![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Staatssecretaris
|
![]() En ik voel mijn meer verwant met Nederland dan met België. Wat logisch is want België is een artificiele staat, De Unie van Utrecht en de Unie van Atrecht waren beter op die manier opgedeeld in plaats van de frontlijn van de tachtigjarige oorlog te gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Och kom, ge verwacht toch geen intelligente reply van die andersvalide denker?
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 26 januari 2006 om 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik ben niet suicidaal, dus: neen.
![]() |
#45 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Heeft u de studie eigenlijk al gelezen? Of nog maar de reportage gehoord op de radio? Of slaat u, zoals gewoonlijk, in het wilde weg? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ter informatie: elke staat is artificieel.
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, in de betekenis van "door de mens gemaakt". Wat hier echter wordt gezegd, is dat een staat als "artificieel" (en bijgevolg niet-gewenst) kan worden beschouwd wanneer de wilseenheid of een uitgesproken gezamelijke identiteit onder haar bewoners ontbreekt. Bij België is het ontbreken van een uitgesproken identiteit wel heel duidelijk. De "homo belgicus" bestaat eigenlijk niet: er zijn Vlamingen, Walen en daartussen zweven een aantal Brusselaars (vaak indertijd verfranse Vlamingen of Franstaligen met een belgicistische overtuiging). Over de Duitstaligen heb ik het dan nog niet, rekening houdend met hun nogal wisselend verleden en pijnlijke identitaire omturning na WO II.
Het verschil met Nederland, Denemarken, Duitsland of Zwitserland is op dat vlak heel duidelijk: in al deze landen vindt men een heel krachtige gezamelijke identiteit en bevestiging van de eigenheid die men deelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat grote staten vooral artificieel zijn omdat mensen weliswaar groepsdieren zijn, maar wel het best functioneren in kleine kuddes. Geen kuddes van 10 miljoen leden of meer. De 'stam' van vroeger, de kleine gemeenschap, is weggevallen.
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() Oud nieuws idd. maar frappant is wel het feit dat Vlamingen (sommige
![]() Maar als al dat typisch-belgische (karameel) donker-haar meestal niet van "gallisch" oorsprong is..... betekent het dus wel dat de fameuze Spaanse-furie toch wel furieuser was dan men over het algemeen denkt geweest te zijn (denkt = zowel in NL als in B) Laatst gewijzigd door Tempest : 26 januari 2006 om 14:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten gaat dit niet over een of andere "bevestiging die men nodig heeft". Het is een onderzoek. Zou men een onderzoek in Duitsland doen, dan stelt men ongetwijfeld vast dat veel Duitsers in het oosten eerder verwant zijn met de Slavische volkeren dan met de Germanen. Ooit was het oosten van het huidige Duitsland immers grotendeels met Slaven bevolkt. Door de Drang nach Osten vestigden veel Duitsers zich in die gebieden, maar bleven een minderheid uitmaken. Omdat de Duitse cultuur als superieur werd ervaren door de Slaven, zette zich een culturele verduitsing in gang. Op die culturele verduitsing volgde uiteindelijk de volledige assimilatie met de rest van de Duitsers. Slechts enkele plukjes Slaven hielden stand: de Wenden (Sorben) en Kasjoeben (nu Pools gebied en onderhevig aan verpoolsing). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is daar niets "typisch-belgisch" aan. Dergelijk menggebied van typologische eigenheden vindt men ook in het noorden van Frankrijk, in het Duitse Rijnland, in de grensstreek van Duitsland-Frankrijk-Luxemburg-Wallonië en bijvoorbeeld ook in het overgangsgebied tussen Oostenrijk en Hongarije.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Gouverneur
|
![]() Ja Jan, je hebt gelijk natuurlijk. Niemand is puur. Zelfs de Noren/zweden/finnen zijn niet echt "puur"/"germaans" maar gemixt met de noordelijkste "santa-volk" (de Lappen)
Wat mij meer opviel op da radio-talk was dat bij de "albions" aan de overkant, het meest dominante, niet de angel-saksisch maar kelt/gallisch "bloed" is. Ik dacht vroeger dat "een groot deel" van de "originelen" in Engeland verjaagd werden naar de rand gebieden op het eiland en naar het huidige Bretagne (Fr). Maar puur genetisch-gezien viel het dus nog wel mee (die Bretonse volksverhuizing uit Britain) Maar nou ja, eigenlijk is dat ook niet echt verassend, gezien de relatief nog-steeds overvloedige red-heads en ginger-heads op het hele eilend... Laatst gewijzigd door Tempest : 26 januari 2006 om 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar ik gelezen heb, behoren slechts de IJslanders en Basken tot de meest "pure" volkeren (voor zover dit woord natuurlijk toegepast kan worden op volkeren). Hun aardrijkskundige afzondering speelt daar ongetwijfeld een rol in.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben opgegroeid met heel veel zeeuwen in m'n omgeving. Ik had zeeuwse vriendjes en vriendinnetjes en ging bij hun zeeuwse mammies en pappies op bezoek. Sommigen daarvan voelen zich Nederlander, maar velen daarvan voelen zich meer verwant met de Vlamingen. De meesten voelen zich gewoon 'zeeuw'. Als die zeggen 'stomme hollanders' (wat ik nogal vaak hoor daar ![]() Dus jouw verhaaltje pakt nie bij mij. Groetjes, iemand uit de grensstreek vlaanderen - zeeuws-vlaanderen.
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() rofl.
van den berghe toch een beetje aan 't dementeren geslaan, de voorbije 20 jaar.
![]() |
#59 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Tempest : 26 januari 2006 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Burger