![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: De prijs voor het splitsen van BHV: de faciliteitengemeentes | |||
Nooit, BHV moet gesplitst worden zonder prijs. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 74,36% |
Nee, deze prijs is te hoog. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Waarom niet? |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,56% |
BHV niet splitsen, en faciliteitengemeenten sowieso bij Brussel. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
BHV is een non-probleem, en de faciliteitengemeenten mogen bij Brussel, ze zijn toch voor het grootste deel franstalig. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Alles behouden zoals het is. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,69% |
Geen mening. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
U ziet dus geen enkel probleem in de verfransing van Vlaamse gemeenten? Dat laat u hier dan duidelijk blijken. Door het slappe taalbeleid in de Rand, dreigt mijn gemeente onder de voet gelopen te worden door nederlandsonwillige franskiljons. Wanneer Dilbeek 80% franstalig is (met het huidige beleid een kwestie van tijd), moet het dan ook maar bij Brussel komen? Een ordinaire anschluss, is waar u voor pleit.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 19 juni 2006 om 09:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() De faciliteitengemeenten zijn geen Vlaamse gemeenten meer. Door de faciliteiten is de bevolking Brussels geworden. Logisch ook, Brussel breidt uit, en zoekt de weg van de minste weerstand. In de faciliteitengemeenten waren de Brusselaars welkom. Zonder voorwaarden. In Dilbeek zijn de Brusselaars ook welkom, maar alleen als ze Nederlands leren. Logisch, ook, er zijn geen faciliteiten, en dat wisten ze vooraleer er te komen wonen. En ik heb kennissen in de rand wonen, met die onwilligheid om Nederlands te leren én te praten valt het al bij al nog mee.
Ik heb geen speciale band met de 'Vlaamse Rand', meer dan ik een band heb met Brussel. Grenzen zijn slechts hulpmiddelen, maar mogen geen doel op zich zijn. Als de inwoners van die faciliteitenrandgemeenten bij Brussel willen, dan is dat hun goed democratisch recht. Net zoals Vlamingen het recht hebben op onafhankelijkheid, als ze dat willen (en eerlijk is eerlijk: ik ben geen vragende partij). |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() De faciliteiten waren een enorme tegenmoetkoming naar de franstaligen toe. Ze kregen de tijd en de gelegenheid om nederlands te leren. Het uitdoven van de faciliteiten, dat had moeten gebeuren, is echter niet doorgegaan. De franstalige brusselaars (het grootste deel toch) heeft geprofiteerd van deze zwakheid om Vlaamse gemeentes te 'veroveren'.
En u zou ze er nog voor willen belonen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Bah, ik heb me misklikt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zoals het het "democratisch recht" was van de inwoners van Dantzig, Sudenten-Duitsland en Oostenrijk om Anschluss te willen bij het Derde Rijk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verduidelijk maar eens waarom de faciliteitengemeenten "geen Vlaamse gemeenten" meer zouden zijn, dan kan iedereen zien wat voor soort logica je hanteert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
er wordt hier gesteld dat Vlaanderen van België kan gesplitst worden als er in Vlaanderen een meerderheid voor is (referendum of niet). goed, stel dat die onafhankelijkheid er komt. hebben de faciliteitengemeente het recht om een referendum af te roepen voor onafhankelijkheid en latere aanhechting aan Wallonië? zo neen, waarom hebben ze dan minder recht erop dan Vlaanderen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De Franstalige inwijkelingen in de Rand zijn stedelingen die in de (nieuwe) voorsteden komen wonen. Geen immigranten. Je kan de dreigende verstedelijking van de Rand betreuren. Je kan nog meer betreuren dat die verstedelijking inhoudt dat er ook een verfransing optreedt. Maar het is niet tegen te houden. Zeker niet, als je de rode loper op zodanige wijze hebt uitgerold door faciliteiten toe te kennen. Faciliteiten die, zoals Jan zei, wettelijk geen uitdovend karakter hebben. Ik beantwoord vlijmscherps vraag dan ook, dat als Vlaanderen het recht heeft een referendum te houden, de faciliteitengemeenten dat ook hebben.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() Ik vrees dan, dat ik uit pure baldadigheid al mijn correspondentie naar die randgemeenten in het Frans zal voeren. Maar goed.
En als de franstaligen kunnen hardmaken, dat deze gemeenten bij Brussel willen horen, leg ik mij daar bij neer. Ik maak me echter sterk, dat ze er geen meerderheid voor vinden. Ik heb niet meer een band met Sint-Genesius-Rode, dan ik een band heb met Vloesberg, Kerkrade, Sluis of Bailleul. Allemaal gemeenten waarmee we ooit een band hadden of nog hebben, binnen België of ervoor. Maar die niet (meer) tot Vlaanderen behoren. Grenzen zijn belangrijk, maar hebben geen eeuwigheidswaarde. De vele verschuivingen van de laatste eeuwen hebben dat wel aangetoond. Als de inwoners van Kraainem, Linkebeek, Wezembeek-Oppem... zich niet kunnen vereenzelvigen met Vlaanderen, maar des te meer met Brussel, dat ze zich dan bij Brussel voegen. Nogmaals, ik zal er geen traan om laten vloeien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister-President
|
![]() Ik respecteer je mening, maar ik deel ze niet. Ik geloof dat je een positief verhaal moet vertellen om zieltjes te winnen, en om de franstaligen voor Vlaanderen te winnen. Door hun 'verworven rechten' te schenden, lok je echter integendeel een aggressieve reactie uit. Ik zou wellicht niet anders reageren, en jij wellicht ook niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |