Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2006, 14:24   #41
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Laat mij nu even oerdom overkomen, maar wat houdt zo'n onderwerpingsverklaring eigenlijk in? Ik dacht altijd dat thuisleren kon in België. Heb het zelf ook overwogen met mijn zoon, omdat het op de school zelf zo de spuigaten uitliep op bepaalde vlakken.
En wat kunnen ze hen ten laste leggen als die kinderen uiteindelijk kennen (en waarschijnlijk meer dan wat ze in de schoolbanken kunnen leren) wat ze moeten kennen?
Waarschijnlijk weer een smerige truuk omdat A. Colen in het VB actief is.
Wel, het eerste wat ik deed as vanzelfsprekend naar de website doorklikken en de post lezen waarin moedertje klaagt dat ze zou moeten tekenen dat ze haar kind opvoedt met respect voor de "universele waarden" zoals het gelijkheidsprincipe, vrijheid van godsdienst, rechten van de mens.. Indien men tegen deze principes zou zondigen volgens 2 onafhankelijke inspecteurs zouden de kinderen in kwestie verplicht worden om naar een schooltje naar keuze te gaan om daar temidden van de boze (multiculturele ?) maatschappij geïnstrueerd (geïndoctrineerd) te worden.

Intussen is het nuttig te weten dat statistieken aantonen dat het "thuisonderwijs" bij de overgang naar universitair onderwijs statistisch zeer slecht scoort. Het is evident een basisrecht : vrijheid van onderwijs, maar ook de evedentie zelf dat de maatschappij bepaalde basisvoorwaarden vastlegt. In de lessen "geschiedenis" willen verzwijgen dat de Verenigde Naties zijn opgericht en de universele verklaring van de mensen werd opgesteld, mag gerust als een zare opvoedingsfout aangemerkt worden.
Het spreekt vanzelf dat men kritische bemerkingen kan en mag maken,
het lijkt me zelfs evident dat de mensen in kwestie bij een eventuele
discussie met "regeringsinspecteurs" een goede advocaat kunnen vinden
om hun bemerkingen bij de geschiedenis te verdedigen (zolang het maar niet over holocaustontkenning gaat !).

De discussie gaat toch voornamelijk over mensen die "de vrijheid van meningsuiting" enkel en alleen dan wensen te gebruiken indien deze hen toelaat die van de meeste andere mensen af te schaffen.

Het is een opgeklopte zaak : niemland wil "thuisonderwijs" in België beknotten of verbieden, zo lang men de officiële programma's waarover over de partijgrenzen heen een brede consensus heerst maar toepast.
Zelfs "Getuigen van Jehova" en "Scientologen" kunnen gerust hun kinderen zelf onderwijzen en die programma's voorzien van hun particulier speciale religieus doctrinaire saus. Is dat dan voor Neonazi's in maatpak zo moeilijk ?
Oud 15 juni 2006, 14:24   #42
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KeyserH Bekijk bericht
Aan kinderen wel, aangezien kinderen tot een bepaalde leeftijd zich geen mening kunnen vormen, en ze zich wel sociaal moeten kunnen ontwikkelen.
En je moet daarin nu eenmaal een bepaalde lijn volgen. Een kind zijn rechtvaardigheidsgevoel, sociale omgang, enzovoort ontwikkelt zich door opvoeding, onderwijs, kopieergedrag, ...

om mijn voorbeeld met het moorden nog eens te gebruiken: Het is inderdaad je volste recht om te denken dat je één ieder mag vermoorden, zolang je er maar niemand tot aanzet of het zelf doet, etc.
Volgens jou zou je kinderen mogen leren dat moorden mag, als je daar zelf van overtuigd bent ... (denk eraan, het is niet mogelijk géén waarden door te geven aan kinderen, of het is dat je ze samen op een eiland stopt en je er niets meer van aantrekt (en lees dan maar eens lord of the flies))
Dan moede het ni hebben ovr vrije meningsuiting, maar beperkte meningsuiting. Die "vrijheid" is gewoon om mensen die illusie te geven dat ze vrij zijn.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:33   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Ik vind dat een gevaarlijke evolutie. In de VS zie je die trend ook bij rechtse extremisten (die hun kinderen dan indoctrineren met totaal van de pot gerukte theorien zoals Intelligent Design)

En ook de sociale component: in een school/klasgroep leert men veel, dat is toch ook belangrijk
Uit eigen ervaring (leraar bij thuislerende kinderen) weet ik dat kinderen er helemaal niet onder lijden dat ze hun intellectuele vorming niet op school krijgen. Integendeel zelfs. Sociaal zijn dat heel normale kinderen. Juist doordat hun leerproces sneller gaat (niet gehinderd door een opgelegd algemeen stramien) is er meer tijd om aan sociale activiteiten te doen. Bij de gezinnen waar ik ga, zie ik dan ook dat de kinderen actief zijn in jeugdbeweging, muziekgroepen, enzovoort.

