Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De prijs voor het splitsen van BHV: de faciliteitengemeentes
Nooit, BHV moet gesplitst worden zonder prijs. 29 74,36%
Nee, deze prijs is te hoog. 2 5,13%
Waarom niet? 1 2,56%
BHV niet splitsen, en faciliteitengemeenten sowieso bij Brussel. 0 0%
BHV is een non-probleem, en de faciliteitengemeenten mogen bij Brussel, ze zijn toch voor het grootste deel franstalig. 2 5,13%
Alles behouden zoals het is. 3 7,69%
Geen mening. 2 5,13%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2006, 09:40   #41
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik ben bereid de faciliteitengemeenten (die in de Rand, laat dat duidelijk zijn) bij Brussel te voegen. De samenstelling en werking van die gemeentes lijkt meer op pakweg Sint-Lambrechts-Woluwe of Ukkel dan op die van Brasschaat of Sint-Martens-Latem. Wij hebben niet meer rechten op dat stuk grondgebied als de inwoners van die gemeenten, als zij liever bij Brussel worden gevoegd, so be it. In ruil wil ik wel, behalve de splitsing van BHV, een ander Brussels Gewest, dat een eenduidig beleid kan uitstippelen, zonder de bemoeials in de gemeenten. Het kan alleen Brussel en de Brusselse Vlamingen ten goede komen.
Brussel is gegroeid, zoals elke grootstad. Nog een geluk, dat we die faciliteitengemeenten hadden, daardoor bleven de meeste andere randgemeenten nog relatief Nederlandstalig. Nog meer faciliteiten, daar ben ik niet voor, en nog andere gemeenten ook bij Brussel voegen, al evenmin. Maar de faciliteitengemeenten zijn wellicht toch 'verloren'.
En, paf, respect voor groentje naar de kelder.
U ziet dus geen enkel probleem in de verfransing van Vlaamse gemeenten? Dat laat u hier dan duidelijk blijken.
Door het slappe taalbeleid in de Rand, dreigt mijn gemeente onder de voet gelopen te worden door nederlandsonwillige franskiljons. Wanneer Dilbeek 80% franstalig is (met het huidige beleid een kwestie van tijd), moet het dan ook maar bij Brussel komen?

Een ordinaire anschluss, is waar u voor pleit.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 09:56   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
En, paf, respect voor groentje naar de kelder.
U ziet dus geen enkel probleem in de verfransing van Vlaamse gemeenten? Dat laat u hier dan duidelijk blijken.
Door het slappe taalbeleid in de Rand, dreigt mijn gemeente onder de voet gelopen te worden door nederlandsonwillige franskiljons. Wanneer Dilbeek 80% franstalig is (met het huidige beleid een kwestie van tijd), moet het dan ook maar bij Brussel komen?

Een ordinaire anschluss, is waar u voor pleit.
Niets voorkomt u de Franstaligen van Vlaanderen te vragen dat ze Vlaanderen verlaten en dat ze terug naar de Franstalige kant van het land gaan. Het probleem is dat iedereen het recht heeft te gaan wonen waar hij/zij wil. Kortom zullen we nooit het probleem van de faciliteitengemeenten oplossen. De situatie kan alleen blijven zoals het is. TAK kan er hun folklorische carnaval komen maken zolang ze willen; het is niet hun carnaval die de Franstaligen van Vlaanderen zal laten verhuizen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 19 juni 2006 om 09:56.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 10:26   #43
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niets voorkomt u de Franstaligen van Vlaanderen te vragen dat ze Vlaanderen verlaten en dat ze terug naar de Franstalige kant van het land gaan. Het probleem is dat iedereen het recht heeft te gaan wonen waar hij/zij wil. Kortom zullen we nooit het probleem van de faciliteitengemeenten oplossen. De situatie kan alleen blijven zoals het is. TAK kan er hun folklorische carnaval komen maken zolang ze willen; het is niet hun carnaval die de Franstaligen van Vlaanderen zal laten verhuizen.
Ik vraag de franstaligen niet Vlaanderen te verlaten. Dat maakt het FDF van onze ZEER redelijke eis dat ze nederlands leren...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 19 juni 2006, 12:19   #44
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

