Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 15:19   #41
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Minderjarigen niet, daar ben ik zeker van. Zou me trouwens verbazen als volwassenen daarvoor effectief de bak in moeten, wss komen ze ervan af met een boete.
Daar zou u zich lelijk kunnen vergissen, ik ken iemand die 2 jaar heeft gekregen voor 2 gram wiet. En die heeft dan nog einde straf gedaan. Maar ja, hier zijn we dan weer, u kent die man niet dus u twijfelt.

Ik zelf heb voor wiet 2 jaar gekregen, daar twijfel ik helemaal niet aan. Ik heb er 8 maand voor in Wortel gezeten.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:44   #42
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Daar zou u zich lelijk kunnen vergissen, ik ken iemand die 2 jaar heeft gekregen voor 2 gram wiet. En die heeft dan nog einde straf gedaan. Maar ja, hier zijn we dan weer, u kent die man niet dus u twijfelt.
Voor bezit?

Citaat:
Ik zelf heb voor wiet 2 jaar gekregen, daar twijfel ik helemaal niet aan. Ik heb er 8 maand voor in Wortel gezeten.
Dat zal dan wel wat meer wiet zijn geweest dan een gewone plant. Of een combinatie van meerdere feiten.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 00:13   #43
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor bezit?
Ja, 2 gram, gewogen in het plastiek zakje. 2 jaar, einde straf.

Citaat:
Dat zal dan wel wat meer wiet zijn geweest dan een gewone plant. Of een combinatie van meerdere feiten.
Meerdere planten, geen combinatie van feiten.

Iemand die ik ken verschijnt op het einde van het jaar voor het beroepshof, in eerste aanleg 48 maand gekregen voor meerdere planten.

Ondertussen hebben we al vonnissen gezien waarbij de strafmaat voor meerdere planten de vijf jaar te boven gaat. Voor wiet planten.

10 jaar geleden kreeg je daar drie maand voor. Meer en meer mensen roken wiet en de repressie wordt harder en harder en er is blijkbaar nog geen eind in zicht. Hoe lang gaat dat nog duren voor de staat zich aanpast aan de realiteit.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 29 augustus 2007 om 00:14.
Oud 29 augustus 2007, 00:25   #44
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meerdere planten, geen combinatie van feiten.

Iemand die ik ken verschijnt op het einde van het jaar voor het beroepshof, in eerste aanleg 48 maand gekregen voor meerdere planten.

Ondertussen hebben we al vonnissen gezien waarbij de strafmaat voor meerdere planten de vijf jaar te boven gaat. Voor wiet planten.

10 jaar geleden kreeg je daar drie maand voor. Meer en meer mensen roken wiet en de repressie wordt harder en harder en er is blijkbaar nog geen eind in zicht. Hoe lang gaat dat nog duren voor de staat zich aanpast aan de realiteit.
Dat gaat nochtans compleet in tegen het huidige gedoogbeleid. Als je naar een festival gaat zie je trouwens iedereen wiet roken. De politie weet dat en laat dat toe.
Ik zit het laatst ergens op een terras (s'nachts) met nog wat kameraden en 4 gasten die iets verderop aan hetzelfde terras zaten, staken toen een joint op. Niemand reageerde daarop of keer er raar vanop.

Niet dat akkoord ben met dat gedoog, maar ik vind het raar te horen dat die straffen toch zo hoog zijn.
Oud 29 augustus 2007, 00:51   #45
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat gaat nochtans compleet in tegen het huidige gedoogbeleid. Als je naar een festival gaat zie je trouwens iedereen wiet roken. De politie weet dat en laat dat toe.
Uiteraard weet de politie dat, ze zijn er dan ook aanwezig in burger. Vroeger kon men die enkelen die rookten oppakken en binnensteken maar ondertussen zijn er waarschijnlijk honderden zoniet duizenden die wiet roken op Werchter om maar een festival op te noemen. Die steken ze dus niet meer binnen, het is vol, elke plaats die er is is al driedubbel bezet. Mensonwaardige toestanden daar in de gevangenis.

Citaat:
Ik zit het laatst ergens op een terras (s'nachts) met nog wat kameraden en 4 gasten die iets verderop aan hetzelfde terras zaten, staken toen een joint op. Niemand reageerde daarop of keer er raar vanop.
het zal er ook wat van afhangen waar je bent zeker. In het parochiehuis of snachts op een terras verschilt toch wat.

Citaat:
Niet dat akkoord ben met dat gedoog, maar ik vind het raar te horen dat die straffen toch zo hoog zijn.
Gedoogbeleid of niet, mensen gebruiken wiet, zo simpel ligt het. Hoe strenger de repressie hoe hoger de prijs. de straffen worden alsmaar hoger en de prijzen, die volgen. Wat met zich meebrengt natuurlijk dat meer mensen zich geroepen voelen om te kweken.