Met indoctrinatie heeft dat niets te maken, daar de intellectuele toetsing door een onafhankelijke organisatie gebeurt. Ook wie kiest voor een vorming op school kiest voor VORMING. Niet voor een bepaalde indoctrinatie, links of rechts. Het is steeds aan de ouders om een waardenpatroon mee te geven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:34   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Intussen is het nuttig te weten dat statistieken aantonen dat het "thuisonderwijs" bij de overgang naar universitair onderwijs statistisch zeer slecht scoort.
Als onderwijzer en ook betrokkene in heel deze zaak wil ik bijzonder graag eens die statistieken zien.

Ongetwijfeld kunt u mij wel de referentie geven? Of kletst u maar uit uw nek?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:36   #45
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Aan kinderen wel, aangezien kinderen tot een bepaalde leeftijd zich geen mening kunnen vormen, en ze zich wel sociaal moeten kunnen ontwikkelen.
En je moet daarin nu eenmaal een bepaalde lijn volgen. Een kind zijn rechtvaardigheidsgevoel, sociale omgang, enzovoort ontwikkelt zich door opvoeding, onderwijs, kopieergedrag, ...

om mijn voorbeeld met het moorden nog eens te gebruiken: Het is inderdaad je volste recht om te denken dat je één ieder mag vermoorden, zolang je er maar niemand tot aanzet of het zelf doet, etc.
Volgens jou zou je kinderen mogen leren dat moorden mag, als je daar zelf van overtuigd bent ... (denk eraan, het is niet mogelijk géén waarden door te geven aan kinderen, of het is dat je ze samen op een eiland stopt en je er niets meer van aantrekt (en lees dan maar eens lord of the flies))
Opvoeding, onderwijs en kopieergedrag kan ook thuis aangeleerd worden he..

Wie zegt dat ik denk dat ik iemand mag vermoorden... ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:36   #46
KeyserH
Lokaal Raadslid

KeyserH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
U bent een aanhanger van de onderwerpingsideologie, wat uw goed recht is. Maar mag ik u nog eens wijzen op de volgende feiten:

=> Indien de overheid geen lijntjes uitstippelt in Brussel, waarom moet ze dan wel lijntjes uitstippelen in de provincie Antwerpen?
Ik weet begot niet waarover je het hebt, dus kan ik er ook niet op antwoorden.
Citaat:
=> Indien de overheid zo bekwaam is om het leer- en ontwikkelingsproces van kinderen te bewaken, hoe komt het dan dat de door haar gesubsidieerde en gecontroleerde scholen ieder jaar duizenden gefrusteerden-ongediplomeerden afleveren? Moet die staat niet eerst voor eigen deur vegen ipv thuislerenden (die de belastingbetaler bovendien een massieve besparing opleveren) lastig te vallen? En waar komt dan al het asociale in onze samenleving vandaan, in het licht van het feit dat virtueel iedereen toch jarenlang is blootgesteld geweest aan staatsgecontroleerde opvoeding?
1. ik denk dat, als je braaf je papieren tekent bij het starten met thuisonderwijs, de staat je niet veel zal lastigvallen.
2. het probleem van gefrustreerden doet zich overal voor en daar worden constant oplossingen voor gevonden (deeltijds onderwijs, gok-begeleiding, tegengaan van het watervalprincipe door goede begeleiding van de studiekeuze, ...)
3. onderwijs heeft invloed op de ontwikkeling van een persoon, de invloed ervan wordt door u een beetje overschat.
Citaat:
=> Indien de staat zo'n bekwaam bewaker van het opvoedproces is, hoe komt het dan dat mijn vier kinderen met gemiddeld twee jaar voorsprong (16 jaar ipv 18 jaar) hun middelbare studies beëindigden, en daarvoor uitgedrukt in studietijd ongeveer 15 tot 20 % van de tijd nodig hadden die een 'normale' middelbare scholier in de schoolbanken doorbrengt?
Moest elk kind individueel onderwijs krijgen, ze zouden inderdaad allemaal sneller hun studietijd doorlopen, op voorwaarde dat ze allemaal een degelijke pedagogisch-didactische begeleiding krijgen.
Ik weet niet hoe u het met uw kinderen hebt aangepakt. Hoeveel uur begeleiding is daar ingekropen? Hoe vaardig zijn uw kinderen in zelfstandig leren? Wie heeft hen die vaardigheden bijgebracht?
Om ieder kind in Vlaanderen individueel onderwijs te geven, zal iets meer van uw belastinggeld nodig zijn, lijkt me. Of een serieuze stijging van de lonen, als ieder gezin minstens een (extra) halftime moet opgeven. (gesteld dus dat iedere ouder vaardig is in het onderwijzen van zijn kinderen)

