Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Mag dit?
Ja dat mag 10 71,43%
Nee dat mag niet 2 14,29%
Meester hij doet het weer 2 14,29%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2006, 23:55   #41
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

En dat vlaggen verbranden kwetsen kan zijn, ok, what's the point, zij zijn kwaad over een cartoon maar hun protest draait niet louter daarom, het gaat om een opeenstapelijng van provocaties, discriminatie, ontzegging van soevereniteit maar ook opgezweept zijn door bepaalde strekkingen, ...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 00:06   #42
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

volgens mij moeten we die teksten goed lezen, om te beginnen heel het boek goed doornemen zodat we ieder vers in de juiste context kunnen lezen. ik ben er vrij zeker van dat geen enkel vers bedoeld is om te kwetsen. misschien is dat een criterium. wanneer we duidelijk de bedoeling hebben om te kwetsen, is er iets fout gegaan.

wanneer mensen iets uit de koran (of om het even welk heilig boek) lezen en zich daardoor gekwetst voelen, zouden we moeten kijken of ze de tekst niet verkeerd geinterpreteerd hebben. daarmee zeg ik niet dat we het gevoel gekwetst te zijn moeten negeren of afdoen als illusie. in tegendeel. we moeten dit gevoel oprecht erkennen en juist die erkenning als basis gebruiken om op zoek te gaan naar een mogelijke niet-kwetsende interpretatie.

mijn ervaring met de koran, het oud testament en nog een paar heilige boeken waarvan sommige passages soms vrij kwetsend lijken, is dat we vaak al op een aantal veel mildere interpretaties botsen als we gewoon de moeite doen om heel de tekst door te nemen en de passages te lezen als deel van een geheel.

(ik stel me ineens de vraag: kun je de vorm van een huis afleiden door naar een baksteen te kijken? kun je de betekenis van die baksteen snappen als je hem los van het huis bekijkt?)

assalaam alaikum,

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 06:27   #43
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
... volgens mij moeten we die teksten goed lezen, om te beginnen heel het boek goed doornemen zodat we ieder vers in de juiste context kunnen lezen. ik ben er vrij zeker van dat geen enkel vers bedoeld is om te kwetsen. misschien is dat een criterium. wanneer we duidelijk de bedoeling hebben om te kwetsen, is er iets fout gegaan....
Wil jij dat gaan uitleggen aan die overgrote meerderheid van volgelingen die volgens uw interpretatie niet goed lezen?

De mensheid zal u dankbaar zijn.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 14:39   #44
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

lieve basy lys, de laatste paar jaar ben ik vooral daar mee bezig. ik kan het helaas alleen op kleine schaal doen, maar in de moskee waar ik normaal naartoe ga en in de andere moskeeën in mijn wijk probeer ik deze waarheid duidelijk te maken. een heel aantal jongeren met wie ik werk (meestal bosnische, kosovaarse of maghrebijnse moslims) hebben door die inzichten van wittgenstein een andere kijk op religie gekregen. ook een heel aantal volwassen (vaak zelf al een pak minder radikaal dan de jongeren) herkennen in die manier van denken hun eigen ideeën over verdraagzaamheid en vrede.

ik durf echter niet beweren dat anderen niet goed zouden lezen. ik durf alleen maar alternatieve lezingen en interpretaties voorstellen en deze naast de klassieke lezingen leggen. de meeste nieuwe inzichten ontstaan doordat we op die manier verschillende invalshoeken samen bekijken en zo een beter beeld krijgen van dat wat in de tekst niet gezegd kan worden (omdat het niet in taal uitgedrukt kan worden).

assalaam alaikum,

redwasp
Oud 17 maart 2006, 22:32   #45
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

"neem de joden en de christenen niet tot vrienden".

Daarin voel ik mij persoonlijk gekwetst, ja zelfs bedreigd.

Moeten de niet-moslims blindelings vertrouwen op de goede wil van de zogenaamde "goede moslims"? Sorry, die redenering gaat niet op.

Zowat alle moslims groot en klein, gematigd of extremist weigeren om de koran te bezien zoals stevennr1 denkt dat ze dat doen.

Wee degene die aan de koran durft raken, maar de christenen en de joden? Owee, volgens de koran hebben die zelfs liggen rotzooien met de bijbel en zijn hun teksten vals.

