Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2006, 19:34   #41
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nog steeds geen enkel afkeurend woord door Zijne Heerlijkheid Hans I le Grand.

Blijkbaar moeten we, de "logica" van de opperbubbel volgend, veel beter Hongaarse artsen naar hier halen. 't Maakt immers niet uit welke taal de arts spreekt, als hij maar arts is. Als die dokter dan de patiënt niet begrijpt, is dat natuurlijk niet de fout van de arts maar de patiënt die had immers maar "individueel meertalig" moeten zijn.

Feit is en blijft dat er voor deze diensten een taalwetgeving bestaat die moet worden nageleefd. Indien men niet onmiddellijk tweetalig artsen vindt, bestaat er een taalhoffelijkheidsakkoord waarbij het eentalig personeelslid zich verbindt om zo vlug mogelijk de andere taal te leren. Vernemen we nu iets over de indiensttreding van deze arts? Vernemen we iets over een taalcursus die de man volgt? Neen, de kans is dan ook groot dat men gewoon de taalregelgeving niet heeft willen respecteren. Bewust dus.

Zoals evenwel te verwachten is er volgens u niets aan de hand: de patiënten moeten immers maar Frans spreken...
U veronderstelt maar wat zonder de zaak in kwestie te kennen. Ik vind het nog altijd beter een arts te hebben dan geen, waar die ook vandaan komt. Ik ben namelijk geen racist zoals u en vele andere mensen ook niet.

De beste manier om te zorgen voor individuele tweetaligheid is door het inrichten van tweetalige scholen en tweetalige media, maar ik herinner me dat juist uw partij zich daartegen verzet...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:36   #42
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar leest u dan niet goed wat ik eerder al heb geschreven: de schuld is te leggen bij zowel de arts als de verantwoordelijke die hem heeft aangeworven (lees maar eens dat bericht erop na, o doorluchtige opperbubbel).

De dokter maakt deel uit van een team dat onder de tweetaligheid valt. Bijgevolg hoort hij ook Nederlands te kunnen spreken of op z'n minst er een goede passieve kennis van te bezitten.
Dat konden ze dan op voorhand getest hebben niet? Of beweert u eigenlijk dat hij het niet wou spreken?

Nogmaals, u doet veel uitspraken zonder exact te weten wat er is gebeurd.
Oud 3 maart 2006, 19:37   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuuuuuuuuurlijk, o Doorluchtige Voorzitter-Leider. Natuuuuuuuuuurlijk, heel wallonië spreekt nu vloeiend Nederlands. Er is een overschot aan tweetalige artsen, want alle Waalse artsen - vooral de jonge generatie - spreekt allemaal ook Nederlands.

Merkwaardig toch dat men op interimbureaus voor tweetaligen het meeste beroep doet op Vlamingen. Dat men in selectiebureaus de grootste problemen heeft om een tweetalige te zoeken met voorrang van het Frans. Kortom, uw stelling klopt helemaal niet.

Dit blijkt ook al uit de keuze van de eerste vreemde taal in het Waalse onderwijs...
Omdat Vlaamse bazen liever Vlaamse bedienden dan Franstalige bedienden aanwerven. Zo simpel is het. Discriminatie dus.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:38   #44
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuuuuuuuuurlijk, o Doorluchtige Voorzitter-Leider. Natuuuuuuuuuurlijk, heel wallonië spreekt nu vloeiend Nederlands. Er is een overschot aan tweetalige artsen, want alle Waalse artsen - vooral de jonge generatie - spreekt allemaal ook Nederlands.

Merkwaardig toch dat men op interimbureaus voor tweetaligen het meeste beroep doet op Vlamingen. Dat men in selectiebureaus de grootste problemen heeft om een tweetalige te zoeken met voorrang van het Frans. Kortom, uw stelling klopt helemaal niet.

Dit blijkt ook al uit de keuze van de eerste vreemde taal in het Waalse onderwijs...
Uit eigen balie-ervaring weet ik dat men dr grootste moeite heeft om nog Nederlanstalige stagiairs te vinden die het Frans voldoende beheersen.

Het is dus dringend tijd dat u uw voorbijgestreefde waanbeelden wat bijschaaft en uw klok op het juiste uur zet.
Oud 3 maart 2006, 19:39   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
U veronderstelt maar wat zonder de zaak in kwestie te kennen. Ik vind het nog altijd beter een arts te hebben dan geen, waar die ook vandaan komt. Ik ben namelijk geen racist zoals u en vele andere mensen ook niet.

De beste manier om te zorgen voor individuele tweetaligheid is door het inrichten van tweetalige scholen en tweetalige media, maar ik herinner me dat juist uw partij zich daartegen verzet...
Zonder de zaak te kennen? De zaak is toch duidelijk:

(a) Volgens de taalwetgeving moeten artsen werkzaam in tweetalig gebied ook de twee talen beheersen wanneer ze deel uitmaken van een overheidsdienst (wat het geval is bij een urgentieteam);
(b) Er is een arts aangeworven die blijkbaar geen Nederlands spreekt. Er zelfs niet de minste notie van heeft.

