oplossing hoeft te komen. Apart, want mag ik u er op attenderen dat op deze manier ook de mensensmokkel niet goed kan worden aangepakt, aangezien de slachtoffers/illegalen zo nooit zelf aangifte zullen doen van dit soort praktijken.
Ik zie niet in waarom een illegaal klacht zou neerleggen tegen zijn mensensmokkelaar.
Uiteindelijk heeft die gedaan waarvoor hij hem betaald heeft, hen naar hier brengen.
Mogelijks zal de illegaal zijn mensensmokkelaar zelfs sneller aanklagen als wraak wanneer hij uitgewezen wordt. Dan voelt hij zich wellicht door de mensensmokkelaar bedrogen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 17:12   #42

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Zeg, had ik niet ergens gelezen dat in de wetgeving ter bestrijding van de mensenhandel een soort bescherming is ingebouwd ten voordele van de slachtoffers van mensenhandelaars die aangifte gaan doen? Of droom ik dat maar en is e.e.a. alweer een "voluntaristisch" product van paars (-groen)?
Mocht die wet bestaan, dan is dat tenminste al iets. Is er hier een rechter of een advocaat in de zaal?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 17:13   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kundalini Bekijk bericht
en waarom komt die posting nu vijf keren in stukjes ipv in één keer?
Omdat ge stottert ?
Oud 24 januari 2006, 17:14   #44
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ik veronderstel dat ze hier met "het slachtoffer" bedoelen "degene die overvallen is" (en dus uiteraard van die overval het slachtoffer is).
Je hoort me niet zeggen dat die persoon niet in overtreding is volgens onze Belgische wetgeving, maar de problematiek opent wel wegen voor de criminaliteit. Zie eventjes alle postings hierboven beste.
Die postings hierboven mijn beste, geven echter geen van allen antwoord op die hamvraag. Ja, die persoon is slachtoffer geworden van een misdrijf, ja de daders moeten daarvoor berecht worden, maar dat neemt niet weg dat het slachtoffer zelf ook een misdrijf beging/begaat. Het is niet meer dan logisch dat ook zij daar berecht voor wordt. Of niet? Per slot van rekening plaats een slachtofferstatus je niet boven de wet nietwaar? Als je daar wel mee begint, is de deur immers rap open gezet naar misbruik. Dan volstaat het bij wijze van spreken, om als illegale je even te laten misbruiken, om zo toch hier te kunnen blijven...
Tuurlijk, voor dat slachtoffer is er dan het dilemma of ze gaat melden of niet, maar had zij zich in de eerste plaats aan de wet gehouden, dan had ze nu niet in deze situatie gezeten, en dan had ze nu niet voor dat dilemma gestaan...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 17:16   #45
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Grappig, King. Dus binnenkort laat elke illegaal zich op commando een beetje ineen timmeren omdat je dan meteen mag blijven hier ?
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 17:20   #46
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom een illegaal klacht zou neerleggen tegen zijn mensensmokkelaar.
Uiteindelijk heeft die gedaan waarvoor hij hem betaald heeft, hen naar hier brengen.
Mogelijks zal de illegaal zijn mensensmokkelaar zelfs sneller aanklagen als wraak wanneer hij uitgewezen wordt. Dan voelt hij zich wellicht door de mensensmokkelaar bedrogen.
Vaak chanteerd de smokkelaar de gesmokkelde, aangezien deze laatste nooit aangifte zal doen. Ü moet dan ednken aan dingen als "gedwongen" prostitutie en dergelijk
Oud 24 januari 2006, 17:20   #47

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Grappig, King. Dus binnenkort laat elke illegaal zich op commando een beetje ineen timmeren omdat je dan meteen mag blijven hier ?
is dit nu een reactie op king of op sfax (of op iemand anders)?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 17:21   #48
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
illegalen hebben er alle redenen bij om misbruiken niet aan te geven vermits het prijskaartje wel eens heel hoog zou kunnen zijn.
Op die manier speelt men wel in de kaarten van de criminaliteit.
Tja dat is in alle landen zo hé. Wie ergens illegaal vertoeft stelt zich bloot aan hetzelfde probleem. Wie niet onder jouw dak leeft kan ook geen gebruik maken van jouw badkamer zonder jouw toestemming en als iemand je dan komt zeggen dat dat slecht is voor de hygiëne, ga je dan jouw deur open doen?

