![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar, spijtig genoeg, draait het bij de meeste separatisten daar niet om. Voor hen draait het om het stichten van een nieuwe staat. Sommige flaminganten zijn inderdaad nationalisten, maar het is toch tekenend dat diegene die zo graag het woord nationalisme in de mond nemen altijd alle flaminganten over dezelfde kam scheren. En dit gebeurt enkel omdat fervente anti-flaminganten zelf nationalisten zijn die België beschouwen als een ondeelbaar iets, iets dat men niet in vraag mag stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() Je begint er te komen, nog even doordenken.
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bron: Belgicistische reactie(s) op kritiek op een Unitair België op dit forum. Logica: Stereotypen werken onverdraagzaam en conformerend, zowel naar "buiten" als naar de leden "binnen" de groep. Weet jij eigenlijk wel wat een stereotype is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wou maar even aantonen hoe leeg en nietszeggend dat stukje was (naast de arrogante en beledigende stellingname over vlaamsgezinden, trouwens).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() En hoe heb je dat dan aangetoond? Met de control-C toets?
![]() |
#47 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Wees er maar niet zeker van dat separatisme goed is voor Walen, laat staan voor Vlamingen. Het Vlaams Belang gooit graag met cijfers: miljarden die jaarlijks worden overgeheveld naar Wallonië en die de Vlaamse welvaart tegenhouden. Mag ik je er tegelijk op wijzen dat ook in Vlaanderen een groeiende armoede is? Het is dus niet zo dat alle Vlamingen kansen hebben om vooruit te gaan, maar worden tegengehouden door die armzielige profiterende Walen. Het honderdvoudige van wat Vlaanderen aan Wallonië overdraagt, geven wij jaarlijks aan banken (in de vorm van staatsschulden...). Natuurlijk, een Vlaams-nationalistische partij als het VB zal deze laatste cijfers niet geven. Ze zullen ook niet zeggen dat door privatiseringen 2000 Vlamingen hun elektriciteit niet kunnen betalen. De kans dat het VB op deze essentiële dingen het tij kan en wil keren, is nihil. In tegendeel, het VB toont zich met haar "Ondernemend Vlaanderen" duidelijk een partij voor het kapitaal. De enige manier waarop gewone mensen zich hiertegen kunnen verdedigen en sociale verworvenheden kunnen verdedigen, is door zich te organiseren in vakbonden. (De vakbonden hebben aan de top ook hun clowns, geef ik toe...) Het is dan ook niet toevallig dat net "In de Warande" voor opsplitsing van het land pleit. Het heeft NIETS te maken met "het lot van ALLE Vlamingen, Walen en Brusselaars verbeteren." Het heeft te maken met het vakbonds- en arbeidersfront te breken, sociale verworvenheden af te bouwen (waartoe ook vanuit Europa wordt opgeroepen en waarmee het vooral haar pijlen op België richt), zodat in de kleine, onleefbare regiootjes gunstige investeringsklimaten worden geschept om de winsten te vergroten. In een tijd dat enorm veel jobs verdwijnen (met in ruil daarvoor een handvol arbeidsplaatsen met precaire statuten) en publieke dienstverlening wordt verkocht aan particulieren, zullen meer en meer Vlamingen genieten van wat men in de VS al langer kent: armoede. Wat jij "common wealth" noemt, verwijst naar de welvaart (het BBP) van een land, maar verhult op magische wijze de ware verdeling van de welvaart. Ik heb dat manifest van "In de Warande" ook niet gelezen, maar alleen al uit de achtergrond van de stichters en de gezamenlijke agenda van het Blok kan ik genoeg afleiden. Het VB maakt misbruik van het overigens zeer vluchtige begrip "cultuur" (onze Vlaamse cultuur wordt immers dag in dag uit door tal van andere culturen bestuifd; alleen is bestuiving door de Franse en de islamitische cultuur vandaag blijkbaar "uit den boze"; en in tijden dat we ons tegen "den Turk" moeten verzetten, is een onsgevoeld met Europa - dus Wallonië inbegrepen - ineens wel mogelijk!) om de gewone mens te verdelen en tegen elkaar op te zetten. Ik spreek als antinationalist, in die zin dat ik mij weiger te rekenen tot een op culturele, religieuze en andere (overigens ook illusoire) gronden afgesloten categorie en op basis daarvan een maatschappij zichzelf vorm zie geven. Maar wat ik nóg erger vind, is dat er op de vleugels van dit nationalisme een harde economische agenda wordt gevolgd, die velen in het gareel doet lopen voor de vooruitgang van enkelen. Ik begrijp het niet waarom niet meer Vlaams-nationalisten inzien