Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2006, 17:09   #41
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Alle rationaliteit is zoek bij de nationalisten.. of ze nu van neo-liberale, links liberale, christelijke of rechts-radicale inspiratie zijn...
Als je onder nationalisme verstaat "het verheerlijken van een staat waar de burger in dienst staat van de natie" heb je groot gelijk.

Maar, spijtig genoeg, draait het bij de meeste separatisten daar niet om. Voor hen draait het om het stichten van een nieuwe staat. Sommige flaminganten zijn inderdaad nationalisten, maar het is toch tekenend dat diegene die zo graag het woord nationalisme in de mond nemen altijd alle flaminganten over dezelfde kam scheren.
En dit gebeurt enkel omdat fervente anti-flaminganten zelf nationalisten zijn die België beschouwen als een ondeelbaar iets, iets dat men niet in vraag mag stellen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:39   #42
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Flamingantisme als opium voor het volk.
Je begint er te komen, nog even doordenken.
Oud 20 april 2006, 19:00   #43
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Flaminganten zijn overdraagzaam, dat is geen leugen, dat is geen insinuatie, dat is een feit.

Bron: flamingante reactie(s) op kritiek op een Zelfstandig Vlaanderen op dit forum.

Logica: Stereotypen werken onverdraagzaam en conformerend, zowel naar "buiten" als naar de leden "binnen" de groep.

Weet jij eigenlijk wel wat een stereotype is?
Belgicisten zijn onverdraagzaam, dat is geen leugen, dat is een feit.

Bron: Belgicistische reactie(s) op kritiek op een Unitair België op dit forum.

Logica: Stereotypen werken onverdraagzaam en conformerend, zowel naar "buiten" als naar de leden "binnen" de groep.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 19:02   #44
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Belgicisten zijn onverdraagzaam, dat is geen leugen, dat is een feit.

Bron: Belgicistische reactie(s) op kritiek op een Unitair België op dit forum.

"alwattachezegtdazeddezellef!"
Oud 20 april 2006, 19:06   #45
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"alwattachezegtdazeddezellef!"
Wou maar even aantonen hoe leeg en nietszeggend dat stukje was (naast de arrogante en beledigende stellingname over vlaamsgezinden, trouwens).

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 20 april 2006, 19:20   #46
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wou maar even aantonen hoe leeg en nietszeggend dat stukje was (naast de arrogante en beledigende stellingname over vlaamsgezinden, trouwens).
En hoe heb je dat dan aangetoond? Met de control-C toets?
Oud 20 april 2006, 19:43   #47
ghostbuster
Burger

ghostbuster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Heeft u het manifest "In de Warande" waarover u het heeft gelezen, mijn beste vriend? Daarin staat nochtans duidelijk dat onafhankelijkheid op termijn ook beter is voor Wallonië en Brussel. Separatisme is dus niet op egoïsme gebaseerd, maar wel op het verhogen van de "common wealth" van de voormalige deelstaten. Dat is pas solidariteit.

En u denkt dat het zich afzetten tegen de franstalige arrogantie verleden tijd is? Ik merk dat u niet in de frontlinie woont, want dan zou u zulke dwaasheid niet uitspreken. Laat mij in plaats van het historische "Let them come to Berlin" zeggen: "Let them come to the Rand!" Franstalige arrogantie en imperialisme is hier jammer genoeg nog een dagelijkse realiteit.

Ik geef toe dat niet alle Vlamingen Vlaamsgezind zijn. Toch is een onafhankelijk Vlaanderen wél voordelig voor ALLE Vlamingen, alsook voor de Walen en Brusselaars. Als Flaminganten wentelen wij ons niet in egoïsme en eigenbelang, wij streven naar wat goed is voor het grootste aantal mensen. Daarom noemt bijvoorbeeld de N-VA zich partij voor zes miljoen Vlamingen. Dat wil niet zeggen dat zes miljoen Vlamingen zich Vlaming voelen of Flamingant zijn. Wel wil het zeggen dat we het goed nastreven voor die zes miljoen Vlamingen.

