![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Europees Commissaris
|
![]() U gelooft toch nooit dat deze twee een eerlijk proces zouden krijgen. Zelfs soldaten van het Taliban regime krijgen geen eerlijk proces.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister
|
![]() Dat zou ik niet zeggen. Er zijn bewijzen genoeg van wat die bengels misdaan hebben, en massa's getuigen, die hun verhaal ook al in de media gedaan hebben. Er zou dus weinig reden geweest zijn om hen geen eerlijk proces te geven.
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat niet wil zeggen dat het klassiek islamitisch/arabisch anti-Amerikanisme nu ineens zou verdwenen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus volgens jouw hebben de Iraki's niet eens het recht om in opstand te komen tegen hun nieuwe kolonisators?
Het verzet zal zeker niet gebroken worden met de dood van de twee broers, in tegendeel zo lijkt het wel. Het verzet komt trouwens meer en meer ook uit Shiitische hoek, de vijanden van zowel Saddam als de V.S. met een enorme populariteit onder de Iraakse bevolking. Hopelijk zullen de Amerikaanse kolonisators hetzelfde lot ondergaan als in Vietnam. Saddam's regime mag dan al wreed geweest zijn, alle regimes in de regio zijn wreed, inkluis deze die actief door de V.S. ondersteund worden. (net als saddam zelf gedurende vele jaren, losstaande van de vraag of frankrijk, de Sovjet-unie etc. ook bondgenoten waren van Irak, de V.S. steunde het regime dat staat vast). Niets echter legitimeert een onuitgelokte buitenlandse aggressie van een grootmacht. Op die manier zal de V.S. de steun van de bevolking niet winnen en zonder steun van de bevolking kan er geen democratie komen maar enkel nog maar eens een door de V.S. in het zadel gehouden dictator, die niet de bevolking maar zijn eigen en de Amerikaanse belangen dient. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Enfin, racisme hebben we al dikwijls genoeg gezien. Misschien moet je eens naar het Blok programma kijken.
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat heeft dat nu met het blok te maken? Maar nu je toch daarover begint, ik zou nooit oftenimmer het blok steunen tenzij Marokko België zou bezetten en enkel het blok zich daartegen zou verzetten met geweld. Een volledig absurde vergelijking natuurlijk, maar enkel om je duidelijk te maken dat ik geen groene vredesactivist ben. Een volk heeft het recht om zich te verzetten tegen een buitenlandse aggressie, en ik ben trost dat mijn grootvader twee Duitse bezetters mee heeft helpen uitschakelen, en ik wens hetzelfde lot toe aan alle bezettingsmachten, inclusief de amerikaanse in Irak.
btw: de V.S. verloor niet tegen het noordvietnamese leger, het verloor tegen de zuidvietnamese guerilla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Onder deze laatsen vallen de slachtoffers voor de belangen van de eersten. Vandaar dat elke dode soldaat een dode te veel is, Irakees, Amerikaan, Duitser of wat dan ook. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Net zoals onze grootvaders en overgrootvaders tegen de Duitse bezettingsmacht hebben gevochten - wat wij trouwens allemaal normaal vinden - zouden de Iraki's dit niet mogen.
Zij hebben dat recht, net zoals de Palestijnen ook dit recht hebben. Ook zij worden bezet door een ander land, alhoewel dit in de media nog te weinig gezegd wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tommydecommie's postings zijn extreem-linkse prietpraat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Partijlid
|
![]() Mij interesseert vooral het perspectief van de bevolking die dit alles ondergaat. Saddam en zijn zoontjes hebben een terreurbewind gevoerd met grote aantallen slachtoffers. Zelfs een "onwettige" Amerikaanse bezetting die tal van fouten maakt is nog beter dan wat er eerder was. Ik ben zelf geen Irakees dus je kan je afvragen hoe ik kan weten wat het perspectief van de bevolking is, maar ik ga er gewoon van uit dat niemand het plezant vindt dat hij gemarteld en gefolterd wordt - u toch ook hoop ik? Ze krijgen natuurlijk andere problemen in de plaats, en die problemen zullen de Irakezen zelf uiteraard luidop onder de aandacht brengen (terecht!), maar wie die problemen qua schaal en gruwelijkheid wil gelijkstellen met de terreur die ervoor was is oneerlijk.
