Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2006, 22:06   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In plaats van zich te integreren in de Brusselse Frans-Vlaams-Arabisch en wat weet ik nog allemaal mengelmoes (waar ook de echte Brusselse Vlamingen deel van uitmaken, en zo zijn er nog heel veel, de meeste zijn tweetalig zoals burgemeester Tielemans) isoleren ze zich en vormen hun eigen groepjes, hebben hun eigen café's, en ga zo maar door, en weigeren Frans te spreken, wat toch de algemene omgangstaal is in Brussel vermits 90% het spreekt. Veelal zijn het Mechelaars/Brabanders/Antwerpenaars, terwijl West-Vlamingen, Limburgers die van veel verder komen en migranten bvb. uit Gent of Antwerpen zich wel gemakkelijk integreren in Brussel. (wat niet hetzlfde is als franstalig worden, wel tweetalig).
Er bestaat niet zoiets als een tweetalige samenleving. Hetgeen nog het beste in de buurt komt, zijn twee samenlevingen, op één gebied die goed met elkaar overeen komen. Maar dat kan niet als de taalwetten niet gerespecteerd worden en als mensen als Olivier Maingain of Philippe Moureaux blijven zweren bij een Franstalig imperialisme.

Maar zoals instromaniac zegt, is het idd wel zeer vreemd dat iemand die zichzelf als communist ziet, nu de voorvechter wordt van de franskiljone bourgeoisie en de eurocraten.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 22:11   #42
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Wat is me dat voor baarlijke nonsens?
Gij wilt de Belgicisten zeker het odium van collaborateur bezorgen?
Ikzelf bén Belgicist maar spreek geen woord Mofrikaans.
Ik lees het ook niet wegens hun belachelijke gewoonte om voor elk substantief een hoofdletter te gebruiken.
Welke normale lezer kan daaruit op den duur wijs geraken?
Ich.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 22:13   #43
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht

Wanneer gaat u nu eindelijk eens toegeven dat u fouten maakt en vol vooroordelen zit ?
Ich?
26 jaar in Wallonie wonen helpt je aardig op weg als het om (voor)oordelen gaat. De fouten schrijf JIJ mij toe.

Laatst gewijzigd door Foreigner : 12 februari 2006 om 22:17.
Oud 12 februari 2006, 22:13   #44
MagereHein
Banneling

MagereHein's schermafbeelding

Standaard

Wat een domme topic. Waarom zou er niet over communautaire problemen mogen gediscussiëerd worden ?
MagereHein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 22:19   #45
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MagereHein Bekijk bericht
Wat een domme topic. Waarom zou er niet over communautaire problemen mogen gediscussiëerd worden ?
Hier wordt dolle pret gemaakt, Magere Hein. Overigens weet je toch dat je niet aan een boom hoeft te hangen om een eikel te zijn?
Oud 12 februari 2006, 22:30   #46
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Ich.
........bin ein Berliner?
Oud 12 februari 2006, 22:45   #47
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
........bin ein Berliner?
Du Witzbolt, du!
Oud 12 februari 2006, 23:05   #48
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is me dat voor baarlijke nonsens?
Gij wilt de Belgicisten zeker het odium van collaborateur bezorgen?
Ikzelf bén Belgicist maar spreek geen woord Mofrikaans.
Wel , Staaf, jongen, 'k heb u al betere berichten zien plaatsen.
Citaat:
Ik lees het ook niet wegens hun belachelijke gewoonte om voor elk substantief een hoofdletter te gebruiken.
Dat zo een slim menneke als gij daar problemen mee heeft, lijkt mij niet plausibel.
Zijt gij niet een heel klein beetje tegen den Duitsch?
Oud 12 februari 2006, 23:47   #49
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Er bestaat niet zoiets als een tweetalige samenleving. Hetgeen nog het beste in de buurt komt, zijn twee samenlevingen, op één gebied die goed met elkaar overeen komen. Maar dat kan niet als de taalwetten niet gerespecteerd worden en als mensen als Olivier Maingain of Philippe Moureaux blijven zweren bij een Franstalig imperialisme.

