Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2006, 17:19   #41
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Braveheart Bekijk bericht
Wat heeft hier het Fascisme met Geloof te maken?
Ik gaf het fascisme als voorbeeld van een mening die geen respect verdiend.
Daarmee toon ik aan dat het ultra-belachelijk is om a priori respect te claimen voor om het even welke mening.

Citaat:
Terwijl bijna alle geloven vrede en liefde predikken, predikt het Fascisme haat en geweld.
Net daarom heb ik voor dergelijke mening geen respect.
Jij wel?
Mag hoor.

Citaat:
En hoe ver kunnen we gaan als het om vrijheid van meningsuiting gaat?
Kunnen we zover gaan dat we miljarden mensen ermee beledigen?
Kunnen we zover gaan dat we de levensovertuiginen van al die mensen belachelijk maken?
Jazeker.
Wanneer een mening geuit wordt, en ze is vrij toegangkelijk én vrij vermijdbaar, dan speelt het geen enkele rol hoe kwetsend ze is.
Hoe kwetsend een mening is, hangt immers voornamelijk af van de subjectiviteit van de ontvanger van de mening.
B.v. :een Jood zal gekwetst zijn als je de holocaust ontkent, de Iraanse president zal die mening toejuichen en een rondedansje maken.
Oud 5 juni 2006, 21:34   #42
Braveheart
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik gaf het fascisme als voorbeeld van een mening die geen respect verdiend.
Daarmee toon ik aan dat het ultra-belachelijk is om a priori respect te claimen voor om het even welke mening.

Net daarom heb ik voor dergelijke mening geen respect.
Jij wel?
Mag hoor.

Jazeker.
Wanneer een mening geuit wordt, en ze is vrij toegangkelijk én vrij vermijdbaar, dan speelt het geen enkele rol hoe kwetsend ze is.
Hoe kwetsend een mening is, hangt immers voornamelijk af van de subjectiviteit van de ontvanger van de mening.
B.v. :een Jood zal gekwetst zijn als je de holocaust ontkent, de Iraanse president zal die mening toejuichen en een rondedansje maken.

De holocaust ontkennen is wel heel anders dan een hele groep ''geitenneukers'' te noemen. De holocaus ontkennen is wel heel anders dan de profeten (waar miljarden mensen in geloven) belachelijk te maken.

Als ik jou voor een hoerenkind ga uitmaken, dan ben ik alleen maar op 1 ding uit, en dat jou kwetsen en jou vernederen.

Het spijt mij, maar wat er tegenwoordig in de media gebeurt, kun je niet vrijheid van meningsuiting noemen. Nee, sommige mensen proberen doelbewust een groep te kleineren en te vernederen. En ik ben daar absoluut tegen. Of het nou om joden gaat, of kleurlingen, of blanken of wat en wie dan ook.
Braveheart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 22:03   #43
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De holocaust ontkennen is wel heel anders dan een hele groep ''geitenneukers'' te noemen. De holocaus ontkennen is wel heel anders dan de profeten (waar miljarden mensen in geloven) belachelijk te maken.
Zoalng niemand verplicht is om het te aanhoren, lezen, of er daden aan te verbinden, zie ik in geen van beiden een groot probleem.

Citaat:
Als ik jou voor een hoerenkind ga uitmaken, dan ben ik alleen maar op 1 ding uit, en dat jou kwetsen en jou vernederen.
Zelfde opmerking.
Zolang ik deze mening vrij kan ontlopen, mag je dat nog 1000 maal schrijven.

Citaat:
Het spijt mij, maar wat er tegenwoordig in de media gebeurt, kun je niet vrijheid van meningsuiting noemen. Nee, sommige mensen proberen doelbewust een groep te kleineren en te vernederen. En ik ben daar absoluut tegen. Of het nou om joden gaat, of kleurlingen, of blanken of wat en wie dan ook.
BEn je verplicht om 'de media' te consumeren, te geloven of daadwerkelijk gevolg te geven aan wat in de media verschijnt?
Of kan je vrijelijk beslissen de media naast je neer te leggen of in elk geval geen actie te ondernemen op basis van wat je in de media leest?
Oud 6 juni 2006, 15:19   #44
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zit dat verschil dan?
Beider voorbeelden zijn een uiting van een mening, omdat je het niet eens zou zijn met die mening, wil dat nog altijd niet zeggen dat je ze niet zou mogen uiten.
Kijk als ik nu zou bepalen dat er voortaan met niets nog gelachen zou mogen worden, dan is dat mijn goed recht, maar dat wil niet zeggen dat ik die mening aan de rest van de wereld zou moeten opdringen, hoeveel volgelingen ik ook heb met het uiten van die mening...