Er zijn maar 2 oplossingen :

1) Open grenzen ! Iedereen mag binnen ! Geen sloten meer op de deuren ! Ik mag bij iedereen binnen als ik dat wil ! Hoezo ik overdrijf? Als je de grenzen voledig openzet dan moet je toch al die sloten weghalen van onze deuren dat is toch de logische conclusie?

2) Sommige mensen mogen hier niet binnen zonder toelating. En dat houdt nu eenmaal in dat er gevolgen zijn als je die toelating niet hebt. Als er geen gevolgen plakken aan het feit dat je hier illegaal verblijft dan zou je beter de grenzen volledig openzetten zo sparen wij ons een hoop ellende en administratieve rompslomp.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 17:40   #49
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vaak chanteerd de smokkelaar de gesmokkelde, aangezien deze laatste nooit aangifte zal doen. Ü moet dan ednken aan dingen als "gedwongen" prostitutie en dergelijk
Ook waar .
Oud 24 januari 2006, 17:50   #50
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Illegaal verblijf is vaak de enige manier om een verblijfsvisum te verkrijgen, immers vanuit het land van herkomst, zeker als het een "probleemland" is, kan dit vaak niet worden aangevraagd. Iedereen zou eigenlijk het recht moeten hebben om verblijf aan te vragen. De vraag dekt natuurlijk inderdaad het antwoord niet.
In ieder geval kan het niet zijn dat, omdat iemand illegaal is, hij of zij gerust kan worden aangerand, verkracht, verminkt of vermoord. Denk ook eens aan de misbruiken van de orgaanhandel.
En da's nu net het probleem in dit artikel veronderstel ik. Immers, illegalen hebben er alle redenen bij om misbruiken niet aan te geven vermits het prijskaartje wel eens heel hoog zou kunnen zijn.
Op die manier speelt men wel in de kaarten van de criminaliteit.
Maar dat is het hem juist: éérst werden de daders gepakt en in de nor gesmeten, dán werd dat illegale wezen naar dat gesloten centrum gebracht, hetgeen een teken is dat deze misdaad n�*et onbestraft is gebleven. Met andere woorden: de misdadigers zijn gepakt, en de tweede - al dan niet - misdaad wordt nu aangepakt.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 19:22   #51
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Tja, uiteindelijk kiest de illegaal zelf voor zijn situatie door hier te blijven. Dan moet hij er de mogelijke consequenties ook maar van volgen. Terugkeren naar het thuisland en het probleem is voor hem opgelost.

U bekijkt hier alleen het standpunt van het gastland, van ons, niet de verdere context van 'de illegaal', die er volgens mij dan weer wel toedoet.

Ten eerste is het vaak zo dat illegalen niet hier zijn omdat ze hier willen zijn, maar wel omdat ze door omstandigheden zo goed als verplicht werden hun land van herkomst te verlaten. Hierbij moeten ze al hun materiële bezittingen achterlaten, lopen ze vaak trauma's op, en hebben ze in het achterhoofd de gedachte dat het land waar ze naartoe trekken hun misschien zal weigeren, zodat ze zijn aangewezen op een leven in de illegaliteit.

Cru gezegd resten deze mensen twee opties:
- Hier ondergedoken blijven leven ondanks een uitzettingsbevel, waardoor ze geen rechten meer hebben.
- Teruggaan naar het thuisland, waar ehm ... hoe moet ik het zeggen ... hun niet bepaald een rooskleurige toekomst te wachten staat (een minder rooskleurige toekomst als een leven in de illegaliteit (!) ...)

Het probleem is dus zwaarder beladen dan het in de media vaak wordt voorgesteld.
Oud 24 januari 2006, 19:24   #52
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Dat komt ervan als je kiest voor de illegaliteit
Het gaat 'm niet echt om een keuze op grond van (objectieve) informatie, indien het dan al om een keuze zou gaan. Dat maakt net dat het probleem veel meer is dan alleen 'we kunnen je niet toelaten anders gaat onze econoime eraan, dag'

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 24 januari 2006 om 19:24.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 20:34   #53
Kundalini
Burger

