![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burger
|
![]() Walen zijn Belgen, en voelen zich Belgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, eigenlijk moet ik zorgvuldig zijn om ossaert en JvdB niet op mijn dak te krijgen maar volgens mij zit het zo: In de loop der eeuwen zijn de verschillende termen door elkaar gebruikt: Belgie, Lage landen, Nederland, Nederlanden. Hierbij komt: Brabanders (meer dan alleen brabanders); Hollanders (meer dan alleen hollanders, soms ook nederlanders in het algemeen), Vlamingen (meer dan alleen huidige vlamingen, ook voor belgen en zelfs nederlanders in het algemeen) Friezen (meer dan alleen friezen. Vroeger ook gebruikt voor nederlanders en belgen, tegenwoordig soms gebruikt voor groningers en friezen. Walen (meer dan alleen de oorspronkelijke walen, tegenwoordig ook gebruikt voor alle franstalige belgen) Zeeuwen (zowel in nederland als belgie) Dus eigenlijk zijn we een ratjetoe aan benamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Grossomodo wel maar niet zozeer de details van hoe het allemaal geëvolueerd heeft.
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Men moet wel toegeven dat die dialecten de oorspronkelijke taal van de gemeenschappen zijn die, om de communicatie tussen de gemeenschappen te bevorderen, vervangen zijn door wat men zou kunnen noemen een genormaliseerde taal. De vraag is wel welke de echte moedertaal is ?.
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je het over tongval heeft kan men ook stellen dat bvb de Limburgers zich dan meer aangetrokken voelen door Duitsland. Zoals jezelf zei is het meer een individuele feeling en ik zou toch voorzichtig zijn met het veralgemenen. Walen moeten trouwens niet veel van Fransen hebben. De huidige hetze rond het koningshuis word weer eens duchtig opgeklopt door het feit dat we in een verkiezingsjaar zitten en sommigen zich sowieso in de media moeten werken. Niettegenstaande dit is het wel grotendeels het koningshuis zelf dat verantwoordelijk is voor die problemen omdat ze altijd op de Vlamingen, en zeker hun taal (het AN ![]()
![]() |
![]() |
#46 |
Burger
|
![]() Oei, laten we a.u.b. deze vraag niet beantwoorden want dat staat dan garant voor nog eeuwen communitaire problemen (zolang Belgie nog bestaat ten minste).
Niet alle Walen mogen zich dan Frans beschouwen maar die verschillende kleinere groeperingen (van allerlei soort) die zich wel Frans voelen, kunnen genoeg heibel maken voor 100 en meer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar als de term 'Nederlander' slaat op 'inwoner van de Nederlanden' dan vermoed ik dat de meeste Vlamingen zich nog voor hun Belg-zijn zo'n Nederlander voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ken de term 'retour de manivelle' niet, maar ik veronderstel dat het iets betekent als 'wie kaatst mag de bal terugverwachten' of wellicht zelfs 'wie wind zaait zal storm oogsten'. Wat ik me wel afvraag is waarom in het taalgebruik in Wallonië men het steeds heeft over het feit dat Vlamingen als omgangstaal 'Vlaams' spreken ? 'Je ne parle pas de flamand' zeggen ze dan. Terwijl niemand in Vlaanderen die term gebruikt, maar men het heeft over 'Nederlands'. En als men in Vlaanderen de term 'Vlaams' gebruikt refereert men naar hun plaatselijk dialect, niet naar de algemene omganstaal in VL, die uiteraard het NL is. Is er een bepaalde reden waarom Walen niet 'Nederlands' zeggen maar wel 'Vlaams' ? Wij zeggen toch ook niet 'Waals' maar 'Frans'. Laatst gewijzigd door job : 30 maart 2006 om 09:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Walen (échte Belgen) spreken frans (i.p.v. 'waals') omdat dat de taal is van het 'imperium', de hoftaal, een wereldtaal. Vlamingen spraken geen nederlands maar 'een mengelmoesje van vlaamse dialecten'.(Met andere woorden: Hun taal stelde niets voor.) Door aan de talen deze betekenissen te hechten was het voor de belgische overheid logisch om een 'wereldtaal' als standaardtaal vast te leggen. De mensen die het 'boerentaaltje' brabbelden moesten zich maar aanpassen. Politiek is er intussen veel (nou ja, veel...) veranderd maar de terminologie is blijven bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik moet er wel bijzeggen dat de Walen onder elkaar dezelfde moeite hadden/hebben met hun verschillende dialecten, maar ze spraken wel meer frans.
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#53 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De sterkste cohesie vind je momenteel tussen de Vlamingen onderlingm gevolgd door België en de hele Benelux. Het minste affiniteit voelen de Luxemburgers met de rest van de Benelux, tenzij misschien met die uit de Belgische provincie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ondertusen is de taalsituatie in Vlaanderen toch sterk veranderd en wordt als omgangstaal (en adm. taal) het NL gebruikt. Doch, hun superieure instelling t.o. het Nederlands lijken zij niet opgegeven te hebben. Klopt dit ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() In het Waalse gewest wo(o)n(d)en vele mensen met een verschillende taal, verschillend dialect (wat de FR al dan niet correct 'patois' noemden). Deze mensen kregen Franstalig onderwijs opdat een homogeen taalgebied kon geschapen worden ?
Mijn grootvader heeft de Groote Oorlog nog meegemaakt, en hij vertelde dat de Franstalige orders van de oversten niet alleen niet door de Vlamingen niet begrepen werden, maar ook door vele Walen niet, die het FR niet machtig waren, omdat zij thuis louter hun eigen taal spraken (bvb. Waals). Ik meen me te herinneren gelezen te hebben dat het Waals een overgangstaal was tussen het romaanse en het germaanse taalgebied. Men beschouwde het als een geromaniseerde germaanse taal omdat zinsconstructies 'germaans' zouden zijn maar vele woorden een 'romaanse' oorsprong hadden (hebben). Klopt dit ? Laatst gewijzigd door job : 30 maart 2006 om 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Ik moet hierbij nog opmerken dat de zogenaamde 'vlaamse dialecten' gewoon nederlandse dialecten waren/zijn. Ook in de noordelijke nederlanden werden/worden diverse dialecten gesproken. En dat is niet ongebruikelijk voor een taal in die tijd. In Wallonië werden er waalse dialecten gesproken en ook binnen Frankrijk een verscheidenheid aan franse dialecten. Het superioriteitsgevoel was dus nergens op gebaseerd, behalve dat frans inderdaad de hoftaal was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Voor wat betreft de definitie van het waals ben ik te weinig op de hoogte. Misschien iemand anders? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Typische dialectvoorden verdwijnen en worden vervangen door Nederlandse woorden (die dan toch wel dikwijls met een plaatselijke tongval uitgesproken worden). Bij het uitdeinen van het Antwerps bots je op dit fenomeen dat niet zozeer alleen het Antwerps dialect sterk uitdeint maar vooral de Antwerpse tongval. Laatst gewijzigd door job : 30 maart 2006 om 12:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Minister-President
|
![]() Ach zo. Maar toch meen ik het ergens gelezen te hebben. Weet je, misschien is het dan geen geromaniseerde germaanse taal, maar een gegermaniseerde romaanse taal. Is het niet zo dat de bouwconstructie van het Waals typisch germaans is. Bvb. worden de adjectieven niet voor het onderwerp geplaatst ipv van er achter ?
Laatst gewijzigd door job : 30 maart 2006 om 12:14. |
![]() |
![]() |