Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2006, 14:04   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Het is onzinnig om aan supportersgedrag politieke of 'nationale' consequenties te verbinden, toch zeker in West-Europa. Die Limburgers die voor Standard supporteren, doen dat niet omdat ze 'Belg zijn' of omdat ze in een opstoot van eenheiodsgevoel plots voor een Waalse ploeg willen supporteren; omgekeerd zijn er ook weinig mensen die voor pakweg Sporting Lokeren supporteren, eerder dan voor La Louvière, 'omdat ze Vlaming zijn'. Mensen supporteren voor deze of gene ploeg omdat ze zich ermee identificeren en doorgaans is dat een volslagen irrationeel proces: omdat ze uit de stad, de streek komen, uit één of andere affectieve reden, omwille van het succes... Dat identiteitsgevoel heeft op zich weinig te maken met communautaire kwesties, al was het maar omdat mensen tig identiteiten met zich meedragen.
idd, dus is de Vlaamse identiteit ook relatief? dus ook niet zo belangrijk?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 14:19   #42
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Niet zo belangrijk om hun handelen doelbewust te sturen, maar wel belangrijk genoeg om weldegelijk te sturen.
En belangrijker dan de Belgische 'identiteit'
Oud 23 mei 2006, 14:19   #43
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen hebben (een) identeit(en) nodig om te kunnen functioneren in de maatschappij en zullen zich altijd ergens mee identificeren. Wat mij betreft, is mijn Vlaamse identiteit (want die ervaar ik als mijn belangrijkste) belangrijk, omdat ze mij hier (vooral) in Nederland een plaats geeft. Ze is echter geenszins absoluut: naargelang de omstandigheden voel ik me net zo goed Waaslander of Hagenaar, en een stuk meer dingen. Ik verbind er mede daarom geen politieke consequenties aan: de Vlaamse identiteit rechtvaardigt op zich geen onafhankelijkheid.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 14:21   #44
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mensen hebben (een) identeit(en) nodig om te kunnen functioneren in de maatschappij en zullen zich altijd ergens mee identificeren. Wat mij betreft, is mijn Vlaamse identiteit (want die ervaar ik als mijn belangrijkste) belangrijk, omdat ze mij hier (vooral) in Nederland een plaats geeft. Ze is echter geenszins absoluut: naargelang de omstandigheden voel ik me net zo goed Waaslander of Hagenaar, en een stuk meer dingen. Ik verbind er mede daarom geen politieke consequenties aan: de Vlaamse identiteit rechtvaardigt op zich geen onafhankelijkheid.
nochtans een argument dat gemakkelijk gebruikt wordt in discussies door Vlaams-nationalisten....
Oud 23 mei 2006, 14:24   #45
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
nochtans een argument dat gemakkelijk gebruikt wordt in discussies door Vlaams-nationalisten....
Na und? Ik ben niet verantwoordelijk voor de onzin van anderen... 'Flaminganten' of belgicisten die zich op dergelijke principes beroepen, begeven zich op bijzonder glad ijs: het is een té volatiel gegeven om politiek van tel te zijn.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 23 mei 2006, 14:25   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Na und? Ik ben niet verantwoordelijk voor de onzin van anderen... 'Flaminganten' of belgicisten die zich op dergelijke principes beroepen, begeven zich op bijzonder glad ijs: het is een té volatiel gegeven om politiek van tel te zijn.
ok, maar als er geen Vlaamse identiteit is, waarom dan een onafhankelijk Vlaanderen op basis van die identiteit? evengoed een onafhankelijk België, waarom dan niet direct ijveren voor een Verenigde Staten van Europa?
Oud 23 mei 2006, 14:35   #47
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
ok, maar als er geen Vlaamse identiteit is, waarom dan een onafhankelijk Vlaanderen op basis van die identiteit? evengoed een onafhankelijk België, waarom dan niet direct ijveren voor een Verenigde Staten van Europa?
Ik zeg niet dat er geen Vlaamse identiteit is, ik stel dat je ze op zich geen onafhankelijk Vlaanderen rechtvaardigt. Je kan met enige grond stellen dat Vlaanderen zich sinds 1830 als natie heeft ontwikkeld, met deze identiteit als onderdeel, en zich ook als zodanig gedraagt, wat onafhankelijkheid kan rechtvaardigen. Wat voor mij echter het belangrijkste is, kort gesteld, is dat de huidige Belgische constructie niet meer efficiënt werkt en dat Vlaanderen en Wallonië steeds meer een eigen weg opgaan. Meer autonomie, mogelijk onafhankelijkheid, is een rationele oplossing voor een rationeel probleem; onafhankelijkheid is niet noodzakelijk, maar moet evenmin a priori uitgesloten worden. Dat Vlaanderen een natie is (of zou zijn), is enkel een argument daarvoor, geen rechtvaardiging. 'Vlaanderen' is wat mij betreft op dit ogenblik het meest geëigende niveau voor een efficiënt bestuur, maar er zijn evengoed bevoegdheden die je aan een Belgisch, een Nederlands of een Europees niveau kan laten. Een VSE, daar ben ik sceptisch over: niet dat ik tegen Europese samenwerking ben - integendeel -, maar wel omdat dat niveau te ver weg staat van de mensen en hun problemen om efficiënt te kunnen besturen, net zozeer als nu ook het Belgisch niveau tekort schiet.
Oud 23 mei 2006, 17:19   #48
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
(1) België bestaat
Omdat het bestaat, moeten we het behouden. Wat een zever is me dat. Mochten de belgiscisten in 1830 die houding gehad hebben, leefden we nu nog altijd in het VKN

Citaat:
(2) België is een opportuniteit, een buitenkans.
Waarom?

Citaat:
(3) België is een natuurlijke eenheid
Dat zou je niet zeggen aangezien er nogal veel problemen zijn tussen Vlamingen en Walen.

Citaat:
(4) Separatisme werkt als een splijtzwam
Natuurlijk, een splijt tussen twee volkeren die het niet met elkaar kunnen en zullen vinden.

Citaat:
(5) Een zelfstandig Vlaanderen zal een onverdraagzaam Vlaanderen zijn
Hoe weet u dat? Heeft u een glazen bol

Citaat:
(6) Een zelfstandig Vlaanderen wordt gemotiveerd door economisch en etnisch fundamentalisme.
Neen. We willen gewoon van de Walen vanaf. Economie is een argument, maar cultuur het belangrijkste.

Citaat:
(7) Versnippering betekent kwaliteitsverlies.
Of kwaliteitsgewin. In een onafhankelijk Vlaanderen is men niet gebonden aan de Walen, die vaak een hindernis voor de Vlaamse belangen vormen.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

Laatst gewijzigd door vercetti : 23 mei 2006 om 17:19.
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 19:53   #49
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Juist en vooral: België heeft een ruime meerderheid voorstanders ondanks de duidelijke boycot van de Belgisch-gezinden in de media.
Op een dag hé, Hans, gaat u stoppen met dat zinnetje steeds maar opnieuw te raaskallen.... Ik kijk er naar uit!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 20:09   #50
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Op een dag hé, Hans, gaat u stoppen met dat zinnetje steeds maar opnieuw te raaskallen.... Ik kijk er naar uit!
Ik niet, ik zie graag mensen zichzelf voor schut zetten.
Oud 23 mei 2006, 20:28   #51
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Ik bedenk hier even een forum-probleem: hoe kunnen we vermijden dat steeds dezelfde vragen gesteld worden, waarop steeds dezelfde antwoorden komen?

BV:

Ik stel: "België is een opportuniteit", ik heb mijn mening daarover al meermaals toegelicht (je bent ermee eens of niet, dat doet er nu even niet toe)

Iemand vraagt "Waarom?" en ik kan terug alt-C/V gebruiken om mijn mening toe te lichten.

Dit is niet alleen erg vervelend, de discussie draait daardoor in een rondje, en wordt steriel.

Zouden we niet beter communautaire dossiers opstarten, waar rond bepaalde stellingen gepraat wordt, zodat we onszelf niet eindeloos moeten herhalen?

Ik heb immers niet het gevoel erg nuttig werk te doen als ik voor de tiende keer hetzelfde tik, omdat het de tiende is die dezelfde vraag stelt, omdat die de vorige antwoorden niet heeft kunnen lezen.

Zulke dossiers zouden ook handig zijn voor nieuwkomers.
Oud 23 mei 2006, 20:48   #52
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik bedenk hier even een forum-probleem: hoe kunnen we vermijden dat steeds dezelfde vragen gesteld worden, waarop steeds dezelfde antwoorden komen?