Het beste dat de critici kunnen doen is Bush en co aan hun retoriek houden: ze beloofden de "harten en hoofden" van de Irakezen te winnen, democratisering en wat weet ik nog allemaal, dus moeten ze nu aan hun beloftes worden gehouden. Gewoon hopen dat de ene machthebber wordt verdreven of vernietigd ten voordele van een andere zonder rekening te houden met wat dit concreet oplevert voor de bevolking getuigt juist van die cynisch machtspolitieke instelling die aan anderen verweten wordt. Ik hoop zeker dat de gruwel van Vietnam hier niet herhaald wordt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die de Amerikanen een tweede Vietnam toewenst is gewoon ziek. Heeft geen zin om met zo iemand te discussiëren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Amerikanen, samen met hun coalition of the willing, moeten nu zien dat Irak werkelijk wordt gedemocratiseerd, of tenminste zo goed als mogelijk. Verder moet het land en haar economie worden heropgebouwd, en zodoende is er inderdaad een kans dat de harten en hoofden worden gewonnen. Maar de wereld moet een beetje meer geduld hebben. Het gaar niet van de dag op morgen. De oorlog is heel snel en met relatief weinig slachtoffers gewonnen. Dat is op zich reeds goed. Er zin nu nog een aantal plaatsen waar Amerikaanse soldaten worden aangevallen, en ik verwacht dat dit ook niet meteen zal ophouden. Maar in plaats van aan de kant te staan, te bekritiseren, Bush uit te maken voor rotte vis, en op een schandelijke wijze hopen op meer doden, zouden de anti's beter gewoon hun bek houden en zouden zoveel mogelijk landen moeten helpen bij die tweede fase, de heropbouw en de democratizering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Amerikanen, samen met hun coalition of the willing, moeten nu zien dat Irak werkelijk wordt gedemocratiseerd, of tenminste zo goed als mogelijk. Verder moet het land en haar economie worden heropgebouwd, en zodoende is er inderdaad een kans dat de harten en hoofden worden gewonnen. Maar de wereld moet een beetje meer geduld hebben. Het gaar niet van de dag op morgen. De oorlog is heel snel en met relatief weinig slachtoffers gewonnen. Dat is op zich reeds goed. Er zijn nu nog een aantal plaatsen waar Amerikaanse soldaten worden aangevallen, en ik verwacht dat dit ook niet meteen zal ophouden. Maar in plaats van aan de kant te staan, te bekritiseren, Bush uit te maken voor rotte vis, en op een schandelijke wijze hopen op meer doden, zouden de anti's beter gewoon hun bek houden en zouden zoveel mogelijk landen moeten helpen bij die tweede fase, de heropbouw en de democratizering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
wat vast staat is dat ze Irak bezet houden en dat de Irakezen het recht hebben om de bezetters te verdrijven, liefst nog voor hun volledige olieindustrie verlapt wordt aan enkele Texaanse multinationals. De Vietnamesezen hebben erg geleden onder de vietnam-oorlog, maar uiteindelijk zijn ze er in geslaagd de V.S. te verjagen en hun land te verenigen onder een onafhankelijk leiderschap en het kolonialisme te beëindigen. Nu plukken ze daar de vruchten van nu het economisch opnieuw beter gaat. Natuurlijk wens ik niemand een Vietnam-oorlog toe, maar de V.S. wisten al dat dit risico bestond toen ze Irak binnenvielen zonder geldige redenen. De leiders in het Witte huis zijn dan ook de enige schuldigen moest het zo ver komen, de Irakezen hebben het recht zich te verzetten. Is het de schuld van de geallieerden dat er miljoenen mensen omkwamen tijdens WOII, had men er beter aan gedaan Hitler zijn zin te geven om bloedvergieten te voorkomen? Vergeet ook niet dat een vlekkeloze Irak-operatie de fanaten in het Witte Huis zal aanzetten tot nog meer zieke initiatieven, nog bloedigere oorlogen tegen bvb. Iran, Noord-Korea en op lange termijn zelfs China, met miljoenen doden als gevolg. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |