![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En belangrijker dan de Belgische 'identiteit'
![]() |
![]() |
#43 |
Minister-President
|
![]() Mensen hebben (een) identeit(en) nodig om te kunnen functioneren in de maatschappij en zullen zich altijd ergens mee identificeren. Wat mij betreft, is mijn Vlaamse identiteit (want die ervaar ik als mijn belangrijkste) belangrijk, omdat ze mij hier (vooral) in Nederland een plaats geeft. Ze is echter geenszins absoluut: naargelang de omstandigheden voel ik me net zo goed Waaslander of Hagenaar, en een stuk meer dingen. Ik verbind er mede daarom geen politieke consequenties aan: de Vlaamse identiteit rechtvaardigt op zich geen onafhankelijkheid.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Na und? Ik ben niet verantwoordelijk voor de onzin van anderen... 'Flaminganten' of belgicisten die zich op dergelijke principes beroepen, begeven zich op bijzonder glad ijs: het is een té volatiel gegeven om politiek van tel te zijn.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ok, maar als er geen Vlaamse identiteit is, waarom dan een onafhankelijk Vlaanderen op basis van die identiteit? evengoed een onafhankelijk België, waarom dan niet direct ijveren voor een Verenigde Staten van Europa?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() Ik zeg niet dat er geen Vlaamse identiteit is, ik stel dat je ze op zich geen onafhankelijk Vlaanderen rechtvaardigt. Je kan met enige grond stellen dat Vlaanderen zich sinds 1830 als natie heeft ontwikkeld, met deze identiteit als onderdeel, en zich ook als zodanig gedraagt, wat onafhankelijkheid kan rechtvaardigen. Wat voor mij echter het belangrijkste is, kort gesteld, is dat de huidige Belgische constructie niet meer efficiënt werkt en dat Vlaanderen en Wallonië steeds meer een eigen weg opgaan. Meer autonomie, mogelijk onafhankelijkheid, is een rationele oplossing voor een rationeel probleem; onafhankelijkheid is niet noodzakelijk, maar moet evenmin a priori uitgesloten worden. Dat Vlaanderen een natie is (of zou zijn), is enkel een argument daarvoor, geen rechtvaardiging. 'Vlaanderen' is wat mij betreft op dit ogenblik het meest geëigende niveau voor een efficiënt bestuur, maar er zijn evengoed bevoegdheden die je aan een Belgisch, een Nederlands of een Europees niveau kan laten. Een VSE, daar ben ik sceptisch over: niet dat ik tegen Europese samenwerking ben - integendeel -, maar wel omdat dat niveau te ver weg staat van de mensen en hun problemen om efficiënt te kunnen besturen, net zozeer als nu ook het Belgisch niveau tekort schiet.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Minister
|
![]() Omdat het bestaat, moeten we het behouden. Wat een zever is me dat. Mochten de belgiscisten in 1830 die houding gehad hebben, leefden we nu nog altijd in het VKN
Waarom? Dat zou je niet zeggen aangezien er nogal veel problemen zijn tussen Vlamingen en Walen. Natuurlijk, een splijt tussen twee volkeren die het niet met elkaar kunnen en zullen vinden. Citaat:
Citaat:
Of kwaliteitsgewin. In een onafhankelijk Vlaanderen is men niet gebonden aan de Walen, die vaak een hindernis voor de Vlaamse belangen vormen. Laatst gewijzigd door vercetti : 23 mei 2006 om 17:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Op een dag hé, Hans, gaat u stoppen met dat zinnetje steeds maar opnieuw te raaskallen.... Ik kijk er naar uit!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Ik niet, ik zie graag mensen zichzelf voor schut zetten.
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() Ik bedenk hier even een forum-probleem: hoe kunnen we vermijden dat steeds dezelfde vragen gesteld worden, waarop steeds dezelfde antwoorden komen?
BV: Ik stel: "België is een opportuniteit", ik heb mijn mening daarover al meermaals toegelicht (je bent ermee eens of niet, dat doet er nu even niet toe) Iemand vraagt "Waarom?" en ik kan terug alt-C/V gebruiken om mijn mening toe te lichten. Dit is niet alleen erg vervelend, de discussie draait daardoor in een rondje, en wordt steriel. Zouden we niet beter communautaire dossiers opstarten, waar rond bepaalde stellingen gepraat wordt, zodat we onszelf niet eindeloos moeten herhalen? Ik heb immers niet het gevoel erg nuttig werk te doen als ik voor de tiende keer hetzelfde tik, omdat het de tiende is die dezelfde vraag stelt, omdat die de vorige antwoorden niet heeft kunnen lezen. Zulke dossiers zouden ook handig zijn voor nieuwkomers.
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik doe een voorstel om de discussie productiever te maken. Hoeft het niet, mij goed, maar ik zie er weinig in om steeds hetzelfde antwoord te moeten geven omdat telkens iemand anders dezelfde vraag stelt, omdat hij de vorige antwoorden niet heeft kunnen volgen.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 23 mei 2006 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik dacht aan een apart subforum, met communautaire stellingen als topic. Lezers kunnen dan strikt on topic (wat dat is, is dan super-duidelijk) discussiëren en de gedachte uitdiepen, zonder zichzelf nodeloos te herhalen. Nieuwkomers kunnen de ontwikkeling van dat ene onderwerp nalezen en erop inpikken, en zo vermijden reeds beantwoorde vragen opnieuw te stellen. Ze kunnen natuurlijk altijd om meer toelichting vragen, als ze vinden dat de vraag onvoldoende is beantwoord. En mocht het nodig zijn, kunnen we gewoon verwijzen naar "bericht X" zonder het hele forum te moeten doorzoeken, waar het antwoord nu weer stond.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 23 mei 2006 om 21:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Allo kroket, zo ne goeie hebben wij nog niet gehad
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]() [SIZE=5]TSJIRP TSJIRP TSJIRP [SIZE=2](geen nood, wellicht vind je wel een Belgisch vriendje dat je bij komt vallen)[/SIZE] [/SIZE]
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zou het nuttig vinden productiever met minder herhalen te kunnen discussiëren, en met een systeem van gemakkelijker verwijzen naar vroegere posts. (toelichting voor andere lezers, jij bent tegen)
![]() |
![]() |
#60 | |||
|
![]() balk-splinter...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
![]() |