Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2006, 21:58   #41

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
was puur over de inhoud en niet over de mening over jou natuurlijk Cookie.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 22:01   #42

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ekskimo Bekijk bericht
ik vind het schandalig dat ouders van tegenwoordig die hun kinderen niet aan kunnen , bij het minste kalmeringsmiddelen geven en deze kinderen hebben geen ADHD ofzo dat zijn doodnormale kinderen die hun extra energie kwijtwillen voor de ouders is dat beetje al te veel en hup meteen een pilleke en ze zijn kalm.
In deze context moet ik je gelijk geven maar ik denk dat de meeste ouders met verantwoordelijkheidsgevoel (volgens mij de meesten) niet zomaar akkoord zijn met geven van pilletjes.
Oud 28 maart 2006, 22:02   #43

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Je hebt helemaal geen idee van wat ADHD is. Het gaat om veel en veel meer dan een teveel aan energie. Je zou eens moeten weten hoeveel energie en aandacht veel ouders besteden aan hun kind met ADHD. Het is niet eerlijk om de schuld bij hen te leggen.
Heel juist Debbie
Oud 28 maart 2006, 22:15   #44

Karma's schermafbeelding

Standaard

ADD vindt ik op één manier zelfs een groter probleem dan ADHD omdat het niet gepaard gaat met de hyperactiviteit. Mensen hebben dan gewoon de indruk dat het die jongens/meisjes allemaal niet interesseert terwijl ze vooral een concentratiestoornis hebben.
Oud 28 maart 2006, 22:19   #45

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ter info

1. DIAGNOSE

De ernstige vorm van ADHD komt voor bij ca. 1% van de kinderen en jongvolwassenen. Bij jongens komt ADHD gemiddeld vier keer zo vaak voor als bij meisjes. ADHD leidt tot een verhoogd risico op andere psychiatrische ziektebeelden, zoals agressief gedrag (ca. 50%), of angststoornis of depressie (ca. 25%). Het is niet duidelijk hoeveel volwassenen de symptomen van ADHD vertonen.

De eerste symptomen zijn vaak al te zien als het kind nog een peuter is. Soms zijn zij al zichtbaar op nog jongere leeftijd (baby). In een aantal gevallen wordt de diagnose ADHD pas gesteld op de basisschool, wanneer het kind moeilijk leert, problemen heeft in het contact met leeftijdsgenoten en moeilijk kan leren.

2. SYMPTOMEN

Kinderen met ADHD vallen op door o.a. onrustig gedrag, snel afgeleid zijn, concentratieproblemen, impulsiviteit, wisselende prestaties (zeer goed tot zeer slecht) en onvoorspelbaarheid. Hierdoor kunnen zij de leerstof vaak zeer slecht opnemen. Zij kunnen vaak moeilijk vertellen, kunnen slecht hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden. Het is moeilijk te voorspellen hoe hun reactie op een bepaalde situatie zal zijn. Vaak zijn zij sociaal onhandig (zij maken moeilijk vriendjes) en soms overdreven aanhankelijk. Ook reageren zij weinig op pijn en straf en is er een sterke neiging tot experimenteren met bijv. vuur, drugs, risicovol rijgedrag. Omgekeerd kunnen kinderen met ADHD ook zeer geconcentreerd zijn, bijv. wanneer zij een spel op de computer spelen. Bij het ouder worden wordt de hyperactiviteit minder, maar blijft het kind innerlijk onrustig.

3. OORZAAK

Over het algemeen is ADHD een stoornis waarvoor niet direct een oorzaak is aan te wijzen. Er blijken zowel erfelijke als omgevingsfactoren een rol te spelen. Uit onderzoek is gebleken dat de informatieverwerking in de hersenen van kinderen met ADHD deels verstoord is: de demping van signalen van buiten is daardoor minder. ADHD wordt in minderheid van de gevallen veroorzaakt door een aandoening zoals epilepsie, of gaat het samen een leerstoornis of een tic. De situatie binnen en buiten het gezin kan ook een rol spelen.

