![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Brussels Gewest bij Vlaanderen/Vlaams Gewest? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
20 | 71,43% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
8 | 28,57% |
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik had het over het samenvoegen van twee armlastige gewesten vs. het samenvoegen van een economisch voorspoedig gewest met een armlastig gewest waarbij de twee elkaar toch aanvullen. Sapienti sat.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 17 mei 2006 om 16:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ik zou graag uw argumenten horen waarom Waals-Brabant en/of Wallonië deel uitmaakt van die Vlaamse economische ruimte. Ik kan altijd bijleren. Citaat:
Citaat:
![]() Afgezien daarvan, de enclave is niet het enige overblijvende argument:
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() Nochtans is het wel relevant. Wie gaat Wallobrux onderhouden?
![]() |
#44 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb juist gezegd dat het economische hinterland van BRUSSEL zowel in Vlaanderen als in Wallonië ligt. Mijn redenering is dus nog altijd geldig. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Bij deze aangetoond dat Brussel enkel geografisch "puur" Vlaams is. Op economisch vlak mag men van een Vlaams-Waalse ligging spreken, waardoor Vlaanderen zeker niet als enige "inspraak" mag eisen op de economische bevoegdheden van Brussel.
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om het debat open te trekken...
"Bruxelles-Capitale était en 2003 la deuxième région la plus riche d'Europe, derrière Londres, selon des données publiées jeudi par Eurostat, l'office de statistique de l'UE. Le PIB (exprimé en standards de pouvoir d'achat) des 254 régions de l'UE variait en 2003 entre 33 pc de la moyenne �* Lubelskie (Pologne) et 278 pc dans la région centrale de Londres. Avec 238 pc de la moyenne, Bruxelles-Capitale se place en deuxième position, même si cette position est très largement due au flot de navetteurs. Dans plusieurs régions, ceux-ci "accroissent la production �* un niveau qui ne pourrait être atteint par la seule population active résidente", explique Eurostat. En tête du classement, derrière Londres et Bruxelles, figurent le Grand-Duché de Luxembourg (234 pc), Hambourg (184 pc), l'Ile de France (173 pc) et Vienne (171 pc). En Belgique, la richesse varie très largement entre le Hainaut (78 pc), Luxembourg (82,2 pc) et Namur (82,3 pc) d'une part, et Bruxelles (238 pc) de l'autre. En moyenne, la région flamande est nettement plus riche (117 pc) que la région wallonne (85 pc). (NLE)" Bron Zoals men kan lezen is de Brusselse situatie wel niet zo simpel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Pas op he! Brussel MOET niet kost wat kost bij Vlaanderen, het is gewoon louter in het belang van de Brusselaars om hiervoor te kiezen. I don't give a fuck, tenzij om de symbolische waarde. En het is toch niet voor die magere vorm van schadenfreude dat de Brusselaars hun regio economisch totaal gaan kapotmaken? Hoop ik toch voor hen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar soit, ik heb geen zin in een nietes-welles spelleke. Citaat:
Citaat:
Zou dat echt in het Vlaams belang zijn? Citaat:
Citaat:
Dat stukje ring wordt wel gebruikt door de Walen die in Brussel komen werken. Citaat:
Bovendien, is Vlaanderen bereid de ganse economische pool rond Zaventem op te geven? Citaat:
![]() Citaat:
Indien die jobs gewoon in Brussel blijven, zullen de Vlamingen wel braafkes in Brussel blijven werken en er hun belastingen betalen. En indien ze dit niet doen, zullen Walen die jobs overnemen. En indien dit niet mogelijk is (wat wss is gezien het niveau van het Franstalig onderwijs), zullen die jobs ergens anders vertrekken (waar? dat weet niemand, maar niet noodzakelijk naar Vlaanderen). Wat "anti-Vlaams racisme" hier komt doen, weet ik niet. Indien de Brusselaars zich niet "Vlaams" voelen, is dat nog altijd hun goed recht en is dat evenmin racistisch dan een Vlaming die zich niet Waals voelt. Citaat:
Het is dus wel degelijk Vlaanderen die van Brussel profiteert door de belastingen te innen op inkomsten die in Brussel worden geproduceerd, en door de Vlaamse jobs die dankzij de aanwezigheid van Brussel worden gecreeërd (zie Zaventem). En Wallonië, die profiteert van zowel de economische sterkte van Brussel als van Vlaanderen. Citaat:
Citaat:
