Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2006, 07:04   #41
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard zijn Wallonië en Vlaanderen complementair:
Wij werken, zij doppen.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 11:02   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
dan wordt het tijd dat je eens wat meer aansluiting zoekt bij het heden want tachtig procent van de Vlaamse economie wordt voortgebracht door de teriaire sector, niet de industrie. 'doorgedreven' industrialisering is inmiddels al voorbijgestreefd door de technologische vooruitgang. Als Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk worden is er helemaal geen 'doorgedreven industrialisering' nodig.
De industrie zal altijd voor minder en minder werkgelegenheid zorgen, maar toch moet er nog steeds hetzelfde geproduceerd worden. Je kan niet overleven zonder industrie. De uitvoer van een land moet nu eenmaal minstens even hoog zijn als de invoer.
-Landbouw. We beschikken niet over de grote oppervlakten om netto-exporteur van landbouwproducten te worden.
-Diensten. Aangezien we met z'n allen tegen de openstelling van de grenzen voor diensten (richtlijn Bolkestein) zijn, is export van diensten ook geen optie.
-Delfstoffen. Vlaanderen noch Wallonië kent genoeg olie, gas, ertsen,... om die winstgevend uit te voeren.
-Geld. De VS voert meer producten in dan ze uitvoert. Dat compenseert ze door dollars te verkopen (aan landen als China, Japan, Zuid-Korea,...). Vlaanderen of Wallonië hebben geen eigen munt meer en dus kan men ze ook niet gaan exporteren. Voor een Vlaamse of Waalse munt zal er op mondiaal vlak geen vraag zijn (in tegenstelling tot de dollar).

De enige exportproducten die overblijven, zijn industriële producten.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 11:07   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De industrie zal altijd voor minder en minder werkgelegenheid zorgen, maar toch moet er nog steeds hetzelfde geproduceerd worden. Je kan niet overleven zonder industrie. De uitvoer van een land moet nu eenmaal minstens even hoog zijn als de invoer.
uiteraard, maar om dezelfde hoeveelheid waren te produceren hebben we steeds minder arbeidskracht en grond nodig (dat geldt ook voor de landbouw). Bijgevolg is het volbouwen van Vlaanderen en Wallonië niet alleen nutteloos maar nog eens een ferme verliespost ook.

Citaat:
-Landbouw. We beschikken niet over de grote oppervlakten om netto-exporteur van landbouwproducten te worden.
volgens mij is het wel mogelijk als we de biolandbouw beter zouden cultiveren dat we een groot deel van de (west) europese consumptie zelf kunnen voortbrengen. In Vlaanderen moet er toch nog wel ruimte zijn?

Citaat:
De enige exportproducten die overblijven, zijn industriële producten.
je hebt het over de export. Uiteraard kunnen we industriële producten blijven voortbrengen, maar dat is niet meer zo arbeidsintensief als voordien. Het aantal nodige fabrieken is vrij klein (zeker als we dan nog in een rationelere planeconomie zouden werken ). Het grootste deel van onze economie draait overigens voor de eigen binnenlandse markt.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 11:56   #44
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Een verhoging van deeconomische activiteit, hetzij industrieel, hetzij in de diensten sector, zal meer openbare ruimte vergen, en , in de huidige wettelijk context voor meer vervuiling zorgen.

Het is niet dat natuur in België overaanwezig is, integendeel, we zijn een betonnen land aan het worden.

Dus vind ik dat best eerst aan dat probleem aandacht wordt gegeven, juist om de weg vrij te maken voor een milieuvriendelijke, duurzame groei.

Waarom zouden bedrijven niet verplicht worden om op eigen kosten milieuvriendelijk te produceren (inclusief sanitair). Ze delen hun winsten niet met de maatschappij, waarom zouden we dan hun kosten moeten dragen?
Oud 31 mei 2006, 12:11   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dat vereist een nogal radikale breuk met het neoliberalisme. Waar ik uiteraard voor ben. Vraag is dan alleen hoe je dat gaat opleggen, via de klassieke politieke middelen en staatsstructuur? 't amusement dan.
Oud 31 mei 2006, 12:26   #46
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
dat vereist een nogal radikale breuk met het neoliberalisme. Waar ik uiteraard voor ben. Vraag is dan alleen hoe je dat gaat opleggen, via de klassieke politieke middelen en staatsstructuur? 't amusement dan.
De normale weg is de parlementaire zeker. Ik pleit ervoor om de andere kapitaalvormen te herwaarderen, om er middelen aan te spenderen, zonder de dwang van "economische return".

Ik denk dat als je die benadering doortrekt, België er snel heel anders uitziet, ik bedoel: de beleidsprioriteiten verschuiven naar welzijn.
Oud 31 mei 2006, 12:52   #47
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Intussen is wel duidelijk dat Black Cat niet weet te antwoorden op mijn vragen en dus zijn stelling niet meer is dan wat onbewezen gebakken lucht.
Oud 31 mei 2006, 12:56   #48
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Uiteraard zijn Wallonië en Vlaanderen complementair:
Wij werken, zij doppen.
Vergeet ook niet de Bxlois.
'De Vlamingen (dus ook student Tantist) werken, de Bxlois (dus mensen �* la Ancapa (Forza Flandria hoezee), Filo, TomB, ...) doppen.'

Laatst gewijzigd door restons courtois : 31 mei 2006 om 12:57.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 13:00   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik weet uit goeie onverdachte bron dat Tantist wel degelijk werk doet.