BV:

Ik stel: "België is een opportuniteit", ik heb mijn mening daarover al meermaals toegelicht (je bent ermee eens of niet, dat doet er nu even niet toe)

Iemand vraagt "Waarom?" en ik kan terug alt-C/V gebruiken om mijn mening toe te lichten.

Dit is niet alleen erg vervelend, de discussie draait daardoor in een rondje, en wordt steriel.

Zouden we niet beter communautaire dossiers opstarten, waar rond bepaalde stellingen gepraat wordt, zodat we onszelf niet eindeloos moeten herhalen?

Ik heb immers niet het gevoel erg nuttig werk te doen als ik voor de tiende keer hetzelfde tik, omdat het de tiende is die dezelfde vraag stelt, omdat die de vorige antwoorden niet heeft kunnen lezen.

Zulke dossiers zouden ook handig zijn voor nieuwkomers.
Misschien zou je telkens op de vragen kunnen antwoorden zonder te beginnen lullen over andere dingen en dan achteraf te zeggen dat je daar al geantwoord op hebt? Dat zou een mooie start zijn!
Oud 23 mei 2006, 20:54   #53
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Misschien zou je telkens op de vragen kunnen antwoorden zonder te beginnen lullen over andere dingen en dan achteraf te zeggen dat je daar al geantwoord op hebt? Dat zou een mooie start zijn!
Tja, dat is erg moeilijk, want antwoorden betekent blijkbaar voor jou, jouw mening bijtreden. Ik weet dat jij een zelfstandig-Vlaanderen-fanaat bent, misschien wordt het tijd dat jij beseft dat anderen het niet zijn.

Ik doe een voorstel om de discussie productiever te maken. Hoeft het niet, mij goed, maar ik zie er weinig in om steeds hetzelfde antwoord te moeten geven omdat telkens iemand anders dezelfde vraag stelt, omdat hij de vorige antwoorden niet heeft kunnen volgen.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 23 mei 2006 om 20:54.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 20:58   #54
Tantist

Standaard

Citaat:
Tja, dat is erg moeilijk, want antwoorden betekent blijkbaar voor jou, jouw mening bijtreden.
Dan heeft u die vraag niet goed gelezen. Ik vroeg immers niet OF la Belgique een "vredeszone" kon worden, maar of het belangrijker is België in stand te houden of op haar territorium die vredeszones te verkijgen. Uw antwoord konden we al duidelijk tussen de regels door lezen, maar 't zou leuk zijn eens eerlijk te antwoorden. Ken je dat concept, eerlijkheid?

Citaat:
Ik weet dat jij een zelfstandig-Vlaanderen-fanaat bent, misschien wordt het tijd dat jij besetft dat anderen het niet zijn.
Misschien wordt het tijd dat jij beseft dat je enkel jezelf vertegenwoordigd?

Citaat:
Ik doe een voorstel om de discussie productiever te maken.
Dat hebben we gemerkt. Alles in het rood aankruisen en maar schelden...

Citaat:
Hoeft het niet, mij goed, maar ik zie er weinig in om steeds hetzelfde antwoord te moeten geven omdat telkens iemand anders dezelfde vraag stelt, omdat hij de vorige antwoorden niet heeft kunnen volgen.
U bent het, die de vraag niet deftig kan interpreteren.
Oud 23 mei 2006, 21:06   #55
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan heeft u die vraag niet goed gelezen. Ik vroeg immers niet OF la Belgique een "vredeszone" kon worden, maar of het belangrijker is België in stand te houden of op haar territorium die vredeszones te verkijgen. Uw antwoord konden we al duidelijk tussen de regels door lezen, maar 't zou leuk zijn eens eerlijk te antwoorden. Ken je dat concept, eerlijkheid?

Misschien wordt het tijd dat jij beseft dat je enkel jezelf vertegenwoordigd?

Dat hebben we gemerkt. Alles in het rood aankruisen en maar schelden...

U bent het, die de vraag niet deftig kan interpreteren.
Jij houdt het dus liever bij het huidige systeem. Waarvan akte. Misschien denkt er nog iemand er anders over?

Ik dacht aan een apart subforum, met communautaire stellingen als topic.

