Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2003, 13:17   #41
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
U mag besluiten dat een land splitsen op basis van economische argumenten niet echt getuigt van veel solidariteitszin.
Wat wij nu doen is helemaal geen solidariteit. Economisch gezien zou een splitsing m.i. beide landshelften ten goede komen. Ik ben voor een voortgezette èchte solidariteit die nuttig besteed wordt, waardoor Wallonië op eigen benen leert staan en een economie ontwikkelt waar zij op termijn véél meer uit halen dan uit de transfers.

Nu halen de Walen weinig of geen resultaat uit de N-Z transfers. En van de Vlamingen wordt verwacht dat zij maar braaf blijven dokken. D�*t is de "solidariteit" dij JIJ blijkbaar in stand wilt houden. Ik streef dan liever naar een structuur waar iedereen ècht iets aan heeft.

Maar ik zie alvast dat je jezelf weer wendt tot die eeuwige veralgemeningen. Dat heel wat Vlaams-Nationalisten, waaronder mezelf, zich al hebben uitgesproken voor een verdergezette, nuttige financiële steun aan Wallonië vergeet u gemakkelijkheidshalve. Neen, laten we liever teruggrijpen naar het simplistische en ongenuanceerde "een land splitsen om economische redenen is niet solidair"...

Distel, ik zie meer in Unitaire Staat met een gezonde Sociale Zekerheid, die er is voor IEDEREEN, en die niet gecontroleerd wordt door de Parti Staliniste. Twee of drie aparte landen, tegen de wens van de bevolking trouwens, waarvan er een als ontwikkelingsland beschouwd wordt, en geld krijgt van een ander, nee, daar zie ik niks in.
Weeral "tegen de wens van de bevolking", maar nog steeds geen wetenschappelijk onderzoek en nog steeds geen verkiezingsuitslag dat dat bevestigen...

Kijk, moest ik nu zelf overtuigd zijn van het potentieel van die unitaire staat, dan werd ik morgen Belgicist. 175 jaar België leert mij dat Vlaanderen en Wallonië politiek gezien nooit dikke vriendjes zullen worden.

Maar we zijn al een stapje verder: een uitwisseling van visies ipv snelle slogans.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2003, 14:09   #42
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
U mag besluiten dat een land splitsen op basis van economische argumenten niet echt getuigt van veel solidariteitszin.
Wat wij nu doen is helemaal geen solidariteit. Economisch gezien zou een splitsing m.i. beide landshelften ten goede komen. Ik ben voor een voortgezette èchte solidariteit die nuttig besteed wordt, waardoor Wallonië op eigen benen leert staan en een economie ontwikkelt waar zij op termijn véél meer uit halen dan uit de transfers.

Nu halen de Walen weinig of geen resultaat uit de N-Z transfers. En van de Vlamingen wordt verwacht dat zij maar braaf blijven dokken. D�*t is de "solidariteit" dij JIJ blijkbaar in stand wilt houden. Ik streef dan liever naar een structuur waar iedereen ècht iets aan heeft.

Maar ik zie alvast dat je jezelf weer wendt tot die eeuwige veralgemeningen. Dat heel wat Vlaams-Nationalisten, waaronder mezelf, zich al hebben uitgesproken voor een verdergezette, nuttige financiële steun aan Wallonië vergeet u gemakkelijkheidshalve. Neen, laten we liever teruggrijpen naar het simplistische en ongenuanceerde "een land splitsen om economische redenen is niet solidair"...

Distel, ik zie meer in Unitaire Staat met een gezonde Sociale Zekerheid, die er is voor IEDEREEN, en die niet gecontroleerd wordt door de Parti Staliniste. Twee of drie aparte landen, tegen de wens van de bevolking trouwens, waarvan er een als ontwikkelingsland beschouwd wordt, en geld krijgt van een ander, nee, daar zie ik niks in.
Weeral "tegen de wens van de bevolking", maar nog steeds geen wetenschappelijk onderzoek en nog steeds geen verkiezingsuitslag dat dat bevestigen...

Kijk, moest ik nu zelf overtuigd zijn van het potentieel van die unitaire staat, dan werd ik morgen Belgicist. 175 jaar België leert mij dat Vlaanderen en Wallonië politiek gezien nooit dikke vriendjes zullen worden.

Maar we zijn al een stapje verder: een uitwisseling van visies ipv snelle slogans.

Ja, nu moet er nog een van ons overtuigd worden he
Ik geloof gewoon niet in de tweedeling. Volgens mij is die louter kunstmatig, door de splitsing der partijen, etc, etc...
Het volk voelt zich nog steeds Belg, dat bevestigen alle onderzoeken die daarnaar gevoerd zijn, zonder een uitzondering!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2003, 14:58   #43
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof gewoon niet in de tweedeling. Volgens mij is die louter kunstmatig, door de splitsing der partijen, etc, etc...
Het volk voelt zich nog steeds Belg, dat bevestigen alle onderzoeken die daarnaar gevoerd zijn, zonder een uitzondering!
Zowat elke staat is kunstmatig. Ook een unitair België zou dat zijn. Hadden de communaitaire problemen pas gisteren begonnen, dan was ik ook voorstander geweest van een poging om toch de geschillen op te lossen en gezamenlijk verder te gaan. Maar na al die tijd lijkt het uiteendrijven van beide landshelften (politiek gezien dan toch) eerder een "natuurlijk" proces te zijn, en komt een unitair beleid mij geforceerd en kunstmatig over.