Maar zoals instromaniac zegt, is het idd wel zeer vreemd dat iemand die zichzelf als communist ziet, nu de voorvechter wordt van de franskiljone bourgeoisie en de eurocraten.
Dat is een cliché dat niet klopt, de echte Brusseleirs zijn wel degelijk tweetalig, en schakelen gemakkelijk over van Brussels dialect op Frans. Ook veel Franstaligen die naar Nederlandstalige scholen gaan spreken perfect Nederlands, en hebben Nederlandstalige vrienden, zijn eigenlijk tweetalig, net als de meeste Vlaamse Brusselaars, spreken Nederlands of dialect tegen de ene en Frans tegen de andere.
En de overgrote meerderheid van de Franstalige Brusselaars zijn helemaal geen bourgeois, in Brussel heb je veel meer kansarmoede dan in Vlaanderen. Daarentegen gedragen de zeer gegoede Vlamingen die zich in de Dansaertstraat en omgeving komen vestigen wel degelijk als een elite, die absoluut geen contact hebben met gewone Brusselaars of met mensen van buitenlandse, laten we maar zeggen Maghrebijnse, origine (de meerderheid van de Brusselaars tegenwoordig, zeker in de pentagone).
Maar ik heb zo de indruk dat die flaminganten helemaal geen integratie willen maar ze veel mogelijk apartheid en ze behandelen franstaligen alsof ze een besmettelijke ziekte hebben.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2006, 00:03   #50
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de overgrote meerderheid van de Franstalige Brusselaars zijn helemaal geen bourgeois, in Brussel heb je veel meer kansarmoede dan in Vlaanderen. Daarentegen gedragen de zeer gegoede Vlamingen die zich in de Dansaertstraat en omgeving komen vestigen wel degelijk als een elite, die absoluut geen contact hebben met gewone Brusselaars of met mensen van buitenlandse, laten we maar zeggen Maghrebijnse, origine (de meerderheid van de Brusselaars tegenwoordig, zeker in de pentagone).
De Vlamingen wonen vooral in het centrum en noord-west-Brussel. Zeg maar het arme PS-Brussel. Dat in contrast met het rijke zuid-oost-Brussel: MR-Brussel.
Als ik over de bourgeois praat, dan heb ik het over de Franstaligen in Watermaal-Bosvoorde, Oudergem, Woluwe, Elsene, Ukkel, maar ook in Sint-Genesius-Rode, Linkebeek, enz...

Citaat:
Maar ik heb zo de indruk dat die flaminganten helemaal geen integratie willen maar ze veel mogelijk apartheid en ze behandelen franstaligen alsof ze een besmettelijke ziekte hebben.
Integratie kan er pas komen, als je over de garantie beschikt dat je niet zal geassimileerd worden. Zolang als een belangrijke groep Franstaligen een ééntalig Frans Bruxelles-XL willen stichten, zullen de Brusselse Vlamingen zich vooral terugplooien op hun eigen Vlaamse gemeenschap.

Bovendien moeten de Franstaligen niet preken over integratie. De Franstaligen in de Rand nemen quasi geen deel aan het gemeenschapsleven. Jeugdbewegingen, culturele verenigingen, enz... bestaan er bijna alleen uit Nederlandstaligen (veelal tegengewerkt door de gemeente!!). Franstaligen in de Rand willen zich niet integreren. Ze zijn gericht op Franstalig Brussel, en willen enkel een groene plek om 's nachts te komen slapen.
Oud 13 februari 2006, 11:43   #51
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Dat is een cliché dat niet klopt, de echte Brusseleirs zijn wel degelijk tweetalig, en schakelen gemakkelijk over van Brussels dialect op Frans. Ook veel Franstaligen die naar Nederlandstalige scholen gaan spreken perfect Nederlands, en hebben Nederlandstalige vrienden, zijn eigenlijk tweetalig, net als de meeste Vlaamse Brusselaars, spreken Nederlands of dialect tegen de ene en Frans tegen de andere.
Ik en jij in een stuk van je vorige post hadden het niet over de Brusselaar maar over de mensen uit de rand. In de rand is de situatie zo dat zich daar hoofdzakelijk rijke Franstaligen en eurocraten vestigen.
Het zijn niet de flaminganten die geen integratie willen of pleiten voor apartheid, het zijn die Franstaligen die het vertikken Nederlands te leren of zich aan te passen aan de streek waar ze leven. Als ik me ga vestigen in Frankrijk ga ik Frans praten tegen m'n buren en bij de bakker, en niet fanatiek vasthouden aan m'n afkomst.
De situatie is nu zelfs zo dat de armere Vlamingen in de rand niet meer aan een woning geraken in eigen streek waardoor men toegewezen is op sociale woningen. Net daarom die rondzendbrieven die stellen dat men Nederlands moet kennen om een sociale woning te krijgen, anders pakken ze dat ook al af.