Lezers kunnen dan strikt on topic (wat dat is, is dan super-duidelijk) discussiëren en de gedachte uitdiepen, zonder zichzelf nodeloos te herhalen. Nieuwkomers kunnen de ontwikkeling van dat ene onderwerp nalezen en erop inpikken, en zo vermijden reeds beantwoorde vragen opnieuw te stellen. Ze kunnen natuurlijk altijd om meer toelichting vragen, als ze vinden dat de vraag onvoldoende is beantwoord.

En mocht het nodig zijn, kunnen we gewoon verwijzen naar "bericht X" zonder het hele forum te moeten doorzoeken, waar het antwoord nu weer stond.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 23 mei 2006 om 21:07.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 21:19   #56
Tantist

Standaard

Citaat:
Jij houdt het dus liever bij het huidige systeem. Waarvan akte. Misschien denkt er nog iemand er anders over?

Ik dacht aan een apart subforum, met communautaire stellingen als topic.

Lezers kunnen dan strikt on topic (wat dat is, is dan super-duidelijk) discussiëren en de gedachte uitdiepen, zonder zichzelf nodeloos te herhalen. Nieuwkomers kunnen de ontwikkeling van dat ene onderwerp nalezen en erop inpikken, en zo vermijden reeds beantwoorde vragen opnieuw te stellen. Ze kunnen natuurlijk altijd om meer toelichting vragen, als ze vinden dat de vraag onvoldoende is beantwoord.

En mocht het nodig zijn, kunnen we gewoon verwijzen naar "bericht X" zonder het hele forum te moeten doorzoeken, waar het antwoord nu weer stond.
Ik denk dat u wel zichzelf heel wat vindt: meneer is nog maar een maand hier, scheldt iedereen de huid vol, plaatst wat geitewollensokken nietszeggendheid over opportuniteiten, verwacht dat iedereen hem volgt of die is een VB-cybercaféganger, vindt de moderatie kweeniewatallemaal en wil nu ne keer een systeem uitdokteren om zijn schrijfsels tot referentie te maken.

Allo kroket, zo ne goeie hebben wij nog niet gehad
Oud 23 mei 2006, 21:24   #57
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u wel zichzelf heel wat vindt: meneer is nog maar een maand hier, scheldt iedereen de huid vol, plaatst wat geitewollensokken nietszeggendheid over opportuniteiten, verwacht dat iedereen hem volgt of die is een VB-cybercaféganger, vindt de moderatie kweeniewatallemaal en wil nu ne keer een systeem uitdokteren om zijn schrijfsels tot referentie te maken.

Allo kroket, zo ne goeie hebben wij nog niet gehad
Ik had eigenlijk al wel begrepen dat je mijn bovenstaand voorstel niet ziet zitten. Misschien zijn er nog andere meningen?
Oud 23 mei 2006, 21:30   #58
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik had eigenlijk al wel begrepen dat je mijn bovenstaand voorstel niet ziet zitten. Misschien zijn er nog andere meningen?

[SIZE=5]TSJIRP TSJIRP TSJIRP

[SIZE=2](geen nood, wellicht vind je wel een Belgisch vriendje dat je bij komt vallen)[/SIZE]
[/SIZE]
Oud 23 mei 2006, 21:39   #59
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:

[SIZE=5]TSJIRP TSJIRP TSJIRP

[SIZE=2](geen nood, wellicht vind je wel een Belgisch vriendje dat je bij komt vallen)[/SIZE]
[/SIZE]
Ik weet dat jij duidelijke-topic-dossiers niet wil, en ik heb dat ook geschreven. Waarom wil daar nog meer bevestiging van?

Ik zou het nuttig vinden productiever met minder herhalen te kunnen discussiëren, en met een systeem van gemakkelijker verwijzen naar vroegere posts. (toelichting voor andere lezers, jij bent tegen)
Oud 23 mei 2006, 21:47   #60
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik weet dat jij duidelijke-topic-dossiers niet wil,
balk-splinter...

Citaat:
en ik heb dat ook geschreven.
Stoer van u!

Citaat:
Waarom wil daar nog meer bevestiging van?
Moest u een autoriteit zijn, zou ik nog overwegen daar rekening mee te houden.

Citaat:
Ik zou het nuttig vinden productiever met minder herhalen te kunnen discussiëren, en met een systeem van gemakkelijker verwijzen naar vroegere posts. (toelichting voor andere lezers, jij bent tegen)
Vlaanderen is een opportuniteit

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be