Volgens u zal de onafhankelijkheid voor niets dan goeds zorgen. Het tegendeel is echter bewezen in onder andere het manifest "In de Warande" waar u het over heeft. Ik raad u aan dat manifest eens te lezen, of tenminste uw eigen argumenten hier aan te halen. U bent nog steeds niet het orakel van Delphi, dus ik moet u niet op uw woord geloven.
Ik wil best geloven dat niet alle Flaminganten egoïsten zijn, maar ik vind het toch wel kortzichtig wanneer je jezelf dan laat betrappen op een uitspraak als "Franstalige arrogantie en imperialisme". Je zal toch wel begrijpen dat niet elke Waal het zo slecht voor heeft als je beschrijft. Politieke elites en enkelingen drijven tegenstellingen natuurlijk wel ten top om er politiek garen mee te spinnen. "Imperialisme" heeft bovendien alles te maken met een invaderend leger en het schenden van soevereiniteiten, maar niets met wat notoire rechtse figuren in de States "botsingen van beschavingen" (of beter: "culturen") noemen. Ik vind het kortom nogal ongenuanceerd wat je daar zegt. Ik ken bovendien genoeg Walen die niet belust zijn op die stukjes "Vlaamsch heirland", maar die eerder in Luik of Charleroi een Waalse hoofdstad zien. Zoals in Vlaanderen dus, leven er in Wallonië tal van meningen over hoe ze hun politiek bestel liefst georganiseerd zien.

Wees er maar niet zeker van dat separatisme goed is voor Walen, laat staan voor Vlamingen. Het Vlaams Belang gooit graag met cijfers: miljarden die jaarlijks worden overgeheveld naar Wallonië en die de Vlaamse welvaart tegenhouden. Mag ik je er tegelijk op wijzen dat ook in Vlaanderen een groeiende armoede is? Het is dus niet zo dat alle Vlamingen kansen hebben om vooruit te gaan, maar worden tegengehouden door die armzielige profiterende Walen. Het honderdvoudige van wat Vlaanderen aan Wallonië overdraagt, geven wij jaarlijks aan banken (in de vorm van staatsschulden...).

Natuurlijk, een Vlaams-nationalistische partij als het VB zal deze laatste cijfers niet geven. Ze zullen ook niet zeggen dat door privatiseringen 2000 Vlamingen hun elektriciteit niet kunnen betalen. De kans dat het VB op deze essentiële dingen het tij kan en wil keren, is nihil. In tegendeel, het VB toont zich met haar "Ondernemend Vlaanderen" duidelijk een partij voor het kapitaal. De enige manier waarop gewone mensen zich hiertegen kunnen verdedigen en sociale verworvenheden kunnen verdedigen, is door zich te organiseren in vakbonden. (De vakbonden hebben aan de top ook hun clowns, geef ik toe...)

Het is dan ook niet toevallig dat net "In de Warande" voor opsplitsing van het land pleit. Het heeft NIETS te maken met "het lot van ALLE Vlamingen, Walen en Brusselaars verbeteren." Het heeft te maken met het vakbonds- en arbeidersfront te breken, sociale verworvenheden af te bouwen (waartoe ook vanuit Europa wordt opgeroepen en waarmee het vooral haar pijlen op België richt), zodat in de kleine, onleefbare regiootjes gunstige investeringsklimaten worden geschept om de winsten te vergroten. In een tijd dat enorm veel jobs verdwijnen (met in ruil daarvoor een handvol arbeidsplaatsen met precaire statuten) en publieke dienstverlening wordt verkocht aan particulieren, zullen meer en meer Vlamingen genieten van wat men in de VS al langer kent: armoede. Wat jij "common wealth" noemt, verwijst naar de welvaart (het BBP) van een land, maar verhult op magische wijze de ware verdeling van de welvaart.

Ik heb dat manifest van "In de Warande" ook niet gelezen, maar alleen al uit de achtergrond van de stichters en de gezamenlijke agenda van het Blok kan ik genoeg afleiden. Het VB maakt misbruik van het overigens zeer vluchtige begrip "cultuur" (onze Vlaamse cultuur wordt immers dag in dag uit door tal van andere culturen bestuifd; alleen is bestuiving door de Franse en de islamitische cultuur vandaag blijkbaar "uit den boze"; en in tijden dat we ons tegen "den Turk" moeten verzetten, is een onsgevoeld met Europa - dus Wallonië inbegrepen - ineens wel mogelijk!) om de gewone mens te verdelen en tegen elkaar op te zetten.

