![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk dat men zich bij spellingshervormingen vooral moet richten op de zaken die problemen opleveren, zoals de tussen -n. Andere wijzigingen leveren alleen maar verzet op, zoals nu weer blijkt voor het ingaan van de nieuwe spelling dit jaar. De minister die zich verzette tegen de verandering van -isch naar -ies omdat hij het niet vond staan, heeft ongetwijfeld veel medestanders in mensen die de herkenbaarheid van de taal belangrijk vinden. En dat zijn er heel wat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over de -tie heb ik mij niet uitgesproken, om de eenvoudige reden dat er, zoals u terecht opmerkte, geen uitspraaknorm bestaat. Als ik mij niet vergis, vormt die uitgang ook in het Duits een uitzondering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar moge dan wel het herkenbaarheidsprobleem zitten tussen "Nederlands" en "Nederlandsch" enerzijds en "Belgisch" en "Belgies" anderzijds? In de loop van de geschiedenis is de spelling van menig woord al veel ingrijpender veranderd dan die kleine stap. Indien u meent dat een samenhangende spellingshervorming alleen maar een afbraak betekent, moeten we misschien overwegen weer terug te keren naar de oude spelling zoals Vondel die gebruikte... Voor alle duidelijkheid: spelling is een MIDDEL om onze taal zo goed mogelijk te noteren, geen afgod van onze taal. Toen onze voorouders voor de eerste keer de Frankische taal aan het parkement toevertrouwden probeerden ze de klanken van onze voorouderlijke taal zo correct mogelijk te noteren. Dat was het doel. Daarbij probeerde men een zo groot mogelijke samenhang na te streven, wat evenwel niet altijd lukte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Esperanto is evenwel niet verstard: slechts aan het Fundamento mag niet geraakt worden. Voor het overige groeit de taal in dezelfde mate als de sociologische, economische en technologische ontwikkelingen. Esperanto is hierdoor niet vergelijken met Latijn, Oudgrieks of Hebreeuws. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Heeft trouwens het -s/isch niet te maken met een ''korte' klinker of medeklinker als uitgang? Belgisch, Indisch t.o.v. nederlands, vlaams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan is het gedaan met "potvisch" en "een kooi met kanarisch" te schrijven....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() In Rotterdam worden dat aarpels (aarp'ls, ik neem aan dat de ' dient om een stomme e aan te geven?) en, althans voor de ouderen, aardbezies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Het ontstaan van dubbele betekenissen vind ik overigens geen argument tegen, hoor, ik vind het juist wel leuk als zulke vormen ontstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Toch is 'De vreesch voor muzelmannen met hun helsche machines' een mooiere zin dan 'de angst voor bommenleggende moslims'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Probleem van de hervorming 1954 was dat ze door politieke willekeur ergens halfweg is blijven steken en daarnaast voor de leenwoorden die onzalige dubbelkeuze introduceerde. Veel beter had men voor eens en altijd, net als in het Afrikaans, Hongaars, Fins..., een samenhangende spelling uitgewerkt, zodat men niet meer om de zoveel jaar met allerlei hervormingen hoorde te komen aandraven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Bij ons 'patatten' en 'bezen'.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De spelling van een taal hoort niet historisch te zijn (wat brengt dit immers bij, tenzij interessant voer voor etymologen - geen enkele meerwaarde voor de gewone taalgebruiker), maar wel samenhangend en liefst fonologisch (niet fonetisch). Daarbij wordt gestreefd naar de gelijkheid tussen hoofdklank en letterteken (assimilatie en andere taalfenomenen worden niet weergegeven, anders hebben we te maken met een fonetisch schrift). In het Hongaars is dat consequent doorgevoerd, waardoor ik, na een korte inleidende les, al in staat was een tekst uit een krant correct te lezen. Probeer dat maar eens met bijvoorbeeld het Engels of het Frans... Wel is het natuurlijk zijn dat het Hongaars een paar eigenheden heeft die onbekend zijn in het Nederlands (in het Hongaars is er een vaste klemtoon bijvoorbeeld). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom willen die mensen dat er een spelling bestaat die ingewikkeld is? Die krioelt van de historische aanslibsels? Die een geheel vormt waarbij je meningmaal aan je leerlingen moet zeggen "waarom? omdat het zo is!"? Spelling en taalgevoel zijn twee verschillende zaken. Een werk van Vondel is even mooi in de oorspronkelijke spelling als in onze spelling. Taalgevoel zit in de rijkdom van verwoording, in het spelen met onze taal, in het gegoochel met de taalvormen. NIET in het hanteren van een ingewikkelde en barokke spelling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Dat wou ik u nog eens vragen, Jan. Mijn leraar Nederlands (een licenciaat, nota bene) kon niet antwoorden op mijn vraag waarom het verkleinwoord van 'baby' 'baby'tje' is, en dat van 'essay' 'essaytje'. Kent u de reden?
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ' staat voor het bijna volledig inslikken van een doffe klank. In het West-Vlaams leidt dat vaak tot een soort hikkend spreken (zoals je ook wel hoort, denk ik toch, in het Gronings), terwijl in het Oost-Vlaams soort een vloeiende klank ontstaat waarbij de voorafgaande lettergreep verlengd wordt. Tegelijkertijd ontstaat er een assimilatie tussen de medeklinkers waar normaal die doffe klank hoort. |
|
![]() |
![]() |