Laatst gewijzigd door KeyserH : 15 juni 2006 om 14:38.
KeyserH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:38   #47
Bhairav

Standaard

Kinderen kunnen op school niks doen, behalve een kuddebeest worden dan in 90% van de gevallen geen eigen mening kan vormen. Rechts zijn is geen eigen mening hebben, desondanks het politieke klimaat van tegenwoordig. Integendeel. Ge moet die kinderen eens zien op bussen, da is toch om van te kotsen hoe achterlijk die zijn? En dan te bedenken dat die ouders hebben die er trots op zijn.
Oud 15 juni 2006, 14:40   #48
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Kinderen kunnen op school niks doen, behalve een kuddebeest worden dan in 90% van de gevallen geen eigen mening kan vormen. Rechts zijn is geen eigen mening hebben, desondanks het politieke klimaat van tegenwoordig. Integendeel. Ge moet die kinderen eens zien op bussen, da is toch om van te kotsen hoe achterlijk die zijn? En dan te bedenken dat die ouders hebben die er trots op zijn.
Bhairav is daar een typevoorbeeld van...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:41   #49
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Toen ik de tekst van A.Colen in de Brussels Journal las, moest ik dikwijls mijn wenkbrauwen fronsen over het al te propagandistisch gezever over "het slechte België" en "de linkse indoctrinatie in de scholen". Maar nu bevestigt bovenstaande zélf al deze insinuaties... Tja...
seg, als het bijbrengen van waarden als gelijkheid, tolerantie etc. al linkse indoctrinatie zijn

wie kan daar nu tegen zijn?
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:42   #50
Bhairav

Standaard

Nee. Gij wel. Moeste kinderen hebben, zij ook. Echt van die doordeweekse truttekes.
Oud 15 juni 2006, 14:42   #51
KeyserH
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Opvoeding, onderwijs en kopieergedrag kan ook thuis aangeleerd worden he..

Wie zegt dat ik denk dat ik iemand mag vermoorden... ?
Niemand, maar stel dat je het wel denkt en het aan je kinderen wil aanleren...
(hypothetisch dus)
Oud 15 juni 2006, 14:44   #52
Bhairav

Standaard

Citaat:
seg, als het bijbrengen van waarden als gelijkheid, tolerantie etc. al linkse indoctrinatie zijn

wie kan daar nu tegen zijn?
Ik ben tegen alle indoctorinatie. Ik ben ook tegen mensen die tegen 1 bepaalde vorm van indoctorinatie zijn om het te kunnen vervangen door een andere. Links of rechts, maakt ni uit.
Oud 15 juni 2006, 14:47   #53
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Inderdaad, wat betekend het woord "vrij" nog in dit land...

Je mag nog enkel tussen HUN lijntjes lopen...
En wat is je alternatief? Mensen écht vrij laten zijn? Of ze binnen JOUW lijntjes laten lopen?
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:49   #54
Bhairav

Standaard

Ik kies voor ECHT vrij laten.
Of kiest gij voor de mensen zichzelf vrij te WANEN? Waarschijnlijk is het dat wa ge wilt zeggen.
Oud 15 juni 2006, 14:49   #55
KeyserH
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dan moede het ni hebben ovr vrije meningsuiting, maar beperkte meningsuiting. Die "vrijheid" is gewoon om mensen die illusie te geven dat ze vrij zijn.
Zou je dat eens verder willen uitleggen?

Ik had het over het feit dat kinderen zich nog geen mening kunnen vormen en ze dus hoedanook meningen van anderen overnemen. Aangezien ze geen mening hebben, kunnen ze ook geen mening uiten en is er geen spraken van vrije of beperkte meningsuiting.
Eenmaal een kind zich wèl een mening kan vormen (de juiste gemiddelde leeftijd zou ik moeten opzoeken, ik gok zo ergens rond de pubertijd) is die vrij die te uiten (zelfs op school, zowaar).
Oud 15 juni 2006, 14:51   #56
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, mijn beste: u had het specifiek over het stemmen op het Vlaams Blok.
Oud 15 juni 2006, 14:53   #57
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit eigen ervaring (leraar bij thuislerende kinderen) weet ik dat kinderen er helemaal niet onder lijden dat ze hun intellectuele vorming niet op school krijgen. Integendeel zelfs. Sociaal zijn dat heel normale kinderen. Juist doordat hun leerproces sneller gaat (niet gehinderd door een opgelegd algemeen stramien) is er meer tijd om aan sociale activiteiten te doen. Bij de gezinnen waar ik ga, zie ik dan ook dat de kinderen actief zijn in jeugdbeweging, muziekgroepen, enzovoort.