dat hun oh zo teerbeminde Vlaamsche cultuur misbruikt wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Vergeten onze lieve nationalisten: 1) dat dit niets met "cultuur" te maken heeft; 2) dat onze economie goed draait (en als we het Scandinavische model zouden volgen mogelijk nóg beter, maar dat zal het VB en de "Warande" niet zien zitten); 3) dat we in een Europese Unie zitten, waar zelfs een land als Griekenland en Spanje ons "tegenhoudt". Een andere economische aanpak is nodig om ons niet meer zo "teruggehouden" te voelen. Veel van onze geproduceerde welvaart gaat immers niet naar "de Waal", maar naar Europa, en vooral: het patronaat. Zoals iemand al eerder heeft gesteld, onze culturele ontvoogding is voltooid. Maar het is toch niet moeilijk om in te zien dat cultuur, ten eerste, geen monoliet is (ook Vlamingen houden van verschillende dingen, en die verschillen worden groter langsheen de generaties) en, ten tweede, dynamisch is (ze staat constant onder invloed van andere culturen en evolueert, vgl. taal). Het VB is wel heel erg selectief in haar afwijzen van culturele onbevlekkenis; het is gericht naar Wallonië en de islam; toevallig die twee "culturen" (by lack of a better word) die in hun geheel kop van jut zijn. ("De Waal is een profiteur"; "dé islam is een bedreiging voor onze beschaving"...) Voor mij is het duidelijk; wat het VB voorstelt als een strijd om "culturele ontvoogding", is in feite een nationalistisch vernislaagje op een economische concurrentiestrijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Burger
|
![]() Dat is helaas een waarheid als een klok; maar ook de Europese en Vlaamse regeringen delen in de klappen hoor!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Burger
|
![]() Hein?! Ocharme die 125 000 werkloze jongeren hier in Vlaanderen. Die gaan nog ff geduld moeten hebben dan. Maar ja, dan zijn het weer "profiteurs" die zich te schoon voelen om een interim-job aan te nemen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() *zucht* je begrijpt echt niets, he ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Vreemdeling
|
![]() Beste,
Ik ben volledig akkoord met je visie over het hervormen van de Belgische staat, dwz het terug nationaal maken van verschillende bevoegdheden waaronder landbouw, leefmilieu, buitenlandse zaken, ontwikkelingshulp, gemeente en provincie bevoegdheid. Wat voor mij zeker mag is het mogelijk maken om te kunnen stemmen op alle politieke partijen welke België rijk is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Neen, ik lul maar wat uit mijn nek, zegt men hier.
Leg het nog eens uit, traag, duidelijk, mooi gestructureerd, zodat een mierenverstand als ik het kan begrijpen. Wat "het" ook moge wezen.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 20 april 2006 om 20:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 | |
Burger
|
![]() Citaat:
DR Congo, Zuid-Afrika, Marokko, Soedan, Nigeria, Ethiopië en Eritrea, Somalië, Venezuela, Peru, Mexico, Colombia, Brazilië, China, India, ... Dan geef ik nu een lijstje van welke van deze landen echt ook natiestaten zijn, en vooral: welke van deze landen "ontvoogd" zijn (in die zin dat ze niet economisch of politiek afhankelijk zijn van landen als... heu laat ons zeggen: de VS): ... Mijn lijstje is - inderdaad - leeg. Er is een groot verschil tussen wat de burgerlijke media en al de grote politieke tenoren voorstellen als "onafhankelijk", "democratisch", "vrije markt", en hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Parlementslid
|
![]() Hij heet Peter. Bruno Yammine is een rechts staatsnationalist, Peter Van De Ven daarentegen is centrumlinks, en geen nationalist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() Dank u
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Ik herken in elk geval arrogante huis-tuin-en-keukenfilosoofjes die ooit een cursus "logica voor dummies" hebben gekocht in de ramsj en sindsdien denken dat ze met wat terminologie te gooien indruk maken. En ik lach me er elke keer mee te pletter!
Laatst gewijzigd door zorroaster : 21 april 2006 om 00:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Welke filosoof lees jij zoal voor het slapengaan? Socioloog? Psycholoog? Politiek werk? Of gewoon het partijgazetteke? In elk geval bedankt voor je treffend voorbeeld van taalgebruik en zinsbouw in een onverdraagzaam Zelfstandig Vlaanderen. Spreken ze bij de N-VA allemaal zo?
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 21 april 2006 om 00:11. |
|
![]() |
![]() |