btw: ik heb altijd al gezegd dat het Vlaams-Brussels economisch verband een win-win situatie is, en dat ik het zeer triestig en slecht voor zowel Brussel als voor Vlaanderen zou vinden indien die band zou verdwijnen. Maar ik zou niet willen dat Vlaanderen alleen bevoegd wordt over Brussel, niet om economische redenen, doch om maatschappelijk-culturele redenen.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 19 mei 2006 om 15:24. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Hans1 : 19 mei 2006 om 15:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tuurlijk willen wij dat, op z'n BUB's zelfs: We gaan aan het station een half uurtje met veertig mensen praten en dan zullen wij tot de conclusie komen dat tachtig procent aanhechting bij Vlaanderen wil 8)
![]() |
![]() |
#53 | ||||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Valt Vlaanderen weg, dan is Brussel NIETS meer, een gewone stad. Misschien nog de hoofdstad van Wallobrux, maar dat is een economische dwerg. Brussel loopt economisch leeg zonder Vlaanderen. Die jobs gaan vertrekken naar Vlaanderen. Citaat:
Citaat:
http://www.flemishdreams.com/belgian...fim_tekst.html Citaat:
Ik verwijs enkel naar het feit dat Wallonië geen band heeft met Brussel. U voegt er aan toe dat dit politiek is en niet economie. Ik zeg u dat dit irrelevant is, dat doet er niet toe. Irrelevant dus. Of kunt u de relevantie aantonen? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Bij hertelling zelfs 90%
![]() |
#55 | |||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Indien dit gebeurt, des te beter voor Vlaanderen, maar daar bestaat geen bewijzen voor. In de situatie waarin Brussel economisch "sterk" blijft (wat ook niet te bewijzen valt, erken ik eerlijk), zal het in Vlaanderen's belang zijn dat de infrastructuur rond Brussel behouden blijft, zodat Vlaanderen voordeel kan blijven halen uit de Brusselse jobs. Citaat:
Da's een indicatie dat er meer bewegingen zijn tussen Vlaanderen en Brussel dan tussen Wallonië en Brussel, iets wat ik nooit heb ontkend. Citaat:
Maar soit, ik erken dat ik met Charleroi wss een beetje te voortvarend ben geweest, omdat ik de afstanden tussen stad en luchthavens voor andere steden (Londen, Parijs, Amsterdam) hoger had ingeschat dan het werkelijk is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
BTW: Brussel heeft nog andere troeven dan gewoon "de hoofdstad van België zijn", hoor. Citaat:
Zoals ik eerder zei, ga je er van uit dat een aantal Brusselse jobs automatisch naar Vlaanderen zouden gaan, wat niet aangetoond kan worden. Citaat:
![]() Citaat:
Er wordt vaak verwezen naar de Brusselse paradox: de stad is enerzijds de rijkste regio uit het land, en anderzijds de armste. Blijkbaar wordt dit veroorzaakt door het feit dat, om allerlei redenen, de Brusselse jobs vaak worden ingenomen door niet-Brusselaars. De Brusselse productie is dus enorm hoog terwijl de interne werkloosheid het ook is (met alle indirecte gevolgen inzake bv. gezondheid). Er bestaat dus een eerste vorm van "transfer" vanuit Brussel, dankzij de inkomsten die gederfd worden door niet-Brusselaars, en daarna een transfer naar Brussel in de vorm van werkloosheidsuitkeringen, enz. Daarnaast bestaat er ook een financiële transfer die Brussel in de mogelijkheid moet stellen haar "hoofdstedelijke taken" op zich te nemen. Citaat:
Ik denk het niet. Citaat:
Maar nu dat ik mijn vorige post eventjes herlees, zou het kunnen dat mijn laatste zin dubbelzinnig was. Mijn excuses hiervoor.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 22 mei 2006 om 13:25. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet hoeveel Walen er in Brussel werken, maar ik schat 100.000 �* 150.000. Al Vlaanderen nu Brussel op zich wil nemen, is dat toch een enorme geste aan Wallonië, niet?
Die Walen die in Brussel werken krijgen een job in Vlaanderen en betalen belastingen in Wallonië. Wat willen ze nog meer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
![]() Citaat:
In het Belgische model fuseren het Vlaams en het Brussels H Gewest. De Franse Gemeenschap blijft bevoegd in Brussel, althans voor gemeenschapsbevoegdheden. In Vlaanderen krijgt Brussel een speciaal tweetalig statuut. Dus maar maak je je druk in? Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#58 |
Schepen
|
![]() Een onafhankelijk Vlaanderen zónder Brussel, heeft bij mij zelfs de voorkeur. We bouwen beter een nieuwe, moderne hoofdstad uit met een echt Vlaamse karakter, in plaats van het behouden van dat Franstalig krot waar geen enkele Vlaming zich nog thuis voelt. Down with Brussels!
|
![]() |
![]() |