Verschaeve
Oud 29 augustus 2007, 00:55   #46
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gedoogbeleid of niet, mensen gebruiken wiet, zo simpel ligt het. Hoe strenger de repressie hoe hoger de prijs. de straffen worden alsmaar hoger en de prijzen, die volgen. Wat met zich meebrengt natuurlijk dat meer mensen zich geroepen voelen om te kweken.
Mja, ze moeilijk het vervolgen stop zetten, dan is het hek helemaal van de dam.
Oud 29 augustus 2007, 01:02   #47
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja, ze moeilijk het vervolgen stop zetten, dan is het hek helemaal van de dam.
neen, dat denk ik niet. kijk, we nemen 10 personen, 4 daarvan roken. Veel repressie, die vier personen gaan naar de gevangenis voor een misdaad waar ze niemand mee kwaad doen, met alle gevolgen van dien, werk kwijt, grote schulden aan boeten en gerechtskosten plus advokaat kosten.

Neem nu tien personen, 4 daarvan roken. Geen repressie, niemand gaat naar de gevangenis.

Welke toestand vindt u het beste?

Verschaeve
Oud 29 augustus 2007, 01:04   #48
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen, dat denk ik niet. kijk, we nemen 10 personen, 4 daarvan roken. Veel repressie, die vier personen gaan naar de gevangenis voor een misdaad waar ze niemand mee kwaad doen, met alle gevolgen van dien, werk kwijt, grote schulden aan boeten en gerechtskosten plus advokaat kosten.

Neem nu tien personen, 4 daarvan roken. Geen repressie, niemand gaat naar de gevangenis.

Welke toestand vindt u het beste?
Dan kunnen ze net zo goed alle drugs legaliseren.
Oud 29 augustus 2007, 01:12   #49
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan kunnen ze net zo goed alle drugs legaliseren.
Ja, nee. laat ons het op wiet houden, daar ging het origineel om. Want niet alle drugs zijn zo onschuldig als wiet natuurlijk.

Niettemin maakt een verbod uiteraard geen verschil uit voor de mensen die zwaardere drugs gebruiken, men neemt ze of men neemt ze niet, wet of geen wet. Wetten zijn er in de praktijk om te straffen naderhand, niet om te voorkomen.

Zodus ja, wiet volledig vrij. Er wordt daar niemand schade door berokkend. En dan krijgen we weer plaats in de gevangenis, dan schiet dat ook wat op.

En dan kunnen de mensen van de politie zich misschien met wat ernstigere zaken bezighouden.

Ziet u, daar gaat de maatschappij van vooruit.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 29 augustus 2007 om 01:14.
Oud 29 augustus 2007, 01:17   #50
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zodus ja, wiet volledig vrij. Er wordt daar niemand schade door berokkend.
Juist wel, mensen geraken er aan verslaafd, het verhoogt de kans op gebruik van zwaardere drugs, het is ongezond, veel jongeren experimenteren er mee, ...

Citaat:
en dan krijgen we weer plaats in de gevangenis, dan schiet dat ook wat op.
We kunnen ook verkrachters of daders van gewapende roofovervallen vrij laten, dan is er ook plaats ...

Citaat:
En dan kunnen de mensen van de politie zich misschien met wat ernstigere zaken bezighouden.
"Ernstigere zaken" is een heel relatief begrip. Wat mij betreft mag het bestrijden van soft drugs prioritair zijn.

Citaat:
Ziet u, daar gaat de maatschappij van vooruit.
Ze gaat er door achteruit. Zienderogen.
Oud 29 augustus 2007, 07:20   #51
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist wel, mensen geraken er aan verslaafd, het verhoogt de kans op gebruik van zwaardere drugs, het is ongezond, veel jongeren experimenteren er mee, ...
Het verhoogt niét de kans op zwaardere drugs, roken is ook ongezond en met alcohol experimenteren méér jongeren.

Wiet schaadt niemand.

En dat geldt voor elke drugs. Er is geen goede reden om drugs te verbieden, buiten autoritaire 'wij weten het beter dan u'.

Citaat:
We kunnen ook verkrachters of daders van gewapende roofovervallen vrij laten, dan is er ook plaats ...
Ah, je bedoelt mensen die _effectief_ andere mensen hebben aangevallen?

Citaat:
"Ernstigere zaken" is een heel relatief begrip. Wat mij betreft mag het bestrijden van soft drugs prioritair zijn.
Ja, da's nen goede. Veel geld en middelen steken in iets dat gelijkt dat op arbitraire redenen wordt toegelaten in elk café en elke krantenwinkel op de hoek. Ja, dat is pas nuttig.

Citaat:
Ze gaat er door achteruit. Zienderogen.
Door (soft)drugs? :')
Mss door de marginalisering en de criminalisering die daarmee gepaard gaat om de simpele reden dat het arbitrair is.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 29 augustus 2007 om 07:20.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 09:09   #52
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Het verhoogt niét de kans op zwaardere drugs, roken is ook ongezond en met alcohol experimenteren méér jongeren.

Wiet schaadt niemand.

En dat geldt voor elke drugs. Er is geen goede reden om drugs te verbieden, buiten autoritaire 'wij weten het beter dan u'.