Er wordt hier aangeklaagd dat de wetgeving dus niet is gevolgd. Wat dit met racisme te maken heeft, is totaal onduidelijk. Ongetwijfeld hanteert u de defintie van racisme volgens het FDF....

De beste manier om te zorgen dat de taalwetgeving wordt opgevolgd, is mensen opnemen die ook voldoen aan de vereisten.

Misschien weet u het niet, maar een arts is geen technicus. Vaak moet hij voortgaan op wat de patiënt hem aan symptonen VERTELT. Als de dokter geen Nederlands spreekt noch begrijpt, hebben we een groot probleem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:41   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien lees ik dat de arts van FRANSE nationaliteit was. Bovendien is het zo dat er een prangend gebrek is aan urgentieartsen (deze morgen nog op het nieuws gehoord) zodat men dikwijls een keuze dient te maken tussen GEEN arts en één die Nederlands- (of Frans-) onkundig is. Geef mij maar liever die Franstalige dan en ik geloof dat 95% van de Belgen er ook zo over denken.
En een Franse arts die in Overijse ingrijpt, moet geen Nederlands kennen? Geldt dat ook voor een Vlaamse die in Frankrijk gaat werken? Mag die ook het leven van zijn patienten in gevaar brengen door halsstarrig te weigeren de Franse taal te spreken?

Hoe ge het draait of keert. Op een paar maand tijd kan je je plan trekken in gelijk welke taal. Als een arts (hoe lang duurt die opleiding? acht jaar?) geen nederlands verstaat, dan is dat maar aan één ding te wijten: kwaad opzet.

Als student wordt van ons verwacht dat wij vloeiend Franse, Engelse en Duitse teksten kunnen lezen. Zelfs Italiaans wordt als geen overbodige luxe aanzien.
Maar als je een dokter bent, die ook in ééntalig Nederlandstalig gebied werkt, is het blijkbaar al teveel gevraagd dat die een minimum aan Nederlands kent.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:41   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit eigen balie-ervaring weet ik dat men dr grootste moeite heeft om nog Nederlanstalige stagiairs te vinden die het Frans voldoende beheersen.

Het is dus dringend tijd dat u uw voorbijgestreefde waanbeelden wat bijschaaft en uw klok op het juiste uur zet.
Dat is misschien zo in het advocatenwereldje, maar zeker niet in de private sector. Ga gerust maar eens langs bij het interimkantoor naast de Munt en vraag hoe het zit met de invulling van tweetalige functies. Men zal mijn analyse volledig onderschrijven.
Oud 3 maart 2006, 19:41   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zijn klok is kapot. Daar ligt het probleem.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:42   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het nog altijd beter een arts te hebben dan geen, waar die ook vandaan komt.
Het kan me niet schelen vanwaar die komt. Als hij maar Nederlands verstaat.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:44   #50
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien lees ik dat de arts van FRANSE nationaliteit was.
Maar hij is wel interventiearts voor de MUG en valt dus onder de taalwet.

Citaat:
Bovendien is het zo dat er een prangend gebrek is aan urgentieartsen (deze morgen nog op het nieuws gehoord) zodat men dikwijls een keuze dient te maken tussen GEEN arts en één die Nederlands- (of Frans-) onkundig is. Geef mij maar liever die Franstalige dan en ik geloof dat 95% van de Belgen er ook zo over denken.
Hardnekkig deze arts blijven verdedigen doet geen goed aan je frankiljone imago.
U zou klachten indienen bij alle instanties, police, moord en brand schreewen mocht het een franstaligonkundige arts zijn.

Dan zou U weer met Uw opgestoken vingertje prediken: "Zie je wel dat de Noord-Belges minder frans spreken.
Dat is de schuld van het federalisme, belgique moet unitaire worden, met gedecentraliseerde provincies en een individuele tweetaligheid."
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 19:48   #51
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar als je een dokter bent, die ook in ééntalig Nederlandstalig gebied werkt, is het blijkbaar al teveel gevraagd dat die een minimum aan Nederlands kent.
Tja, dat is zo met die Waalse gastarbeiders hé.

Ik denk dat Vlaanderen en Wallonie is rond te tafel moeten gaan zitten om die Waalse kolonies in Vlaanderen te ontruimen zoals in ...

