![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De beste manier om te zorgen voor individuele tweetaligheid is door het inrichten van tweetalige scholen en tweetalige media, maar ik herinner me dat juist uw partij zich daartegen verzet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nogmaals, u doet veel uitspraken zonder exact te weten wat er is gebeurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is dus dringend tijd dat u uw voorbijgestreefde waanbeelden wat bijschaaft en uw klok op het juiste uur zet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(a) Volgens de taalwetgeving moeten artsen werkzaam in tweetalig gebied ook de twee talen beheersen wanneer ze deel uitmaken van een overheidsdienst (wat het geval is bij een urgentieteam); (b) Er is een arts aangeworven die blijkbaar geen Nederlands spreekt. Er zelfs niet de minste notie van heeft. Er wordt hier aangeklaagd dat de wetgeving dus niet is gevolgd. Wat dit met racisme te maken heeft, is totaal onduidelijk. Ongetwijfeld hanteert u de defintie van racisme volgens het FDF.... De beste manier om te zorgen dat de taalwetgeving wordt opgevolgd, is mensen opnemen die ook voldoen aan de vereisten. Misschien weet u het niet, maar een arts is geen technicus. Vaak moet hij voortgaan op wat de patiënt hem aan symptonen VERTELT. Als de dokter geen Nederlands spreekt noch begrijpt, hebben we een groot probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe ge het draait of keert. Op een paar maand tijd kan je je plan trekken in gelijk welke taal. Als een arts (hoe lang duurt die opleiding? acht jaar?) geen nederlands verstaat, dan is dat maar aan één ding te wijten: kwaad opzet. Als student wordt van ons verwacht dat wij vloeiend Franse, Engelse en Duitse teksten kunnen lezen. Zelfs Italiaans wordt als geen overbodige luxe aanzien. Maar als je een dokter bent, die ook in ééntalig Nederlandstalig gebied werkt, is het blijkbaar al teveel gevraagd dat die een minimum aan Nederlands kent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
U zou klachten indienen bij alle instanties, police, moord en brand schreewen mocht het een franstaligonkundige arts zijn. Dan zou U weer met Uw opgestoken vingertje prediken: "Zie je wel dat de Noord-Belges minder frans spreken. Dat is de schuld van het federalisme, belgique moet unitaire worden, met gedecentraliseerde provincies en een individuele tweetaligheid." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik denk dat Vlaanderen en Wallonie is rond te tafel moeten gaan zitten om die Waalse kolonies in Vlaanderen te ontruimen zoals in ...
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Is het -in de optie Belgie- niet aangewezen dat hij zijn tegenover een Nederlander (of een Vlaming) toch best overschakelt -zoals het een 'echte' Belg behoort- naar één van de
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Of is het dat het W-onderwijs tekort schiet ? Zij hebben de laatste 175 jaar NOOIT de moeite gedaan om NL aan te leren. (Is het niet droevig vast te stellen dat een W met een NL-talige in het Engels moet communiceren omdat de W het NL, één vd drie landstalen, niet kent ????) Indien iedere Belg sinds 175 jaar de moeite gedaan had om alle officiele landstalen te kennen dan pas zou ik best trots kunnen zijn op mijn Belg zijn, net zoals de Letzemburgers... Maar, dat is NOOIT gebeurd... Laatst gewijzigd door job : 3 maart 2006 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb niet gans de discussie gevolgd maar verdergaand op de laatste berichten kan ik enkel zeggen dat men het mag draaien en keren hoe men het wil: leg als Nederlandstalige maar eens deftig uit aan een Franstalige arts waar je pijn hebt. Geen probleem voor mensen die tweetalig zijn, maar ik weet van mezelf dat ik daar wel moeite mee zou hebben (ik zou niet verder komen dan wijzen en een pijnlijke grimas trekken (als ik het al kan trekken)). Een arts van de MUG is toch ook niet niks hoor, je komt niet in handen van een MUG als je van je fiets gedonderd bent en je een gebroken knie hebt. Een MUG is voor zeer ernstige gevallen. Als de arts je verkeerd begrepen heeft omdat zijn Nederlands erbarmelijk is en jouw Frans te slecht is, zou het wel eens faliekant kunnen aflopen.
Conclusie: ofwel tweetalige artsen of geen arts, een ééntalig Franse arts in een tweetalig (of Nederlandstalig) gebied kan NIET. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat zou U doen mocht u in de Brusselse rand een hartaderbreuk krijgen? Tegen de arts zeggen: J'ai un coeur veine cassé. De arts zal nogal lachen. En ik denk niet dat uw Franse woordenschat zó goed is dat u probleemloos met medische termen kan goochelen. Maarja, aangezien uw vriendjes allemaal FDF'ers zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mooi zo, Kim! |
|
![]() |
![]() |