Met indoctrinatie heeft dat niets te maken, daar de intellectuele toetsing door een onafhankelijke organisatie gebeurt. Ook wie kiest voor een vorming op school kiest voor VORMING. Niet voor een bepaalde indoctrinatie, links of rechts. Het is steeds aan de ouders om een waardenpatroon mee te geven.
Jan,

Geen misverstanen aub : ik heb niets tegen thuisstuderenden & inderdaad
voor "hoogbegaafden" is er in het onderwijs een lancune, die zullen inderdaad met een degelijk thuisonderwijs beter af zijn. Hetgeen ik verdedig is een principe van "vrij onderzoek" zo je wil :

Ik mag een ouder zijn die absoluut gelooft in meerderwaardige en minderwaardige mensenrassen en dit geloof zou willen doorgeven aan mijn kinderen. Of een ouder die gelooft dat de mensheid afstamlt van buitenaardse wezens of nog dat er binnen zeer kort een amageddon zal plaatsvinden en er slechts 40.000 "uitverkorenen" dit Godsoordeel zullen
overleven. Maar mijn thuisondericht moet in die gevallen wel een onderscheid maken tussen het "geloofsmoment" en het "feitenmoment".

De indruk doen overkomen dat we hier met een "miniwa" zitten dz. een ministerie van Waarheid dat zich bezighoudt met propaganda is een
gewichtige deontologische fout, waartegen kinderen beschermd moeten worden !

Jan, je zit aan je computer zoals ik : google de feiten zelf eens uit aub.
Geloof me : ik heb die statistieken gezien - men kan de relevantie van cijfermateriaal over een kleine groep relativeren, maar het wezenlijke
is niet zo moeilijk te onderkennen. Er zijn genoeg "hoog begaafde kinderen"
die het in feite niet zijn & bij thuisonderwijs komen er spijtig genoeg dikwijls kinderen voor die inderdaad beter naar een goede school zouden gaan.

Het is vanzelfsprekend absoluut aan te bevelen dat "thuisleerders" behalve door hun ouders nog door andere privé leraars onderwezen worden : in wezen is er aan het systeem als dusdanig niet veel verkeerd.. ik zou het zelf voor mijn kinderen nooit gewild hebben. Ikzelf ben een nogal rabiaat vrijzinnige.. toen mijn zoontje indertijd naar .. een katholieke middelbare school wilde heb ik even op mijn tanden moeten bijten om mijn "vrijheid/blijheid principe" voor mezelf te handhaven..
Intussen is hij Regent Nederlands/Geschiedenis/Niet confessionele Zedenleer geworden, met een fraai dik eindwerk over "godsdiensten"
wat maar illustreert dat de invloed van "scholen" niet zo negatief hoeft te zijn, de ouders hebben op zich nog altijd meer invloed op "de ziel van het kind" dan de school...
Oud 15 juni 2006, 14:55   #58
KeyserH
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik kies voor ECHT vrij laten.
Of kiest gij voor de mensen zichzelf vrij te WANEN? Waarschijnlijk is het dat wa ge wilt zeggen.
Hoe zie je dat in de praktijk gebeuren, mensen ECHT vrij laten?
Betekent dat alle wetten afschaffen?

Of een overheid die zich enkel bezighoud met het beheer van het land zonder meningen te uiten, geen wetten invoert die bepaalde ideeën navolgen, geen uitspraken doet over het toelaatbaar zijn van bepaald gedrag, kortom: door alle wetten af te schaffen dus.
Oud 15 juni 2006, 15:06   #59
Bhairav

Standaard

Citaat:
Zou je dat eens verder willen uitleggen?

Ik had het over het feit dat kinderen zich nog geen mening kunnen vormen en ze dus hoedanook meningen van anderen overnemen. Aangezien ze geen mening hebben, kunnen ze ook geen mening uiten en is er geen spraken van vrije of beperkte meningsuiting.
Eenmaal een kind zich wèl een mening kan vormen (de juiste gemiddelde leeftijd zou ik moeten opzoeken, ik gok zo ergens rond de pubertijd) is die vrij die te uiten (zelfs op school, zowaar).
Meeste mensen vormen zowiezo geen eigen mening, ze nemen de meningen van anderen over, omda ze er zich goe bij voelen. De redenering achter hun mening komt daarna wel...
Oud 15 juni 2006, 15:07   #60
Bhairav

Standaard

Citaat:
Hoe zie je dat in de praktijk gebeuren, mensen ECHT vrij laten?
Betekent dat alle wetten afschaffen?

Of een overheid die zich enkel bezighoud met het beheer van het land zonder meningen te uiten, geen wetten invoert die bepaalde ideeën navolgen, geen uitspraken doet over het toelaatbaar zijn van bepaald gedrag, kortom: door alle wetten af te schaffen dus.
Die rotten gewoon weg door generatiekloven en sociaal verval.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be