Ik spreek als antinationalist, in die zin dat ik mij weiger te rekenen tot een op culturele, religieuze en andere (overigens ook illusoire) gronden afgesloten categorie en op basis daarvan een maatschappij zichzelf vorm zie geven. Maar wat ik nóg erger vind, is dat er op de vleugels van dit nationalisme een harde economische agenda wordt gevolgd, die velen in het gareel doet lopen voor de vooruitgang van enkelen. Ik begrijp het niet waarom niet meer Vlaams-nationalisten inzien dat hun oh zo teerbeminde Vlaamsche cultuur misbruikt wordt.
ghostbuster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 19:58   #48
ghostbuster
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Als jij het streven naar een beter bestuur en een betere economie "egoïsme" wilt noemen, moet je dat trouwens vooral doen. Het maakt immers meteen duidelijk hoe weinig jouw nonsens waard zijn.
Had ik nog niet gelezen. Bedankt om mijn punt kracht bij te zetten, Distel! Wat het VB en heel rechts Vlaanderen overigens verkondigt als dé reden om te splitsen: de economie.

Vergeten onze lieve nationalisten:
1) dat dit niets met "cultuur" te maken heeft;
2) dat onze economie goed draait (en als we het Scandinavische model zouden volgen mogelijk nóg beter, maar dat zal het VB en de "Warande" niet zien zitten);
3) dat we in een Europese Unie zitten, waar zelfs een land als Griekenland en Spanje ons "tegenhoudt".

Een andere economische aanpak is nodig om ons niet meer zo "teruggehouden" te voelen. Veel van onze geproduceerde welvaart gaat immers niet naar "de Waal", maar naar Europa, en vooral: het patronaat.

Zoals iemand al eerder heeft gesteld, onze culturele ontvoogding is voltooid. Maar het is toch niet moeilijk om in te zien dat cultuur, ten eerste, geen monoliet is (ook Vlamingen houden van verschillende dingen, en die verschillen worden groter langsheen de generaties) en, ten tweede, dynamisch is (ze staat constant onder invloed van andere culturen en evolueert, vgl. taal).

Het VB is wel heel erg selectief in haar afwijzen van culturele onbevlekkenis; het is gericht naar Wallonië en de islam; toevallig die twee "culturen" (by lack of a better word) die in hun geheel kop van jut zijn. ("De Waal is een profiteur"; "dé islam is een bedreiging voor onze beschaving"...)

Voor mij is het duidelijk; wat het VB voorstelt als een strijd om "culturele ontvoogding", is in feite een nationalistisch vernislaagje op een economische concurrentiestrijd.
Oud 20 april 2006, 20:00   #49
ghostbuster
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Helaas doet de Belgische overheid dagelijks honderden niet-Vlaamsgezinde Vlamingen verdwijnen en maken mensen als u elke dag tientallen flaminganten bij.
Dat is helaas een waarheid als een klok; maar ook de Europese en Vlaamse regeringen delen in de klappen hoor!
Oud 20 april 2006, 20:03   #50
ghostbuster
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In Vlaanderen moeten we vooral er voor zorgen dat de ouderen meer gaan werken, in Wallonië daarentegen zijn het de jongeren die ze aan het werk moeten krijgen.
Hein?! Ocharme die 125 000 werkloze jongeren hier in Vlaanderen. Die gaan nog ff geduld moeten hebben dan. Maar ja, dan zijn het weer "profiteurs" die zich te schoon voelen om een interim-job aan te nemen...
Oud 20 april 2006, 20:06   #51
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
*zucht* je begrijpt echt niets, he ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 20 april 2006, 20:08   #52
trotse belg
Vreemdeling

trotse belg's schermafbeelding

Standaard

Beste,

Ik ben volledig akkoord met je visie over het hervormen van de Belgische staat, dwz het terug nationaal maken van verschillende bevoegdheden waaronder landbouw, leefmilieu, buitenlandse zaken, ontwikkelingshulp, gemeente en provincie bevoegdheid. Wat voor mij zeker mag is het mogelijk maken om te kunnen stemmen op alle politieke partijen welke België rijk is.
trotse belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 20:09   #53
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
*zucht* je begrijpt echt niets, he ?
Neen, ik lul maar wat uit mijn nek, zegt men hier.

