![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Waar zou u zelf voor kiezen? | |||
Levenslang. |
![]() ![]() ![]() |
20 | 46,51% |
De doodstraf met onmiddellijke ingang. |
![]() ![]() ![]() |
8 | 18,60% |
Levenslang, met de mogelijkheid om na drie jaar voor de doodstraf te opteren. |
![]() ![]() ![]() |
15 | 34,88% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Iemand van het leven beroven is onherroepelijk. En zelfs in gevallen waar we absoluut zeker zijn, is het niet ethisch te verantwoorden.
![]() |
#42 |
|
![]() Iemand levenslang in de doos draaien is dat wel?
![]() |
#43 |
|
![]() Ik ben voor optie 3, louter en alleen omdat een tussenperiode ruimte moet laten voor eventuele laattijdige feiten die het tegendeel bewijzen van het vorige vonnis (heropenen zaak).
Het voorstel om het omgekeerde van de wens van de veroordeelde uit te voeren, lijkt mij volstrekt idioot omdat indien men dit doorheeft... je weet wel.
![]() |
#44 |
|
![]() 100% akkord, maar de peiling gaat over wat je zelf zou willen. Ik zou de doodstraf zeker en vast niet opnieuw ingevoerd willen zien, aangezien de dood van de dader die van het slachtoffer niet in evenwicht brengt.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() Het is een gewaagde stelling en ze staat zeker niet op rotsvaste schoenen
![]() het zou volgens mij kunnen dat de familie van de dader soms een zekerder en geruster geest en hart dragen bij een doodsvonnis dan bij levenslang. Die familie leeft evenlang de straf mee als de dader, vaak zonder verwerking. In sommige gevallen wellicht terecht, maar de meeste niet. Misschien hetzelfde mechanisme als bij vermiste familieleden of bij de onzekerheid van vonnis van slachtofferfamilie.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 6 juni 2006 om 16:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan enkel naar de feiten en het slachtoffer zien. Steelt iemand 250 euro van je, dan dient hij maximum 250 euro terug te geven (+ onkosten). Vermoordt iemand je, dan dient hij maximum de doostraf te krijgen. Wat de straf precies inhoudt, bepaald het slachtoffer (of diens naaste) in verhouding tot het misdrijf. Redelijk eenvoudig. Dat heeft geen ethiek nodig dan persoonlijke.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Is er niet eens aangetoond dat een ongelooflijke VEERTIG procent van de Californische ter dood gebrachten onschuldig was?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg dat iemand enkel ter dood veroordeeld mag worden indien er geen twijfel kan bestaan over de identiteit van de dader, bijvoorbeeld bij bepaalde verkrachtingsmoorden, publieke moorden, moorden in bijzijn van derden van welke aard ook, moorden op heterdaad gevat (zoals HVT), ...
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Parlementslid
|
![]() k'vind drie jaar bedenktijd nogal kort, gezien de snelheid waaraan ons gerechterlijk apparaat haar dossiers door de administratieve molen zwiert....
eigenlijk zouden alle veroordeelden die de doodstraf/levenslang krijgen ruim dertig jaar verplichte bedenktijd moeten uitzitten vooralleer ze aanspraak kunnen maken op gelijk welke keuze...... gedaan dus met moordenaars die na zeven jaar, dankzij de wet lejeune terug loslopen....... en als ze er zelf een einde willen aan maken.... hou ze vooral niet tegen.... t'is goedkoper dan ze te moeten onderhouden ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Wat vind jij ethischer: iemand doden of iemand opsluiten?
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Iemand doden. Waarom iemand elke dag het leven ontnemen?
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moord is moord. Geen greintje nuance aan hoor.
![]() |
![]() |
#55 |
Partijlid
|
![]() Doodstraf moet in welbepaalde gevallen kunnen, uiteraard met uitvoering incluis.
Ik heb daar geen enkel probleem mee. De afschaffing van de doodstraf had weinig te maken met (misbegrepen en vooral misbruikt) humanisme en veel met angsthazerij, politiek correct schapengedrag en vlucht uit verantwoordelijkheid. Bepaalde misdadigers en bepaalde misdaden zijn zo weerzinwekkend dat er maar één antwoord past : jij hebt je recht op leven verspeeld. Ik ga niet voor rechter spelen maar de bommenleggers van Madrid en Londen, de kapers van New York, een Dutroux of een Fourniret : ja, zeker, de doodstraf wanneer na een eerlijk proces schuldig bevonden. Vierendelen of levend verbranden is niet nodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() En wat als de vermoorde persoon zelf van plan was iemand te vermoorden en daarom zelf vermoord is?
![]()
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, in de meeste gevallen spreek je dan van zelfverdediging dunkt me zo, niet van moord.
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() Normvervaging...
![]() |
#59 |
|
![]() En wat als ik met de wagen slip over een oliespoor en een voetganger degradeer tot een platte muurpannekoek?
![]() |
#60 | |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
Wat doe je dan met mensen die heel veel lijden, euthanasie mag ook niet, die mens moet dan maar oneindig veel afzien. Of als je vele levens kan redden door iemand te vermoorden, wat doe je dan ? Een simpele uitleg zoals jij voorstaat is niet mogelijk. ![]() |
|
![]() |
![]() |