De faciliteitengemeenten zijn geen Vlaamse gemeenten meer. Door de faciliteiten is de bevolking Brussels geworden. Logisch ook, Brussel breidt uit, en zoekt de weg van de minste weerstand. In de faciliteitengemeenten waren de Brusselaars welkom. Zonder voorwaarden. In Dilbeek zijn de Brusselaars ook welkom, maar alleen als ze Nederlands leren. Logisch, ook, er zijn geen faciliteiten, en dat wisten ze vooraleer er te komen wonen. En ik heb kennissen in de rand wonen, met die onwilligheid om Nederlands te leren én te praten valt het al bij al nog mee.
Ik heb geen speciale band met de 'Vlaamse Rand', meer dan ik een band heb met Brussel. Grenzen zijn slechts hulpmiddelen, maar mogen geen doel op zich zijn. Als de inwoners van die faciliteitenrandgemeenten bij Brussel willen, dan is dat hun goed democratisch recht. Net zoals Vlamingen het recht hebben op onafhankelijkheid, als ze dat willen (en eerlijk is eerlijk: ik ben geen vragende partij).
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 12:23   #45
van Maerlant

Standaard

De faciliteiten waren een enorme tegenmoetkoming naar de franstaligen toe. Ze kregen de tijd en de gelegenheid om nederlands te leren. Het uitdoven van de faciliteiten, dat had moeten gebeuren, is echter niet doorgegaan. De franstalige brusselaars (het grootste deel toch) heeft geprofiteerd van deze zwakheid om Vlaamse gemeentes te 'veroveren'.

En u zou ze er nog voor willen belonen?
Oud 19 juni 2006, 13:20   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De faciliteitengemeenten zijn geen Vlaamse gemeenten meer. Door de faciliteiten is de bevolking Brussels geworden. Logisch ook, Brussel breidt uit, en zoekt de weg van de minste weerstand. In de faciliteitengemeenten waren de Brusselaars welkom. Zonder voorwaarden. In Dilbeek zijn de Brusselaars ook welkom, maar alleen als ze Nederlands leren. Logisch, ook, er zijn geen faciliteiten, en dat wisten ze vooraleer er te komen wonen. En ik heb kennissen in de rand wonen, met die onwilligheid om Nederlands te leren én te praten valt het al bij al nog mee.
Ik heb geen speciale band met de 'Vlaamse Rand', meer dan ik een band heb met Brussel. Grenzen zijn slechts hulpmiddelen, maar mogen geen doel op zich zijn. Als de inwoners van die faciliteitenrandgemeenten bij Brussel willen, dan is dat hun goed democratisch recht. Net zoals Vlamingen het recht hebben op onafhankelijkheid, als ze dat willen (en eerlijk is eerlijk: ik ben geen vragende partij).
De faciliteitengemeenten zijn en blijven Vlaams, zelfs al woont er een meerderheid Franstaligen uit Brussel. Nieuwkerke in West-Vlaanderen kent een bijzonder groot aantal Fransen. Maakt dit Nieuwkerke nu tot een Franse gemeente? Neen. Welnu, niet zo min worden die faciliteitengemeenten daardoor Brusselse gemeenten. Dat geldt ook voor andere gemeenten met een grote meerderheid aan anderstaligen of mensen met een andere nationaliteit. Of geen we bepaalde Antwerpse gemeenten naar Nederland overhevelen? En Borgerhout uitroepen tot Marokkaanse enclave? Defaitisme is de slechtste strategie die er is!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:21   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
De faciliteiten waren een enorme tegenmoetkoming naar de franstaligen toe. Ze kregen de tijd en de gelegenheid om nederlands te leren. Het uitdoven van de faciliteiten, dat had moeten gebeuren, is echter niet doorgegaan. De franstalige brusselaars (het grootste deel toch) heeft geprofiteerd van deze zwakheid om Vlaamse gemeentes te 'veroveren'.
Faciliteiten waren geen zwakheid, maar hebben in de Vlaamse Rand het omgekeerde effect gehad dan waarvoor ze bedoeld waren. Het probleem is dat het uitdovend karakter, zoals vermeld in het aanbevelingsrapport van de Commissie-Harmel, niet opgenomen werd in de wetteksten. Ook het vastleggen van de faciliteiten in een bijzondere wet, en dus slechts te wijzigen met een bijzondere meerderheid, heeft een valse indruk van tweetaligheid doen ontstaan.
Oud 19 juni 2006, 13:30   #48
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Bah, ik heb me misklikt...
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:35   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Bah, ik heb me misklikt...
Laat ons hopen!
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 14:12   #50
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de inwoners van die faciliteitenrandgemeenten bij Brussel willen, dan is dat hun goed democratisch recht.
Zoals het het "democratisch recht" was van de inwoners van Dantzig, Sudenten-Duitsland en Oostenrijk om Anschluss te willen bij het Derde Rijk?
Oud 19 juni 2006, 14:14   #51
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De faciliteitengemeenten zijn geen Vlaamse gemeenten meer.
Dat klopt alleen in uw bekrompen, taalnationalistische logica.