Leg het nog eens uit, traag, duidelijk, mooi gestructureerd, zodat een mierenverstand als ik het kan begrijpen. Wat "het" ook moge wezen.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 20 april 2006 om 20:10.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 20:10   #54
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trotse belg Bekijk bericht
Beste,

Ik ben volledig akkoord met je visie over het hervormen van de Belgische staat, dwz het terug nationaal maken van verschillende bevoegdheden waaronder landbouw, leefmilieu, buitenlandse zaken, ontwikkelingshulp, gemeente en provincie bevoegdheid. Wat voor mij zeker mag is het mogelijk maken om te kunnen stemmen op alle politieke partijen welke België rijk is.
Dank u
Oud 20 april 2006, 20:13   #55
ghostbuster
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Wat een gezwets....wat heeft een onafhankelijk Vlaanderen te maken met egoïsme? Volkeren hebben recht op zelfbeschikkingsrecht. Als Afrikaanse, Aziatische en Zuidamerikaanse landen deze verkregen hebben, waarom zou Vlaanderen dat dan ook niet mogen?
Ik ben er zeker van dat jij VIND dat de volgende landen "naties" zijn (in die zin dat ze één "volk" herbergen):

DR Congo,
Zuid-Afrika,
Marokko,
Soedan,
Nigeria,
Ethiopië en Eritrea,
Somalië,
Venezuela,
Peru,
Mexico,
Colombia,
Brazilië,
China,
India,
...

Dan geef ik nu een lijstje van welke van deze landen echt ook natiestaten zijn, en vooral: welke van deze landen "ontvoogd" zijn (in die zin dat ze niet economisch of politiek afhankelijk zijn van landen als... heu laat ons zeggen: de VS):

...

Mijn lijstje is - inderdaad - leeg.

Er is een groot verschil tussen wat de burgerlijke media en al de grote politieke tenoren voorstellen als "onafhankelijk", "democratisch", "vrije markt", en hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat...
Oud 20 april 2006, 20:42   #56
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat
Dank u voor dit mooie voorbeeld van flamingante onverdraagzaamheid.

Al eens gekeken naar je eigen schrijfsels in deze draad, Bruno ?
Hij heet Peter. Bruno Yammine is een rechts staatsnationalist, Peter Van De Ven daarentegen is centrumlinks, en geen nationalist.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 20:45   #57
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Hij heet Peter. Bruno Yammine is een rechts staatsnationalist, Peter Van De Ven daarentegen is centrumlinks, en geen nationalist.
Dank u
Oud 21 april 2006, 00:01   #58
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Simpelweg je als logica vermomde dogmatische praat herschreven met een ander lijdend voorwerp. Treffender kan het niet...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 00:04   #59
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Ik herken in elk geval arrogante huis-tuin-en-keukenfilosoofjes die ooit een cursus "logica voor dummies" hebben gekocht in de ramsj en sindsdien denken dat ze met wat terminologie te gooien indruk maken. En ik lach me er elke keer mee te pletter!

Laatst gewijzigd door zorroaster : 21 april 2006 om 00:06.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 00:10   #60
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Ik herken in elk arrogante huis-tuin-en-keukenfilosoofjes die ooit een cursus "filosofie en logica voor dummies" hebben gekocht in de ramsj en sindsdien denken dat ze met wat terminologie te gooien indruk maken...
Als je de filosofie voor Dummies niet hebt gelezen, dan verbaast je reactie me niet echt. Als kennismaking is "De wereld van Sofie" populair, maar persoonlijk vind ik dat niet "neutraal" genoeg.(Tip?)

Welke filosoof lees jij zoal voor het slapengaan? Socioloog? Psycholoog? Politiek werk? Of gewoon het partijgazetteke?

In elk geval bedankt voor je treffend voorbeeld van taalgebruik en zinsbouw in een onverdraagzaam Zelfstandig Vlaanderen. Spreken ze bij de N-VA allemaal zo?

Laatst gewijzigd door Black Cat : 21 april 2006 om 00:11.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be