4. THERAPIE

Er zijn twee therapieën voor ADHD: gedragstherapie en medicatie. Methylfenidaat (Ritalin) heeft op ongeveer 80% van de patiënten met ADHD een gunstig effect. Bovendien is vastgesteld dat er twee jaar na gebruik nog geen schadelijke bijwerkingen zijn. Of er op lange termijn schadelijke bijwerkingen zijn, moet dringend worden onderzocht. Ritalin is een soort amfetamine en valt onder de Opiumwet, omdat het een verslavende werking heeft.

Microsoft ® Encarta ® Encyclopedie Winkler Prins © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
Oud 28 maart 2006, 22:34   #46
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over het algemeen is ADHD een stoornis waarvoor niet direct een oorzaak is aan te wijzen. Er blijken zowel erfelijke als omgevingsfactoren een rol te spelen
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 22:36   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geef er een lap op!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 22:50   #48
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Geef er een lap op!
Oei -> dienst jeugdbescherming, clb, pisgeaters en pisgeologen schieten in aktie ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 22:54   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar Bekijk bericht
Oei -> dienst jeugdbescherming, clb, pisgeaters en pisgeologen schieten in aktie ...
Ze gaan mij gelijk geven. Een opvoedkundige tik, een pedagogische tik is best verantwoord.
Oud 28 maart 2006, 23:03   #50

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar Bekijk bericht
kan je me een link geven naar een studie die de erfelijkheid aantoont ?
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=292
Oud 28 maart 2006, 23:53   #51
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze gaan mij gelijk geven. Een opvoedkundige tik, een pedagogische tik is best verantwoord.
met een pedagogische tik ga je bitter weinig verstoorde hersenprocessen terug juist krijgen
Oud 29 maart 2006, 05:50   #52
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Bhairav schreef :

En dan maar waarschuwen voor cannabis

...

je mlag eraan toevoegen : alcohol, tabak, Epo, hormonen, lexotan en eigenlijk alle amateuristisch ingenomen medicamenten, dierlijke verzadigde vetstoffen.
Iedereen zou meer vis moeten eten ipv vlees of dit regelmatig vervangen door bonen en peulvruchten, Tofu en veggieburgers eten/

Nu moet ik echt mijn geitenwollensokken gaan breien...
Niemand moet juist niks, ook zich niet laten betuttelen met pillekes.
Die maatschappij moet veranderen, niet die kinderen door hen pillekes te geven. Om toch maar aan de norm te voldoen. En er zijn er die dat maar normaal vinden, omdat ze ni te ver buiten de denkpistes van de burgertruttensamenleving durven/willen denken.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 29 maart 2006 om 05:51.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 05:53   #53
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Armadel Bekijk bericht
Iemand die ik ken, heeft ook ADHD. Op een dag had hij zijn "pillekes" niet genomen en wat gebeurde er? Hij trapte op onze school een glazen deur in omdat een klasgenoot zijn chips had verstopt.
Ik pleit hier niet voor Rilatine of weet ik wat voor oppeppers, maar ik denk dat het gebruik er van individueel bekeken moet worden en dat de dokters niet te snel moeten zijn om "pillekes" voor te schrijven.
En ouders moeten meer tijd maken voor hun kinderen want bijna alle ADHAD'ers die ik ken, hetzij van vroeger hetzij de klasgenootjes van mijn kleine broer, zijn allemaal kinderen waarvan de ouders bijna nooit thuis zijn. En dat is jammer.
Misschien trapte hij die deur in wegens ontwenningsverschijnselen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:24   #54
BlueThunder
Banneling

Standaard

Eerste stap naar Alzheimer bij kinderen is gezet.

Studies tonen al aan dat neuronen van Alzheimers er net zo uitzien als die van kinderen of depressieven onder stimulantia behandeling. Maar die studies blijven verborgen.

http://www.adhdfraude.net/pdf/NB136.pdf

Amphetamine Use In Adolescence May Impair Adult Working Memory

http://www.sciencedaily.com/releases...1021172655.htm

Wat doen ze onze kinderen toch aan ?
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:49   #55
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht

Studies tonen al aan dat neuronen van Alzheimers er net zo uitzien als die van kinderen of depressieven onder stimulantia behandeling. Maar die studies blijven verborgen.