Wat betreft die onderzoeken naar het Belgische gevoel van de mensen, heb ik toch enkele bedenkingen. Vooral de manier waarop die onderzoeken gebeurd zijn, wil ik graag weten (al besef ik ook dat dit een vraag is waar u niet op 1-2-3 kan op antwoorden). Als men bijvoorbeeld vraagt "Voelt u zich eerder Belg of eerder Vlaming?", ja dan kan ik er nog inkomen dat meer mensen zich misschien Belg zullen voelen. Vraagt men echter "Bent u er voorstander van om jaarlijks pakweg 1500 euro weg te geven zonder dat daar eigenlijk iemand mee gediend is?", dan vraag ik mij af hoeveel mensen nog solidaire Belg zijn. Het weze duidelijk dat geen van bovenstaande vragen een objectief onderzoek zouden opleveren....
Oud 25 juli 2003, 15:48   #44
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
uiteendrijven van beide landshelften (politiek gezien dan toch) eerder een "natuurlijk" proces te zijn
Leg dat eens uit.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2003, 15:51   #45
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heet speculatieve zelfredzaamheid.
so·li·da·ri·teit (de ~ (v.))
1 bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragen

2 [jur.] hoofdelijkheid, zowel ten aanzien van schuldeisers als van schuldenaren
Oud 25 juli 2003, 16:01   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
uiteendrijven van beide landshelften (politiek gezien dan toch) eerder een "natuurlijk" proces te zijn
Leg dat eens uit.
Als twee partijen niet overeenkomen, en deze situatie niet beter wordt, is het niet meer dan normaal dat ze uiteendrijven.
Oud 25 juli 2003, 16:04   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat heet speculatieve zelfredzaamheid.
so·li·da·ri·teit (de ~ (v.))
1 bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragen

2 [jur.] hoofdelijkheid, zowel ten aanzien van schuldeisers als van schuldenaren
Inderdaad: bereidheid om de consequenties daarvan te dragen. Die consequenties zijn er dan wel voor beide partijen natuurlijk. Voor Wallonië is zo'n consequentie dat zij het gekregen geld wijselijk besteden, anders komt de solidariteit ook maar van 1 kant. Niks "speculatieve zelfredzaamheid" dus.
Oud 25 juli 2003, 18:03   #48
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Citaat:
Het feest van 21 juli was echter nog een graad erger: van spontaneïteit was er al helemaal geen sprake meer om dan nog maar te zwijgen van de walgelijke politieke recuperatie.
Hoe leidt u af dat het niet spontaan was?
Murw geslagen door de voortdurende reclame op radio, tv en affiches? Denkt u trouwens niet dat, net als op 11 juli trouwens, veel mensen gewoon afkwamen op het aspect 'feest' en niet zozeer op het aspect 'Belgisch' resp. 'Vlaams'? Geef toe, als je ergens een spectaculair en gratis feestje organiseert, dan komt er toch altijd wel iemand op af.
Denkt u nu echt dat mensen voor een Vandenbrande of Somers, of een fotomontage van alle Vlaamse "minister-presidenten" storm lopen?
Leest u wel wat er staat? 'Vlaams', 11 juli?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2003, 18:04   #49
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Die consequenties zijn er dan wel voor beide partijen natuurlijk. Voor Wallonië is zo'n consequentie dat zij het gekregen geld wijselijk besteden
Vl en Brussel spenderen niet?
Oud 25 juli 2003, 18:04   #50
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leg dat eens uit.
Als twee partijen niet overeenkomen, en deze situatie niet beter wordt, is het niet meer dan normaal dat ze uiteendrijven.
Welk zijn die twee partijen en waar is het natuurlijke in die evolutie?
Oud 25 juli 2003, 18:09   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je kan één Vlaming al eens in de zak zitten.
Je kan veel Vlamingen lang en diep in de zak zitten.
Maar je kan niet alle Vlamingen eeuwig in de zak blijven zitten.