Trouwens, de mensen die daartegen protesteren in de rand zijn niet enkel flaminganten, het protest wordt gedragen door een groot deel van de Vlamingen daar.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2006, 12:47   #52
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®staaf
Ik lees het (Duits) ook niet wegens hun belachelijke gewoonte om voor elk substantief een hoofdletter te gebruiken.
Dat zo een slim menneke als gij daar problemen mee heeft, lijkt mij niet plausibel.
Edoch, edoch, Duits lezen is een serieus probleem voor mij.
En daar is een min of meer serieuze verklaring voor.
Ik lees absurd snel, en daardoor reageer ik op elke hoofdletter alsof ze een nieuwe zin aankondigt. Dat brengt mij syntactisch zodanig in de war, en dan moet ik alles drie keer lezen, en bijna spraakkundig analyseren vooraleer ik het Duitsche plaatje snap.
Koppel dat aan mijn gigantische luihei en gemakzucht, en je zal beginnen snappen waarom ik Göthes-talige geschriften liever links laat liggen.

Citaat:
Zijt gij niet een heel klein beetje tegen den Duitsch?
Allez, vooruit.
I confeSS.
8)

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 13 februari 2006 om 12:47.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2006, 18:05   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Dushman;1545635]

Citaat:
De Vlamingen wonen vooral in het centrum en noord-west-Brussel. Zeg maar het arme PS-Brussel. Dat in contrast met het rijke zuid-oost-Brussel: MR-Brussel.
De oorspronkelijke Vlamingen in Brussel zijn inderdaad geen rijke bourgeois, wel degene die zich er de laatste jaren kwamen vestigen.

Citaat:
Integratie kan er pas komen, als je over de garantie beschikt dat je niet zal geassimileerd worden. Zolang als een belangrijke groep Franstaligen een ééntalig Frans Bruxelles-XL willen stichten, zullen de Brusselse Vlamingen zich vooral terugplooien op hun eigen Vlaamse gemeenschap.
In Brussel spreekt 50% Frans, en 40% of meer heeft een buitenlandse taal als moedertaal, dus de voertaal in het openbaar is hoofdzakelijk Frans, dat is nu eenmaal zo, behalve in Noord-West-Brussel met een belangrijke Vlaamse aanwezigheid. In Brussel-stad dragen de recent geïmmigreerde upper-class Vlamingen echter niets bij aan de tweetaligheid. Door zch op zichzelf terug te plooien zullen de vlamingen daar niets aan veranderen, in tegendeel, want zo wordt het Vlaamse aandeel in het Brusselse openbare leven kleiner. Maar ik mag niet over "de" Vlamingen spreken want de meerderheid Brusselse Vlamingen gedragen zich wel als echte brusselaars en schakelen zonder problemen over van Vlaams naar Frans en omgekeerd, net als een groot aantal Franstalige Brusselaars van Vlaamse origine. Onder de allochtonen (die in Brussel veruit in de meerderheid zijn) is de kennis van het Nederlands veel kleiner, maar ze doen wel hun best en velen sturen hun kinderen net als Belgische Franstaligen naar nederlandstalige scholen, wat een duidelijk bewijs is dat Franstaligen wel hun best doen om hun kinderen nederlands te leren.

Citaat:
Bovendien moeten de Franstaligen niet preken over integratie. De Franstaligen in de Rand nemen quasi geen deel aan het gemeenschapsleven. Jeugdbewegingen, culturele verenigingen, enz... bestaan er bijna alleen uit Nederlandstaligen (veelal tegengewerkt door de gemeente!!). Franstaligen in de Rand willen zich niet integreren. Ze zijn gericht op Franstalig Brussel, en willen enkel een groene plek om 's nachts te komen slapen.
Dat is overal zo met bourgeois grootstedelingen die zich in slaapgemeenten komen vestigen, dat is niet anders in Kapellen of Heide bijvoorbeeld, ik zie die Antwerpenaren zich niet aansluiten bij de lokale duivenmelkersclub... .
Oud 13 februari 2006, 18:11   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac Bekijk bericht
Ik en jij in een stuk van je vorige post hadden het niet over de Brusselaar maar over de mensen uit de rand. In de rand is de situatie zo dat zich daar hoofdzakelijk rijke Franstaligen en eurocraten vestigen.
Het zijn niet de flaminganten die geen integratie willen of pleiten voor apartheid, het zijn die Franstaligen die het vertikken Nederlands te leren of zich aan te passen aan de streek waar ze leven. Als ik me ga vestigen in Frankrijk ga ik Frans praten tegen m'n buren en bij de bakker, en niet fanatiek vasthouden aan m'n afkomst.
De situatie is nu zelfs zo dat de armere Vlamingen in de rand niet meer aan een woning geraken in eigen streek waardoor men toegewezen is op sociale woningen. Net daarom die rondzendbrieven die stellen dat men Nederlands moet kennen om een sociale woning te krijgen, anders pakken ze dat ook al af.

Trouwens, de mensen die daartegen protesteren in de rand zijn niet enkel flaminganten, het protest wordt gedragen door een groot deel van de Vlamingen daar.
Zie vorige post. In de randgemeenten rond grote steden worden de oorspronkelijke bewoners verdrongen door de rijke nieuwkomers uit het stad, da's overal zo in West-Europa. Het enige bijkomende probleem hier is dat de nieuwkomers hoofdzakelijk Franstaligen zijn. Om daarom discriminerende maatregelen t nemen vind ik te vergaand, men kan bijvoorbeeld wel voor extra betaalbare woningen zorgen zodat ook minder begoeden daar kunnen blijven wonen, maar discriminatie op taalbasis mag niet (wel kunnen ze voorrang geven aan mensen die reeds in die gemeenten woonden), en Vlaanderen werd ook al bekritiseerd door de raad van Europa daarvoor.
Oud 13 februari 2006, 22:37   #55
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
er is toch nog hoop in de wereld van de belgicisten

un saludo
Ik ken weinig Belgicisten die voor de uitbreiding van Brussel zijn.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 18:05   #56
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
`

ééntje kennen we allemaal ...
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2006, 19:36   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om daarom discriminerende maatregelen t nemen vind ik te vergaand, men kan bijvoorbeeld wel voor extra betaalbare woningen zorgen zodat ook minder begoeden daar kunnen blijven wonen, maar discriminatie op taalbasis mag niet (wel kunnen ze voorrang geven aan mensen die reeds in die gemeenten woonden), en Vlaanderen werd ook al bekritiseerd door de raad van Europa daarvoor.
Dus wél discriminatie op basis van afkomst (voorrang voor mensen uit de gemeente), maar niet op basis van engagement (sociale woningen voor mensen die verklaren bereid te zijn Nederlands te leren).
Oud 17 februari 2006, 21:35   #58
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Hans1
We wensen niet te raken aan de taalgrens, tenzij misschien om Brussel wat groter te maken.
Oud 17 februari 2006, 22:18   #59
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Dat zult u wel verkeerd verstaan hebben Knuppel, volgens bublogica is dat een communicatiestoornis.

Laatst gewijzigd door daiwa : 17 februari 2006 om 22:22.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2006, 22:45   #60
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat zult u wel verkeerd verstaan hebben Knuppel, volgens bublogica is dat een communicatiestoornis.
Volgens Foreigner is het geleuter.
Volgens Knuppel verbaal gepeuter.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be