Ja, da's nen goede. Veel geld en middelen steken in iets dat gelijkt dat op arbitraire redenen wordt toegelaten in elk café en elke krantenwinkel op de hoek. Ja, dat is pas nuttig.

Mss door de marginalisering en de criminalisering die daarmee gepaard gaat om de simpele reden dat het arbitrair is.
Is dat de eerste maal Adrian dat wij overeen komen?

Ik heb de indruk day Savatage niets van soft en of andere drugs kent. Als men vandaag de dag de steppingstone theorie aanhangt zoals de Belgische staat staat men wat achter op dat gebied.

Verschaeve
Oud 29 augustus 2007, 09:12   #53
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat de eerste maal Adrian dat wij overeen komen?

Ik heb de indruk day Savatage niets van soft en of andere drugs kent. Als men vandaag de dag de steppingstone theorie aanhangt zoals de Belgische staat staat men wat achter op dat gebied.
Zover ik weet hangen de regeringspartijen die theorie niét meer aan. Bepaalde rechts-conservatieve partijen - haha - daarentegen nog wel. (Enfin, dat zeggen ze toch vrij letterlijk.)
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 29 augustus 2007, 10:55   #54
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het zou interessant zijn om daar eens een puur wetenschappelijk experiment rond op te zetten. Ik neem een steekproef van ongeveer 100 mensen die momenteel verslaafd zijn aan heroïne of LSD. Ik ga vervolgens bij die 100 personen na wie onmiddellijk van hun is begonnen met het gebruik van hard drugs en wie begonnen is met soft drugs en uiteindelijk bij hard drugs is terecht gekomen.

Zo weten we meteen tot in welke mate de steppingstone theorie klopt ...
Oud 29 augustus 2007, 11:03   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Het verhoogt niét de kans op zwaardere drugs,
Dat doet het wel. Heroïne verslaafden beginnen niet zomaar op een dag met zichzelf vol heroïne te spuiten, ze eindigen in die fase.

Citaat:
roken is ook ongezond en met alcohol experimenteren méér jongeren.
Juist. Dat is geen redenen om vanalles te gaan legaliseren.

Citaat:
Wiet schaadt niemand.
Bullshit. Er zullen ongetwijfeld types zijn die er verantwoord mee kunnen omgaan, maar tegelijk zijn er ook types die er hopeloos aan verslaafd worden.

Citaat:
Er al eens bij stilgestaan dat drugs zowat overal ter wereld verboden zijn en het gebruik/bezit vaak zware straffen inhoudt?

Citaat:
Net zoals mensen die effectief handel in cannabis hebben gedreven.

Citaat:
Drugsgebruik onder jongeren tegengaan vindt jij dus compleet onbelangrijk?

Citaat:
Dat arbitraire heeft daar bitter weinig mee te maken.
Oud 29 augustus 2007, 11:04   #56
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het zou interessant zijn om daar eens een puur wetenschappelijk experiment rond op te zetten. Ik neem een steekproef van ongeveer 100 mensen die momenteel verslaafd zijn aan heroïne of LSD. Ik ga vervolgens bij die 100 personen na wie onmiddellijk van hun is begonnen met het gebruik van hard drugs en wie begonnen is met soft drugs en uiteindelijk bij hard drugs is terecht gekomen.

Methodologie is niet jouw ding.
Op dezelfde manier kan je bewijzen dat melk aanzet tot problematisch alcoholgebruik.
Oud 29 augustus 2007, 11:06   #57
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doet het wel. Heroïne verslaafden beginnen niet zomaar op een dag met zichzelf vol heroïne te spuiten, ze eindigen in die fase.
Zie andere post.

Citaat:
Tuurlijk wel. Laat mensen eens om gaan met hun eigen lichaam.

Citaat:
Bullshit. Er zullen ongetwijfeld types zijn die er verantwoord mee kunnen omgaan, maar tegelijk zijn er ook types die er hopeloos aan verslaafd worden.
Eigen verantwoordelijkheid.

Citaat:
Er al eens bij stilgestaan dat drugs zowat overal ter wereld verboden zijn en het gebruik/bezit vaak zware straffen inhoudt?
En dan?

Citaat:
Neen, die hebben iets verkocht. Kan je evengoed een wapenhandelaar wat verwijten.

Citaat:
Dat is iig geen prioritaire taak van een overheid.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 29 augustus 2007 om 11:13.
Oud 29 augustus 2007, 11:13   #58
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Fout.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 29 augustus 2007 om 11:13.
Oud 29 augustus 2007, 12:31   #59
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, zo zouden we ook 100 mensen kunnen nemen die recent een auto ongeluk hebben gehad.

Dan tellen we hoeveel van die honderd mensen rijschool hebben gevolgd, als dat dan een meerderheid is kunnen we daaruit besluiten dat de rijschool mensen laat verongelukken.

Verschaeve
Oud 29 augustus 2007, 13:59   #60
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat arbitraire heeft daar bitter weinig mee te maken.
Niemand heeft mij te verbieden wat ik met mijn eigen lichaam doe.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 29 augustus 2007 om 13:59.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be