Dat is maar natuurlijk.
Oud 25 juli 2003, 18:12   #52
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Die consequenties zijn er dan wel voor beide partijen natuurlijk. Voor Wallonië is zo'n consequentie dat zij het gekregen geld wijselijk besteden
Vl en Brussel spenderen niet?
Alle partijen dienen uiteraard best wijselijk te spenderen.
Oud 25 juli 2003, 18:14   #53
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leg dat eens uit.
Noord en Zuid.
Het is toch heel gewoon dat twee partijen die niet overeenkomen uiteengroeien? Koppels die blijven ruzie maken, scheiden.
Oud 25 juli 2003, 18:22   #54
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leg dat eens uit.
Noord en Zuid.
Het is toch heel gewoon dat twee partijen die niet overeenkomen uiteengroeien? Koppels die blijven ruzie maken, scheiden.
Indien één van de partijen al teveel te verliezen heeft wordt er vaak een procedureslag uitgevochten tot aan het bitterste van het bittere einde maar de scheiding volgt hoe dan ook.
Oud 25 juli 2003, 19:05   #55
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:
Zowat elke staat is kunstmatig. Ook een unitair België zou dat zijn. Hadden de communaitaire problemen pas gisteren begonnen, dan was ik ook voorstander geweest van een poging om toch de geschillen op te lossen en gezamenlijk verder te gaan. Maar na al die tijd lijkt het uiteendrijven van beide landshelften (politiek gezien dan toch) eerder een "natuurlijk" proces te zijn, en komt een unitair beleid mij geforceerd en kunstmatig over.

Wat betreft die onderzoeken naar het Belgische gevoel van de mensen, heb ik toch enkele bedenkingen. Vooral de manier waarop die onderzoeken gebeurd zijn, wil ik graag weten (al besef ik ook dat dit een vraag is waar u niet op 1-2-3 kan op antwoorden). Als men bijvoorbeeld vraagt "Voelt u zich eerder Belg of eerder Vlaming?", ja dan kan ik er nog inkomen dat meer mensen zich misschien Belg zullen voelen. Vraagt men echter "Bent u er voorstander van om jaarlijks pakweg 1500 euro weg te geven zonder dat daar eigenlijk iemand mee gediend is?", dan vraag ik mij af hoeveel mensen nog solidaire Belg zijn. Het weze duidelijk dat geen van bovenstaande vragen een objectief onderzoek zouden opleveren....
De eerste vraag is objectief.
De tweede komt uit een Vlaams Blok folder.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2003, 19:22   #56
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

De eerste vraag is objectief.
De tweede komt uit een Vlaams Blok folder.
Nee, de eerste vraag past in uw kraam, de tweede niet.
Oud 25 juli 2003, 20:52   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, de eerste vraag past in uw kraam, de tweede niet.
En wat niet in de BUBkraam te pas komt gaat de VB-nazistische-racistische-fascistische, flamingantische-separatistische-NV-A-hoek in.
Oud 25 juli 2003, 20:57   #58
Bruno*
Banneling

Standaard

Het doel van de VL beweging, Knuppel, is niet om Vlaanderen onafh. te maken, maar gewoon om Belgie te vernielen. De flaminganten waren in '17 zo stom om te geloven dat dat kon, in '40 en nu nog steeds. Steeds dwepen ze met een buitenl. macht, Duitsland, Holland (of de rattachisten fr.) omdat ze in hun binnenste goed weten dat hun virtuele regio in de echte wereld een lachertje is. Groot-Germaanse ruimte, onafhankelijkheid in Europa,Dietse solidariteit,Grootnederland: één pot -sinister- nat.
Oud 25 juli 2003, 21:07   #59
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het doel van de VL beweging, Knuppel, is niet om Vlaanderen onafh. te maken, maar gewoon om Belgie te vernielen. De flaminganten waren in '17 zo stom om te geloven dat dat kon, in '40 en nu nog steeds. Steeds dwepen ze met een buitenl. macht, Duitsland, Holland (of de rattachisten fr.) omdat ze in hun binnenste goed weten dat hun virtuele regio in de echte wereld een lachertje is. Groot-Germaanse ruimte, onafhankelijkheid in Europa,Dietse solidariteit,Grootnederland: één pot -sinister- nat.
En uw doel, Tacitus, is niet om een discussie te voeren maar gewoon om mensen te beledigen en uw onverdraagzaamheid te etaleren. Blijkbaar waren enkele kiezers op 18 mei zo stom om u te geloven. Steeds dweep jij met verdraagzaamheid en solidariteit omdat je in je binnenste goed weet dat uw gezwets in de echte wereld een lachertje is. Tacitus, beledigingen, hypocrisie, één pot -belachelijk- nat.
Oud 25 juli 2003, 21:44   #60
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
In 2005 bestaat België 175 jaar... men is nu al bezig met het plannen van nóg grotere feesten... prachtig.

VIVE LA BELGIQUE LEVE BELGIË ES LEBE BELGIEN
175 jaar... En hoe lang hebben we moeten wachten op een Nederlandstalige universiteit in die Belgische "democratie"???
Zelfs tot op de dag van vandaag spreken Franstalige (federale) ministers de taal van de meerderheid van de bevolking NIET.

Leve Belgie? Dag, Jan!
Het toppunt: ik zag vandaag een reportage op de RTBF met een interview van Bert Anciaux: hij moest de vraag in het Nederlands gesteld krijgen anders begreep hij ze niet en antwoordde in héél gebrekkig Frans met het excuus dat hij rap wat lessen ging volgen !

Freya Van de Bossche deed het wat beter met haar schoolfrans, maar ging ook een taalbad volgen uit noodzaak.

Wie sprak er ook alleen maar van Nederlandsonkundige federale ministers?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be