Vreemd toch dat je linkt naar die "verborgen" studies eh.

Ik was dood zonder antidepressiva.
Ik wil er gerust wat neuronenschade bijnemen.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 02:26   #56
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En dat die dingen niet in het nieuws komen zal waarschijnlijk ook de schuld zijn van een of andere lobby die er grof geld aan verdient? >_>

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 11 november 2009 om 02:27.
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 08:16   #57
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Typische maatschappelijke reactie, moeilijke gevallen gewoon platspuiten of platslikken om niet te veel te 'storen'

Vroeger kregen die gewoon een pak slaag, en he dat hielp ook, en geen vieze drugs in hun lijf, waardoor ze daar als ne zombie voor zich uit zitten staaren...

ik had in mijn klas geen hyperactieven, ... even denken, nee echt niet allemaal "brave" mannekes eigenlijk, ...

Nu zou dat hyperactief gedoe wel kunnen voorkomen uit te veel computerspellekes spelen, nu als ge uwe 4 jarige rap nen tv in zijn pollen stampt omdat m rustig zou zijn, waar dat m dan GTA of iets anders op kan zitten spelen tsja, ... heel goe voor hunne fijne motoriek en algehele ontwikkeling...

Lego blokskes, playmobiel, barby of duplo , ne mechano, kweet niet hoor, kan best de creativiteit, en handigheid, etc... in ne kleine opwekken en m rustig maken, zelf eens goe uit nen boom vallen en u eens goe vuil maken en pijn doen kan heel rustgevend en ontwikkelend werken.

wat dat tegenwoordig allemaal is met die flouwe zever van kindjes laten kiezen , vrije opvoeding en als ze er dan geen handen meer aan kunnen steken gooien we ze maar vol relatine... wreed gezond als ge het mij vraagt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 08:35   #58
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Vreemd toch dat je linkt naar die "verborgen" studies eh.

Ik was dood zonder antidepressiva.
Ik wil er gerust wat neuronenschade bijnemen.
Van kunstmatige zoetstoffen krijgt ge ook kanker, maar als ik teveel suiker eet, val ik ook dood,...

ik versta wat ge bedoeld, Nu u bent wel een volwassene, en uw brein had zich ongetwijfeld al ontwikkeld toen je die spullen bent beginnen nemen.

voor kinderen is dat toch nog wel iets anders, maar als het noodzakkelijk is, is het noodzakkelijk natuurlijk.. Alleen ben ik er wel tegen dat die dingen soms al te gemakkelijk gegeven worden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 10:32   #59

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je bent hier zowaar alle oude draden terug aan het oprakelen. Precies een goed geheugen.
Oud 11 november 2009, 10:48   #60
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Heel eventjes, rilatine is geen "platspuiter", althans niet in die zin van het woord. ADHD is eigenlijk nog maar een vijftiental jaren gekend (ik kan er een jaartje naastzitten maar het zal niet veel schelen). Waarschijnlijk bestaat het al veel langer maar men kende het gewoon niet. Sommige theorien beweren zelfs dat het nog een overblijfsel is uit de oertijd dat hielp in de jacht (ADHD mensen kunnen zich soms heel hard focussen). Het komt ook veel meer voor bij jongens dan bij meisjes.
Rilatine is eigenlijk een variant van "speed" (oppeppende drug) en werkt vrij onmiddellijk. Doordat het eerder stimuleert heeft rilatine de kwaliteit dat de gebruiker (met ADHD weliswaar) zich beter kan concentreren. Doordat de concentratie stijgt zwakt de spanning af en heeft de gebruiker zichzelf in de hand. Is juist het omgekeerde proces dus van een kalmeermiddel.
Wat je zegt klopt grotendeels, al valt er te discussiëren over de 'leeftijd' van de ADHD-diagnose en over wilde theoriëen over jachtgedrag e.d.

Het probleem blijft natuurlijk. De maatschappij geeft een drug aan kinderen om hen beter in te passen in het systeem. Ik vind dat op zich niet zo erg hoor, maar ik hoop dat mensen niet denken dat ADHD een'ziekte' is met Ritalin als medicijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be