Verduidelijk maar eens waarom de faciliteitengemeenten "geen Vlaamse gemeenten" meer zouden zijn, dan kan iedereen zien wat voor soort logica je hanteert.
Oud 19 juni 2006, 14:16   #52
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Zoals het het "democratisch recht" was van de inwoners van Dantzig, Sudenten-Duitsland en Oostenrijk om Anschluss te willen bij het Derde Rijk?
jamaja, goede vraag hé.
er wordt hier gesteld dat Vlaanderen van België kan gesplitst worden als er in Vlaanderen een meerderheid voor is (referendum of niet). goed, stel dat die onafhankelijkheid er komt. hebben de faciliteitengemeente het recht om een referendum af te roepen voor onafhankelijkheid en latere aanhechting aan Wallonië?
zo neen, waarom hebben ze dan minder recht erop dan Vlaanderen?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 14:17   #53
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De faciliteitengemeenten zijn geen Vlaamse gemeenten meer. Door de faciliteiten is de bevolking Brussels geworden.
Dus Brasschaat kan bij Nederland?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 14:40   #54
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat klopt alleen in uw bekrompen, taalnationalistische logica.

Verduidelijk maar eens waarom de faciliteitengemeenten "geen Vlaamse gemeenten" meer zouden zijn, dan kan iedereen zien wat voor soort logica je hanteert.
De faciliteitengemeenten zijn geen Vlaamse gemeenten meer, omdat ze door de overgrote meerderheid der inwoners niet als zodanig meer wordt gezien. Dat is het verschil met pakweg Brasschaat, Nieuwkerke, of Borgerhout. Ook de inwijkelingen beschouwen het als Vlaamse gemeenten, hoogstens met een belangrijke migrantenpopulatie.
De Franstalige inwijkelingen in de Rand zijn stedelingen die in de (nieuwe) voorsteden komen wonen. Geen immigranten. Je kan de dreigende verstedelijking van de Rand betreuren. Je kan nog meer betreuren dat die verstedelijking inhoudt dat er ook een verfransing optreedt. Maar het is niet tegen te houden. Zeker niet, als je de rode loper op zodanige wijze hebt uitgerold door faciliteiten toe te kennen. Faciliteiten die, zoals Jan zei, wettelijk geen uitdovend karakter hebben.
Ik beantwoord vlijmscherps vraag dan ook, dat als Vlaanderen het recht heeft een referendum te houden, de faciliteitengemeenten dat ook hebben.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 19 juni 2006, 14:42   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De faciliteitengemeenten zijn geen Vlaamse gemeenten meer, omdat ze door de overgrote meerderheid der inwoners niet als zodanig meer wordt gezien. Dat is het verschil met pakweg Brasschaat, Nieuwkerke, of Borgerhout. Ook de inwijkelingen beschouwen het als Vlaamse gemeenten, hoogstens met een belangrijke migrantenpopulatie.
De perceptie van de inwoners doet er weinig toe. Het gaat om de politieke consequenties die u wil geven aan de aanwezigheid van een bepaald aantal mensen. Als het van sommige Franstaligen afhangt, dan moet Brussel uitgebreid worden tot Leuven, ongeacht of ze die gemeenten al dan niet als Vlaams beschouwen.
Oud 19 juni 2006, 14:43   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Franstalige inwijkelingen in de Rand zijn stedelingen die in de (nieuwe) voorsteden komen wonen. Geen immigranten. Je kan de dreigende verstedelijking van de Rand betreuren. Je kan nog meer betreuren dat die verstedelijking inhoudt dat er ook een verfransing optreedt. Maar het is niet tegen te houden.
Jazeker, dat is zeer zeker tegen te houden. Schroef de faciliteiten terug en je krijgt onmiddellijk een andere houding. In het begin zullen de Franstaligen ongemeen heftig reageren, maar na verloop van tijd zullen ze plooien.
Oud 19 juni 2006, 15:03   #57
groentje
Minister-President