De moslims houden zich dus per definitie bezig met de inhoud van de bijbel maar omgekeerd oho! Poten af!
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 22:49   #46
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
Mag een afbeelding als de onderstaande op een forum zoals dit gepubliceerd worden?
Het demonstreren van de eigen smakeloosheid is toegestan.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 22:53   #47
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
assalaam alaikum,

misschien moet ik het iets korter samenvatten. dat het mag staat buiten kijf. vrijheid van meningsuiting mag niet begrensd worden. maar MOET het daarom? is het omdat ik het recht heb om anderen met mijn mening nutteloos te kwetsen dat ik het ook zou MOETEN doen. er bestaat een vrijheid van meningsuiting, maar gelukkig geen verplichting om iedere mening zomaar te publiceren.

slm,

redwasp
Gebeurt nie dikwijls dak het met een moslim eens ben, maar hier is het duidelijk gezegd.
Ik heb de vrijheid mijn mening te uiten zonder bedreiging om me het zwijgen op te leggen, maar ik kan er zelf voor kiezen, in vrijheid, om te zwijgen, uit fatsoen of om wat voor reden.
Het is niet altijd tactvol om er alles maar uit te flappen hoewel ik zelf iemand ben die niet gauw de klep dicht houd. Maar ik moet er dan ook in vrijheid voor kunnen zelf kiezen te zwijgen en niet onder dwang.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 23:16   #48
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

vind het niet kunnen
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 23:38   #49
slobodan
Provinciaal Gedeputeerde

slobodan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
Waarom mag de kwetsende en bedreigende boodschap van de koran dan ongestoord losgelaten worden op de niet-moslims? Weten de moslims dan niet dat het overdragen van de boodschap van de koran contraproductief werkt?
De banaliteit, onvolwassenheid en haat in de Koran appelleren aan een laag en onderbewust niveau in de menselijke psyche, vandaar het succes ervan vroeger in de duistere middeleeuwen(allez, ginderachter toch)en bij bepaalde geesteszwakken hier. De Koran is een op schrift gesteld syndroom van Tourette.
slobodan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 23:46   #50
slobodan
Provinciaal Gedeputeerde

slobodan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
assalaam alaikum,
Salami Aleikum! Uw dwaas geloof(in hard-of light versie, maakt niet uit) in de koortsbeelden van de psychopaat Mohammed sluit u uit van elk rationeel en volwassen gesprek. Zie dat u eerst van deze ziekte verlost geraakt en dan kunnen we verder praten. Zonder dank,
Slobodan
slobodan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 01:25   #51
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
assalaam alaikum,

lieve basy lys, de laatste paar jaar ben ik vooral daar mee bezig. ...
Waarom leeft bij mij de vrees dat je zeker daar waar je meent goed bezig te zijn niet "au sérieux" genomen wordt?
Oud 18 maart 2006, 14:01   #52
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slobodan Bekijk bericht
De banaliteit, onvolwassenheid en haat in de Koran appelleren aan een laag en onderbewust niveau in de menselijke psyche, vandaar het succes ervan vroeger in de duistere middeleeuwen(allez, ginderachter toch)en bij bepaalde geesteszwakken hier. De Koran is een op schrift gesteld syndroom van Tourette.
Dat is een teken van uwe onwetendheid.
Oud 18 maart 2006, 14:03   #53
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Waarom leeft bij mij de vrees dat je zeker daar waar je meent goed bezig te zijn niet "au sérieux" genomen wordt?
Omdat u in een psyche leeft van wantrouw een leegte die u lijdt in uw binnenste.
Oud 18 maart 2006, 14:04   #54
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slobodan Bekijk bericht
Salami Aleikum! Uw dwaas geloof(in hard-of light versie, maakt niet uit) in de koortsbeelden van de psychopaat Mohammed sluit u uit van elk rationeel en volwassen gesprek. Zie dat u eerst van deze ziekte verlost geraakt en dan kunnen we verder praten. Zonder dank,
Slobodan
De manier waarop uw mede mensen aanspreekt zal zeker aantrekkelijk zijn wanneer je op de markt bannanen verkoopt!!!
Oud 18 maart 2006, 22:35   #55
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Omdat u in een psyche leeft van wantrouw een leegte die u lijdt in uw binnenste.
Allez, dan toch iemand die Redwasp au sérieux neemt.
Oud 19 maart 2006, 00:26   #56
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

hip, hoi! laten we een feestje bouwen!

slm
Oud 19 maart 2006, 11:50   #57
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
assalaam alaikum,

hip, hoi! laten we een feestje bouwen!

slm
Rond het vreugdevuur gevoed door brandende Bijbels en Korans.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 11:58   #58
duncan
Banneling

Standaard

oesje ik kan hier niet stemmen want kvind mijn eigen interpretatie hier niet terug .

verder vindt ik het jammer hoe er van alles en nog wat geinterpreteerd wordt door bepaalde groepjes mensen op www en der buiten zonder namen te noemen.

*freedom of speetch does not interact.
*vrijheid van mening is niet interaktief.

en € is verre van sociaal in houding ...ik lach bijvoorbeeld ook niet met blanke varkens die hun slaven opaten in de heilige kruistochten enzo of met eender welke vorm van geloofs beleving.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 12:36   #59
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

lieve duncan. gelieve als bewijs van uw ingburgerd zijn geen dt-fouten meer te maken. het zou wel eens kunnen zijn dat een aantal mensen hier anders ineens minder respect hebben.

voor de rest, prettige zondag he.

slm,

redwasp
Oud 19 maart 2006, 14:38   #60
duncan
Banneling

Standaard

Als blanke belg maak ik veel fouten ik weet het ....da moeten die mensen weten want intreseert me niet ; sorry

a choum salaam
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be