Citaat:
U kan dat misschien zo vinden, ik ben het er uiteraard niet mee eens, maar u hebt het recht om die mening te uiten, evenzeer als ik het recht heb om een tegenovergestelde mening te uiten.

Citaat:
U bent niet verplicht om alles wat de media voorkauwd te gaan geloven, u kan evenzo de keuze maken om de media links van u te laten liggen.
U bepaald toch zelf wat u als eerbiedig enz... beschouwd.
Als een bepaalde bron u niet eerbiedig zou overkomen hebt u nogaltijd de vrijheid om die bron niet te raadplegen, en kan u vrij kiezen of u er geconfronteerd mee wil worden of niet.
Maar u hebt niet het recht om dit voor andere te bepalen.

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 23:45   #45
Braveheart
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe Bekijk bericht
U bent niet verplicht om alles wat de media voorkauwd te gaan geloven, u kan evenzo de keuze maken om de media links van u te laten liggen.
U bepaald toch zelf wat u als eerbiedig enz... beschouwd.
Als een bepaalde bron u niet eerbiedig zou overkomen hebt u nogaltijd de vrijheid om die bron niet te raadplegen, en kan u vrij kiezen of u er geconfronteerd mee wil worden of niet.
Maar u hebt niet het recht om dit voor andere te bepalen.

Waar heb ik ooit gezegd dat ik een keuze voor iedereen wil maken?
Het enige wat ik gezegd heb, is dat we elkaar meer respect moeten tonen. Maar blijkbaar is dat tegenwoordig ook al te veel gevraagd.

Daaamn waar gaat de wereld tog heen..................
Braveheart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 10:27   #46
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het enige wat ik gezegd heb, is dat we elkaar meer respect moeten tonen.
Mij goed.
Laten we beginnen met respect te tonen voor eenieders recht op het uiten van meningen. Ook als wij die meningen zelf niet respecteren.
(b.v. cartoons en tekenfilmpjes over religieuze afzeik)
Oud 11 juni 2006, 10:44   #47
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige wat ik gezegd heb, is dat we elkaar meer respect moeten tonen. Maar blijkbaar is dat tegenwoordig ook al te veel gevraagd.

Daaamn waar gaat de wereld tog heen..................
Daar zit het juist.
U vindt dat men respect moet hebben voor religieuze dingen, maar u kan blijkbaar geen respect opbrengen voor de mensen die er een andere mening op na houden.
U begint dan te tamtammen over respectloosheid allerhande.
Ik vind dat men met alles moet kunnen lachen, en humor is vaak een verborgen vorm van kritiek, diegenen die dat niet kunnen verdragen, zijn diegenen die het eerst roepen om respect maar dikwijls de laatste zijn om respect te hebben voor een mening die niet de hunnen is.

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 15:10   #48
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ocharme Mohammed. Hij wordt door zijn eigen gelovigen gediscrimineerd. Andere profeten mogen wel meedoen en hij niet. Dat is niet eerlijk.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 15:10   #49
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe Bekijk bericht
Daar zit het juist.
U vindt dat men respect moet hebben voor religieuze dingen, maar u kan blijkbaar geen respect opbrengen voor de mensen die er een andere mening op na houden.
U begint dan te tamtammen over respectloosheid allerhande.
Ik vind dat men met alles moet kunnen lachen, en humor is vaak een verborgen vorm van kritiek, diegenen die dat niet kunnen verdragen, zijn diegenen die het eerst roepen om respect maar dikwijls de laatste zijn om respect te hebben voor een mening die niet de hunnen is.
100% juist.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be