Standaard

Ik vrees dan, dat ik uit pure baldadigheid al mijn correspondentie naar die randgemeenten in het Frans zal voeren. Maar goed.
En als de franstaligen kunnen hardmaken, dat deze gemeenten bij Brussel willen horen, leg ik mij daar bij neer. Ik maak me echter sterk, dat ze er geen meerderheid voor vinden.
Ik heb niet meer een band met Sint-Genesius-Rode, dan ik een band heb met Vloesberg, Kerkrade, Sluis of Bailleul. Allemaal gemeenten waarmee we ooit een band hadden of nog hebben, binnen België of ervoor. Maar die niet (meer) tot Vlaanderen behoren.
Grenzen zijn belangrijk, maar hebben geen eeuwigheidswaarde. De vele verschuivingen van de laatste eeuwen hebben dat wel aangetoond. Als de inwoners van Kraainem, Linkebeek, Wezembeek-Oppem... zich niet kunnen vereenzelvigen met Vlaanderen, maar des te meer met Brussel, dat ze zich dan bij Brussel voegen. Nogmaals, ik zal er geen traan om laten vloeien.
Oud 19 juni 2006, 15:20   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grenzen zijn belangrijk, maar hebben geen eeuwigheidswaarde. De vele verschuivingen van de laatste eeuwen hebben dat wel aangetoond. Als de inwoners van Kraainem, Linkebeek, Wezembeek-Oppem... zich niet kunnen vereenzelvigen met Vlaanderen, maar des te meer met Brussel, dat ze zich dan bij Brussel voegen. Nogmaals, ik zal er geen traan om laten vloeien.
Door de stemming in 1962 werd de taalgrens vastgelegd. Dat had een reden. Nu blijkt dat de Franstaligen de bedoeling van die taalgrens niet wensten en ook niet wensen te respecteren. Alleen al daarom mag er geen sprake zijn van enige toegeving op dit vlak aan Vlaamse kant.
Oud 19 juni 2006, 15:33   #59
groentje
Minister-President

Standaard

Ik respecteer je mening, maar ik deel ze niet. Ik geloof dat je een positief verhaal moet vertellen om zieltjes te winnen, en om de franstaligen voor Vlaanderen te winnen. Door hun 'verworven rechten' te schenden, lok je echter integendeel een aggressieve reactie uit. Ik zou wellicht niet anders reageren, en jij wellicht ook niet.
Oud 19 juni 2006, 16:16   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik respecteer je mening, maar ik deel ze niet. Ik geloof dat je een positief verhaal moet vertellen om zieltjes te winnen, en om de franstaligen voor Vlaanderen te winnen. Door hun 'verworven rechten' te schenden, lok je echter integendeel een aggressieve reactie uit. Ik zou wellicht niet anders reageren, en jij wellicht ook niet.
Neemt niet weg dat men burgerlijke ongehoorzaamheid op geen enkele wijze hoeft te honoreren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be