Kundalini's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Omdat ge stottert ?
Ah, zo geraken ze hier dus aan twaalfduizend postings.
Kundalini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:24   #54
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
is dit nu een reactie op king of op sfax (of op iemand anders)?
Op allemaal eigenlijk... ik reageer gewoon op avatars omdat ik nooit heb leren lezen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 08:47   #55
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Indien illegalen hun verhaal bij de politie niet meer kwijt kunnen (wat rechtstreeks het gevolg hiervan is) worden het wel heel gemakkelijke prooien nietwaar?
Menselijk gezien kan ik daar inkomen. Mij komt het echter toch vreemd over dat een illegaal aanklopt bij de politie, vroeger liepen ze weg van de politie. Als je ergens illegaal verblijft zegt toch genoeg over je rechtspositie, anders is het wanneer je politiek asiel aanvraagt.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 09:05   #56
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Grappig om die rechtsen hier te zien het inlevingsvermogen achterwege te houden tegeover die illegalen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 11:09   #57
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus u vindt dat er geen oplossing hoeft te komen. Apart, want mag ik u er op attenderen dat op deze manier ook de mensensmokkel niet goed kan worden aangepakt, aangezien de slachtoffers/illegalen zo nooit zelf aangifte zullen doen van dit soort praktijken.
De oplossing heb ik hier boven al uit de doeken gedaan. Wat de mensenhandel betreft gaat het niet steeds om onwillige slachtoffers zoals men hier wil laten uitschijnen! En er bestaan officiële en niet-officiële instanties die de mensenhandel bestrijden. Of zij dit efficïent doen is een andere zaak.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 11:19   #58
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Die postings hierboven mijn beste, geven echter geen van allen antwoord op die hamvraag. Ja, die persoon is slachtoffer geworden van een misdrijf, ja de daders moeten daarvoor berecht worden, maar dat neemt niet weg dat het slachtoffer zelf ook een misdrijf beging/begaat. Het is niet meer dan logisch dat ook zij daar berecht voor wordt. Of niet? Per slot van rekening plaats een slachtofferstatus je niet boven de wet nietwaar? Als je daar wel mee begint, is de deur immers rap open gezet naar misbruik. Dan volstaat het bij wijze van spreken, om als illegale je even te laten misbruiken, om zo toch hier te kunnen blijven...
Tuurlijk, voor dat slachtoffer is er dan het dilemma of ze gaat melden of niet, maar had zij zich in de eerste plaats aan de wet gehouden, dan had ze nu niet in deze situatie gezeten, en dan had ze nu niet voor dat dilemma gestaan...
Inderdaad. Ik zal eens een voorbeeld geven van de logische gevolgen van de denkwijze van sommigen hier.
Een dief breekt in bij u thuis. Wanneer hij echter in de keuken komt wordt hij aangevallen door uw pitbull en krijgt enkele lelijke beten in zijn kuiten. Hij klopt uw hond de kop in en steelt daarna uw kluis leeg.
Als we de denkwijze volgen van bv beggar dan mag de politie als de inbreker klacht gaat indienen voor slagen en verwondingen tegen de eigenaar van de hond (jij dus) niet opgepakt en vervolgt worden omwille van de dood van uw hond en diefstal.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 12:22   #59
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
U bekijkt hier alleen het standpunt van het gastland, van ons, niet de verdere context van 'de illegaal', die er volgens mij dan weer wel toedoet.

Ten eerste is het vaak zo dat illegalen niet hier zijn omdat ze hier willen zijn, maar wel omdat ze door omstandigheden zo goed als verplicht werden hun land van herkomst te verlaten. Hierbij moeten ze al hun materiële bezittingen achterlaten, lopen ze vaak trauma's op, en hebben ze in het achterhoofd de gedachte dat het land waar ze naartoe trekken hun misschien zal weigeren, zodat ze zijn aangewezen op een leven in de illegaliteit.

Cru gezegd resten deze mensen twee opties:
- Hier ondergedoken blijven leven ondanks een uitzettingsbevel, waardoor ze geen rechten meer hebben.
- Teruggaan naar het thuisland, waar ehm ... hoe moet ik het zeggen ... hun niet bepaald een rooskleurige toekomst te wachten staat (een minder rooskleurige toekomst als een leven in de illegaliteit (!) ...)

Het probleem is dus zwaarder beladen dan het in de media vaak wordt voorgesteld.
99 % van de illegalen zijn geen politieke vluchtelingen maar mensen die op de vleespotten van het westen afkomen.

Een directe oplossing is er niet. Als je volledig vrije toegang tot het westen laat, stort de economie in, in het westerse deel (doordat de SZ onbetaalbaar wordt) en in de landen van waar ze komen door de vlucht van de geschoolde mensen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 12:36   #60
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Geertje is medogenloos.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be