Bvendien is de uitsprak van Tab niet representatief voor alle flaminganten want ik beschouw het Waalse broedervolk niet als een volk van lamzakken.
Oud 31 mei 2006, 13:13   #50
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

En ik weet uit goeie onverdachte bron dat mijn waalse familie ook werk doet. Dan zijn er al een paar mensen die een uitzondering van stab's universeele stelling zijn.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 16:05   #51
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Intussen is wel duidelijk dat Black Cat niet weet te antwoorden op mijn vragen en dus zijn stelling niet meer is dan wat onbewezen gebakken lucht.
BC gaat opzettelijk de confrontatie uit de weg, want hij wéét dat hij géén afdoende argumenten heeft...
De BC zoals we 'm ondertussen hebben leren kennen...
Oud 31 mei 2006, 16:08   #52
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Waarom zouden bedrijven niet verplicht worden om op eigen kosten milieuvriendelijk te produceren (inclusief sanitair). Ze delen hun winsten niet met de maatschappij, waarom zouden we dan hun kosten moeten dragen?
1. Bedrijven zijn nu al verplicht om op eigen kosten milieuvriendelijk te produceren (Vlarem II)
2. Zij delen hun winsten wel met de maatschappij, hetzij daarom niet rechtstreeks, dan toch onrechtstreeks.
3. 'We' hoeven dus hun kosten helemaal niet te dragen.
Oud 31 mei 2006, 16:12   #53
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
1. Bedrijven zijn nu al verplicht om op eigen kosten milieuvriendelijk te produceren (Vlarem II)
Dat is om te lachen. Hoeveel bedrijven bekostigen de volledige zuivering van het door hen vervuilde water (eigen installatie) of hebben filters zodat hun schoorstenen niets meer vervuilen?

Winsten delen met de maatschappij? Dat is nog meer om mee te lachen: daarom willen ze loonlastenverlaging zeker?
Oud 31 mei 2006, 16:15   #54
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem lukraak een stelling. (Zie: Overzicht)

De o.a. econoom Roefie Heuting heeft een rekenwijze ontwikkeld om niet-financiële elementen te verrekenen in het BNP.

De redenering is dat als economische groei schaarste veroorzaakt op andere domeinen, de resultante eigenlijk negatief is.

Toegepast op België wil dit zeggen dat een ver doorgedreven industrialisering een milieuramp in Wallonië zou veroorzaken, en dus een negatieve evolutie, ondanks mogelijke economische groei.

Dit is slechts één voorbeeld van de manier waarop Vlaanderen en Wallonië complementair zijn. In plaats van er een tegenstelling van te maken, kunnen we er ook een wederzijdse verrijking in zien, die zou verdwijnen door separatisme.
Je wil blijkbaar van Wallonië een Nationaal Park maken. Ze zullen je graag zien komen daar....
Je wil Vlaanderen blijkbaar veranderen in één groot febrieksterrein...

Als dit je onderbouwing is voor het niet-splitsen van België...
Je kan misschien eens informeren bij de BUB-club, er zijn recent vacante postjes.
Oud 31 mei 2006, 16:17   #55
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is om te lachen. Hoeveel bedrijven bekostigen de volledige zuivering van het door hen vervuilde water (eigen installatie) of hebben filters zodat hun schoorstenen niets meer vervuilen?

Winsten delen met de maatschappij? Dat is nog meer om mee te lachen: daarom willen ze loonlastenverlaging zeker?
Bedrijven dienen te voldoen aan de Belgische milieuwetgeving. Punt.
Oud 31 mei 2006, 18:10   #56
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Je wil blijkbaar van Wallonië een Nationaal Park maken. Ze zullen je graag zien komen daar....
Je wil Vlaanderen blijkbaar veranderen in één groot febrieksterrein...

Als dit je onderbouwing is voor het niet-splitsen van België...
Je kan misschien eens informeren bij de BUB-club, er zijn recent vacante postjes.
Je kan het zelfs schoppen tot media-coördinator! Gezien Zwette Minou's veelvuldige gescheld, zou dat een uitstekende keuze zijn!
Oud 31 mei 2006, 18:30   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Voor jou is alles wat niet in je kraam past gebakken lucht. Hopelijk wordt jij geen boegbeeld van het Vlaams-nationalisme. 't Zou een cataclysme worden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 18:31   #58
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedrijven dienen te voldoen aan de Belgische milieuwetgeving. Punt.
Die wetgeving is wel gesplitst. Weer een nadelig gevolg van de door de flaminganten gewilde splitsingen.

Dank u, Job.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 00:51   #59
biebeltje
Vreemdeling

biebeltje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een verhoging van deeconomische activiteit, hetzij industrieel, hetzij in de diensten sector, zal meer openbare ruimte vergen, en , in de huidige wettelijk context voor meer vervuiling zorgen.

Het is niet dat natuur in België overaanwezig is, integendeel, we zijn een betonnen land aan het worden.
Vlaanderen in het bijzonder lijkt een betonnen land te zijn maar dat is het echt niet. De cijfertjes erbij leert ons het volgende (in ha):

Wonen 227.332
Recreatie 18.396
Natuur en Reservaat 121.776
Overig groen 35.463
Bos 43.677
Landbouw 796.353
Industrie 42.955
Overige 57.764

Niet dat ik pleit voor extra ruimte voor industrie, er moet in Vlaanderen eens werk gemaakt worden van een degelijke ruimtelijke ordening en dat betekent volgens mij ook de aanpak van die verachtelijke lintbebouwing...
biebeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 09:00   #60
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dank u, Job.
Zonder dank. Je weet, als ik iets voor jullie clubje kan doen, zal ik het niet nalaten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be