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 21:46   #52
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als de politieagent beter Engels dan Nederlands kent, zal hij Engels spreken.
Is het -in de optie Belgie- niet aangewezen dat hij zijn tegenover een Nederlander (of een Vlaming) toch best overschakelt -zoals het een 'echte' Belg behoort- naar één van
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 21:46   #53
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het -in de optie Belgie- niet aangewezen dat hij zijn tegenover een Nederlander (of een Vlaming) toch best overschakelt -zoals het een 'echte' Belg behoort- naar één van de
Oud 3 maart 2006, 21:46   #54
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het -in de optie Belgie- niet aangewezen dat hij tegenover een Nederlander toch best overschakelt -zoals het een 'echte' Belg behoort- naar één van de drie nationale talen. Hierbij behoort het NL (zoals je niet zal ontkennen.).
Of is het dat het W-onderwijs tekort schiet ?
Zij hebben de laatste 175 jaar NOOIT de moeite gedaan om NL aan te leren.
(Is het niet droevig vast te stellen dat een W met een NL-talige in het Engels moet communiceren omdat de W het NL, één vd drie landstalen, niet kent ????)
Indien iedere Belg sinds 175 jaar de moeite gedaan had om alle officiele landstalen te kennen dan pas zou ik best trots kunnen zijn op mijn Belg zijn, net zoals de Letzemburgers...
Maar, dat is NOOIT gebeurd...

Laatst gewijzigd door job : 3 maart 2006 om 21:57.
Oud 3 maart 2006, 21:52   #55
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ik heb niet gans de discussie gevolgd maar verdergaand op de laatste berichten kan ik enkel zeggen dat men het mag draaien en keren hoe men het wil: leg als Nederlandstalige maar eens deftig uit aan een Franstalige arts waar je pijn hebt. Geen probleem voor mensen die tweetalig zijn, maar ik weet van mezelf dat ik daar wel moeite mee zou hebben (ik zou niet verder komen dan wijzen en een pijnlijke grimas trekken (als ik het al kan trekken)). Een arts van de MUG is toch ook niet niks hoor, je komt niet in handen van een MUG als je van je fiets gedonderd bent en je een gebroken knie hebt. Een MUG is voor zeer ernstige gevallen. Als de arts je verkeerd begrepen heeft omdat zijn Nederlands erbarmelijk is en jouw Frans te slecht is, zou het wel eens faliekant kunnen aflopen.

Conclusie: ofwel tweetalige artsen of geen arts, een ééntalig Franse arts in een tweetalig (of Nederlandstalig) gebied kan NIET.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 21:55   #56
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw vergelijking gaat niet op. Die artsen overtreden hier geen enkele regel want het zijn privé-personen.
Hans, Hans, Hans toch. Bent u nu écht dom of doet u alleen maar zo. De 100 is een openbare dienst. Openbaar wilt zeggen: voor iedereen. Aangezien er nog altijd Vlaamstaligen in de rand rond Brussel zitten moet de arts in kwestie ook Vlaams/Nederlands kunnen.

Wat zou U doen mocht u in de Brusselse rand een hartaderbreuk krijgen? Tegen de arts zeggen: J'ai un coeur veine cassé. De arts zal nogal lachen. En ik denk niet dat uw Franse woordenschat zó goed is dat u probleemloos met medische termen kan goochelen.

Maarja, aangezien uw vriendjes allemaal FDF'ers zijn.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 22:01   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik heb niet gans de discussie gevolgd maar verdergaand op de laatste berichten kan ik enkel zeggen dat men het mag draaien en keren hoe men het wil: leg als Nederlandstalige maar eens deftig uit aan een Franstalige arts waar je pijn hebt. Geen probleem voor mensen die tweetalig zijn, maar ik weet van mezelf dat ik daar wel moeite mee zou hebben (ik zou niet verder komen dan wijzen en een pijnlijke grimas trekken (als ik het al kan trekken)). Een arts van de MUG is toch ook niet niks hoor, je komt niet in handen van een MUG als je van je fiets gedonderd bent en je een gebroken knie hebt. Een MUG is voor zeer ernstige gevallen. Als de arts je verkeerd begrepen heeft omdat zijn Nederlands erbarmelijk is en jouw Frans te slecht is, zou het wel eens faliekant kunnen aflopen.

Conclusie: ofwel tweetalige artsen of geen arts, een ééntalig Franse arts in een tweetalig (of Nederlandstalig) gebied kan NIET.
Fijn! Dit is een plezier te lezen, speciaal omdat het van een belgiciste komt. Toch eindelijk iemand die wel belgicist is, maar niet, zoals de oppergaai van de bubbelsmurfen, franskiljons is en niet probeert te draaien en te kronkelen om ontoelaatbare misbruiken goed te praten.

Mooi zo, Kim!
Oud 3 maart 2006, 22:07   #58
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Was Kim niet uit de BUB gestapt?
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 22:08   #59
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien lees ik dat de arts van FRANSE nationaliteit was.
Veronderstel dat je in België als behulphoevende patiënt (laat ons zeggen dat je stervensklaar bent) geholpen wordt door een (laat ons best aannemen een zeer bekwame) arts die bvb. Berbers spreekt. Je kan wel zeggen wat er met je scheelt, maar jouw arts verstaat je niet. Jij zou je voelen als een hond (of een ander dier) bij een dierenarts.
Daar gaat het om !!!
Oud 3 maart 2006, 22:08   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Was Kim niet uit de BUB gestapt?
Inderdaad.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be